Gå til innhold

Ekstremt mørkredd. Bor i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg veldig godt. Spesielt på kveldstid i Oslo er sjansen stor for at du blir ranet eller voldtatt. 

Anonymkode: c32c6...236

Dette stemmer ikke! Helt fint å være litt redd og ta forholdsregler, men man kan ikke sitte her å skrive direkte usannheter. Det er ikke «stor sjanse» for å bli ranet eller voldtatt i Oslo på kveldstid! Det er vel ikke en promille sjans engang. 

Anonymkode: e931b...bdf

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det kan være at sjansen for å bli overfalt ikke er kjempestor. Men de gangene det skjer, så er konsekvensene alvorlige. Så irrasjonell frykt er det ikke. Når det er sagt så er noen steder i Oslo ganske utrygge. 

Anonymkode: 21157...3d4

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og likevel er det bare i byene overfallsvoldtekter forekommer. Det var et pussig sammentreff da 🤔

Anonymkode: 2cabc...2ed

Andelen overfallsvoldtekter av anmeldte voldtektssaker var iflg Politiets egen statistikk ca 5 % i 2017. I årene før lå den rundt 10 %. Hvis det å bli voldtatt er det du frykter, så er det ikke overfallsvoldtekt som er det mest sannsynlige, men å bli voldtatt av en du kjenner, har møtt, på fest, er nær osv.

Så overfallsvoldtekt når du er på vei til/fra en kveldsjobb er ikke der man bør frykte voldtekt. 

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/voldtekt-og-seksuallovbrudd/voldtektssituasjonen-i-norge-2017

Anonymkode: 772d8...997

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Andelen overfallsvoldtekter av anmeldte voldtektssaker var iflg Politiets egen statistikk ca 5 % i 2017. I årene før lå den rundt 10 %. Hvis det å bli voldtatt er det du frykter, så er det ikke overfallsvoldtekt som er det mest sannsynlige, men å bli voldtatt av en du kjenner, har møtt, på fest, er nær osv.

Så overfallsvoldtekt når du er på vei til/fra en kveldsjobb er ikke der man bør frykte voldtekt. 

https://www.politiet.no/globalassets/04-aktuelt-tall-og-fakta/voldtekt-og-seksuallovbrudd/voldtektssituasjonen-i-norge-2017

Anonymkode: 772d8...997

Det var heller ikke poenget mitt. Poenget mitt var at det er et byproblem, ikke et bygdeproblem. Jeg snakker om overfallsvoldtekter, ikke voldtekt generelt.

Anonymkode: 2cabc...2ed

Skrevet

Tråden er ryddet for krenkende utsagn og avpsoringer. 

- Safiye, mod

Skrevet
På 10.10.2020 den 21.56, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fått en jobb. På eldrehjem. Er i tidlig tjueårene. Har kun mulighet for kveldsjobbing.

Og nå angrer jeg på at jeg fikk jobben. For jeg er ekstremt mørkredd. Bor i Oslo. Og nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til/fra bussholdeplassen. Det tar knappe 5 minutter å gå. Men det knyter seg i magen. Har ikke lappen, men driver med lappen.

Uff. Noen som har vært i samme situasjon. Hva gjorde/gjør dere?

Anonymkode: 5c146...b6b

Det viktige å huske på ts, er dette:

Å være redd er ubehagelig. Ubehag er ikke farlig. Så du sier til deg selv "ja, jeg er redd for mørket, jeg". Og så går du ut i mørket. Observer på en litt distansert måte symptomene på redsel "ja, nå blir jeg klam i håndflatene og pulsen er 120. Og der ble jeg kvalm, også, gitt." Og så lar du det være. Noter, observer og fortsett med ditt. For redsel er ikke farlig. Men å være så redd for redselen at du lar det påvirke livet ditt? Det er farlig.

Så husk det, og minn deg selv på det daglig. Redsel er ubehagelig. Å bli redd for redsel er farlig.

Anonymkode: a84a0...ae8

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg veldig godt. Spesielt på kveldstid i Oslo er sjansen stor for at du blir ranet eller voldtatt. 

Anonymkode: c32c6...236

Bombe at det var en bruker som gjemmer seg bak AB som sa dette, slik at det ikke kan ettergåes.

Nei, Oslo er ikke farlig.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hei TS her og takk for mange fine svar.

Jeg sliter med angst, har vært på AAP i over 4 år og omtrent ikke vært ute. Men samtidig har jeg hatt lyst på jobb så lenge..

Så det er dessverre et stort livsproblem for meg.. Jeg valgte faktisk å si opp jobben. Har spurt nav flere ganger om det finnes en måte at de kan bringe meg til og fra jobb, spesielt på kvelden. Men blir bare møtt med et stort spørsmålstegn.

Har vært utsatt for flere grufulle voldtekter over lang tid, og dette er noe som har ødelagt meg veldig mye. Men jeg vil jo så gjerne jobbe. Er for tiden hjemmeværende med et barn som ikke får bhg plass før i august. Så kan ikke jobbe dagtid frem til da.

Nå ser jeg frem til et nytt jobbintervju. 
For meg er dette veldig vondt, så jeg vil ikke at noen skal latterliggjøre det. Da det er en så intens frykt, frykt for livet. Rett å slett. Har gått til DPS over flere år. Det har dessverre ikke fungert hittil. Har spurt om angstmedisiner, men det også er et ikke tema. Angsten har helt tatt over livet mitt i så mange år. Men jeg prøver å være sterk for meg å barnet mitt. Er heldigvis flink til å skjule det. Går fint på dagtid. Men kvelden er er slit.

• Liker 1
Skrevet

Men hvor i Oslo er dette?

Jeg har bodd litt i sentrum øst og opplevde masse kjipt. Så har jeg bodd årevis på Oslo vest, og aldri opplevd noe kjipt. Det er store forskjeller innad i byen. 

Anonymkode: defb7...1fa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har bodd litt i sentrum øst og opplevde masse kjipt. Så har jeg bodd årevis på Oslo vest, og aldri opplevd noe kjipt. Det er store forskjeller innad i byen. 

Samme her.

Anonymkode: 5b2fa...30c

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Stovner.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.10.2020 den 6.53):

TS beskriver å være "ekstremt redd" , ikke oppleve det "litt skummelt". 

Dersom en angst blir svært hemmende for livsutfoldelse, som det åpenbart er i det man f.eks sier opp en jobb man ellers ønsker, er man godt over terskelen for hvor det er lurt å søke helsehjelp. Kognitiv terapi har veldokumentert effekt på denne type avgrensede problemstillinger. 

Anonymkode: 4fe3b...d3b

Slutt da....Kan man ikke være redd for noe lenger uten å bli sendt til psykolog og terapi? 

Anonymkode: c566f...c1d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...