Gå til innhold

Hudpleie for ekstrem sensitiv hud

aquaelia

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en god fuktighetskrem/serum for veldig sensitiv, tørr og rød hud som flasser. Har lett mye på nett men finner ingen jeg liker 100%. CeraVe har en dagkrem med ceramider, men de er så langt ned på ingredienslisten og jeg ønsker en krem som har høyt innhold av de gode pleiende ingrediensene. Det er også viktig at de ikke inneholder noen form for naturlig eller syntetisk parfyme. 

Noen som har noen gode produkter å anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en del eksem i ansiktet, spesielt rundt munnen og øynene, og den eneste jeg liker som muligens passer til dine beskrivelser er decubal (uten at jeg har lest ingredienselisten nøye, men jeg har prøvd denne selv, og liker den godt). 

Jeg bruker for øvrig weleda-serien pr nå i hudkrem. Og jeg har aldri hatt så myk hud som nå. Men den grønne tuben lukter jo ganske sterkt, så jeg var spent på om den sved i ansiktet. Det gjorde den ikke på meg! Jeg kommer nok til å fortsette med weleda-serien når jeg har brukt opp ansiktskremen serumet jeg har nå. (Kiehls Hydro-Plumping Re-Texturizing Serum). Da vil jeg nok bytte til Weleda Almond istedenfor Skin Food. Almond en serie for sensitiv hud. 

Ellers har jo A-krem vært veldig populær for oss som har sensitiv hud. Jeg har ikke prøvd den selv 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Canoderm 5 prosent på pumpeflaske 500 Ml kan brukes til alt faktisk. Har du eksem kan du få den på blå resept hvis ikke kan den kjøpes uten til rundt 500 kr

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 18.38, aquaelia skrev:

Jeg er på jakt etter en god fuktighetskrem/serum for veldig sensitiv, tørr og rød hud som flasser. Har lett mye på nett men finner ingen jeg liker 100%. CeraVe har en dagkrem med ceramider, men de er så langt ned på ingredienslisten og jeg ønsker en krem som har høyt innhold av de gode pleiende ingrediensene. Det er også viktig at de ikke inneholder noen form for naturlig eller syntetisk parfyme. 

Noen som har noen gode produkter å anbefale?

CeraVe er faktisk en av de fuktighetskremene som har høyest innhold av ceramider, og den inneholder dessuten flere typer ceramider. Det er heller ikke kun ceramider som har gode og pleiende egenskaper for tørr hud. Ceramider er såkalte lipider, altså fettstoffer (noe som forklarer at de kommer lenger ned på ingredienslisten, ellers så hadde produktet hatt en veldig "fet" og oljete tekstur) og i hudpleieprodukter fungerer de optimalt sammen med ingredienser som ulike fettsyrer (bl.a. Omega 3, 6 og 9) palmitinsyre (palmitic acid), stearinsyre (stearic acid), oleic acid, linolsyre (linoleic acid) og gamma-linolensyre (GLA).

Andre bra ingredienser for tørr hud er hyaluronsyre, glycerin, aloe vera, sheasmør, urea/karbamid og melkesyre (lactic acid).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare skyte inn at vi med sensitiv hud bør være mest opptatt av hva huden vår faktisk tåler, fremfor å være så veldig opptatt av ingredienslista. Det er ganske vanlig å reagere negativt på naturlige og "snille" ingredienser. Prøv å få tak i tester av ulike kremer🙂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.10.2020 den 23.19, Kaneel skrev:

Canoderm 5 prosent på pumpeflaske 500 Ml kan brukes til alt faktisk. Har du eksem kan du få den på blå resept hvis ikke kan den kjøpes uten til rundt 500 kr

Helt enig i dette. Canoderm er råbra til min sensitive hud ihvertfall. 

Anonymkode: 2970a...ae4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele Avene-serien er laget med tanke på sensitiv hud, har du prøvd noe fra dem?

Anonymkode: 9531d...c91

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sebamed Clear Face gel (fuktighetskrem/gel, utrolig bra for sensitiv og sart hud. Men fungerer best sammen med noe annet. Også utrolig fin pris til en tube som varer 6+ måneder) (fås på apotek på nett)

The ordinary Squalane Oil - Billig og nesten den beste squalane-oljen du finner på markedet. (De beste er MYE dyrere) Men denne er utrolig bra. Squalane er kjempedeilig på huden. Det er som en olje, bare at det ikke er olje. 

Avene tolerance extreme cleansing lotion. Fås på apotek. En del av Avenes produkter er utrolig gode for sensitiv hud. Thermal Spring water fra Avene er helt sykt deilig. Men denne Cleansing lotion er absolutt verdt å pris. Fin pris, og gigantisk tube!! 

Jeg pleier å bruke cleansing lotion til å fjerne "dagens dritt"  :P - men vasker det bort med klut (selv om mener det står på tuben at trenger ikke vaskes bort.... ) - så tar jeg et par dråper Squalane oil (kommer ofte med dråpteller) og smører huden med. Deretter  Sebamed-gelen. 

Anonymkode: b8db9...a87

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dermalogica sensitiv (ultra calm) Har brukt masse ulike produkter for å finne ut hva som passer best for min hud. Huden min er super sensitiv, den har flere ganger sprukket pga tørrhet eller blitt skikkelig rød. 

Jeg falt til slutt på Dermalogica Ultra Calm. De koster litt, men er veldig beroligende på huden og gode kremer. 
Men jeg ville også anbefalt å dra til Hudpleier som selger og bruker Dermalogica for å få en dyp rens eller fuktighet boost minimum 2x i året. Det har gjort så mye for huden min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Hei.

Jeg er en ingrediensjeger som har prøvd det meste. Mange serier for sensitiv hud inneholder likevel ekstrakter som kan irritere. Det vet jeg alt om. Har du funnet en krem, TS?

Hvis ikke, så er kanskje følgende verdt nærmere kikk:

Avene tolerance extreme emulsion eller cream . Kun et fåtall ingredienser (ca 7 stk). Ingen parfyme eller duft. I tillegg er tubene sterile. Dvs de er helt tette mellom bruk.

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/dagkrem/avene-tolerance-extreme-emulsj-501,5004969/

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/dagkrem/avene-tolerance-extreme-cream-501,5005079/

Anonymkode: f5949...05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...