Gå til innhold

Møtekultur i barnehage - flere som sliter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har siden jeg startet i jobben min stusset litt på møtekulturen (er møtekultur rett begrep tro?). Jobber i en barnehage, og møtetiden er knapp så jeg blir litt frustrert over dårlig møtekultur. Er relativt ny i barnehagen, så jeg har gått litt stille i dørene hittil. 

Vi har saksliste som vi får utdelt før møtene, og møteledelsen er til dels ok. Men dette er problemet slik jeg ser det:

- Folk avbryter den som prater, bryter inn, ingen får fullført det de skal si før de blir avbrutt. Den som hadde en sak de skulle ta på møtet får sjelden kommet til poenget før noen avbryter eller kommer med spørsmål (som de hadde fått svar på om de hadde ventet).

- Mye avsporing, diskuterer vi feks en sak som går på barnas sikkerhet i barnehagen kan du være helt sikker på at minst halve personalgruppa har en historie hver om noen som har skadet seg/nesten skadet seg, enten privat eller på jobb

- Mange har vansker med å holde seg til saken

- Folk går fra midt i møtet for å finne seg kaffe, hente maten sin. Kan gjerne avbryte en sak for å spørre om noen vil ha kaffe. 

Nå skal jeg bli ped.leder i denne barnehagen, og kjenner at det mangler profesjonalitet og effektivitet i møter. Når det er en sak vi virkelig bør snakke om synes jeg det er irriterende at vi heller blir sittende å høre på Kari snakke om katten sin som hadde samme problem i 1997. 

Er dette normalt for en barnehage? Hvordan er det i andre barnehager?

Anonymkode: 65bba...dcb

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har siden jeg startet i jobben min stusset litt på møtekulturen (er møtekultur rett begrep tro?). Jobber i en barnehage, og møtetiden er knapp så jeg blir litt frustrert over dårlig møtekultur. Er relativt ny i barnehagen, så jeg har gått litt stille i dørene hittil. 

Vi har saksliste som vi får utdelt før møtene, og møteledelsen er til dels ok. Men dette er problemet slik jeg ser det:

- Folk avbryter den som prater, bryter inn, ingen får fullført det de skal si før de blir avbrutt. Den som hadde en sak de skulle ta på møtet får sjelden kommet til poenget før noen avbryter eller kommer med spørsmål (som de hadde fått svar på om de hadde ventet).

- Mye avsporing, diskuterer vi feks en sak som går på barnas sikkerhet i barnehagen kan du være helt sikker på at minst halve personalgruppa har en historie hver om noen som har skadet seg/nesten skadet seg, enten privat eller på jobb

- Folk går fra midt i møtet for å finne seg kaffe, hente maten sin. Kan gjerne avbryte en sak for å spørre om noen vil ha kaffe. 

Nå skal jeg bli ped.leder i denne barnehagen, og kjenner at det mangler profesjonalitet og effektivitet i møter. Når det er en sak vi virkelig bør snakke om synes jeg det er irriterende at vi heller blir sittende å høre på Kari snakke om katten sin som hadde samme problem i 1997. 

Får man spisepause utenom møtene i denne barnehagen? For jeg vet at en del barnehager ikke gir sine ansatte pause den dagen de har møte så da må du regne med at folk må drikke kaffe og spise maten sin og at man generelt er mer uformelt innstilt til møtet ettersom møtetid ikke regnes som arbeid. 

Anonymkode: 3b52b...88d

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man spisepause utenom møtene i denne barnehagen? For jeg vet at en del barnehager ikke gir sine ansatte pause den dagen de har møte så da må du regne med at folk må drikke kaffe og spise maten sin og at man generelt er mer uformelt innstilt til møtet ettersom møtetid ikke regnes som arbeid. 

Ja, enten spiser man med barna før møtet, ellers så går man rett på pause etter møtet. På planleggingsdager har vi pauser.

Skrevet

Mottoet mitt er "I survived another meeting that should have been an e-mail". Det er SÅ MANGE møter som er helt unødvendige, og som tar alt for lang tid, fordi de er dårlig planlagt, ting er irrelevante for alle som er der, eller fordi folk avbryter, snakker om andre ting, tar telefoner, driver med problembeskrivelse i timesvis osv... Tipper det er ganske gjennomgående for kommunale arbeidsplasser, dessverre.

Anonymkode: 2644a...356

• Liker 10
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enten spiser man med barna før møtet, ellers så går man rett på pause etter møtet. På planleggingsdager har vi pauser.

Det er jo lederens ansvar å holde tråden og unngå avsporing. Jeg tror det ofte blir mye avsporing og praksishistorier på en arbeidsplass der flertallet er uten utdanning som det jo ofte er i barnehager. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg opplever møtene likedan, og jobber også som ped.leder. Vet ikke helt hvordan man skal jobbe med det, men må ofte avbryte en haug med historier for å komme videre i møtet.

Anonymkode: 7e4db...996

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opplever møtene likedan, og jobber også som ped.leder. Vet ikke helt hvordan man skal jobbe med det, men må ofte avbryte en haug med historier for å komme videre i møtet.

Anonymkode: 7e4db...996

Noen må lede møtet, og så går det an å si på forhånd at det er en agenda som skal følges. Er nesten sånn man må gjøre det, avklare slik at alle har samme forventninger til møtet. Når man gjør dette over tid, blir det naturlig. Jobber ikke i barnehage, men jobber i et team der møtene ofte endte med å ta dobbelt så lang tid fordi vi alltid enten sporet av eller endte med å diskutere noen problemstillinger alt for lenge.

Anonymkode: 03917...c5f

• Liker 7
Skrevet

Høres ut som det ikke bare er hos oss da. De fleste i vår barnehage er barnehagelærere faktisk, vi har ca 80 % barnehagelærere eller folk med høyere utdanning som spesialpedagog eller lignende. 
Vi har prøvd med å rekke opp hånda, ta runden (ender med at noen aldri blir ferdig/skal bare si en ting til). Er nok en ukultur som har vært der i mange år.

Skrevet

Det er ganske vanlig i min jobb og, som er innen økonomi. Spesielt 1 person som stiller kritiske spørsmål før møteleder har kommet til poenget med saken de legger frem. 

Anonymkode: d1ad2...cb7

• Liker 1
Skrevet

Innfør taletid. Og leder må avbryte når avsporinger skjer. Du kan garantere at mange sitter og tenker at leder ikke har kontroll, når det flyter ut slik. Leder må rett og slett være leder og ta styringen. Ved starten av møtet kan leder også si noe om at "tiden ikke strekker til for anekdoter og eksempler, for vi har mye på agendaen." Har dere referent? Kan vedkommende være med å gi et hint når den som snakker går bort fra tema, om ikke leder ser det selv? 

Anonymkode: aa7ce...6c4

• Liker 2
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er også normalt på sykehjem. En haug med kjerringer som sitter og skvaldrer, ingen klarer å holde seg til saken, men blir et sammensurium av personlige historier.

Anonymkode: 38144...1f7

• Liker 1
Skrevet

Der jeg jobber har vi ikke saksliste en gang. Blir fort til at en lite viktig sak tar en halvtime, også er det bare å stresse seg gjennom det viktige. 

Der jeg jobbet før, var den som styrte møtet tydelig på når ting begynte å skli ut. Sa fra at nå har vi diskutert lenge om denne saken, vi må gå videre. Og de var tydelige på at alle måtte møte presis, ikke bare gå sin vei eller drive med andre ting. Er bare å minne dem på det innimellom. 

Anonymkode: 1f2d5...c9e

• Liker 1
Skrevet

Samme i den barnehagen jeg jobber i. I tillegg startet ALDRI møtene presist fordi man alltid venter på noen som ikke kom seg avgårde fra avdelingen, en skulle lage seg kaffe, lederen glemte noe på kontoret og så videre. OG det gjør at møtene sjeldent avsluttes tidsnok. 

Anonymkode: cd8d8...36c

• Liker 1
Skrevet

Her må du som leder trå varsomt. Dette kan endres i en fei, men det vil antakeligvis koste deg lojalitet og respekt fra de andre. Dette er en endring du bør gjøre gradvis og forsiktig - alltid på en pen måte. Aldri i form av "vi skal ikke gjøre sånn, det er ikke lov til x og y". Du må på beste måte lede møtene dit du vil ha dem. 

Når det gjelder avbrytelser i form av spørsmål til de som snakker - her burde møteleder bryte inn på en fin måte "Kari, kanskje du kommer til dette spørsmålet etterpå?" 

Lange historier ifm. et tema kan det hende du rett og slett må tåle i en viss grad - jeg kan se for meg at det ikke er mange anledninger for de ansatte til å sitte ned og snakke med sine kolleger i løpet av en dag, det er ikke som på et kontor der du kan ta en prat med kollegaen når som helst om hva dere gjorde i helgen. Det ligger en verdi i at de får mulighet til dette på møtet. Bruk det heller til noe positivt - la en fortelle en historie, og prøv å koble noe fra den historien tilbake til det dere snakket om i utgangspunktet - "det er interessant at du sier, er dette noe vi kunne ha opplevd i dag eller synes du at våre rutiner er gode nok?". 

Dersom noen har vansker med å holde seg til saken må du som møteleder hjelpe med å lede de tilbake til temaet. Noen har rett og slett vanskelig for å presentere noe muntlig, og trenger kanskje litt hjelp til å holde det konkret. 

For all del, ikke legg ned forbud mot spising og å hente kaffe. Du kan heller begynne å ta med en nytraktet kanne med kaffe + kopper inn til møtet, alternativt spørre før møtet begynner "har alle fått hentet seg kaffe?". 

Det er jo selvfølgelig situasjoner der du må være mer tydelig, dersom avbrytelsene og avsporingene fortsetter har du som leder et ansvar for å håndtere dette og ikke skape tvil om hvordan det skal være. Men i begynnelsen ville jeg som sagt ha trådt litt varsomt. 

Anonymkode: 94962...720

• Liker 4
Skrevet

Dette er ikke et barnehagefenomen, men et generellt problem i arbeidslivet. Jeg jobbet i med it, og har jobbet i fire ulike firma de siste ti årene, innen ulike bransjer (bank, trafikk, helse), og det er samme problemet alle veier. 

Eneste er vel det med spisingen, de færreste stedene har jeg opplevd folk gå ut for å hente kaffe midt i møtet (spising forekommer om folk har masse møter etter hverandre og ikke har mulighet til å spise andre steder). 

Anonymkode: d2967...5d2

• Liker 2
Skrevet

Her trengs det tydelig møteledelse, og jeg tror ikke problemene du beskriver er direkte typiske for barnehage dessverre. Det er nok slik mange steder. Det var slik hos oss også, og så fikk vi ny sjef: HIMMEL, for en forskjell!. Hun hadde gode innkallinger, krevde at vi stilte forberedt og at alle deltok aktivt på møtene. I tillegg var hun streng på tidene. Vi startet og sluttet presis, og hun var tydelig på taletidene. Det var ikke rom for snikksnakk. Møtene var 100 ganger mer effektive når vi først ble vant til det.

Anonymkode: 90928...733

• Liker 3
Skrevet

Ukultur og mangel på møteledelse.

Innkallingen bør ha agenda. Der bør det også stå f.eks "det er lov å ta med matpakke" og så enten setter dere kaffekanner på bordet, eller bryter for felkes påfyll.

Så må møteleder gå igjennom agenda sak for sak, si "da tar vi sak 4, Line kan du bruke et par minutter på å innlede?" Hvis noen har spørsmål så må de rekke opp en hånd. Hvis de avbryter, sier møteleder at vi tar spørsmål etter innledningen (Det kan Line si også). Så sier møteleder "da tar vi et par minutter diskusjon" og må passe på at folk holder seg til saken. Smalltalk/historier hører til pauser. Folk må bremses med en gang de digrerer.

Møteleder bør helst ha litt naturlig autoritet, da vil folk enklere følge på. Det viser man indirekte med kroppsspråk.

Etter 2-3 møter skjønner folk den nye møtekulturen.

Anonymkode: de13d...944

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber ikke i barnehage, men du beskrev i stor grad minst halvparten av møtene i vår bedrift. Jeg irriterer meg så fælt fordi jeg er en effektiv og organisert person som liker å holde seg til sakslista, møte presis og avslutte til avtalt tid. Vi har 2-3 stk som er helt elendige med å holde seg til saken uten å avspore, være forsinket, snakke om helt andre ting i en evighet og egentlig aldri slutte å prate og de ødelegger for alle andre. Da er jeg den kjipe som avbryter og sier høyt: ''Nå må vi gå videre for å rekke gå gjennom alt før møtet avsluttes''. Spesielt når jeg leder møtene. Etterhvert lærte alle seg at jeg vil ha det på denne måten og vi faktisk klarer å gå gjennom alle punkter i tide. De andre 2 som pleier å lede møter er ikke like bestemte som meg og da får de 2-3 jeg nevnte over utfolde seg fritt. Fram til jeg avbryter dem og får møtet tilbake på spor. Jeg vet ikke om det er en kulturell greie eller personlighetstrekk, men jeg har merket at de færreste av mine norske kolleger er som meg, mens de andre som er utenlandske er mer som meg. Nå høres det sikkert negativt ut, men de norske kollegene mine har denne ukulturen og liker å ha alt uformelt, også mer formelle møter. Det skal prates og deles morsomme private historier hele tiden istedet for å gjøre det i pausene. 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her trengs det tydelig møteledelse, og jeg tror ikke problemene du beskriver er direkte typiske for barnehage dessverre. Det er nok slik mange steder. Det var slik hos oss også, og så fikk vi ny sjef: HIMMEL, for en forskjell!. Hun hadde gode innkallinger, krevde at vi stilte forberedt og at alle deltok aktivt på møtene. I tillegg var hun streng på tidene. Vi startet og sluttet presis, og hun var tydelig på taletidene. Det var ikke rom for snikksnakk. Møtene var 100 ganger mer effektive når vi først ble vant til det.

Anonymkode: 90928...733

Hm, er det meg? 😂

• Liker 1
Gjest tranedatter
Skrevet

Som mange skriver, gjelder ikke bare barnehageverden.

Sååå mange er dårlige på å holode møter. Så mange unødvendige møter også.. Håper corona får de som elsker møter til å innse det er unødvendig. Tror mange møter er bare får å gi skinn av av sjefer/ledere inkluderer øvrige ansatte... Ofte skal det diskuteres noe som allerede er bestemt.

Vi ska feks idag på møte for å gjøre risikoanalyse av CORONA! Det startet for over et halvår siden! Rutiner har satt seg innen sommeren jo! :bond:

Gjest tranedatter
Skrevet
10 minutter siden, Drizzt skrev:

Jeg jobber ikke i barnehage, men du beskrev i stor grad minst halvparten av møtene i vår bedrift. Jeg irriterer meg så fælt fordi jeg er en effektiv og organisert person som liker å holde seg til sakslista, møte presis og avslutte til avtalt tid. Vi har 2-3 stk som er helt elendige med å holde seg til saken uten å avspore, være forsinket, snakke om helt andre ting i en evighet og egentlig aldri slutte å prate og de ødelegger for alle andre. Da er jeg den kjipe som avbryter og sier høyt: ''Nå må vi gå videre for å rekke gå gjennom alt før møtet avsluttes''. Spesielt når jeg leder møtene. Etterhvert lærte alle seg at jeg vil ha det på denne måten og vi faktisk klarer å gå gjennom alle punkter i tide. De andre 2 som pleier å lede møter er ikke like bestemte som meg og da får de 2-3 jeg nevnte over utfolde seg fritt. Fram til jeg avbryter dem og får møtet tilbake på spor. Jeg vet ikke om det er en kulturell greie eller personlighetstrekk, men jeg har merket at de færreste av mine norske kolleger er som meg, mens de andre som er utenlandske er mer som meg. Nå høres det sikkert negativt ut, men de norske kollegene mine har denne ukulturen og liker å ha alt uformelt, også mer formelle møter. Det skal prates og deles morsomme private historier hele tiden istedet for å gjøre det i pausene. 

Hm, er det meg? 😂

Enig.

Jeg er mellomleder. De som liker best min rettfremme lederstil er ofte utenlandske, mens de norske kan kjenne at jeg styrer for mye. Uten at de selv kommer med egne bidrag om forbedringer.. de vil bare ha muligheten til å diskutere at de selv ikke vet/har aning/har innspill/ønsker ha innspill...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...