-jk- Skrevet 14. oktober 2020 #21 Skrevet 14. oktober 2020 13 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Jeg har hatt elbil selv så jeg vet hvordan det fungerer også på vinteren. Hvor du får kjøpt dekk til en Tesla X til 7200 kr. vet jeg ikke, men det er langt under kostpris for dekkene på den bilen. Er det pr. stk. så skjønner jeg mere. En så stor og tung bil som Tesla sliter mere dekk enn en tilsvarende fossilbil. Dette pga. økt vekt på bilen. Det er naturlig at større vekt og ikke minst effekt øker dekkslitasjen. Så de km. du referer til her er naturligvis bare tull. Tesla er den biltypen som det byttes hjul oftest på sammen med Audi og BMW. Dette har jo også med en mere jevnt over mere agresiv kjørestil. Det er riktig at verditapet er litt lite nå, men du kan ikke forvente mye mere enn 200 000 km. på en batteripakke og 8 års levetid. Du kan tvinge den opp i 10, men batteriene vil etter hvert bli dårlige og du må ha nye. Dvs. nye batteri vil kansje ikke lønne seg i forhold til kjøp av ny bil. Ergo bilen må skrives ned i 0 kr på 10 år. Innkjøpsprisen vet du selv og deler den da på 10. Jeg kjører rundt i en 20 år gammel bil og den er fortsatt veldig flott. Skal like å se den Tesla som er oppe å går på den alderen. Det har forsvunnet mange EL registrerte allerede. Ser de knapt etter veien. Du trekker 2,2 tonn henger og lader 12 minutter? En Tesla X 100 jeg kjenner kjørte med en henger på 1600 kg og tømmte batteriet på 15 mil. Den brukte helt sinnsykt med strøm når hengervekta kom på. Vi lo godt av ham. Ladetiden vil naturligvis gå opp om vinteren. Batterier blir tregere når temperaturen synker. Kulda krever også mere energi ved kjøring. 7200,- for 4 dekk ferdig lagt på ja. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 SUV i 19" fra Tirendo.no kr. 1600,- pr. stk. + 800,- til Megahjul for omlegging. Du påstår det er tull at jeg ennå kjører på originale vinterhjul etter 87kkm ja? Min forrige Tesla, en Model S, solgte jeg med 94kkm på telleren, også den på originale vinterhjul. Sommerhjulene var byttet en gang på den også, de holder ikke like lenge. Dekkslitasje er nok ganske proporsjonalt med kjørestil tenker jeg Men ja, kjører man på med store felger og grisekjøring så sliter man fort ut et sett med dekk. Men begge disse delene kan man heldigvis påvirke 100% selv, så da er det eget valg om man vil ha høy dekkslitasje og dyre dekk eller ikke. Vår forrige elbil solgte vi etter 8 år og batteriet var helt fint. Det ligger Leafer til salg som har passert 250.000km med god kjørelengde igjen på batteripakka. Tesla garanterer den for 8 år og fri kjørelengde, mens BMW estimerer 20,4 års levetid på batteripakken i i3. Du er nok ikke helt oppdatert på dagens batteriteknologi, de fleste batteripakkene vil overleve bilen de sitter i og ende opp i en eller annen hytte eller lignende etterpå. Model S og X har for øvrig aluminiumskarosseri, så det er ganske sannsynlig at de fleste vil få rimelig lang levetid siden det er rusta som tar knekken på de fleste biler. Her er en 6 år gammel Model S som har gått 344kkm, er hurtigladet svært mye og fortsatt har god rekkevidde igjen (mistet anslagsvis 15% kapasitet): https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=193006523 Den kostet omkring 550k ny, så verditapet er på under en krone pr. km. Ekstremt lavt. De EL-registrerte bilene som er avskiltet (ikke kondemnert) er vel stort sett gamle Think og Buddy osv. Ikke veldig relevant i forhold til dagens elbiler. Nei, jeg må da selvsagt lade mer enn 12 minutter med henger. Vi drar da ikke med oss tung henger på bilferie. Ikke kjørte vi Model X heller, vi er bare to så da tok vi konas Model 3 SR+. Ingen grunn til å kjøre større bil enn nødvendig. Mhp. rekkevidde så klarer jeg normalt omtrent 22 mil med X75D med 1,8-2,0 tonn bak. Maks lovlig hastighet 80km/t på motorvei hjelper mye på forbruket. Dette er da en varehenger, Tysse 2,6 tonns boggi. En diger campingvogn vil selvsagt føre til mye høyere forbruk, det samme vil en båthenger. Dette pga. at det er den økte luftmotstanden som i hovedsak senker rekkevidden, vekten har mindre betydning. Forskjellen er liten med 1 eller 2 tonn bak i varehengeren. Maks 10%. Lade*hastigheten* i kilowatt er den samme sommer som vinter. Batteriet holder uansett optimal ladetemperatur etter 2-3 timers kjøring. På sommeren kjøles det ned, på vinteren varmes det opp. Så utetemperatur har null betydning for det. Forbruket er selvsagt høyere, bl.a pga. varmeapparat, høyere luftmotstand og innimellom høyere rullemotstand. Typisk rundt 25% høyere forbruk midtvinters i forhold til på sommeren på våre biler. Så sånn sett går selvsagt lade*tiden* opp. Til gjengjeld trekker vi lite henger på vinteren
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2020 #22 Skrevet 14. oktober 2020 Er så glad jeg har hybrid. Kan ta all småkjøring på el, og når jeg skal langt er det bare å kjøre i vei uten å tenke på lading eller noe. Anonymkode: 23d3e...878
-jk- Skrevet 14. oktober 2020 #23 Skrevet 14. oktober 2020 58 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så glad jeg har hybrid. Kan ta all småkjøring på el, og når jeg skal langt er det bare å kjøre i vei uten å tenke på lading eller noe. Anonymkode: 23d3e...878 Det kan fungere fint for de som har 90% småkjøring (f.eks til jobb) og 10% langkjøring. For oss som har 90% langkjøring og 10% småkjøring er ladbar hybrid helt ubrukelig. Da hadde faktisk en ikke-ladbar hybrid som f.eks Prius vært mye bedre, siden disse har lavere forbruk når de går på bensin enn de ladbare hybridene. Ellers er det virkelig ikke mye vi tenker på lading. Kjører stort sett de samme rutene og vet godt hvor alle lademulighetene er samt hvor de gode spisestedene er. Og er vi på ukjent grunn vises de uansett på kartet i bilen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå