Gå til innhold

Ekstremt mørkredd. Bor i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke se filmen Joker i allefall. Du blir ikke mindre mørkredd for store byer eller t banen etter å ha sett den. 

Et tips.  Hold telefonen mot øret og lat som du snakker når du går alene.  Mindre sjanse for at noen angriper noen de potensielt kan ha vitne på og andre hører

Anonymkode: be194...4a0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg later som jeg snakker i telefonen når jeg går ute på natta, eller ringer noen som holder samtalen i gang. Etter en voldtekt på en vanlig sommerdag med sol og knvistikk på magen, fikk jeg en lett form for pstd. 

Har også vært vitne til blind vold, en gang på t-banen så jeg går gjerne av og går hjem hvis jeg får dårlige vibber. Tar alltid taxi hjem hvis det er sent. 

Tør ikke ha hund, den må jo luftes til alle døgnets tider. Men vanligvis er jeg ikke redd. Er ikke redd gjenger, det er den skjulte mannen i buskene jeg vil unngå. Bruker ringe noen og si fra på forhånd når jeg skal gå i stille gater i mørket sent på kvelden. 

Har ikke blitt utsatt for noe på 25 år, så redselen min er bare en gammel skade. 

Anonymkode: 45004...1e5

• Liker 1
Skrevet

Hvor i Oslo er dette, da? Det er jo ofte en del folk ute og går.

Anonymkode: 29f4b...b62

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert terapi? Dette må jo være svært hemmende på mange områder. 

Anonymkode: 4fe3b...d3b

Det er ikke unormalt å synes at det er litt skummelt å gå i mørke områder, og spesielt ikke der det er folketomt. Jeg har ikke angst og har alltid syntes at det er litt ekkelt, så snakker i telefon når jeg går i alene i mørket. 

Anonymkode: 67456...6c1

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke unormalt å synes at det er litt skummelt å gå i mørke områder, og spesielt ikke der det er folketomt. Jeg har ikke angst og har alltid syntes at det er litt ekkelt, så snakker i telefon når jeg går i alene i mørket. 

Anonymkode: 67456...6c1

TS beskriver å være "ekstremt redd" , ikke oppleve det "litt skummelt". 

Dersom en angst blir svært hemmende for livsutfoldelse, som det åpenbart er i det man f.eks sier opp en jobb man ellers ønsker, er man godt over terskelen for hvor det er lurt å søke helsehjelp. Kognitiv terapi har veldokumentert effekt på denne type avgrensede problemstillinger. 

• Liker 1
Skrevet

Ha med en skarp lommelykt som er lett å slå på , ha den i hånda hele tiden . 

Anonymkode: 2f725...397

Skrevet

Kan inntekten du får fra eksteajobben motivere deg, siden de finansierer at du kan ta lappen, og kanskje kjøpe bil (eller leie i et bilkollektiv)? Sett opp en oversikt over hva du får inn, forbruk og hva du kan spare /bruke på lappen og bil. Hvor lant tid tar det før du har lappen i boks? 

Du har fått tips over her om bruk av mobil, hvor det også finnes sporingsapper som setter igang en sirene om du blir truet, og å holde skarpe ting i hånden. Men tenk over dette: jo flere slike livbøyer du gir deg selv, jo mer blir du obs på angsten og å være i beredskap. Oslo er svært opplyst de fleste steder på kveldstid, og det tar deg 5 minutter å gå. Og hvor mange overfall og voldtekter skjer iløpet av et år, - i mørket? Mange skjer på høylys dag.

Jeg kjenner en dame som bærer med seg en full sekk med alt hun kanskje kommer til å trenge, hver gang hun går ut av døren hjemme. Jeg har ikke hjerte til å fortelle henne at sekken sannsynligvis vil tynge henne mer enn å hjelpe ved en flukt. Eller at hun mange ganger ikke vil rekke å finne frem det hun trenger fra sekken i flere av situasjonene hun har rigget seg for. I tillegg hadde hun kanskje sluppet kiropraktortimene for ryggen hver uke. Angsten har tatt over livet hennes. 

Snakk fornuft til deg selv hver gang du kjenner angsten komme snikende. Det vil være bedre for deg å overvinne angsten enn å tilrettelegge for den. 

Anonymkode: 797cc...b95

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er likevel sant og ts har ikke en irrasjonell frykt. Hun er langt fra alene om å ha det sånn. Jeg tør heller ikke å gå alene i Oslo. 

Anonymkode: 2cabc...2ed

Nå må du holde kjeft. Jeg har gått alene i Oslo til alle døgnets tider i mange ti-år og ikke sett eller opplevd noe farlig. Ts og din frykt er irrasjonell, og dere må jobbe med dere selv hvis dere ønsker en endring. Hvis dere vil fortsette å være redde kan dere bare fortsette, men ikke kall frykten rasjonell.

Anonymkode: e931b...bdf

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå må du holde kjeft. Jeg har gått alene i Oslo til alle døgnets tider i mange ti-år og ikke sett eller opplevd noe farlig. Ts og din frykt er irrasjonell, og dere må jobbe med dere selv hvis dere ønsker en endring. Hvis dere vil fortsette å være redde kan dere bare fortsette, men ikke kall frykten rasjonell.

Anonymkode: e931b...bdf

For meg utgjør den ikke noe problem fordi jeg går aldri alene i Oslo. Her jeg bor går jeg alene til alle døgnets tider, men aldri i Oslo. På dagtid kan jeg selvfølgelig det, men kveldstid, aldri i verden!

At noen på kg sier at frykten min er irrasjonell hjelper lite den dagen jeg blir voldtatt fordi jeg har gått alene. Better safe than sorry!

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fått en jobb. På eldrehjem. Er i tidlig tjueårene. Har kun mulighet for kveldsjobbing.

Og nå angrer jeg på at jeg fikk jobben. For jeg er ekstremt mørkredd. Bor i Oslo. Og nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til/fra bussholdeplassen. Det tar knappe 5 minutter å gå. Men det knyter seg i magen. Har ikke lappen, men driver med lappen.

Uff. Noen som har vært i samme situasjon. Hva gjorde/gjør dere?

Anonymkode: 5c146...b6b

Jeg har nøklene klar til å stikke folk med, og alarm i veska 😄

Anonymkode: df349...8aa

Skrevet

Jeg har alltid en forsvarsspray med meg når jeg er ute på kvelden. Er ikke pepperspray, det er ulovlig men annet type er ok. Kjøpte en på jula som både sprayer, gir farge og har en voldtektsalarm på samme lydnivå som husalarmer. Alt aktiveres samtidig når du slår den på. Føler meg veldig trygg med den, og er ikke så dyrt. Anbefales:) 

https://www.jula.no/catalog/hjem-og-husholdning/brann-og-sikkerhet/overvaking-og-alarm/selvforsvarsspray/overfallsalarm-3-i-1-441098/

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet faktisk ikke om det er så lurt å prøve og trygge deg. Oslo er jo ikke trygt. Hadde ikke villet gå der selv heller. Jeg bor i en mindre by som er mye tryggere, men syns det er skummelt likevel. Pleier å snakke i telefonen.. 

Anonymkode: 19d8f...99f

• Liker 3
Skrevet

Det er da mye skumlere å alene på landet der det ikke er noen andre som kan høre deg skrike. I byen er du aldri alene, det er alltid naboer eller andre som er ute og spaserer. Og politiet er like i nærheten, i motsetning til på landet.

Ville absolutt vurdert et par timer kognitiv terapi for å få hjelp til å finne noen mestringsstrategier.

Anonymkode: f7caa...50c

• Liker 5
Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er da mye skumlere å alene på landet der det ikke er noen andre som kan høre deg skrike. I byen er du aldri alene, det er alltid naboer eller andre som er ute og spaserer. Og politiet er like i nærheten, i motsetning til på landet.

Ville absolutt vurdert et par timer kognitiv terapi for å få hjelp til å finne noen mestringsstrategier.

Anonymkode: f7caa...50c

Og likevel er det bare i byene overfallsvoldtekter forekommer. Det var et pussig sammentreff da 🤔

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fått en jobb. På eldrehjem. Er i tidlig tjueårene. Har kun mulighet for kveldsjobbing.

Og nå angrer jeg på at jeg fikk jobben. For jeg er ekstremt mørkredd. Bor i Oslo. Og nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til/fra bussholdeplassen. Det tar knappe 5 minutter å gå. Men det knyter seg i magen. Har ikke lappen, men driver med lappen.

Uff. Noen som har vært i samme situasjon. Hva gjorde/gjør dere?

Anonymkode: 5c146...b6b

Skjønner deg veldig godt. Spesielt på kveldstid i Oslo er sjansen stor for at du blir ranet eller voldtatt. 

Anonymkode: c32c6...236

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner deg veldig godt. Spesielt på kveldstid i Oslo er sjansen stor for at du blir ranet eller voldtatt. 

Har du noen gang vært i Oslo? Sjansen er liten for å bli ranet, og enda mindre for å bli voldtatt. Vi bor i verdens tryggeste by.

Anonymkode: 71d7a...32f

• Liker 6
Skrevet

Jeg føler med deg TS. Selv er jeg en kvinne midt i 20 årene og bor i Oslo, og jeg unngår å gå alene når det er mørkt så langt jeg klarer det. Frykten for å bli ranet eller å voldtatt er alltid der, men jeg vet også at dette skjer svært få mennesker. Så hvorfor er jeg fremdeles redd? Når jeg blir catcallet og fremmede menn på gata prøver å få meg med hjem så förer dette frykten om å bli voldtatt. Det er ingen irrasjonell frykt når man likevel må oppleve ubehagelige og seksuelle tilnærmelser av menn på kveldstid

Anonymkode: 6bf6a...216

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjempestor, faktisk. Har du et tall å komme med? Prosent? Promille? Hvor stor tenker du sjansen er for at TS blir ranet og/eller voldtatt på fem minutters gange fra jobb til busstopp, si kl. 22 en onsdagskveld i en av sentrumsbydelene i Oslo?

• Liker 3
Gjest Bamse20
Skrevet

liksom, folk kan nå angripe deg på dagen også. Hva er forskjellen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...