Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått godkjent (?) å kunne søke om uføretrygd. Min saksbehandler sier hun er usikker.på om jeg får ung uføretrygd fordi jeg fikk hoveddiagnosen min når jeg var 27 år, men jeg har vært i mer enn 50% arbeid etter 26 år før jeg ble 100% syke eldre pga blant annet migrene, og hoveddiagnosen (men før det ble stilt diagnose). 

Så hvordan ber jeg om vurdering av ung ufør? Er det samme skjema som uføretrygd? For jeg ser ingen plass at det står jeg kan huske av jeg ber om ung ufør. Er dette noe de regner ut selv, eller må jeg spesifikt be om? Eller ser de gjennom alle papirene de har? Jeg skjønner ikke dette. 

Nav kunne ikke sette opp time til hjelp av utfylling av søknaden pga covid-19. 

Anonymkode: ef816...4ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke noe du søker om, men noe som vil bli vurdert automatisk. Får du avslag så kan du klage og eventuelt ta det til trygderetten.

Du kan sende med mest mulig dokumentasjon fra du først ble påvist sykdomstegn (epikriser og journaler ). Selv sendte jeg avgårde en over 200 sider lang journal med mine sykdommer som startet opp fra 6årsalderen og som var nøye fulgt opp gjennom alle år ). Fik innvilget Ufør da jeg ble 28.

Anonymkode: 5389d...842

• Liker 2
Skrevet

Okei, så jeg skal sende med dokumentasjon med uføretrygd-søknaden? For det sa ikke nav noe om. De har nettopp skrevet en -veldig detaljert- rest arbeidsevnevurdering, hvor de har lagt til grunn både epikriser, legeerklæring, uttalelse fra jobb etc. Så alt ligger i papirene fra NAV. Fikk bare beskjed "nå kan du søke uføretrygd, alt er klart". 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, så jeg skal sende med dokumentasjon med uføretrygd-søknaden? For det sa ikke nav noe om. De har nettopp skrevet en -veldig detaljert- rest arbeidsevnevurdering, hvor de har lagt til grunn både epikriser, legeerklæring, uttalelse fra jobb etc. Så alt ligger i papirene fra NAV. Fikk bare beskjed "nå kan du søke uføretrygd, alt er klart". 

Jeg skrev og sendte min digitalt, også ettersendte jeg alle andre journaler og epikriser via posten . Jeg vet ikke om du trenger å ettersendte noe , men jeg gjorde det for sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg må sende alt i posten for jeg har barn under 18, så jeg må sende inn søknad om barnetillegg i tillegg så da får jeg ikke søkt elektronisk. 

Før sende saksbehandler en ny melding. Dette var vanskelig 😬

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må sende alt i posten for jeg har barn under 18, så jeg må sende inn søknad om barnetillegg i tillegg så da får jeg ikke søkt elektronisk. 

Før sende saksbehandler en ny melding. Dette var vanskelig 😬

Usikker på hvordan det blir med barnetillegg, men tror du kan skrive ut det søknadsskjemaet for uføretrygd og bare fylle det ut for hånd? 

Lureste er nok å sende saksbehandler en beskjed om be om hvordan du skal gå frem.

Skrevet

Du trenger ikke legge ved ekstra dokumentasjon, nav skal ha det de trenger. Uføretidspunktet ditt må bli satt før fylte 26 om du skal bli vurdert for ung ufør. I tillegg er det et alvorlighetskrav. Om det ikke blir vurdert kan du eventuelt klage og sende inn annen relevant dokumentasjon.

Anonymkode: 8bf0c...c27

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke legge ved ekstra dokumentasjon, nav skal ha det de trenger. Uføretidspunktet ditt må bli satt før fylte 26 om du skal bli vurdert for ung ufør. I tillegg er det et alvorlighetskrav. Om det ikke blir vurdert kan du eventuelt klage og sende inn annen relevant dokumentasjon.

Men siden du har født barn vil neppe alvorlighetskravet være oppfylt for å få ung ufør!

Anonymkode: fd485...dd0

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men siden du har født barn vil neppe alvorlighetskravet være oppfylt for å få ung ufør!

Hvorfor det? Er da mange som har født barn som har fått innvilget ung ufør. Sykdom trenger ikke å ha noe med evnen til å bære frem barn.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg fikk innvilget ufør med ung ufør tillegg når datteren min var fire år gammel. Det har ingenting å si

Anonymkode: 2fbfb...080

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Jeg fikk innvilget ufør med ung ufør tillegg når datteren min var fire år gammel. Det har ingenting å si

Anonymkode: 2fbfb...080

Hvorfor kombinerer du barn og uføretrygd? Jeg hadde veldig ressurssterke foreldre. Kan ikke forestille meg hvordan det er å ha trygdede foreldre.

Anonymkode: 6757a...826

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kombinerer du barn og uføretrygd? Jeg hadde veldig ressurssterke foreldre. Kan ikke forestille meg hvordan det er å ha trygdede foreldre.

Så mennesker som har født barn og som blir uføre i senere tid skal gi bort barna sine? Finne opp en tidsmaskin og sende dem tilbake i tid?

Jag vokste opp hos ressurssterke foreldre og er blitt ufør, mens min beste venninne som er oppvokst med en far som ble ufør  da hun var 7 år gammel. Venninna mi er 100% arbeidsfør i yrke med lønn på 800 000. Det kan gå helt fint selv om man har en forelder som er trygda.

• Liker 6
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uføretidspunktet mitt ble først satt til 32 år. Jeg måtte ettersende papirer og søke om ung uføre tillegget senere. Sykdommen fikk jeg når jeg var tolv. 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke. Jeg hadde barn, og barnet hadde en far, pluss mye støtte fra familien. 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å være trygdet er ikke en diagnose i seg selv. Mange har familie med ressurser, som igjen kommer barna til gode. 

Anonymkode: b8467...b5f

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er forøvrig mange som både får barn og som jobber ved siden av ung ufør i 20-30% og 50% stillinger, så du må ikke være nærmest invalid av lidelsene for å kvalifisere for det. 

Skrevet

Om du får ung ufør-tillegget kommer an på hvilken dato de har satt som uføretidspunktet ditt! Jeg fikk ung-ufør tillegget innvilget som 31åring, fikk diagnosen min først når jeg var 27 men fordi jeg er født med sykdommen og den ikke brøt ut før jeg var 26år så får jeg tillegget likevel. Pga sykdommen min ville jeg ha fått tillegget om jeg så hadde søkt om ufør som 35åring. 

Og skjemaet du fyller ut er kjempe enkelt altså! 

Anonymkode: 62bb9...32b

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble syk lenge etter jeg fikk barn da, smartass. 

Skrevet

Og jeg er en ganske ressurssterk forelder. Jeg har en utdannelse, jeg har jobbet, jeg stiller opp for barnet alle veier det trenger (og får skryt av skole og spesialisthelsetjenesten for jobben jeg gjør) så jeg anser meg selv som en god og ressurssterk forelder. Jeg sparer det jeg kan i mnd, barnet har en fin sparekonto og mangler sjeldent noe. Og har også en far som stiller opp. Alle uføre er ikke ressurssvake altså🙄

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg er en ganske ressurssterk forelder. Jeg har en utdannelse, jeg har jobbet, jeg stiller opp for barnet alle veier det trenger (og får skryt av skole og spesialisthelsetjenesten for jobben jeg gjør) så jeg anser meg selv som en god og ressurssterk forelder. Jeg sparer det jeg kan i mnd, barnet har en fin sparekonto og mangler sjeldent noe. Og har også en far som stiller opp. Alle uføre er ikke ressurssvake altså🙄

Jeg kjenner at jeg blir svært nysgjerrig på hvorfor du er ufør. Du har utdannelse og du er ressurssterk. Hvilken sykdom gjør at du ikke kan jobbe noe som helst? 

Anonymkode: 67260...2a9

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner at jeg blir svært nysgjerrig på hvorfor du er ufør. Du har utdannelse og du er ressurssterk. Hvilken sykdom gjør at du ikke kan jobbe noe som helst? 

Du vet at noen sykdommer kommer først når man er blitt voksen, eller at man kan havne i ulykker som skader deg alvorlig for livet? Å ha utdannelse og være ressurssterk er ingen garanti for at man er frisk livet ut. Jeg var også ressurssterk og hadde studert nesten ferdig farmasi da sykdom blusset opp og hindret meg fra å få gjøre det ferdig.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bektherev, blant annet. Ble alvorlig syk av ene medisinen jeg fikk og har fått senskader av det. Ikke at jeg trenger å forsvare meg, men 🙄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...