Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er dine beste tips til å beholde roen og "reversere" tårene og gråten som presser på? Tenker på i situasjoner hvor man reagerer med å bli lei seg, tårene presser på, du prøver å holde igjen, men kjenner tåren nedover kinnet, alt blir for mye og du vil helst gå og gjemme deg... Men det kan du ikke. Hva gjør man da? 

Jeg prøver å klipe i håndleddet eller i nakken, men av og til fungerer det ikke. Samme hvor hardt jeg fokuserer på å ikke bryte sammen.. Hva kan jeg gjøre? 

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel
Skrevet

For meg funker det å telle. Telle lys i taket, bordbein, stolbein, bøker... hva som helst i rommet du kan telle. Får fokuset over på noe annet.

Anonymkode: e3326...4ac

Skrevet

Jeg dissosierer. Før skjedde det uten at jeg kunne styre det, men nå har jeg lært å slå det på så da bruker jeg det når jeg må fjerne meg emosjonelt.

Anonymkode: d6a3b...ad9

Skrevet
1 time siden, Uatskillelig skrev:

Jeg lar de bare komme om jeg er alene. Skjer det et sted det ’’ikke passer’’ så prøver jeg å ta en timeout og gjøre en pusteøvelse for å redusere stressnivået i kroppen. Ellers har jeg ingen tips, så jeg følger tråden. Det er ikke noe godt å ha det sånn. :( 

Ikke godt, nei. ❤️ Jeg lurer mest på hva jeg skal gjøre når det ikke passer, ja. Sammen med andre. Når de har sagt noe som sårer meg dypt og jeg helst ikke vil vise hvor lei meg jeg blir. Føler det blir verre av å gå unna, på do f.eks. Men klarer jo av og til ikke å få det til å slutte selv om jeg står i situasjonen.. Samme hvor mye jeg ikke vil vise hvor lei meg jeg ble. Tårene triller jo når de først har kommet opp i øynene.. Hmm. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dissosierer. Før skjedde det uten at jeg kunne styre det, men nå har jeg lært å slå det på så da bruker jeg det når jeg må fjerne meg emosjonelt.

Hvordan klarte du å få til det da? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For meg funker det å telle. Telle lys i taket, bordbein, stolbein, bøker... hva som helst i rommet du kan telle. Får fokuset over på noe annet.

Anonymkode: e3326...4ac

Takk. ☺️ Har prøvd å liksom finne på noe annet, men det presser sånn på og da triller jo tårene som allerede er kommet opp i øynene.. Men får prøve å konkret telle da, det skader jo ikke å prøve. ☺️

Skrevet
31 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Hvordan klarte du å få til det da? 

Er ikke helt sikker. Har hatt dissosiasjon i årevis pga traumer og med tiden begynte jeg å koble ut på kommando når ting ble overveldende, f.eks i gruppeterapitimene mine når jeg blir veldig overveldet av hva de andre forteller om så tvinger eg meg selv til å koble ut og bli borte.

Skrevet

Jeg prøver å koble ut. Ser i gulvet, på TV-en eller noe annet som ikke har noe med noe å gjøre. Og puste.... det funker ikke så bra egentlig men nok til at jeg får summet meg og gå et annet sted å slippe det løs. 
For meg kommer det mest ut når jeg krangler med samboer... Jeg blir så utrolig lei meg når vi krangler og han er sur på meg og jeg er sur på han. Tårene og gråten kommer med engang..

Skrevet

Jeg lar de renne, jeg. Jeg har tenkt over det, og er det egentlig noen tilfeller man ikke KAN gråte? Egentlig ikke. Litt upraktisk om man er på bussen, i klasserommet, eller på familiebesøk, men har man det ikke bra så er det lov å gråte. 

Ikke skam deg for å føle. Det er lov. Jeg gråter selv ganske ofte for tiden pga smerter og kronisk sykdom, og jeg kjenner det er godt å la de komme ut.

Hvis jeg MÅ holde det inne, så må jeg bevege meg. Gå på toalettet og tørke det lille som kommer ut, og puste godt. 

Anonymkode: 7f9db...604

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...