AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Si at du har to barn, nesten like i alder, ev tvillinger. Det ene barnet har vært flink (og heldig) og skaffet seg en relativt godt betalt ekstrajobb rett oppi koronaen. Det andre barnet har ingen ekstrajobb. Begge går på videregående. Begge får fortsatt en liten sum i måneden fra foreldre, like mye. Barnet med ekstrajobb er interessert i klær og mote, og kjøper seg stadig klær mm på nett. Det andre barnet var hverken penger til, men ikke særlig interesse for sånt heller. Men ser jo at hun har mye mindre enn søstera, så jeg kjøper litt småting til henne av og til. Blir dette urettferdig overfor barn 1 som har jobb? Barn 1 mener det. Hun mener vi skal bruke like mye penger på hver av dem, men dette blir vanskelig. Da får enten barn 2 merkbart mindre enn søstera, eller vi går konkurs. Hjelp? Anonymkode: 3574b...23d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Hei, glemte å si at grunnleggende ting so ytterklær, vintersko og undertøy, nytt til skolestart står vi for til begge... Anonymkode: 3574b...23d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 Kommer veldig an på om det er mulig for barnet uten jobb å skaffe seg jobb eller ikke. Hvis hen ikke gidder å jobbe fortjener hen heller ikke ekstra penger. Men om vedkommende har prøvd hardt å få jobb uten hell kan det heller forsvares å gi litt mer, men ikke nok til å utligne forskjellen, tenker jeg. Blir jo samme prinsippet som arbeidsledighetstrygd vs full jobb:) (mens dere nå praktiserer borgerlønn - kan jo være utgangspunkt for en interessant politisk diskusjon i heimen dette) Anonymkode: f5425...eaf 3
Daria Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 Er disse småtingene ting hun trenger, ting hun ønsker/ber om eller ting du bare kjøper på eget initiativ for å utjevne en forskjell som du kanskje er mer oppmerksom på enn henne? Og ikke minst - ønsker hun seg og prøver å få jobb, eller er hun egentlig greit fornøyd med tingenes tilstand? Hvis begge søkte jobber og bare den ene lyktes, kan det jo oppleves som urettferdig for hun som fortsatt er jobbløs - det er ikke viljen hennes det står på. Samtidig skjønner jeg også at hun som faktisk jobber for pengene sine kan oppleve det som at søsteren kompenseres for det uten å gjøre noe. Lærdommen i det for dem er vel egentlig at livet er urettferdig for noen uansett hvordan man snur og vender på det.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kommer veldig an på om det er mulig for barnet uten jobb å skaffe seg jobb eller ikke. Hvis hen ikke gidder å jobbe fortjener hen heller ikke ekstra penger. Men om vedkommende har prøvd hardt å få jobb uten hell kan det heller forsvares å gi litt mer, men ikke nok til å utligne forskjellen, tenker jeg. Blir jo samme prinsippet som arbeidsledighetstrygd vs full jobb:) (mens dere nå praktiserer borgerlønn - kan jo være utgangspunkt for en interessant politisk diskusjon i heimen dette) Anonymkode: f5425...eaf Ja enig i prinsippet. Prøver ikke å utligne, er ikke snakk om det altså. Syns bare litt synd på hun som ikke har jobb, og ikke maser og krever noe heller. Hun blir jo litt lei seg likevel når søstera stadig får pakker levert... Det er hun med jobb som krever at vi skal bruke like mye eller lite på dem begge... Greia er jo nå at det er vanskelig å skaffe seg ekstrajobb nå pga koronaen. Opplever at hun som fikk seg jobb hadde en god del flaks. Anonymkode: 3574b...23d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Den uten jobb bør bidra ekstra hos dere for at det ikke skal bli urettferdig. -Rydde hage -Rydde garasje -Husvask -Middagslaging og oppvask Andre ting? Anonymkode: 7e696...e12 12
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 Akkurat nå, Daria skrev: Er disse småtingene ting hun trenger, ting hun ønsker/ber om eller ting du bare kjøper på eget initiativ for å utjevne en forskjell som du kanskje er mer oppmerksom på enn henne? Og ikke minst - ønsker hun seg og prøver å få jobb, eller er hun egentlig greit fornøyd med tingenes tilstand? Hvis begge søkte jobber og bare den ene lyktes, kan det jo oppleves som urettferdig for hun som fortsatt er jobbløs - det er ikke viljen hennes det står på. Samtidig skjønner jeg også at hun som faktisk jobber for pengene sine kan oppleve det som at søsteren kompenseres for det uten å gjøre noe. Lærdommen i det for dem er vel egentlig at livet er urettferdig for noen uansett hvordan man snur og vender på det. Svaret på det første spørsmålet er vel både og. Søstera var sånn som maste skruppelløst, så var sjeleglad når hun fikk seg jobb. Hun som ikke har jobb har en helt annen personlighet og annen vennekrets. Hun sier selv at hun har dårlig samvittighet og vil ikke mase, hun vet vi er ikke rike. Bare at jeg ser at hun blir litt lei seg. Det blir også veldig stor kontrast melllom dem. Det andre spørsmålet tror jeg vi kan svare nei på. Hun ønsker seg vel jobb innerst inne men har ikke det samme initiativet som søstera- og ikke det samme pengebehovet heller. Anonymkode: 3574b...23d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den uten jobb bør bidra ekstra hos dere for at det ikke skal bli urettferdig. -Rydde hage -Rydde garasje -Husvask -Middagslaging og oppvask Andre ting? Anonymkode: 7e696...e12 Dette var en veldig god ide! Hvis dere har gamle slektninger i nærheten går det jo også an å høre om de trenger noe hjelp:) Anonymkode: f5425...eaf 6
Daria Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det andre spørsmålet tror jeg vi kan svare nei på. Hun ønsker seg vel jobb innerst inne men har ikke det samme initiativet som søstera- og ikke det samme pengebehovet heller. Og da har du vel egentlig mye av svaret på problemstillingen din også. Hvis hun ikke synes disse tingene er så viktige at hun gjør noe for å få skaffet seg dem, klarer hun seg uten. Jeg valgte selv bort å jobbe da jeg gikk på vgs fordi jeg syntes fritid var viktigere enn mer penger - mitt valg, som jeg måtte leve med konsekvensene av. Forslaget om å gi henne mulighet til gjøre mer i huset for å tjene litt ekstra synes jeg er godt - da får hun et reelt valg. 3
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg synes det blir feil å straffe barnet som har fått seg jobb, med at hun skal betale for masse selv, mens barnet uten jobb skal få uten å gjøre egen innsats. Gi begge lik sum i mnd, vil barnet uten jobb ha mer penger så får hen ordne seg en jobb. Å ikke gi barna likt vil si at du straffer den som jobber. Anonymkode: 8a462...fd1 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 4 minutter siden, Daria skrev: Og da har du vel egentlig mye av svaret på problemstillingen din også. Hvis hun ikke synes disse tingene er så viktige at hun gjør noe for å få skaffet seg dem, klarer hun seg uten. Jeg valgte selv bort å jobbe da jeg gikk på vgs fordi jeg syntes fritid var viktigere enn mer penger - mitt valg, som jeg måtte leve med konsekvensene av. Forslaget om å gi henne mulighet til gjøre mer i huset for å tjene litt ekstra synes jeg er godt - da får hun et reelt valg. Ja, det var en god løsning. Har tenkt litt i de baner selv. Tusen takk for innspill 😀 Anonymkode: 3574b...23d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 Gi dem likt. Hun som jobber bruker pengene sine på klær fordi hun er interessert, ikke fordi hun trenger det. Hun andre har hatt like muligheter til å få seg jobb, men ikke klart det. Det er ikke du som mor som feil. Det er heller ikke "urettferdig," det er sånn verden fungerer. Derfor bør du absolutt ikke kompensasere. Vil hun uten jobb tjene penger kan du evt gi henne oppgaver mot betaling, på samme måte som søsteren også kan få oppgaver mot betaling. Men aller helst bør du oppmuntre til mer jobbsøking. Mor kan ikke finansierer klær og wants resten av livet uansett. På tide de lærer det. Anonymkode: b2354...4cb 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg har to barn som er ganske tette i alder selv og hadde aldri gitt dem forskjellige beløp. Det hadde vært å be om bråk. Anonymkode: 0a63d...e01
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har to barn som er ganske tette i alder selv og hadde aldri gitt dem forskjellige beløp. Det hadde vært å be om bråk. Anonymkode: 0a63d...e01 Har selvfølgelig ikke tenkt å gi dem forskjellig månedsbeløp 😅 Men problemet er at hun som har jobb følger med argusøyne om søstera får den minste lille ting utenom... og at det da blir bråk. Anonymkode: 3574b...23d 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #15 Skrevet 10. oktober 2020 58 minutter siden, AnonymBruker said: Har selvfølgelig ikke tenkt å gi dem forskjellig månedsbeløp 😅 Men problemet er at hun som har jobb følger med argusøyne om søstera får den minste lille ting utenom... og at det da blir bråk. Anonymkode: 3574b...23d Skjønner hun med jobb godt. Jeg har alltid jobbet, tjent masse penger og fikk kjøpt min egen leilighet da jeg var 22. Broren min har sittet på ræva foran PlayStation hele livet ved siden av skolen, og ikke tjent et øre. Ble og blir rimelig irritert på foreldrene mine som synes så synd på den stakkars late gutten og derfor gir han ting hele tiden, mens jeg «klarer meg så godt» og får Ingenting. Anonymkode: 8a462...fd1 3
Lønnesirup01 Skrevet 12. oktober 2020 #16 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg synes de skal få akkurat det samme. Både av penger og av "ting" (som går utpå det samme).
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #17 Skrevet 12. oktober 2020 La henne tjene penger i huset hvis det er så at hun oppriktig ønsker å jobbe, og oppriktig prøver å få seg en jobb. Hvis hun har gitt opp å søke jobb, så bør hun ikke belønnes med at du kjøper ekstra til henne, når hun kan bruke tiden sin på lek og moro mens hun andre jobber. I så fall bør du gi tilsvarende beløp til hun som jobber, slik at hun kan spare eller shoppe enda mer. Anonymkode: 41438...c4d
IDGAF Skrevet 12. oktober 2020 #18 Skrevet 12. oktober 2020 Var ganske likt med meg og broren min. Jeg hadde deltidsjobb og sparte penger, broren min gjorde ikke annet enn å spille playstation og bruke opp pengene sine på potetgull og cola. Mamma syntes så synd på broren min som aldri hadde råd til det samme som meg, så hun begynte å betale ting for han. Hvor lenge tror du jeg gadd å spare penger og ha deltidsjobb? Ikke lær barna dine at det lønner seg å ikke jobbe! 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #19 Skrevet 12. oktober 2020 On 10/10/2020 at 4:56 PM, AnonymBruker said: Si at du har to barn, nesten like i alder, ev tvillinger. Det ene barnet har vært flink (og heldig) og skaffet seg en relativt godt betalt ekstrajobb rett oppi koronaen. Det andre barnet har ingen ekstrajobb. Begge går på videregående. Begge får fortsatt en liten sum i måneden fra foreldre, like mye. Barnet med ekstrajobb er interessert i klær og mote, og kjøper seg stadig klær mm på nett. Det andre barnet var hverken penger til, men ikke særlig interesse for sånt heller. Men ser jo at hun har mye mindre enn søstera, så jeg kjøper litt småting til henne av og til. Blir dette urettferdig overfor barn 1 som har jobb? Barn 1 mener det. Hun mener vi skal bruke like mye penger på hver av dem, men dette blir vanskelig. Da får enten barn 2 merkbart mindre enn søstera, eller vi går konkurs. Hjelp? Anonymkode: 3574b...23d Kan ikke barnet som ikke har jobb få heller få betalt for litt ekstea oppgaver hjemme, enn å bare få ting som søskenet ikke får. Anonymkode: a6f8f...372
Juniper Skrevet 12. oktober 2020 #20 Skrevet 12. oktober 2020 Det er jo lite fristende å gi til de som maser skruppelløst! Bare masingen alene hadde gjort at jeg hadde satt meg på lommeboka! Det går kanskje an å si det til barnet med jobb, at det gir mye mer glede for deg å gi noe til den som ikke maser. Utover det, snakk med den andre om å påta seg litt oppgaver hjemme, som det ble foreslått. Da får hun et valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå