Gå til innhold

Føler meg snytt av en venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venninne har lenge beklaget seg over dårlig råd, hun har nylig blitt mor. Vår baby er 4 måneder eldre enn hennes. Så hun fikk arve masse tøy, omtrent alt man trenger fra fødsel til 4 måneders alder. Her tenkte vi at vi gjør noe godt for en som trenger det. Noen dager senere ser jeg at hun har lagt ut omtrent alt tøyet på Finn.no, facebookgruppe. Nå skal hun selge tøyet mitt, i 3  klespakker til 400kr stykk 🤦🏻‍♀️

Jeg føler meg snytt her. Jeg ga tøyet til henne fordi jeg trodde hun trengte det og hadde dårlig råd. Så selger hun det videre? Hadde jeg visst at hun skulle selge det videre hadde jeg definitivt gitt det til en mer trengende person. 

Anonymkode: 7c06b...4db

• Liker 28
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har all rett i verden til å føle deg snytt av hun der. Venninne synes jeg ikke du skal kalle henne.

• Liker 29
Skrevet

Det naturlige å gjøre her vil være å ta det opp med henne. Er så lei av at folk bare ikke vurderer kommunikasjon som et alternativ engang. Snakk sammen. 

• Liker 38
Skrevet

Utrolig frekt av henne! Hvis hun har dårlig råd og kanskje ikke trenger alt du gir henne - får hun si det. 

Du får kjøpe det tilbake 😉

Anonymkode: 15a22...338

• Liker 4
Skrevet

Hun trenger penger kanskje .. snakk med henne ...  mme er dyrt om hun ikke ammer

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde nok konfrontert henne.. hadde ikke klart å la være. 

Anonymkode: 4ca1b...3bd

• Liker 4
Skrevet

Hvis hun bare skulle videreselge det og ikke trengte det burde hun ha takket nei! Frekt gjort. Du kunne gitt det til noen andre som faktisk trengte det.

Anonymkode: 58f41...54b

• Liker 13
Skrevet

Du kan fint si at hvis hun ikke skal bruke tøyet vil du ha det tilbake.. 

• Liker 22
Skrevet

Dette hadde jeg absolutt tatt opp. Jeg hadde ikke krevd det tilbake,  men jeg hadde absolutt sagt at jeg var skuffet, og at dette ikke var det jeg hadde sett for meg når jeg ga hun tøyet.

• Liker 3
Skrevet

Hadde konfrontert henne... ikke greit en plass! 

• Liker 1
Skrevet

Frekt og dårlig gjort. Vi har arvet og kjøpt brukt til vårt barn. Det som er arvet gir vi enten tilbake hvis de vil ha eller gir det til andre når vi er ferdige. Noen ganger selger vi på finn i samråd med dem vi arver av. Da får de selvfølgelig pengene. 

Anonymkode: 31b2c...446

• Liker 2
Skrevet

Du må snakke med henne. Det er absolutt ikke greit, men hvem vet, kanskje hun mangler penger til mat eller noe annet essensielt? Hun burde likevel tatt det opp med deg, så klart, men hvis dette er situasjonen skammer hun seg sikkert. Ta en prat med venninnen din, du, så finner du fort ut om hun er utakknemlig eller bare desperat.

Anonymkode: 0272f...92d

Skrevet

Ta en prat med henne. Mulig hun behøver penger i større grad enn tøy, eller sparer til noe hun ønsker barnet skal ha. Gav hun inntrykk av at hun hadde bruk for klærne når hun fikk tilbudet? Eller ble det en litt påtvunget gave hvor du antok hva hun hadde bruk for? 

Men forstår du ble skuffet. Det er tross alt andre som kunne ha fått tøyet. 

Du får spørre om dere kan dele pengene etter salget 🤭

• Liker 4
Skrevet

Si ifra. Krev klær tilbake, eller pengene for salget. Syntes det er forkastelig, smålig og pinlig når folk selger ting de har fått. Rett og slett. Det er ikke greit, og veldig dårlig gjort ovenfor deg som venn. Spurte hun i det heletatt om du ville ha tøyet tilbake? 

• Liker 3
Skrevet

Du har gitt det fra deg å har jo ingenting å si på hva hun gjør med det etterpå. Kjipt er det selvsagt , jeg ga bort sykkel til ei dom påsto hun ikke har råd selv og at sønnen hadde så lyst på sykkel , like etterpå lå den ute for salg.. Kjipe mennesker men lite man får gjort med det

Anonymkode: 450eb...f57

• Liker 3
Skrevet

Jeg mener at man i utgangspunktet skal gi bort fordi man har lyst til å dele eller være gavmild - og så la mottaker bestemme over det de har fått.

Hva om hun har fått en del klær som passer opp til 4 måneders alder, men ikke vet hvordan hun skal finansiere klær etterpå? Selger hun noe nå, så kanskje hun kan kjøpe litt større klær? Eller kanskje det er noe annet utstyr hun har større bruk for som din gave kan hjelpe henne med? 

Det at hun legger klærne ut såpass raskt kan være et resultat av at hun faktisk er trengende. 

Anonymkode: 2a294...723

• Liker 5
Skrevet

Jeg har også fått arva tøy litt innimellom men aldri i verden om jeg hadde solgt det og tatt pengene selv! Jeg har spurt om de har ønsket det tilbake, stort sett har de villet det. Men det de ikke ville ha, spurte jeg om jeg skulle prøve og selge og da gav jeg DE pengene! Ingen grunn til at jeg skal gjøre noe fortjeneste ut av det. Syns jeg er fryktelig dårlig gjort. 

Anonymkode: d45d6...39f

• Liker 1
Skrevet

Skal du ikke ha flere barn siden du gir det bort? Jeg hadde krevd det tilbake. Sagt slik du sier at du trodde du skulle hjelpe ikke selge det. 

• Liker 1
Skrevet

Vi er ikke trengende på noen måte, men datteren vår har arvet en del tøy av to jenter som er et år eldre. Mange av tingene er fine, men noe av det passer ikke lenger, eller er ting vi ikke synes er så fint. Da har vi solgt det i klespakker på finn sammen med klær som vi selv har kjøpt nytt, men som ikke lenger passer. Jeg ser virkelig ikke noe galt i det. Gir man bort klær, så er det opp til mottaker hva vedkommende gjør med klærne

Anonymkode: bf0b2...724

• Liker 1
Skrevet

Kjøp klærne tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...