AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg tenkte jeg skulle gi brukttøy ett forsøk. Hovedsaklig fordi jeg tenkte det var gode penger å spare der, og fordi det er bedre for miljøet. Dum og godtroende som jeg var søkte på Finn.no i god tro om å gjøre noen fine kupp. Må si jeg ble skuffet! For det første er tøyet nesten like dyrt som i kjedebutikker, og det som er billigere er synlig slitt, nuppete og utvasket. Og jeg blir litt matt av hele prosessen. Først skrolle gjennom 189 ullgensere, etter 34 minutter, finne en OK du vil kjøpe. Sende melding til selger, vente 5-17 timer på svar. Tenke på «hvordan prute på en høflig måte» osv. Og fy søren hva folk tørr å selge der ute, hullete utebukse «fortsatt mye bruk igjen, hullene på rumpa, synes ikke», JO, de synes veldig godt 😅 Altså er det ikke mye lettere å bare gå inn på en nettside, trykke på det du vil ha og få det levert på døra? Da er du sikker på at tøyet ikke stinker røyk, har ligget evigheter i en kald kjeller/loft, ikke vært i kontakt med dyr, etc. Når det gjelder miljøgevinsten så gir vi bort alt tøyet vårt til folk som trenger det. Så det tøyet vi kjøper blir brukt av 2-3 barn. Det er ikke slik at jeg hiver tøyet i søpla etter bruk. Det er derfor ikke mindre miljøvennlig enn å kjøpe brukt. Jeg ser ikke ned på dere som kjøper brukt, for all del kjør på men jeg skjønner ikke hvordan dere orker? Det er så kronglete og tidkrevende! Og litt gambling, man vet jo aldri hva man får... Anonymkode: 82a2d...453 17
Faulkner Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 (endret) Er litt hobby å se over om det kommer noe fint. Hadde jeg mistrives veldig med å se over annonser hadde jeg nok ikke giddet, og ser fort om noe er uaktuelt. Kjøper en kombinasjon av nytt og brukte "skatter", når jeg kommer over det. Er også greit å ikke bare ha fine klær som man er redd for, som man kan bruke til utelek, når det er for varmt med yttertøy, eller bruke tusjer, male, bake, spise blåbær osv..☺️ Endret 10. oktober 2020 av Faulkner 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 Det høres styrete ut å drive på slik du beskriver. Hvorfor gjør du det på den måten? Jeg bruker aldri mye tid. Tok meg 5 minutter å finne Reima vinterjakke, HH vinterbukse og en kul, hjemmestrikket lue til poden på finn her om dagen. Kunne sikkert kjøpt nytt billigere på HM, men altså, kvaliteten ville ikke vært i nærheten engang... Jeg visste hvilke modeller jeg ville ha, søkte smart (det kreves planlegging her), og fant det jeg ville ha med én gang. Svar får man når man får det - det er derfor det er smart å sende forespørsel i god tid, og spørre med én gang om man kan hente en gitt dag. Ta én runde i stedet for ti. Senk skuldrene og legg inn en utflukt. Anonymkode: 1b375...50c 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 Det finnes andre måter å handle brukt på. Brukthandler f.eks. Fretex blant annet har en egen nettbutikk som en kan handle brukt. Finnes også flere nettbutikker som selger brukte klær og ting. Men må si at den metoden du bruker på Finn virker ufattelig tungvin og slitsom ut. Jeg finner mye der stadig vekk. Søk smart og i god tid før du trenger det. Anonymkode: 78630...764 2
Frøyamor Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det finnes andre måter å handle brukt på. Brukthandler f.eks. Fretex blant annet har en egen nettbutikk som en kan handle brukt. Finnes også flere nettbutikker som selger brukte klær og ting. Men må si at den metoden du bruker på Finn virker ufattelig tungvin og slitsom ut. Jeg finner mye der stadig vekk. Søk smart og i god tid før du trenger det. Anonymkode: 78630...764 Fretex her i byen er LIKE DYR om ikke dyrere enn H&M. 12
Ginny Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Aldri opplevd noe styr med det i grunn, enten så er det noe spesifikt jeg søker etter eller så ser jeg bare etter generelle klespakker. Styrer unna budrunder så langt det lar seg gjøre, og har hatt gode opplevelser så langt. Har kjøpt flere klespakker, klærne har vært hele og fine. Noen få unntak, men da har det vært opplyst om. Har kjøpt ullpakker, bomullspakker, uteklær, penklær. Men aldri brukt hverken masse tid eller masse penger 😊 3
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 Synd også det er kjedelig og har tilgode å kjøpe et eneste plagg på både Finn og Facebook. Bildene er ofte så dårlige at det ikke frister, også vet man jo ikke om det passer uansett. Har ikke barn å kjøpe for. I tillegg tar de ofte latterlige priser for stygge plagg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 12 minutter siden, Frøyamor skrev: Fretex her i byen er LIKE DYR om ikke dyrere enn H&M. Spørs da vitterlig om hva en ser på. HM er ikke kjent for å ha verken dyre eller klær av kvalitet. Om en derimot ser på klær med god kvalitet så kan en spare masse. Har kjøpt reflex dresser der til under 100, de koster normalt sett nærmere 1000. Nesten helt ubrukt til og med. Anonymkode: 78630...764 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg går som regel etter pakker, med mindre det er snakk om yttertøy eller spesielle enkeltplagg. Jeg forstår meg ikke helt på de som mener det er dyrere enn i butikk og så mye ødelagt, men kan være at det blir et problem i de større størrelsene? Og litt tid tar det jo, det er sjelden jeg kjøper samme kveld som jeg begynner å se. Så er det noe jeg må ha med en gang, går jeg i butikken. Ullpakker skal jeg innrømme er vanskelig, der har jeg sett flere forsøke å selge klær jeg ville ha kastet, så der handler jeg gjerne på salg isteden. Å ta betalt for noe som er hullete og misfarget synes jeg er uhørt, selv om det er ull. Aner ikke om de får solgt det, hadde vært morsomt å vite. Anonymkode: c2345...876 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Her har jeg aldri kjøpt klær på finn, men har handlet en del klær på den lokale Fretex butikken. Anonymkode: 61c0f...204
minister-mio Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg har på autosøk. Når det er noe jeg vil ha sender jeg melding, med hvor det skal sendes og om jeg kan betale med vipps. Jeg syntes ikke det er styr i det hele tatt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 Kjøper av de samme selgerne, kjøper av folk jeg kjenner og kjøper mest på facebooksidene. Finn er så som så. Vi kjøper nesten bare brukt. I år har vi spart ca 5000 kr på å kjøpe brukte ullklær, utetøy, sko og annet. Anonymkode: 612ef...a1a 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg kjøper ikke så mye på Finn, men på Facebook finner man grupper som ofte heter noe sånt som «kjøp og salg av xxx merke». Har kjøpt ganske mye i slike grupper. Anonymkode: 8c1cd...f98 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 Her har du brukte kvalitets klær uten alt bryet på finn. 😁 https://waior.com/?gclid=Cj0KCQjwt4X8BRCPARIsABmcnOp3QtPtxKAEz9UtYJMgK2TAu6IUm65ZKJRsio6mF9MLkzRSRJjlVOEaAqzwEALw_wcB Anonymkode: 89671...3e0
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg orker fordi jeg ikke har noe valg. Hadde aldri hatt råd til å kjøpe alt nytt. Men det er vanskelig å finne ting ved å søke én gang. Jeg har lagret søk og sjekker hver dag, og kjøper for størrelser litt frem i tid, for det er vanskelig å finne akkurat det man trenger når man trenger det. Jeg er ufør, så jeg har god tid. Hadde jeg vært i full jobb og dermed hatt mer penger og mindre tid, så hadde jeg nok ikke giddet. Anonymkode: 3251f...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg handlet en del til sønnen min på Finn da han var tidlig i tenårene. Jeg hadde dårlig råd, og han hadde veldig lyst på T-skjorter av merker man fikk kjøpt på f.eks Urban. Kjøpte flere pakker med 5-6 T-skjorter til en rimelig penge, og kvaliteten var som forventet/ beskrevet/ vist hver gang. Kikker innom Fretex innimellom når jeg ser etter noe spesielt, og har bl.a kjøpt meg en dressjakke fra Boss som ser helt ny ut til 175 kroner 😊 Jeg har også funnet mye fint på loppemarked, som Dr. Martens boots, olabukser, fine skinnvesker fra Adax og Trend, og noen bluser/ gensere (og utkledningstøy 😄). Av brukttøy som selges, så er det nok mye jeg synes kunne gått rett til gjenvinning, men liker man å lete litt så kan man gjøre gode kupp. Anonymkode: 9e11f...6ea
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 Orker heller ikke . Arver en del og kjøpe klær som er på salg . Anonymkode: 1b437...270
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #18 Skrevet 11. oktober 2020 Bruker ikke finn, men følger aktivt med i lokale kjøp og salg grupper på Facebook. Kjøper ofte fra samme person flere ganger om tøyet har vært bra. Anonymkode: c4d84...a7e
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #19 Skrevet 11. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenkte jeg skulle gi brukttøy ett forsøk. Hovedsaklig fordi jeg tenkte det var gode penger å spare der, og fordi det er bedre for miljøet. Dum og godtroende som jeg var søkte på Finn.no i god tro om å gjøre noen fine kupp. Må si jeg ble skuffet! For det første er tøyet nesten like dyrt som i kjedebutikker, og det som er billigere er synlig slitt, nuppete og utvasket. Og jeg blir litt matt av hele prosessen. Først skrolle gjennom 189 ullgensere, etter 34 minutter, finne en OK du vil kjøpe. Sende melding til selger, vente 5-17 timer på svar. Tenke på «hvordan prute på en høflig måte» osv. Og fy søren hva folk tørr å selge der ute, hullete utebukse «fortsatt mye bruk igjen, hullene på rumpa, synes ikke», JO, de synes veldig godt 😅 Altså er det ikke mye lettere å bare gå inn på en nettside, trykke på det du vil ha og få det levert på døra? Da er du sikker på at tøyet ikke stinker røyk, har ligget evigheter i en kald kjeller/loft, ikke vært i kontakt med dyr, etc. Når det gjelder miljøgevinsten så gir vi bort alt tøyet vårt til folk som trenger det. Så det tøyet vi kjøper blir brukt av 2-3 barn. Det er ikke slik at jeg hiver tøyet i søpla etter bruk. Det er derfor ikke mindre miljøvennlig enn å kjøpe brukt. Jeg ser ikke ned på dere som kjøper brukt, for all del kjør på men jeg skjønner ikke hvordan dere orker? Det er så kronglete og tidkrevende! Og litt gambling, man vet jo aldri hva man får... Anonymkode: 82a2d...453 Vi proffe bruktkjøpere kjøper sjelden 1 og 1 vare, da😄 Vi søker på «klespakke» og kjøper hele høstgarderoben på 1-3 kjøp. Har jeg et par plagg jeg mangler av f.eks yttertøy kjøper jeg helst fra en som selger flere plagg av den typen. Sparer tid og porto. Litt tid må påregnes, men det er det jo for at alle ungene skal få klær. Litt gambling, ikke veldig. Noen oppturer og nedturer. Jeg kjøper ikke så dyrt at det er helt krise. Anonymkode: 8dad2...01d 1
Gasellen Skrevet 11. oktober 2020 #20 Skrevet 11. oktober 2020 8 timer siden, Frøyamor skrev: Fretex her i byen er LIKE DYR om ikke dyrere enn H&M. Klærne på Hm er elendig kvalitet og mister fasong etter èn vask. Hva de får seg til å selge er latterlig. Jeg boikotter hele kjeden fram til de upper kvaliteten sin. Per nå er det eneste brukbare jeg har kjøpt der graviditetsbukser. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå