Gå til innhold

Hva hadde du gjort her? Barn, legging og kveldsmat

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis treåringen blir spurt om hun vil ha pasta og kjøttboller til kvelds, og hun sier ja.. Så lager du det.. Så får du surt "jeg sa jo jeg ville ha brødskive!" 

Og så sier du at "du sa du ville ha pasta og kjøttboller, det er dette vi har til kvelds nå" 

Og hun nekter å spise og blir forklart at det ikke er noen annen mat og at hun må legge seg uten om hun ikke spiser. Jada, det er greit. 

Så griner hun i en halvtime fordi hun "ikke får mat" etter en halvtime med trass fordi hun ikke vil sove... 

Hva hadde du gjort? 🙂

Anonymkode: c1075...858

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stått for hva som ble sagt og konsekvensen. 

Hvertfall ikke gitt etter. 

Anonymkode: 59938...8b8

• Liker 10
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort noe som helst.

Anonymkode: 92b58...3f9

• Liker 2
Skrevet

Ville gitt f og gitt den brødskiva og lagt meg på minnet at neste gang så gir jeg ikke en 3åring valget om hvilken kveldsmat hun/ han kan få men spør konkret 

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, MarianneE skrev:

Ville gitt f og gitt den brødskiva og lagt meg på minnet at neste gang så gir jeg ikke en 3åring valget om hvilken kveldsmat hun/ han kan få men spør konkret 

Jeg gav ingen alternativer. Jeg spurte konkret om hun ville ha pastaen. Ja, sa hun.  

Skrevet

Hadde uansett tenkt ære være husfred og gitt den brødskiva allikevel. Og ja, jeg har barn og ja, hun har overlevd med meg som mor.

• Liker 6
Skrevet

Mulig jeg er veik, men ville bare fått i henne ett eller annet før legging

• Liker 3
Skrevet

Hadde selvsagt gitt barnet mat

Anonymkode: 99150...65d

• Liker 6
Skrevet

Tja, i teorien ville jeg latt ungen legge seg sulten for å statuere et eksempel, i praksis hadde jeg smurt en brødskive og tenkt at det viktigste er at ungen spiser.

Det er ikke bare enkelt å være forelder, men vil som regel gå bra.

• Liker 12
Skrevet

Vi har faste måltider, og om han ikke vil ha maten vi serverer da (serverer alltid noe vi vet han liker, ikke bare nye og skumle ting) så må han vente til neste måltid. Passer da på at det ikke går for lenge mellom måltidene og har faste mellommåltider mellom måltidene. Har vært konsekvente på det siden han var ett år, og han spiser alltid mat eller er fornøyd med å la være. 

det sagt så er kveldsmaten alltid veldig trygg, sånn at vi vet han spiser. Gjerne yoghurt med müsli eller grøt.

Anonymkode: 95c15...76a

• Liker 2
Gjest Trynefaktor
Skrevet

Jeg hadde gitt ungen en brødskive. Hun er bare 3 år, for liten til å legge seg uten mat. 

Skrevet

Med et større barn ville jeg stått på mitt, men en 3-åring hadde jeg lagd brødskive til. Med barn i trassalderen gjelder det å velge sine kamper med omhu. 

Anonymkode: 06b41...b6e

• Liker 6
Skrevet

Takk for svar 😊 ❤️ 

Mulig jeg er fæl nå, men vi gav ikke etter. Hadde det kun vært den brødskiva, så greit, men virka som det var påfunn etter påfunn av ting før hun fant ut at hun skulle spise også.. Sovnet greit da. 

• Liker 2
Skrevet

Ja, enig i at man må velge sine kamper med omhu. Altfor mange kamper gir trassige barn, så her hadde jeg satt pasta og kjøttboller i kjøleskapet og laget brødskiver.

Det er mye viktigere å bevare husfreden og la barnet legge seg god og mett, enn å stå på sitt og være konsekvent og derfor la barnet gå sulten og fortvilet til sengs. Man skal alltid gå til sengs for natten som gode venner. Det er nå min filosofi.

Altfor mye styr og regler rundt mat er heller ikke sunt for noen. Måltidet handler om fellesskap, det skal være et godt sted å være.

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, MarianneE skrev:

Hadde uansett tenkt ære være husfred og gitt den brødskiva allikevel. Og ja, jeg har barn og ja, hun har overlevd med meg som mor.

Vi pleier alltid å gi vi og.. Merker jeg har dårlig samvittighet nå 😕 sovna kjapt da.. 

Skrevet

Hvis dette var første gangen, ville jeg bare tatt det på kontoen for misforståelse eller trøtt unge og gitt skive likevel. Hvis det ble et mønster, hadde jeg vel kjørt enkel kvelds og spis om du vil. Gjerne lagt inn noe kos å glede seg til etter stellet, så motivasjonen for å gjøre seg klar til å legge seg øker. Lesing etter tannpussen har vært populært her.

Skrevet
1 minutt siden, Oslodamen skrev:

Ja, enig i at man må velge sine kamper med omhu. Altfor mange kamper gir trassige barn, så her hadde jeg satt pasta og kjøttboller i kjøleskapet og laget brødskiver.

Det er mye viktigere å bevare husfreden og la barnet legge seg god og mett, enn å stå på sitt og være konsekvent og derfor la barnet gå sulten og fortvilet til sengs. Man skal alltid gå til sengs for natten som gode venner. Det er nå min filosofi.

Altfor mye styr og regler rundt mat er heller ikke sunt for noen. Måltidet handler om fellesskap, det skal være et godt sted å være.

Godt poeng.. Føler meg fæl nå. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis treåringen blir spurt om hun vil ha pasta og kjøttboller til kvelds, og hun sier ja.. Så lager du det.. Så får du surt "jeg sa jo jeg ville ha brødskive!" 

Og så sier du at "du sa du ville ha pasta og kjøttboller, det er dette vi har til kvelds nå" 

Og hun nekter å spise og blir forklart at det ikke er noen annen mat og at hun må legge seg uten om hun ikke spiser. Jada, det er greit. 

Så griner hun i en halvtime fordi hun "ikke får mat" etter en halvtime med trass fordi hun ikke vil sove... 

Hva hadde du gjort? 🙂

Jeg hadde sagt at hun kunne få lov til å få spise spagetti og kjøttboller som var middagen.

Anonymkode: 0fc40...8aa

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du gjort? 🙂

Hun spiller deg. Gi etter for dette og du kan få lage masse mat til å kaste i fremtiden. 

Anonymkode: 5c698...8fc

Skrevet

Da får hun la være å spise. Enkelt og greit. Gir jeg etter på sånne ting er det stort sett kjørt. 

Anonymkode: e6fe8...2fb

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...