AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Samboeren min skal være sjåfør i et bryllup, og han skal kjøre vår privatbil. Det er snakk om flere omganger med kjøring og henting i nærområdet (hente hjemme, til frisør, fotograf, kirke, festlokale, og deretter kjøre hjem noen gjester på kvelden). Hva er vanlig å ta betalt for noe sånt? Anonymkode: c04a5...5a0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Er han nær venn eller familie tar man gjerne ikke betalt for slikt, med mindre brudeparet tilbyr seg. Da er det dog vanlig å svare nei til det. Er han ikke det, så bør brudeparet nevne betaling allerede ved forespørsel, og foreslå konkret betaling etterhvert. Er uansett ikke rare summen det er snakk om, med mindre avstandene er store. Anonymkode: 3733b...289 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 Ingenting... det er sånt man gjør for å være snill å grei! Anonymkode: 64a5e...8c8 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 Vi kjenner ikke brudeparet eller noen av gjestene. De er venner av noen bekjente. De har sett bilen vår stå i gårdsrommet vårt når de har kjørt forbi (de bor visst i nærheten), og spurte via bekjente. Anonymkode: c04a5...5a0
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg hadde gitt et par tusen kroner om det bare var en bekjent jeg spurte. 2
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Vi kjenner ikke brudeparet eller noen av gjestene. De er venner av noen bekjente. De har sett bilen vår stå i gårdsrommet vårt når de har kjørt forbi (de bor visst i nærheten), og spurte via bekjente. Anonymkode: c04a5...5a0 Da skal han selvsagt ha godt betalt. 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi kjenner ikke brudeparet eller noen av gjestene. De er venner av noen bekjente. De har sett bilen vår stå i gårdsrommet vårt når de har kjørt forbi (de bor visst i nærheten), og spurte via bekjente. Anonymkode: c04a5...5a0 Litt merkelig forespørsel, egentlig, når dem er venner av bekjente og har ingen relasjon til dere. Må jo finnes familie, venner og andre gjester som kunne gjort denne jobben med sin bil. Men siden dem spurte så bør betaling være avklart og aller helst betalt før tjenestene skjer. Distanse og tid er relevant, og det er dermed umulig for oss å foreslå en pris. Antar at dem er villig til å betale godt for det når dere som ikke har noenting med brudeparet å gjøre er villig til å leie inn en slik tjeneste. Og da snakker jeg ikke om 100-lapper. Anonymkode: 3733b...289 4
Djungelvrål Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt merkelig forespørsel, egentlig, når dem er venner av bekjente og har ingen relasjon til dere. Må jo finnes familie, venner og andre gjester som kunne gjort denne jobben med sin bil. Men siden dem spurte så bør betaling være avklart og aller helst betalt før tjenestene skjer. Distanse og tid er relevant, og det er dermed umulig for oss å foreslå en pris. Antar at dem er villig til å betale godt for det når dere som ikke har noenting med brudeparet å gjøre er villig til å leie inn en slik tjeneste. Og da snakker jeg ikke om 100-lapper. Anonymkode: 3733b...289 Brudepar tror ofte de er "The Happening of the Century" og at det skal gå gjetord i årtier om den dagen de hadde så mange kan bli litt høye på seg selv. Skulle ikke forundre meg om de trodde han gjorde dette for å være grei og fordi de tror han syns det må være noe stort å få lov til å ta del i og ikke tilbyr betaling overhodet. 4
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Samboeren min skal være sjåfør i et bryllup, og han skal kjøre vår privatbil. Det er snakk om flere omganger med kjøring og henting i nærområdet (hente hjemme, til frisør, fotograf, kirke, festlokale, og deretter kjøre hjem noen gjester på kvelden). Hva er vanlig å ta betalt for noe sånt? Anonymkode: c04a5...5a0 Han skal ha timelønn (for de timer skal han stå til rådighet) og betaling for antall kilometer han skal kjøre. Anonymkode: c09ab...17c
Skalperud Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Hadde ikjke tatt betalt. Så tipper eg at brudeparet vil komme med noe uansett..
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 3 minutter siden, Skalperud said: Hadde ikjke tatt betalt. Så tipper eg at brudeparet vil komme med noe uansett.. Har du lyst til å komme vaske huset mitt gratis også? Anonymkode: 21b14...4c0 12
Fotballmamma Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg tipper det er snakk om en litt spesiell bil, ikke en random Toyota liksom. Ofte er slike biler temmelig dyre i drift, så jeg ville iallfall betalt drivstoffutgifter, samt et raust honorar for at han bruker av sin fritid på å kjøre, samt være tilgjengelig for kjøring utover dagen.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi kjenner ikke brudeparet eller noen av gjestene. De er venner av noen bekjente. De har sett bilen vår stå i gårdsrommet vårt når de har kjørt forbi (de bor visst i nærheten), og spurte via bekjente. Anonymkode: c04a5...5a0 Da ville jeg nok ha tenkt pris for kjøring etter normal takst (2-3 kr pr km) + en full bensintank + 500/1000 kr for tiden brukt som et minimum Bom også selvsagt. Dette som et minimum. Hadde glatt tatt 2-3000 kr om det tar store deler av dagen og er mye kjøring. Dere gjør ikke folk dere kjenner en tjeneste, dere stiller deres bil + tid tilgjengelig, og da skal man såklart ha betalt. Anonymkode: d5d15...3b2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 13 timer siden, Apocalypte skrev: Brudepar tror ofte de er "The Happening of the Century" og at det skal gå gjetord i årtier om den dagen de hadde så mange kan bli litt høye på seg selv. Skulle ikke forundre meg om de trodde han gjorde dette for å være grei og fordi de tror han syns det må være noe stort å få lov til å ta del i og ikke tilbyr betaling overhodet. Sant nok. Brudepar krever ofte at folk står på på spreng for å få dagen deres oppfylt, og har altfor høye ambisjoner og forventninger til både dagen og folk rundt. Synes for øvrig det er rart at denne forespørselen om sjåførjobb ikke kom direkte fra brudeparet selv, og at informasjon rundt betaling er fraværende. Da tenker jeg fort, som deg, at noen kanskje forventer at dem/han skal gjøre det gratis. Isåfall er det faktisk litt ufint, og respektløst. Tenker TS og han bør ta kontakt med brudeparet for å høre om forespørselen er reell, og hva dem eventuelt tenker å by på tjenesten. Med tanke på manglende relasjon til brudeparet, hadde jeg definitivt ikke gjort det gratis eller billig. Jeg vet godt hva brudepar er villig til å betale andre tjenester, som f.eks fotograf, catering, musikk osv, og en ukjentes sjåførjobb bør veies opp mot dette. Anonymkode: 3733b...289 1
-Titania- Skrevet 11. oktober 2020 #15 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg tenker at når dere ikke kjenner brudeparet, så bør han få en del for bryderiet, i tillegg til bruk av bil, antall kilometer, og drivstoff. Dette vil jo i praksis si at han er opptatt med kjøring og henting hele dagen og kvelden. Hvorfor tar ikke brudeparet selv kontakt med dere, lurer jeg på ? Be de som faktisk ønsker hjelpen (altså brudeparet) kontakte dere selv, og foreslå en pris, og vurdèr om det er akseptabelt for dere.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #16 Skrevet 11. oktober 2020 Ts her, Takk for alle innspill. Dette var til god hjelp! Jeg synes også det er litt rart at de ikke har tatt initiativet selv til å snakke pris. Hadde helst sett at de gjorde det, og at vi slapp å ta det opp først. Men vi får jo bare snakke med de og si hva vi forventer basert på at størstedelen av dagen vil gå til kjøring, at det er en bil som er dyr i drift osv. Det er moro å bli spurt, men i dette konkrete tilfellet føles det helt feil å skulle gjøre det gratis. Hadde vært noe annet viss vi hadde hatt en relasjon til brudeparet. Anonymkode: c04a5...5a0 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #17 Skrevet 11. oktober 2020 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her, Takk for alle innspill. Dette var til god hjelp! Jeg synes også det er litt rart at de ikke har tatt initiativet selv til å snakke pris. Hadde helst sett at de gjorde det, og at vi slapp å ta det opp først. Men vi får jo bare snakke med de og si hva vi forventer basert på at størstedelen av dagen vil gå til kjøring, at det er en bil som er dyr i drift osv. Det er moro å bli spurt, men i dette konkrete tilfellet føles det helt feil å skulle gjøre det gratis. Hadde vært noe annet viss vi hadde hatt en relasjon til brudeparet. Anonymkode: c04a5...5a0 Hva tenker dere i pris da? Anonymkode: 3733b...289
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #18 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg hadde ikke giddet å svare ja på en slik forespørsel som kom fra noen bekjente av brudeparet. Kun bekreftet at brudeparet kan ta direkte kontakt med meg/mannen og legge frem et tilbud, også får vi ta det derifra. Anonymkode: 27b36...402
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #19 Skrevet 11. oktober 2020 54 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her, Takk for alle innspill. Dette var til god hjelp! Jeg synes også det er litt rart at de ikke har tatt initiativet selv til å snakke pris. Hadde helst sett at de gjorde det, og at vi slapp å ta det opp først. Men vi får jo bare snakke med de og si hva vi forventer basert på at størstedelen av dagen vil gå til kjøring, at det er en bil som er dyr i drift osv. Det er moro å bli spurt, men i dette konkrete tilfellet føles det helt feil å skulle gjøre det gratis. Hadde vært noe annet viss vi hadde hatt en relasjon til brudeparet. Anonymkode: c04a5...5a0 Høres neste ut som de tror de skal få set gratis. Hadde bare avslått. Anonymkode: e45df...7d9
Gjest O.G. Skrevet 14. oktober 2020 #20 Skrevet 14. oktober 2020 På 11.10.2020 den 21.50, AnonymBruker skrev: Ts her, Takk for alle innspill. Dette var til god hjelp! Jeg synes også det er litt rart at de ikke har tatt initiativet selv til å snakke pris. Hadde helst sett at de gjorde det, og at vi slapp å ta det opp først. Men vi får jo bare snakke med de og si hva vi forventer basert på at størstedelen av dagen vil gå til kjøring, at det er en bil som er dyr i drift osv. Det er moro å bli spurt, men i dette konkrete tilfellet føles det helt feil å skulle gjøre det gratis. Hadde vært noe annet viss vi hadde hatt en relasjon til brudeparet. Anonymkode: c04a5...5a0 De håper på at så lenge de ikke snakker om pris, så vil heller ikke dere det og de blir kjørt rundt i bra bil på bryllupsdagen sin gratis. Hele greia virker skikkelig betent på meg og jeg ville takket nei til å leike sjåfør (både med og uten betaling).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå