AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg har jobb, jeg har god råd. Jeg burde føle meg heldig i forhold til mange andre. Men jeg virkelig HATER å bruke penger. Bruker kun penger når jeg MÅ, dvs. mat, drikke, ting til bilen (bensin, bompenger osv), frisørtime, tannlegetime. husleie... Jeg går aldri ut på restaurant (bortsatt fra om jeg skal på date), går aldri på kino (da må det i så fall bli en film jeg er VELDIG interessert i), drar ikke på ferieturer, kjøper sjeldent nye klær (får ofte klær når jeg har bursdag og når det er jul). Jeg vil si at jeg har et motsatt Luksusfellen-problem. I stedet for å bruke penger jeg ikke har, er det sånn at jeg ikke bruker penger som jeg har. Om dere skjønner? Jeg begynner å bli utrolig sliten av dette. Jeg har venner som har mye mindre å rutte med, men som allikevel unner seg kino-turer, middag ute og drinker på byen med god samvittighet, selv de som ikke har jobb. Folk tror at jeg har dårlig råd fordi jeg ikke unner meg ting, men faktum er at jeg har VELDIG god råd. Har vel god råd nettopp fordi jeg ikke bruker mye penger i forhold til andre. Noen andre som har det på samme måte? Mulig jeg er sånn fordi jeg var avhengig av NAV for noen år siden, og at jeg er redd jeg skal få så dårlig råd at jeg må inn i NAV-systemet igjen. Selv om det foreløpig ikke er noe fare for det. Anonymkode: 35faf...87b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Høres ut som bestemora mi som voks opp under krigen. Hun har alltid vært ekstremt gjerrig. Virker veldig travelt å ha det sånn at man hele tiden tenker på pris og føler at samfunnet er noe ondt som drar penger. Jeg har fått inntrykk av at hun er slik på grunn av matnøden de hadde under krigen. Sikkert samme med deg: du har hatt veldig lite en gang, og sliter med ettervirkingene etter det. Er jo ikke bra å bruke for mye heller, men en mellomting er nok sunnest. Anonymkode: 078f4...3cb 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #3 Skrevet 11. oktober 2020 Du sier "husleie", du høres ut som en som kan klare å spare seg opp til å få kjøpt deg bolig så bare kjør på i samme stil noen år til. Anonymkode: dbdeb...31e 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #4 Skrevet 11. oktober 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som bestemora mi som voks opp under krigen. Hun har alltid vært ekstremt gjerrig. Virker veldig travelt å ha det sånn at man hele tiden tenker på pris og føler at samfunnet er noe ondt som drar penger. Jeg har fått inntrykk av at hun er slik på grunn av matnøden de hadde under krigen. Sikkert samme med deg: du har hatt veldig lite en gang, og sliter med ettervirkingene etter det. Er jo ikke bra å bruke for mye heller, men en mellomting er nok sunnest. Anonymkode: 078f4...3cb Misforstått gjerrig. Jeg tror ikke dette er at TS ikke ønsker å være raus, men en frykt for at unødvendige kostnader skal gjøre at alt rakner (havne på nav.) De som har vært fattige vet hva dette er. Og, som en annen nevner, bestemor som levde under krigen. Å ikke ha ressurser til å klare seg selv, er virkelig ikke en ønskesituasjon. TS: hjelper det å tenke på kinobesøk som en verdi? At restaurantmiddag med en venn er vel anvendt kvalitetstid? At når du ligger på dødsleiet er disse timene (og pengebruken) noe du ser tilbake på med glede? Jeg har hatt det litt som deg, TS, men har nå klart å snu tankegangen litt. Likevel knyter det seg i meg de gangene jeg er ute med venner og de virkelig sløser med penger. Dette er de samme personene som klager over at de nesten ikke har penger til strøm denne måneden. Jeg vet noen av dem syns jeg er gjerrig når de vil ta taxi 500m bort i gata og jeg sier jeg går, men jeg mener det er jeg som er fornuftig. Hvis det er å være gjerrig, så velger jeg å være det. Anonymkode: 13aa2...b96 8
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #5 Skrevet 11. oktober 2020 Kjenner meg igjen. Er i midten av 20 årene og har allerede nedbetalt boliglån og sitter med en god sum i bank/fond. Har to barn også. De har hjulpet meg litt, kjøper og gjør ting med de. Men sjelden jeg bruker på meg selv. Har alltid vært sånn. Tjener under gjennomsnittet, men likevel har jeg god råd siden jeg ikke bruker penger... Anonymkode: 71c18...7f4 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #6 Skrevet 11. oktober 2020 Du virker litt sykelig gjerrig. Dør du i morgen får du ikke pengene med deg - det er ikke lommer i likskjorta. Anonymkode: e6c0d...727 3
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Skrevet 11. oktober 2020 Sette opp et budsjett med en sum du jan bruke hver måned? Da har du fortsatt kontroll. Anonymkode: d11c2...d64 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #8 Skrevet 11. oktober 2020 Tja. Jeg kjenner meg litt igjen, dvs jeg "hater" ikke å bruke penger men jeg gjør det ikke. Trenger ikke. Har det jeg trenger. Klærne er passe. Mobilen funker. TVen er stor nok. PCen holder for meg. Skoene holder en sesong til. Har faktisk begynt å gi litt til veldedighet og bidra på diverse "spleis" og sånn. Så bruker jeg hvertfall noe. 😂 Kanskje en ide for deg? Anonymkode: 1b641...8ec
Cata Skrevet 11. oktober 2020 #9 Skrevet 11. oktober 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen andre som har det på samme måte? Mulig jeg er sånn fordi jeg var avhengig av NAV for noen år siden, og at jeg er redd jeg skal få så dårlig råd at jeg må inn i NAV-systemet igjen. Selv om det foreløpig ikke er noe fare for det. Anonymkode: 35faf...87b Jeg VAR sånn, så jeg måtte rett og slett "lære meg" å bruke penger. Hos meg henger det i etter en periode med arbeidsledighet og usikkerhet i jobblivet da jeg var nyutdannet, pluss at jeg vokste opp med dårlig råd. Dermed lærte jeg å ikke bruke penger i utrengsmål. Syntes selv det tok litt overhånd etterhvert så jeg fokuserte faktisk på at "dette HAR du faktisk råd til" når det var noe jeg hadde lyst på og så fremt det ikke var helt borti natta så nærmest tvang jeg meg til å kjøpe det. Nå har jeg ikke lenger dårlig samvittighet om jeg bruker penger til noe annet enn dagligvarer. Jeg har ikke tatt aldeles av for jeg vil fremdeles slite ut det jeg har før jeg kjøper nytt, og jeg sparer hver måned så jeg har heldigvis ikke vippet over til motsatt ytterlighet men har fått balansert det litt mer. 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #10 Skrevet 11. oktober 2020 Du lever bare en gang ts. Å leve et kjipt gjerrig liv er et bortkastet liv. Anonymkode: ac2f8...dea
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #11 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg er slik også. Bare at jeg unngår frisøren også, klipper håret mitt selv. Røyker ikke, drikker ikke og kjøper som regel kun First price-produkter. Går jeg glipp av noe? Nei, tror ikke det. Jeg er fornøyd med livet mitt. Anonymkode: dc108...92c 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #12 Skrevet 11. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er slik også. Bare at jeg unngår frisøren også, klipper håret mitt selv. Røyker ikke, drikker ikke og kjøper som regel kun First price-produkter. Går jeg glipp av noe? Nei, tror ikke det. Jeg er fornøyd med livet mitt. Anonymkode: dc108...92c Men hva gjør dere med pengene da? Satser på å dø med pengene på konto? Anonymkode: 120f4...bcc 1
Nymerïa Skrevet 11. oktober 2020 #13 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg ser ikke problemet. Hvis du ikke har noen glede av å bruke penger så skal du heller ikke gjøre det bare for å bevise noe. Klarer du ikke å finne andre saker som gjør deg lykkelig? Snakke med en venninne på telefon mens dere drikker te eller en hyggelig slektning? Ta et boblebad? Lage deg noe ordentlig god mat hjemme? Tilbringe en hel lørdag i pysjen på sofaen mens du leser favorittboka di for 14. gang og drikker varm sjokolade? Hvorfor tenker du at du har lavere livskvalitet fordi du ikke vil bruke penger? Det er en rimelig materialistisk tankegang som du burde gjøre noe med. 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #14 Skrevet 11. oktober 2020 40 minutter siden, AnonymBruker said: Men hva gjør dere med pengene da? Satser på å dø med pengene på konto? Anonymkode: 120f4...bcc Jeg er fortsatt ung (i 20-årene), og jeg prøver å spare så mye som mulig. Planen er å kjøpe flere leiligheter for utleie, og pensjonere meg tidlig. Anonymkode: dc108...92c 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #15 Skrevet 12. oktober 2020 Som en annen her nevner: Du skriver at du betaler husleie, altså er du fremdeles på leiemarkedet? Det første som slår meg er at du burde jo isåfall ha mulighet til å legge deg opp en god egenkapital med de pengene du IKKE bruker, og deretter burde du selvsagt investere i bolig. Og det å ha en solid buffer i tilfelle man blir arbeidsledig eller lignende er jo alltid anbefalt. Jeg har dessverre ingen gode råd å komme med angående din "forbruksvegring". Men jeg lurer litt på hva du og vennene dine gjør sammen? For ofte innebærer jo det sosiale liv at man må bruke penger på en eller annen måte. Anonymkode: 740dc...7c9 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #16 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg er lik, men holder på å «lære meg» å bruke penger nå. Setter av en fast månedlig sum til forbruk. Får det ikke helt til ennå, men er i gang! Til dere som lurer på hva pengene en sparer brukes til: her går det i eiendoms investering, aksjer og pensjon, vi ønsker å være finansielt uavhengig iløpet av 1 års tid. Anonymkode: bf504...f58 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2022 #17 Skrevet 17. september 2022 Jeg er også redd for å bruke pengene mine, jeg tørr ikke en gang å kjøpe mat Anonymkode: b9b9b...da8
AnonymBruker Skrevet 18. september 2022 #18 Skrevet 18. september 2022 Har du arvet siden du har gått fra å være avhengig av NAV til å bli VELDIG rik på noen år? Hvorfor leier du fortsatt egentlig? Bolig kan jo være en smart måte å bruke penger på da uten å sløse dem bort på tull. Anonymkode: 2b40d...5d8
Maskinfører Skrevet 18. september 2022 #19 Skrevet 18. september 2022 Jeg har nesten Nettbankskrekk når jeg ser de velfylte sparekontoene mine og regningene som ligger til forfall så snufser jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå