Gå til innhold

Han tier helt still! Hva er galt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uten å slenge om meg med faguttrykk; 

Han er en personlighet som gir andre skylden for eget dårlig humør, som reagerer med hersketeknikker (også kaldt psykisk vold). 

Du er en personlighet som tar på deg skylden for andres reaksjoner og handlinger, og legger alt på deg selv. 

For å eksemplifisere. Hadde min mann oppført seg slik du beskriver i denne tråden hadde jeg først ignorert og sagt klart "nå oppfører du deg som en unge, men gjør som du vil", laget mat til meg og ungene, og fortsatt dagen min. Hadde han deretter kommet med anklager mot meg etter timer/døgn hadde jeg klikket i vinkel. Det er normal reaksjon. Ikke tårer og tigging. 

Det dere holder på med nå er destruktivt. 

Anonymkode: abc35...b96

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier du er redd en kompis kan ha sagt noe ala " hiv henne ut " osv.. du sier du kunne ønske de kunne hørt din side også og ikke bare hans... så hva er hans side? Hva " har kompisen på deg" som skulle tilsi at han skulle sagt noe sånt? Er det ting som ikke sies her..? Man ber vel ikke en kompis kaste ut dama etter 9 år fordi hun virker lei seg av at partneren ikke sier noe?? Dette virker bare rart... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Nala79 skrev:

Du sier du er redd en kompis kan ha sagt noe ala " hiv henne ut " osv.. du sier du kunne ønske de kunne hørt din side også og ikke bare hans... så hva er hans side? Hva " har kompisen på deg" som skulle tilsi at han skulle sagt noe sånt? Er det ting som ikke sies her..? Man ber vel ikke en kompis kaste ut dama etter 9 år fordi hun virker lei seg av at partneren ikke sier noe?? Dette virker bare rart... 

Det er jo det at jeg ikke har mer jobb. Jeg fikk fast jobb ifjor og etter flere ekstra vakter, så har jeg igrunnen ikke stresset med det. Så anklagelsene er at han vil jeg skal ta mer tak på ting. Det er kanskje dette han har snakket med kompisen om. Og hvis han har sagt "dette hadde jeg funnet meg i", så er det lett å bli påvirket av det. 

Anonymkode: bbdac...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo det at jeg ikke har mer jobb. Jeg fikk fast jobb ifjor og etter flere ekstra vakter, så har jeg igrunnen ikke stresset med det. Så anklagelsene er at han vil jeg skal ta mer tak på ting. Det er kanskje dette han har snakket med kompisen om. Og hvis han har sagt "dette hadde jeg funnet meg i", så er det lett å bli påvirket av det. 

Hvis han nylig har bemerket dette ville han  en gi deg en sjanse ved å gi deg tid...? Mange idag som sliter med å få nok jobb. Er jo ikke bare å si " du må jobbe mer" og Vipps så jobber man mer..det slik at dere har ufattelig dårlig råd? For økonomi kan jo gi depresjon...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, riesling skrev:

Men har dette skjedd med deg før? Du sier dere har vært sammen i 9 år. Har han blitt stille som dette før? 

Og nei, min mann bedrer seg ikke, men jeg er blitt flinkere til å luke ut hans generelle frustrasjon i livet. Dermed går det ikke like mye innpå meg som før. 

Det er det eneste som funker er min erfaring. La det gå over av seg selv, så kommer han sannsynlig med noe oppgulp: at det plager han at du jobber for lite. Javel, det prøver du jo allerede å fikse sier du. 

Problemet med denne måten å "kommunisere på" er jo at han psyker deg ned, og avviser deg. Det er ikke greit. 

Ja, han har vært sånn tidligere også. Han har enkelte perioder der han irriterer seg over en filleting og er stille/sur for den tingen i et par timer  uten at han sier hva det er. Det har også gått så langt som dette, bare nå har det vart lengre. Han må jo ha tålmodighet her. Jeg sa det til han også at dette bare er tullete og barnslig. Han må jo gi meg tid! Når det endelig er noe i gjæret, så skal han pakke sakene og dra. Nei, det blir for dumt hvis det... TS 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nala79 skrev:

Hvis han nylig har bemerket dette ville han  en gi deg en sjanse ved å gi deg tid...? Mange idag som sliter med å få nok jobb. Er jo ikke bare å si " du må jobbe mer" og Vipps så jobber man mer..det slik at dere har ufattelig dårlig råd? For økonomi kan jo gi depresjon...

Vi har nok litt dårlig ja. Hans utsikt er desverre ikke bra. Gjeld som vokser på hans side. Jeg aner ikke hvordan jeg kan hjelpe han. Men håper at han er villig til å prate og ta seg sammen. Det blir jo ikke bedre om han drar. Da må han ut med enda mer bidrag til to barn til. Pluss at barna vil se faren mindre. Jeg håper ikke det er det livet han vil ha? Man må jo være sterk sammen. Ikke bare holde munn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har nok litt dårlig ja. Hans utsikt er desverre ikke bra. Gjeld som vokser på hans side. Jeg aner ikke hvordan jeg kan hjelpe han. Men håper at han er villig til å prate og ta seg sammen. Det blir jo ikke bedre om han drar. Da må han ut med enda mer bidrag til to barn til. Pluss at barna vil se faren mindre. Jeg håper ikke det er det livet han vil ha? Man må jo være sterk sammen. Ikke bare holde munn. 

Da har du kanskje grunnen her? For hvorfor han er stille? 

Dere  må jo prate om økonomien da og ta tak begge to... er man samboere så følger vel det med? Hvis han må betale alt fordi du ikke jobber noe særlig og dere da har dårlig råd og han ikke får betalt gjelden sin pga dette... da har vel du også en plikt til å -prøve- alt, inkl å prøve å jobbe mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 23.10, AnonymBruker skrev:

Da har han mange av de. Han har vært sånn før også, flere ganger. Hvorfor så sur på meg? Jeg må virkelig si at jeg aldri har slike dager? Der jeg går sur fra morgen til kveld. Heldigvis! 

Når det er sagt så sier han (etter jeg har sagt det) elsker deg. Det ville han nok ikke sagt om han ikke elsket meg. Kan det være en type svak bipolar han har? Jeg lurer bare.. 

Synd at jeg i disse periodene ser så mørkt på vårt forhold at jeg nesten lurer på om jeg blir med han for resten av livet. 

Jeg kan også ha sånne dager, men når jeg er i forhold bruker jeg da å si til partner at i dag har jeg en dårlig dag. Det har ingenting med deg å gjøre, men jeg trenger litt tid for meg selv.

Anonymkode: 0e7c6...061

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nala79 skrev:

Da har du kanskje grunnen her? For hvorfor han er stille? 

Dere  må jo prate om økonomien da og ta tak begge to... er man samboere så følger vel det med? Hvis han må betale alt fordi du ikke jobber noe særlig og dere da har dårlig råd og han ikke får betalt gjelden sin pga dette... da har vel du også en plikt til å -prøve- alt, inkl å prøve å jobbe mer?

Det er jo akkurat det taket jeg tar nå. For alvor. Skal på intervju å prate, då en fremgang er det jo her. Jeg tror nok det er det som er grunnen hans. Han har det nok ikke greit. Men hvordan skal jeg forholde meg til han når han bare avviser meg? Han er frekk i munnen og klager mye på meg. Kan han ikke bare åpne seg. Jeg prøver jo så godt jeg kan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo akkurat det taket jeg tar nå. For alvor. Skal på intervju å prate, då en fremgang er det jo her. Jeg tror nok det er det som er grunnen hans. Han har det nok ikke greit. Men hvordan skal jeg forholde meg til han når han bare avviser meg? Han er frekk i munnen og klager mye på meg. Kan han ikke bare åpne seg. Jeg prøver jo så godt jeg kan. 

Be han dra til helvete. Helt seriøst! Dette er psykisk vold, og han gjør det for å dressere deg med straff. Silent treatment er svært skadelig. Og langvarig psykisk vold kan ødelegge psyken din så mye at du vil fungere dårlig i jobb.

Anonymkode: 1312c...529

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår faktisk hvordan psykisk nedtrykking føles, så forstår det er tungt for deg Ts.  Nå har jeg lest det meste av tråden og slik jeg forsto den var det at du ikke skjønte hvorfor han er stille, at han er kald og ikke sier noe osv. Men han klager altså? Hva klager han på? Siden han er frekk.. har du eksempler? For det burde jo forklare hva han tenker på. 

Psykisk nedtrykking er aldri greit så dersom du føler det er slik og dette skader deg så hadde jeg gått uten tvil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

se her ja, hans gjeld vokser, og han legger det over på deg. klassisk. 

35% er jo lite å jobbe om dere har dårlig råd da, men om du skal på intervju og faktisk prøver å få mer jobb er det bra. 

Selvsagt er det ikke logisk av han å ønske seg ut av forholdet på grunn av dette, for som du sier vil det gjøre situasjonen verre. Det er derfor så mange mener at dette er psykisk press fra hans side. 

Han har det vondt, og legger skylden over på deg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, riesling skrev:

se her ja, hans gjeld vokser, og han legger det over på deg. klassisk. 

35% er jo lite å jobbe om dere har dårlig råd da, men om du skal på intervju og faktisk prøver å få mer jobb er det bra. 

Selvsagt er det ikke logisk av han å ønske seg ut av forholdet på grunn av dette, for som du sier vil det gjøre situasjonen verre. Det er derfor så mange mener at dette er psykisk press fra hans side. 

Han har det vondt, og legger skylden over på deg.

Han mener jeg gjør for lite for å få en større stilling. Men han må jo være glad i det minste for at jeg har fått fast. Det kunne vært langt verre. Jeg skulle si ønske at jeg visste hva som plaget han. Når gjelder andre, så ville nok folk fått sjokk ved å se åssen han oppførte seg her hjemme. Han er alltid blid og meget utadvent som person. Omgjengelig og hjelper folk om de trenger en hånd. Meg derimot? Føler meg som søppel for han. Prater kun til ungene og overser meg. 

Hvis jeg nå får en annen jobb og han fortsetter å surmule, så er det åpenbart en annen grunn. Så jeg er tålmodig og ser hva som skjer. Det er klart det er tungt hver gang vi krangler. Når vi ikke krangler, er han enkel å leve med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, Nala79 skrev:

Jeg forstår faktisk hvordan psykisk nedtrykking føles, så forstår det er tungt for deg Ts.  Nå har jeg lest det meste av tråden og slik jeg forsto den var det at du ikke skjønte hvorfor han er stille, at han er kald og ikke sier noe osv. Men han klager altså? Hva klager han på? Siden han er frekk.. har du eksempler? For det burde jo forklare hva han tenker på. 

Psykisk nedtrykking er aldri greit så dersom du føler det er slik og dette skader deg så hadde jeg gått uten tvil. 

Han klager på småting, som at jeg kjøper en salat istedenfor et pålegg. Han kjøper jo det han vil, uten at jeg henger meg opp i det. Hvis ikke tingene står greit i oppvaskmaskinen, så slenger han den igjen og stunner "åååhr." Han har vært irritabel spes etter sommeren. Småpirk her og der. Han er 45, så han er endel år eldre enn meg. Kan det være noe med alderen hans?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg nå får en annen jobb og han fortsetter å surmule, så er det åpenbart en annen grunn. Så jeg er tålmodig og ser hva som skjer. Det er klart det er tungt hver gang vi krangler. Når vi ikke krangler, er han enkel å leve med. 

Du synes det er greit at han behandler deg som søppel fordi du har 35% stilling? Du skal vente å se om han slutter å behandle deg som søppel hvis du får mer jobb? Og hvis han fortsetter skal du analysere deg selv som gal for å finne ut hva annet du kan skjerpe deg på? Seriøst? Du mener at du skal finne deg i dette? Hvorfor?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han klager på småting, som at jeg kjøper en salat istedenfor et pålegg. Han kjøper jo det han vil, uten at jeg henger meg opp i det. Hvis ikke tingene står greit i oppvaskmaskinen, så slenger han den igjen og stunner "åååhr." Han har vært irritabel spes etter sommeren. Småpirk her og der. Han er 45, så han er endel år eldre enn meg. Kan det være noe med alderen hans?  

Nei. Det er ikke slik at menn behandler partnerne sine som søppel når de fyller 45. Det er overhodet ikke normalt, og overhodet ikke greit

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er ikke slik at menn behandler partnerne sine som søppel når de fyller 45. Det er overhodet ikke normalt, og overhodet ikke greit

Jeg mente 40, men likavel. Han er godt voksen ja. Er redd om han legger til det med jobbingen for å ha en unnskyldning? I håp om at jeg ikke skal orke mer? 

Jeg er litt sta der, fordi om han ønsker det, så får han gjøre det på et annet vis. Ikke psyke meg ned, la meg sitte med dårlig samvittighet for jobben ikke strakk nok til og han sitter der og er kjepphøy. Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre han har vært slik siden dere møttes,  så vil jeg si at han har en slags midtlivskrise. Familievernkontoret er første post, og prøv å motivere ham til terapi på egenhånd. Det kommer frem etterhvert endel ting han sier og gjør, men jeg vil fremdeles si på generelt grunnlag,  at når det bygger seg opp vanskelige ting inni mannen,  så er det ikke for å straffe. 

Å være still, er ikke nødvendigvis det samme som å gi "silent treatment", fordi det forutsetter at det er en aktiv handling fra utøverens side. 

De gangene jeg har gått inn i hulen, er det fordi jeg har et tankekjør, eller noe jeg ikke ser løsning på. Å greie å lufte disse tankene for å få innspill, er liksom ikke aktuelt, fordi det er mitt problem, og jeg aner ikke konsekvensene av å slippe dem løs.  Å bare si fra at det er vanskelig, er heller ikke så aktuelt, fordi det forutsetter at jeg som mann skjønner hvordan kvinnen reagerer på min stillhet, og jeg reagerer jo ikke slik, hvis hun slutter å snakke.  Årsaken til misforståelser her, er jo at begge kjønn tolker situasjonen ut i fra hvordan de selv reagerer. Å få inn en skolert tolk i bildet, er det første dere må gjøre.  Nå er situasjonen låst. 

Anonymkode: 7c3e0...9ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Nala79 skrev:

Oj... som jeg kunne skrevet det selv med min eks!! Er ikke tilfeldigvis fra Bergen ...?

Nei, ikke fra Bergen. Oslo- området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...