Gå til innhold

En hemmelighet/byrde som jeg vil fortelle, men vil personen da bli anmeldt av psykologen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hemmelighet som jeg har holdt i snart 24 år. Sitter med mye skyld og skam, og har litt lyst til å fortelle psykologen om hendelsen. Problemet er, jeg er livredd for at det skal bli en sak utav det. Altså anmeldelse, fordi det er snakk om noe ulovlig.  

Personen som har gjort noe ulovlig er nå dø. Fant ut for et par dagen siden at hun er dø.. og trangen til å fortelle har blitt sterkere på grunn av det. For jeg tenker at nå så vil det ikke få noen konsekvenser. "Gjerningspersonen" er dø, jeg vet ikke navnet på offeret, jeg var 8-10 år gammel da det skjedde, så minnene mine er nok ikke godt nok for en eventuell anmeldelse. 

Kan jeg fortelle, uten at det blir noen slike konsekvenser? Eller kan psykologen bryte taushetsplikten?

Anonymkode: 1340a...104

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du fortelle uten at det får noen andre konsekvenser. 

Anonymkode: 94b6c...cab

• Liker 7
Skrevet

Det får ikke konsekvenser. Jeg fortalte selv noe til psykologen som jeg hadde vært vitne til som barn og det ble aldri brutt noen taushetsplikt.

( det var en far til en venninne av meg på 90 tallet som hadde drept barnet sitt . Jeg var vitne ).

Anonymkode: 049ff...80d

• Liker 5
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor du spør. Er vedkommende død, så er det ikke mulig å straffe henne.

Anonymkode: 424e5...e47

• Liker 8
Skrevet

Jobbet som psykolog, og har aldri anmeldt eller brutt taushetsplikt på sånne fra b-lag. Heller ikke når det gjelder voldtekt i mer nærtstående tid, kan bare oppfordre til å feks anmelde. 

Anonymkode: 486df...6d3

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jobbet som psykolog, og har aldri anmeldt eller brutt taushetsplikt på sånne fra b-lag. Heller ikke når det gjelder voldtekt i mer nærtstående tid, kan bare oppfordre til å feks anmelde. 

Skrivefeil der. B-lag (?!) skulle være grunnlag! 

• Liker 1
Skrevet

Dette kan du helt fint fortelle. Psykologer har bare meldeplikt dersom det er fare for liv og helse nå.

Anonymkode: 8dc7c...e6f

• Liker 3
Skrevet

Jeg har blitt oppfordret til å anmelde et forhold selv av psykologen, men han gjor aldri noe med det. 

Anonymkode: 5ac95...071

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det får ikke konsekvenser. Jeg fortalte selv noe til psykologen som jeg hadde vært vitne til som barn og det ble aldri brutt noen taushetsplikt.

( det var en far til en venninne av meg på 90 tallet som hadde drept barnet sitt . Jeg var vitne ).

Bra de holdt taushetsplikten, drap er jo veldig alvorlig. 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for hjelpen. da kan jeg snakke om det uten bekymring. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bra de holdt taushetsplikten, drap er jo veldig alvorlig. 

Takk for hjelpen. da kan jeg snakke om det uten bekymring. 

Ja, men han faren hadde da vært død i noen år allerede, så mulig det er annerledes hvis han hadde vært i live. Angrer den dag idag på at jeg ikke sa noe tidligere .

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan går det med deg? Jeg kan ikke forestille meg hvor mye smerte det må ha forårsaket deg, med en slik opplevelse i minne. Dersom du noensinne har behov for noen å snakke med som er god til å lytte uten fordommer, kan du alltids sende meg en PM. Jeg håper at du har det bra og at livet smiler til deg nå! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...