Gå til innhold

Ekstremt mørkredd. Bor i Oslo.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå fått en jobb. På eldrehjem. Er i tidlig tjueårene. Har kun mulighet for kveldsjobbing.

Og nå angrer jeg på at jeg fikk jobben. For jeg er ekstremt mørkredd. Bor i Oslo. Og nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til/fra bussholdeplassen. Det tar knappe 5 minutter å gå. Men det knyter seg i magen. Har ikke lappen, men driver med lappen.

Uff. Noen som har vært i samme situasjon. Hva gjorde/gjør dere?

Anonymkode: 5c146...b6b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du er redd for?

Anonymkode: f5833...e91

Skrevet

BØ!

Anonymkode: 3f5ca...ea4

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det du er redd for?

Mørket, at andre skal angripe meg. At det plutselig hopper en dude ut fra en busk og truer med kniv. Altså livredd for slike ting..

- Ts

• Liker 4
Skrevet

Det er skumlere å kjøre i mørket enn å gå i mørket, du venner deg til det. 

Ha noen du kan ringe til når du går de få minuttene 

Anonymkode: 2b873...85c

• Liker 8
Skrevet

Mange sprø folk i Oslo sikkert. Her jeg bor er det ikke fulle eller rusede folk så jeg bekymrer meg ikke over mørket. Går tre km i skogen uten lys. Svart som i en sekk men maks fare man møter er vel en elg eller to. 

Er oppvokst i Oslo og blitt overfalt et par ganger, og noen har fulgt etter meg et par ganger. Der er jeg ikke så trygg. Så vet jeg hva slags faenskap enkelte finner på når de lusker rundt. 

Anonymkode: b1bee...a7d

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Mørket, at andre skal angripe meg. At det plutselig hopper en dude ut fra en busk og truer med kniv. Altså livredd for slike ting..

- Ts

Men det høres ut som det er angsten som snakker. Prøv å tenke rasjonelt. Si til deg selv, er det sannsynlig og normalen at folk angriper med kniv, hopper frem fra busker osv? 

Nei. Pust. Å ha på refleks. 

• Liker 6
Skrevet

Har du vurdert terapi? Dette må jo være svært hemmende på mange områder. 

Anonymkode: 4fe3b...d3b

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

- Ts

Sånne ting skjer oftere på dagen enn på kvelden. Så du er tryggere i mørket. 

Anonymkode: 2b873...85c

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler så med deg, TS! Jeg er mørkredd selv og har kjent på de samme tankene. Jeg vet det er angsten som snakket, men fy så ubehagelig det er for det om! Det jeg gjør om jeg må gå alene i mørket og ikke ev. ikke kan ringe noen underveis er å ha en klar rute, reflekser på meg og ev. bruke lommelykt hvis det er dårlig med lys fra gatelyktet osv. Podcast/musikk er også en fin avledning. Jeg har funnet ut at det er helt greit å holde er friskt tempo, selv om det er raskere enn når jeg ikke føler på angst. 

Anonymkode: 6451c...8f7

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

- Ts

Ser problemstillingen, men de fleste med kniv viser den ikke før de stikker. Desverre.

Du får bare jobbe med deg selv og ut å gå for å overvinne dette spøkelset i ditt sinn. 

Jeg gjorde det da jeg var ungdom. Ble mye mobbet og skremt slik at jeg var skikkelig mørkredd, men begynnte å jobbe med de negative tankene rundt mørket. 

Tenke på at mørket er like mørkt for alle andre også. Tenk på gode ting og "fortreng" de negative tankene. Så etter hvert vil du få bedre trygghet og tro på deg selv. 

Ofte er marka bedre sted å venne seg til mørket. For der ferdes det ingen folk. Om de gjør så har de ihvertfall ingen skummle hensikter. For hvor stor sanssynlighet er det for at en overgriper sitter der å venter og hvor stor sanssynlighet er det for at den overgriperen er ute etter deg?

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

- Ts

I så fall er mørket din venn. Du er vanskeligere å oppdage i mørket enn på lyse dagen.

Det beste du kan gjøre er å forsøke å møte den frykten med mot. At du prøver å gjennomføre og puster med magen selv om hjertet hamrer og svettet begynner å piple. Etterhvert blir det enklere.

Plan B er joggesko og treningstøy slik at du kan løpe om du får hetta.

Man kan ikke gardere seg mot alt og man kan falle ut av sengen og brekke nakken om man er uheldig nok.Sjansen for at det skjer noe er forsvinnende liten.

Tar mine forhåndsregler jeg også selv om jeg ikke er redd. Jeg synes mørket er fint sånn sett fordi man blir mindre synlig. Følger alltid med på hva som skjer rundt av folk og bevegelser og bruker stort sett ikke musikk på øret når jeg går ute på kvelden for å kunne holde oversikt.Er selvfølgelig ikke sørpefull heller. Skulle det bli nødvendig så har jeg en overraskelse på lur til en eventuelt overfallsperson.

• Liker 5
Skrevet

Du skal nok ikke til psykolog for mørkreddhet, som noen foreslår. En vanlig redsel som normaltsett ikke er behandlingskrevende.
Jeg har det på samme måten. Er særlig redd for overfallsvoldtekter. Kjenner adrenalinet, bare jeg hører den minste lyd i mørket.

Fordelen med en stor by, er at det er flere ute i mørket, noe som kan fraholde overgriperne. Pepperspray, alarm kan du ha. En sykkel ved busstoppet? Kanskje hopper det flere av bussen som skal i din retning, så du kan "ta følge" med dem. 
Du vil nok venne deg til det, i en viss grad iallfall. Om det går for mye ut over din livskvalitet, ville jeg skiftet jobb.

Anonymkode: f3c31...a3c

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal nok ikke til psykolog for mørkreddhet, som noen foreslår. En vanlig redsel som normaltsett ikke er behandlingskrevende.
Jeg har det på samme måten. Er særlig redd for overfallsvoldtekter. Kjenner adrenalinet, bare jeg hører den minste lyd i mørket.

Fordelen med en stor by, er at det er flere ute i mørket, noe som kan fraholde overgriperne. Pepperspray, alarm kan du ha. En sykkel ved busstoppet? Kanskje hopper det flere av bussen som skal i din retning, så du kan "ta følge" med dem. 
Du vil nok venne deg til det, i en viss grad iallfall. Om det går for mye ut over din livskvalitet, ville jeg skiftet jobb.

Pepperspray er ulovlig 

Anonymkode: 073b8...b29

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Pepperspray er ulovlig 

Anonymkode: 073b8...b29

Fint, så er det sikkert effektivt

• Liker 10
Skrevet

Antar at de farligste du kan gjøre er å henge rundt oslo s, brugata og vaterland sørpe full.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nå fått en jobb. På eldrehjem. Er i tidlig tjueårene. Har kun mulighet for kveldsjobbing.

Og nå angrer jeg på at jeg fikk jobben. For jeg er ekstremt mørkredd. Bor i Oslo. Og nå vet jeg ikke om jeg tør å gå til/fra bussholdeplassen. Det tar knappe 5 minutter å gå. Men det knyter seg i magen. Har ikke lappen, men driver med lappen.

Uff. Noen som har vært i samme situasjon. Hva gjorde/gjør dere?

Ikke ha musikk på øret slik at du hører alt rundt deg. Om noen du merker noen kommer bak deg eller kommer gående mot din retning, lat som du snakker på tlf. Ha alltid nøkler (en nøkkel stikkende ut mellom pekefinger og langefinger) i hendene eller pepperspray o.l. Jeg har bodd på løkka i mange år i en mørk bakgate og hatt kveld/nattarbeid. Ha en person du gir beskjed om når du går og når du er inne som kan slå alarm om du ikke gir vanlig beskjed (eller om du har alarm hjemme, så har Verisure, følg meg hjem og SOS funksjon i abonnementet. Sist men ikke minst, om noen prøver å overfall deg for fysisk misbruk, skrik til dem at du har Hiv.

Anonymkode: 6918b...1d8

• Liker 7
Skrevet

Slapp av. Vi har ennå ikke hatt svenske tilstander enda.

Anonymkode: 71d7a...32f

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ikke ha musikk på øret slik at du hører alt rundt deg. Om noen du merker noen kommer bak deg eller kommer gående mot din retning, lat som du snakker på tlf. Ha alltid nøkler (en nøkkel stikkende ut mellom pekefinger og langefinger) i hendene eller pepperspray o.l. Jeg har bodd på løkka i mange år i en mørk bakgate og hatt kveld/nattarbeid. Ha en person du gir beskjed om når du går og når du er inne som kan slå alarm om du ikke gir vanlig beskjed (eller om du har alarm hjemme, så har Verisure, følg meg hjem og SOS funksjon i abonnementet. Sist men ikke minst, om noen prøver å overfall deg for fysisk misbruk, skrik til dem at du har Hiv.

Anonymkode: 6918b...1d8

Et alternativ til nøkkel mellom fingrene og kniv er å kjøpe et multitool verktøy. En eller annen leatherman f.eks. De er ikke ulovlige, men et grep rundt en leatherman kan man få inn en ganske kraftig punch. Kanten på en leatherman er ikke god å få i topplokket. I tillegg kan grepet rundt gi en beroligende effekt når man har noe å klemme på hvis man er nervøs. Når man kommer på jobben eller tilbake på bussen er det bare å smyge den opp i veska/sekken igjen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...