Gå til innhold

Ikke lett å få hjelp til barna i helsenorge

Anbefalte innlegg

Skrevet

En hører stadig at «alle skal få hjelp» akkurat nå føler «igjen» at jeg må kjempe om å få den hjelpen vi trenger. 
først handlet det om mitt barn med adhd som fikk avslag hele 3(!!) ganger på bup da medisinene han sto på gjorde han dårlig. Måtte til slutt ringe etter å ha lest meg opp på rettigheter. Da fikk han komme med en gang.. samme uke. 
nå skal han søke på VGS,fikk blankt NEI av kommunen om å søke særskilt grunnlag/ fortrinnsrett. Ringte fylket og spurte de hvem tar ansvar om han dropper ut.. når de ikke kan tilrettelegge for å hjelpe de elevene som har utfordringer.. DA kunne jeg plutselig få søke på et annet skjema, og da skulle alt ordne seg..hvorfor sa ikke kommunen det med en gang?? Ringte kommunen og sa jeg hadde snakket med fylket.. jaaa, det stemmer du kan søke på dette skjemaet..og da var de plutselig så behjelpelige..  er så dritt lei å måtte kjempe for ting som egentlig skal være en selvfølge.. 

i helsenorge er alt veldig fint på papiret, og en leser stadig om at alle skal få hjelp osv. Men den hjelpen må en kjempe for! 
adhd medisinen han fikk var den billigste, med mest bivirkninger.. legen innrømte at de ikke får liv å tilby den dyreste som er minst bivirkninger på før den billigste varianten er prøvd ut.. så da må bare lide med bivirkninger i mnd vis først. 
malt handler om penger, papirer og tall.. virker som de som jobber innen feltet blir avstumpet følelsesmessig og egentlig ikke bryr seg med hjertet.. men de følger slavisk et «system» som dessverre er råttent 

Måtte vare få ut litt gørr 

Anonymkode: cb8ab...573

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det dessverre ofte. Man skal helst være ressurssterk for å få god og riktig behandling. Det burde ikke være slik, men det er realiteten. 

Anonymkode: a0384...56b

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det dessverre ofte. Man skal helst være ressurssterk for å få god og riktig behandling. Det burde ikke være slik, men det er realiteten. 

Anonymkode: a0384...56b

Jeg er heldigvis ressurssterk, og får ting gjennom. Men må bruke mye tid og frustrasjon, men har kjeften på riktig plass. Helt unødvendig! Og liker ikke den siden av meg selv når jeg må kjempe for ting.. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

En hører stadig at «alle skal få hjelp» akkurat nå føler «igjen» at jeg må kjempe om å få den hjelpen vi trenger. 
først handlet det om mitt barn med adhd som fikk avslag hele 3(!!) ganger på bup da medisinene han sto på gjorde han dårlig. Måtte til slutt ringe etter å ha lest meg opp på rettigheter. Da fikk han komme med en gang.. samme uke. 
nå skal han søke på VGS,fikk blankt NEI av kommunen om å søke særskilt grunnlag/ fortrinnsrett. Ringte fylket og spurte de hvem tar ansvar om han dropper ut.. når de ikke kan tilrettelegge for å hjelpe de elevene som har utfordringer.. DA kunne jeg plutselig få søke på et annet skjema, og da skulle alt ordne seg..hvorfor sa ikke kommunen det med en gang?? Ringte kommunen og sa jeg hadde snakket med fylket.. jaaa, det stemmer du kan søke på dette skjemaet..og da var de plutselig så behjelpelige..  er så dritt lei å måtte kjempe for ting som egentlig skal være en selvfølge.. 

i helsenorge er alt veldig fint på papiret, og en leser stadig om at alle skal få hjelp osv. Men den hjelpen må en kjempe for! 
adhd medisinen han fikk var den billigste, med mest bivirkninger.. legen innrømte at de ikke får liv å tilby den dyreste som er minst bivirkninger på før den billigste varianten er prøvd ut.. så da må bare lide med bivirkninger i mnd vis først. 
malt handler om penger, papirer og tall.. virker som de som jobber innen feltet blir avstumpet følelsesmessig og egentlig ikke bryr seg med hjertet.. men de følger slavisk et «system» som dessverre er råttent 

Måtte vare få ut litt gørr 

Angående medisiner så er det slik for alle. Billigste preparat prøves først. For mange er det nok. Førstevalget er ritalin. Blir det for mye bivirkninger så kan du søke om ny medisin. Ritalin er ikke nødvendigvis dårlig. Jeg hadde ingen bivirkninger av den. Bortsett fra problemet med å huske på dem. Nå får man kanskje depot varianten med en gang, men det gjorde man ikke før. 

Anonymkode: 68b88...c91

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående medisiner så er det slik for alle. Billigste preparat prøves først. For mange er det nok. Førstevalget er ritalin. Blir det for mye bivirkninger så kan du søke om ny medisin. Ritalin er ikke nødvendigvis dårlig. Jeg hadde ingen bivirkninger av den. Bortsett fra problemet med å huske på dem. Nå får man kanskje depot varianten med en gang, men det gjorde man ikke før. 

Anonymkode: 68b88...c91

Legen fortalte at elvanse var den med minst bivirkninger som de har best erfaring med. Men de MÅ tilby billig varianten først. En må tenke på hva som er best for barna og ikke hva som er best for pengene. Vet det er standarden, men det er ikke greit. Det er barndommen til barna, og foreldrene må krangle seg til hjelp. 
tror mange som jobber der blir kalde og avstumpet. 
men jeg kjenner jobbet i ambulansen i 20 år, han likte ikke seg selv.. han ble en kald person til slutt. Han sluttet. 
synd at helsevesenet er skjært inn til beinet og en ikke får skikkelig hjelp. Får bare akkurat det som er innafor så er det rett ut 

Skrevet
6 minutter siden, Sunnys skrev:

Legen fortalte at elvanse var den med minst bivirkninger som de har best erfaring med. Men de MÅ tilby billig varianten først.

Det er jo helt logisk. Hvis bare halvparten av pasientene kan bruke den billige medisinen uten å få noen bivirkninger så skal jo de selvsagt ha den. Problemet er at man ikke kan vite på forhånd hvordan man vil reagere, så da må man prøve. 

Men Norge kan ikke blåse milliarder av kroner på unødvendig dyre medisiner hvis det finnes billigere alternativer som funker like bra. Pengekassa er ille uendelig. 

Anonymkode: 61bb6...aed

• Liker 2
Skrevet

Ille = ikke... 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo helt logisk. Hvis bare halvparten av pasientene kan bruke den billige medisinen uten å få noen bivirkninger så skal jo de selvsagt ha den. Problemet er at man ikke kan vite på forhånd hvordan man vil reagere, så da må man prøve. 

Men Norge kan ikke blåse milliarder av kroner på unødvendig dyre medisiner hvis det finnes billigere alternativer som funker like bra. Pengekassa er ille uendelig. 

Alle foreldre kjemper for sine barn. Når en ser at medisiner ikke fungerer, får avslag når en henvises tilbake g må mase seg til hjelp er det noe som ikke fungerer som det skal. 
dette er barndommen til barna, og A preparater er ikke noe en leker seg fram til. 
greit nok å prøve ut, men da må de jo ha kapasitet til å ta inn barna som trenger det da. Ikke bare skrive ut en resept og si lykke til.. 

men må være frisk for å være syk i Norge, og heldigvis for oss så jobber jeg innen en bransje der jeg har kunnskap om rettigheter. Så får alltid det jeg har krav på, men må legge frem rettigheter og kreve. 
det skal være helt unødvendig, tenk alle de foreldrene som ikke er like ressurssterke og klarer å kjempe for barna sine 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...