AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Del Skrevet 10. oktober 2020 INGEN PROTEST!!!!! VI SKAL KJØRE GRATIS I ÅR ETTTER ÅR ETTER ÅR ETTER ÅR! DERE ANDRE KAN BETALE BETALE BETALE!!!! HAHAHAHAAHHAHAAHAHAHAAHAHA!!!!!!!!! Anonymkode: a19a1...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Del Skrevet 10. oktober 2020 Hvilken elbil kan dra en henger på 2500kg, har firehjulstrekk med sperrer, er såpass høy under at jeg kommer meg på hytta, kjører 70 mil uten lading, koster under 200 000 og har plass til 4 store hundebur? Du bør innse at elbil er ubrukelig for mange her i landet. Dette er 6 krav som jeg må tilfredsstille for min bil, selv bare ett av disse kravene er diskvalifiserende for de aller fleste elbilene. Elbil er totalt ubrukelig. Anonymkode: 89d35...bed 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 10. oktober 2020 #3 Del Skrevet 10. oktober 2020 Til å kjøre matpakken med over korte avstander er de helt ok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Del Skrevet 10. oktober 2020 Jeg er enig i at elbil er best. Har dessverre ikke det selv nå, men det blir absolutt det når jeg trenger ny bil. Det er fremtiden, og de har teknologi som jeg liker å ha. Gleder meg til å få min første elbil. Om det er økonomiske besparelser er ikke viktig for meg. Anonymkode: 5ca5f...69d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 10. oktober 2020 #5 Del Skrevet 10. oktober 2020 Tja, foretrekker en bil som man kan kjøre i fartsgrensen med, som ikke lades ut når det er kaldt, man man dra henger med, og som man kan kjøre lengre distanser med. Har selv disel-bil og er godt fornøyd med det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Del Skrevet 10. oktober 2020 Det er 18årsgrense på lappen. Kom tilbake når du eier bilen selv. Anonymkode: 3e631...0b5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #7 Del Skrevet 11. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken elbil kan dra en henger på 2500kg, har firehjulstrekk med sperrer, er såpass høy under at jeg kommer meg på hytta, kjører 70 mil uten lading, koster under 200 000 og har plass til 4 store hundebur? Du bør innse at elbil er ubrukelig for mange her i landet. Dette er 6 krav som jeg må tilfredsstille for min bil, selv bare ett av disse kravene er diskvalifiserende for de aller fleste elbilene. Elbil er totalt ubrukelig. Anonymkode: 89d35...bed Ja, det er nok skikkelig ofte at du kjører 70 mil uten å stoppe. Alltid like artig med gamle menn som insisterer på at en bil må kunne kjøre 70 mil (8-9 timer på norske veier) uten å måtte stoppe, samtidig som de må stå opp 2 ganger i løpet av natta for å tisse.. Anonymkode: 3591a...e9b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 11. oktober 2020 #8 Del Skrevet 11. oktober 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok skikkelig ofte at du kjører 70 mil uten å stoppe. Alltid like artig med gamle menn som insisterer på at en bil må kunne kjøre 70 mil (8-9 timer på norske veier) uten å måtte stoppe, samtidig som de må stå opp 2 ganger i løpet av natta for å tisse.. Anonymkode: 3591a...e9b 70 mil må man kunne kjøre uten mer enn korte avbrekk. Ladetid må i allefall under fem minutter. To minutter bruker jeg på å fylle en tank. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #9 Del Skrevet 11. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nok skikkelig ofte at du kjører 70 mil uten å stoppe. Alltid like artig med gamle menn som insisterer på at en bil må kunne kjøre 70 mil (8-9 timer på norske veier) uten å måtte stoppe, samtidig som de må stå opp 2 ganger i løpet av natta for å tisse.. Anonymkode: 3591a...e9b Er 1 gang i uka nok? For å kunne lade på den strekningen må jeg ut på en omtur på 8 mil. Ikke alle har en hurtiglader rett rundt hjørnet, skjønner du. Elbil er ubrukelig. Anonymkode: 89d35...bed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 11. oktober 2020 #10 Del Skrevet 11. oktober 2020 På 10.10.2020 den 21.41, Jolene skrev: Tja, foretrekker en bil som man kan kjøre i fartsgrensen med, som ikke lades ut når det er kaldt, man man dra henger med, og som man kan kjøre lengre distanser med. Har selv disel-bil og er godt fornøyd med det Høres ut som Teslaen vår det (X). Drar henger på 1,5-2,2 tonn de 29 milene til hytta støtt og stadig. Har dog ikke vært på lengre tur enn til Grense Jakobs Elv Den kan fint stå en uke i -20 på hytta uten å miste noe særlig med batterikapasitet heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 11. oktober 2020 #11 Del Skrevet 11. oktober 2020 35 minutter siden, -jk- skrev: Høres ut som Teslaen vår det (X). Drar henger på 1,5-2,2 tonn de 29 milene til hytta støtt og stadig. Har dog ikke vært på lengre tur enn til Grense Jakobs Elv Den kan fint stå en uke i -20 på hytta uten å miste noe særlig med batterikapasitet heller. Det er bra for dere, absolutt. Selv kunne jeg ikke tenke meg en Tesla. Holder meg til BMW eller Mercedes. Dessuten pleier vi å dra på lengre bilferier, og det å måtte konstant lade, hadde lagd en demper for å si det sånn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 12. oktober 2020 #12 Del Skrevet 12. oktober 2020 11 timer siden, Jolene skrev: Det er bra for dere, absolutt. Selv kunne jeg ikke tenke meg en Tesla. Holder meg til BMW eller Mercedes. Dessuten pleier vi å dra på lengre bilferier, og det å måtte konstant lade, hadde lagd en demper for å si det sånn. Vi tok konas Tesla (en Model 3 SR+) på norgesferie i sommer. Ikke noen skikkelig langtur, ble vel omtrent 1900km. Lengste hurtigladestopp vi hadde var 15 minutter, i snitt stoppet vi vel 10 minutter for å hurtiglade. Dvs. omtrent den tiden det tar å gå på do + kjøpe en is. La ingen demper på vår tur i hvert fall 15 minutters hurtiglading ga strøm nok til mer enn 3 timers kjøring. Mercedes har vel en grei større elbil nå også, i EQC. Og EQS er på vei. BMW er det litt verre stilt med. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AndreasBR Skrevet 12. oktober 2020 #13 Del Skrevet 12. oktober 2020 elkjøretøy* (EV) Er en grunn til at det ikke heter EC. Bil: Sitat car /kɑː/ noun a road vehicle, typically with four wheels, powered by an internal combustion engine and able to carry a small number of people. Bil har forbrenningsmotor. Jeg tar gjerne avskjed fra stilling over å sette meg i en EV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 12. oktober 2020 #14 Del Skrevet 12. oktober 2020 11 timer siden, -jk- skrev: Vi tok konas Tesla (en Model 3 SR+) på norgesferie i sommer. Ikke noen skikkelig langtur, ble vel omtrent 1900km. Lengste hurtigladestopp vi hadde var 15 minutter, i snitt stoppet vi vel 10 minutter for å hurtiglade. Dvs. omtrent den tiden det tar å gå på do + kjøpe en is. La ingen demper på vår tur i hvert fall 15 minutters hurtiglading ga strøm nok til mer enn 3 timers kjøring. Mercedes har vel en grei større elbil nå også, i EQC. Og EQS er på vei. BMW er det litt verre stilt med. Spennende lesning. Liker verken elbilene til Mercedes eller BMW. Takk for info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #15 Del Skrevet 12. oktober 2020 Elbil ER best. Og jeg kjører en gammel bensinbil, og er foreløpig fornøyd med det, men om jeg har råd når den tid kommer, vil min neste bil være elbil. Anonymkode: 7f7de...120 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 13. oktober 2020 #16 Del Skrevet 13. oktober 2020 Kjører selv el-bil og kommer nok aldri til å gå tilbake til noe annet, men jeg er oppegående nok til å forstå at det som passer best for meg ikke passer for andre. Er utrolig lei den der "for eller mot el-bildiskusjonen" der man hele tiden forsøker å slå hverandre i hjel med argumenter for sitt eget syn uten å se at andre kan ha andre behov. Hver og en må få finne ut selv hva som passer for seg. Jeg tror nok mange el-bilister har kjent på at de vil tilbake til bensin/diesel fordi el ikke var det de trodde, men jeg tror enda flere diesel/bensin-fan ville likt el-bil om de ga det en sjanse. Like fullt så blir dette opp til hver enkelt og ikke noen man trenger krige om. Om du ikke vil ha el-bil selv om jeg liker det, så betyr jo ikke det at min jobb er å overbevise deg om at mitt valg er best for deg. Skjønner ikke sånn krangling, jeg..... 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 13. oktober 2020 #17 Del Skrevet 13. oktober 2020 På 10.10.2020 den 18.01, AnonymBruker skrev: INGEN PROTEST!!!!! VI SKAL KJØRE GRATIS I ÅR ETTTER ÅR ETTER ÅR ETTER ÅR! DERE ANDRE KAN BETALE BETALE BETALE!!!! HAHAHAHAAHHAHAAHAHAHAAHAHA!!!!!!!!! Anonymkode: a19a1...f08 Gratis? Hvor da? Du betaler for lading. Du har stort verditap. Du har større dekkslitasje. Du har raskere forvitring og dermed kortere levetid. Du har mindre plass. Du har mindre bruksområde. Kjøreturene tar lenger tid mtp. lading. Hjulstøtyen oppleves som mere generende enn i en fossilbil. Du får halvert kjørelengde og dobling av ladetid på vinteren. Du kan oppleve at den ikke vil ta lading på kalderste tiden på vinteren. 2. håndsverdi er forholdsvis lav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-jk- Skrevet 13. oktober 2020 #18 Del Skrevet 13. oktober 2020 12 timer siden, Hr. Aktiv skrev: Gratis? Hvor da? Du betaler for lading. Du har stort verditap. Du har større dekkslitasje. Du har raskere forvitring og dermed kortere levetid. Du har mindre plass. Du har mindre bruksområde. Kjøreturene tar lenger tid mtp. lading. Hjulstøtyen oppleves som mere generende enn i en fossilbil. Du får halvert kjørelengde og dobling av ladetid på vinteren. Du kan oppleve at den ikke vil ta lading på kalderste tiden på vinteren. 2. håndsverdi er forholdsvis lav. Her var det mange rare påstander. Ja, man betaler selvsagt for lading. Verditap er ganske lavt for mange elbiler. Vår forrige kjøpe vi ny og endte på drøye 27.000,- i verditap pr. år. Innafor det. Nåværende Tesla som erstattet den kunne vi solgt for bortimot like mye som vi ga for den ny. Dekkslitasje? Tja, selv en tung Model X klarer vi å få vinterdekkene til å vare over 4 år og 100.000km på. Dvs. bilen har gått 86kkm og 3,5 vintersesonger og originale vinterdekk er fortsatt ikke utslitt. Sommerdekkene har blitt byttet, til en pris av 7200,- for 4 dekk. Ikke galt for en såpass stor bil. Klart, insisterer man på felger i størrelsen 21" og oppover blir det dyrt, men det gjelder alle typer biler. Forvitring? Den skjønte jeg ikke. Levetiden til dagens elbiler vil sannsynligvis overstige levetiden til dagens fossilbiler. Mindre plass? Tvert imot. Vi har bagasjerom under panseret der andre biler har motoren, og en dyp brønn bak der andre biler har bensintanken og eksosanlegget. Det er vel knapt noen biler i samme størrelsesklasse som slår Model S og X på bagasjeplass. Mindre bruksområde? Ikke om man kjøper riktig bil. Jeg kan trekke 2,2 tonn med henger og har vært så langt nord/øst som Grense Jakobs Elv på bilferie. På forrige bilferie stoppet vi maks 15 minutter for å hurtiglade, de fleste stoppene var på 5-10 minutter. Turen var på 1900 km. 12 minutters lading ga strøm nok til 3 timers landeveiskjøring. Etter 3 timer trenger jeg en benstrekk + et dobesøk uansett. Spise skal vi gjerne også gjøre underveis. At hjulstøyen blir mer fremtredende fordi annen støy er fraværende blir litt komisk å bruke som argument mot elbiler. Halvert kjørelengde og doblet ladetid? Da har du kjøpt feil bil. Ladetiden på våre biler er lik sommer som vinter, siden batteriet varmes opp og kjøles ned ved behov. Det gjelder de fleste elbiler på markedet. Rekkevidden synker typisk med en fjerdedel til en tredjedel, avhengig av føre og temperatur. Aldri til halvparten. Da har man kjøpt feil bil igjen. Litt research er greit. Lading er helt uproblematisk vinterstid. Batteriet varmes som sagt opp ved behov. Eneste jeg har hatt problemer med bilmessig i kulda er å få start på dieselbiler. En ukes stillstand i -25 på hytta gjør en VW TDI motor særdeles lite samarbeidsvillig... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hr. Aktiv Skrevet 13. oktober 2020 #19 Del Skrevet 13. oktober 2020 3 timer siden, -jk- skrev: Her var det mange rare påstander. Ja, man betaler selvsagt for lading. Verditap er ganske lavt for mange elbiler. Vår forrige kjøpe vi ny og endte på drøye 27.000,- i verditap pr. år. Innafor det. Nåværende Tesla som erstattet den kunne vi solgt for bortimot like mye som vi ga for den ny. Dekkslitasje? Tja, selv en tung Model X klarer vi å få vinterdekkene til å vare over 4 år og 100.000km på. Dvs. bilen har gått 86kkm og 3,5 vintersesonger og originale vinterdekk er fortsatt ikke utslitt. Sommerdekkene har blitt byttet, til en pris av 7200,- for 4 dekk. Ikke galt for en såpass stor bil. Klart, insisterer man på felger i størrelsen 21" og oppover blir det dyrt, men det gjelder alle typer biler. Forvitring? Den skjønte jeg ikke. Levetiden til dagens elbiler vil sannsynligvis overstige levetiden til dagens fossilbiler. Mindre plass? Tvert imot. Vi har bagasjerom under panseret der andre biler har motoren, og en dyp brønn bak der andre biler har bensintanken og eksosanlegget. Det er vel knapt noen biler i samme størrelsesklasse som slår Model S og X på bagasjeplass. Mindre bruksområde? Ikke om man kjøper riktig bil. Jeg kan trekke 2,2 tonn med henger og har vært så langt nord/øst som Grense Jakobs Elv på bilferie. På forrige bilferie stoppet vi maks 15 minutter for å hurtiglade, de fleste stoppene var på 5-10 minutter. Turen var på 1900 km. 12 minutters lading ga strøm nok til 3 timers landeveiskjøring. Etter 3 timer trenger jeg en benstrekk + et dobesøk uansett. Spise skal vi gjerne også gjøre underveis. At hjulstøyen blir mer fremtredende fordi annen støy er fraværende blir litt komisk å bruke som argument mot elbiler. Halvert kjørelengde og doblet ladetid? Da har du kjøpt feil bil. Ladetiden på våre biler er lik sommer som vinter, siden batteriet varmes opp og kjøles ned ved behov. Det gjelder de fleste elbiler på markedet. Rekkevidden synker typisk med en fjerdedel til en tredjedel, avhengig av føre og temperatur. Aldri til halvparten. Da har man kjøpt feil bil igjen. Litt research er greit. Lading er helt uproblematisk vinterstid. Batteriet varmes som sagt opp ved behov. Eneste jeg har hatt problemer med bilmessig i kulda er å få start på dieselbiler. En ukes stillstand i -25 på hytta gjør en VW TDI motor særdeles lite samarbeidsvillig... Jeg har hatt elbil selv så jeg vet hvordan det fungerer også på vinteren. Hvor du får kjøpt dekk til en Tesla X til 7200 kr. vet jeg ikke, men det er langt under kostpris for dekkene på den bilen. Er det pr. stk. så skjønner jeg mere. En så stor og tung bil som Tesla sliter mere dekk enn en tilsvarende fossilbil. Dette pga. økt vekt på bilen. Det er naturlig at større vekt og ikke minst effekt øker dekkslitasjen. Så de km. du referer til her er naturligvis bare tull. Tesla er den biltypen som det byttes hjul oftest på sammen med Audi og BMW. Dette har jo også med en mere jevnt over mere agresiv kjørestil. Det er riktig at verditapet er litt lite nå, men du kan ikke forvente mye mere enn 200 000 km. på en batteripakke og 8 års levetid. Du kan tvinge den opp i 10, men batteriene vil etter hvert bli dårlige og du må ha nye. Dvs. nye batteri vil kansje ikke lønne seg i forhold til kjøp av ny bil. Ergo bilen må skrives ned i 0 kr på 10 år. Innkjøpsprisen vet du selv og deler den da på 10. Jeg kjører rundt i en 20 år gammel bil og den er fortsatt veldig flott. Skal like å se den Tesla som er oppe å går på den alderen. Det har forsvunnet mange EL registrerte allerede. Ser de knapt etter veien. Du trekker 2,2 tonn henger og lader 12 minutter? En Tesla X 100 jeg kjenner kjørte med en henger på 1600 kg og tømmte batteriet på 15 mil. Den brukte helt sinnsykt med strøm når hengervekta kom på. Vi lo godt av ham. Ladetiden vil naturligvis gå opp om vinteren. Batterier blir tregere når temperaturen synker. Kulda krever også mere energi ved kjøring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2020 #20 Del Skrevet 13. oktober 2020 On 10/10/2020 at 8:27 PM, AnonymBruker said: Hvilken elbil kan dra en henger på 2500kg, har firehjulstrekk med sperrer, er såpass høy under at jeg kommer meg på hytta, kjører 70 mil uten lading, koster under 200 000 og har plass til 4 store hundebur? Du bør innse at elbil er ubrukelig for mange her i landet. Dette er 6 krav som jeg må tilfredsstille for min bil, selv bare ett av disse kravene er diskvalifiserende for de aller fleste elbilene. Elbil er totalt ubrukelig. Anonymkode: 89d35...bed Ja. Det redneck-kravet ditt er akkurat hva en kvinne trenger. Anonymkode: d6c14...f25 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå