Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg studerer deltid. Det går allikevel utover arbeidstiden i ny og iom at det er samlingsbasert. Jeg har i utgangspunktet en 100% stilling. Jeg taper ca 65 000,- i arbeidstid hvert år (vil bli totalt 195 000,- over tre år) og jeg har kjøpt bøker til 7500,- i tillegg må jeg reise og sove på hotell for ca 20 000 per år (fly, buss hotell etc) det ble altså dyrere enn jeg håpet og flere samlinger enn jeg trodde. Totalt i teorien vil studiet koste meg ca 263 000,- +/- 

Det blir altså meget trangt de neste årene økonomisk. 

Jeg prøver å sjekke opp om jeg har krav på noe rabatter eller stønader iom at jeg har barn under 4 år. Jeg er jo ikke fulltidsstudent så det ser ikke ut til at jeg får rabatter feks i barnehage. 
Jeg har søkt på ett stipend igjennom LO på 13 500,- det kan jeg søke på hvert år. Men det blir jo bare piss i havet 🙈 

Er det andre rettigheter jeg har som kan hjelpe litt på?

Har alt rabattkort på feks buss og hurtigbåt :) 

Anonymkode: 5d42f...534

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan søke ekstralån fra lånekassen. Av 50.000 pr semester får du prosentvis så mye som du studerer. En fulltidsstudent får 50.000 og den som studerer 50% får 25.000. 

Anonymkode: bbd2d...ca1

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket ut om du har krav på redusert foreldrebetaling og gratis kjernetid i barnehage? Dette beregnes etter husholdningens inntekt. du kan lese mer om det her: https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/barnehage/foreldrebetaling/moderasjonsordninger-foreldrebetaling/ Du finner mest sannsynlig mer informasjon på din kommunes hjemmeside. :) 

Anonymkode: f438a...60a

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg studerer deltid. Det går allikevel utover arbeidstiden i ny og iom at det er samlingsbasert. Jeg har i utgangspunktet en 100% stilling. Jeg taper ca 65 000,- i arbeidstid hvert år (vil bli totalt 195 000,- over tre år) og jeg har kjøpt bøker til 7500,- i tillegg må jeg reise og sove på hotell for ca 20 000 per år (fly, buss hotell etc) det ble altså dyrere enn jeg håpet og flere samlinger enn jeg trodde. Totalt i teorien vil studiet koste meg ca 263 000,- +/- 

Det blir altså meget trangt de neste årene økonomisk. 

Jeg prøver å sjekke opp om jeg har krav på noe rabatter eller stønader iom at jeg har barn under 4 år. Jeg er jo ikke fulltidsstudent så det ser ikke ut til at jeg får rabatter feks i barnehage. 
Jeg har søkt på ett stipend igjennom LO på 13 500,- det kan jeg søke på hvert år. Men det blir jo bare piss i havet 🙈 

Er det andre rettigheter jeg har som kan hjelpe litt på?

Har alt rabattkort på feks buss og hurtigbåt :) 

To kjappe tips er å kjøpe bøker brukt og å bo billigere enn på hotell. Lei air bnb slik at du kan lage maten din "hjemme" istedet for å spise ute. Vær tidlig ute med å bestille billetter, og velg evt tog istedet for fly om det lønner seg. Tiden på toget kan brukes til å lese pensum. 

Anonymkode: 6cf8e...f66

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

To kjappe tips er å kjøpe bøker brukt og å bo billigere enn på hotell. Lei air bnb slik at du kan lage maten din "hjemme" istedet for å spise ute. Vær tidlig ute med å bestille billetter, og velg evt tog istedet for fly om det lønner seg. Tiden på toget kan brukes til å lese pensum. 

Anonymkode: 6cf8e...f66

Gjort alt dette :) kjøpte en tredjedel av bøkene brukt. Resten fant jeg ikke brukt, eller de ble like dyre som nye bøker når du legger på frakt. Samlet alt og kjøpte via Adlibris. Booket biletter i god tid og sjekket Airbnb, men skolen har avtale med hotellet og prisen ble da den samme som på airbnb, bare at airbnbleiligheten så mega shabby ut på bildene.. 

Tok tog der jeg kunne. Desverre har vi ikke store jernbanenettverket her til lands.

spiser så rimelig jeg kan hele tida nå egt 😅

Jeg skal sjekke opp om studielån! Målet var igrunn og slippe å ta opp studielån, men det kan se ut som jeg kanskje må krype til korset. 
Skal sjekke opp barnehage også, men samboer har en jobb så tipper vi tjener akkurat for mye samlet sett. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjort alt dette :) kjøpte en tredjedel av bøkene brukt. Resten fant jeg ikke brukt, eller de ble like dyre som nye bøker når du legger på frakt. Samlet alt og kjøpte via Adlibris. Booket biletter i god tid og sjekket Airbnb, men skolen har avtale med hotellet og prisen ble da den samme som på airbnb, bare at airbnbleiligheten så mega shabby ut på bildene.. 

Tok tog der jeg kunne. Desverre har vi ikke store jernbanenettverket her til lands.

spiser så rimelig jeg kan hele tida nå egt 😅

Jeg skal sjekke opp om studielån! Målet var igrunn og slippe å ta opp studielån, men det kan se ut som jeg kanskje må krype til korset. 
Skal sjekke opp barnehage også, men samboer har en jobb så tipper vi tjener akkurat for mye samlet sett. 

ta studielån! det du evt ikke bruker kan du jo sette i fond? jeg sparer ca 1500 kr av studielån hver mnd i fond☺️

Anonymkode: 2860d...e79

• Liker 1
Skrevet

Bare lurer på hvorfor du mener at du kan slippe å ta studielån, mens alle andre må det? 

Anonymkode: f2271...a36

• Liker 3
Skrevet

Bare lurer på hvorfor du mener at du kan slippe å ta studielån, mens alle andre må det? 

Anonymkode: f2271...a36

Fordi jeg ikke studerer fulltid men jobber mesteparten av tiden. Og jeg har en samboer som jobber. 
Ett lån mindre å betjene slik jeg ser det 🤷‍♀️ 
Hadde jeg studert fulltid hadde jeg jo tatt studielån uten å nøle. 

Dessuten ble det mer reising enn antatt. Jeg var av den oppfattning at alle samlingene kunne følges over Zoom. Det er langt mer obligatoriske oppmøter enn jeg trodde og samlingene varer lengre enn jeg trodde. (Samboer var på samlinger over helg når han studerte - jeg er på samlinger over ei uke)

I tillegg er det kveldsundervisning over zoom flere ganger i uka og da kan jeg ikke ta kveldsvakter m kveldstillegg. 
På toppen av dette fant jeg få av bøkene brukt til fornuftig pris og måtte kjøpe mange av bøkene nye, og langt flere bøker til langt flere fag enn forventet. Noen av fagene har feks flere lærebøker. 

I tillegg ligger skolen langt unna og usentralt. Jeg kommer meg igjennom det, men jeg hadde kanskje ikke søkt meg inn om jeg visste alt det jeg vet nå. 
Har allikevel bestemt meg for å fullføre. 

• Liker 3
Skrevet

ta studielån! det du evt ikke bruker kan du jo sette i fond? jeg sparer ca 1500 kr av studielån hver mnd i fond☺️

Hvordan er det med innbetaling av studielån når man er ferdig? Renter og sånn? 
Hverken jeg eller samboer har studielån så jeg vet lite om sånt. 

Bare husker når vi var i banken for noen år siden for å sjekke opp om lån til bolig så sa fyren i banken at "dere har ikke studielån ser jeg så det er bra!" 
Så har alltid tenkt at jeg må prøve å unngå det :) 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med innbetaling av studielån når man er ferdig? Renter og sånn? 
Hverken jeg eller samboer har studielån så jeg vet lite om sånt. 

Bare husker når vi var i banken for noen år siden for å sjekke opp om lån til bolig så sa fyren i banken at "dere har ikke studielån ser jeg så det er bra!" 
Så har alltid tenkt at jeg må prøve å unngå det :) 

Du burde ta opp studielån og sette det på BSU. Da går det jo opp i opp, det du har i studielån har du uansett på sparekontoen din (men med bedre renter). Studielånet tror jeg ikke er rentefritt når du er deltidsstudent. Renten i høyrentekonto/fond er likevel ofte høyere. 

Anonymkode: d9c48...06a

Skrevet

Ta opp studielån å slutt å forvente at norge skal betale for dine valg om å studere. Det er en grunn til at lånekassen finnes. 

• Liker 4
Skrevet

Studielån er jo cirka det beste lånet man kan ha. Lav rente og hvis du dør blir hele gjelden slettet. Hele eller deler av gjelden kan også slettes hvis du blir ufør.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Studielån er jo cirka det beste lånet man kan ha. Lav rente og hvis du dør blir hele gjelden slettet. Hele eller deler av gjelden kan også slettes hvis du blir ufør.

kan gjelden også slettes ved 70% uføre? ikke ts som spør, men en eldre student som går den vegen😭knekkes av 10 sp i semesteret pga helsen. veileder ønsker at jeg søker nå, da vi har prøvt ulike tiltak i 10 år.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

kan gjelden også slettes ved 70% uføre? ikke ts som spør, men en eldre student som går den vegen😭knekkes av 10 sp i semesteret pga helsen. veileder ønsker at jeg søker nå, da vi har prøvt ulike tiltak i 10 år.

Ja, se lenke her: https://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/sletting-av-renter-og-gjeld/Sletting-av-gjeld/Uforhet/

Anonymkode: e04e0...bfd

Skrevet

Til TS: du kan ha rett på studentrabatter ganske mange steder, men du må huske å spørre. Noen steder er studentrabattene aldersbegrenset, andre steder ikke. Det kan være en hel del å spare på billetter på denne måten. 

Husk også studentrabatten alle andre steder du befinner deg, og ikke bare i studiesammenheng. Inngang på utstillinger, museer, forestillinger, treningssenter, svømmehall +++ kan vise seg å være billigere for studenter. Ikke alle steder har studentrabatter, men mange har. Det gjør i alle fall hverdagen LITT billigere enn å betale fullpris hvis du likevel skulle gjort denne aktiviteten. 

Anonymkode: e04e0...bfd

Skrevet
På 11.10.2020 den 11.26, AnonymBruker skrev:

Ta opp studielån å slutt å forvente at norge skal betale for dine valg om å studere. Det er en grunn til at lånekassen finnes. 

Bitter da?

• Liker 1
Skrevet
På 12.10.2020 den 12.26, AnonymBruker skrev:

Bitter da?

Nei det er sånn det er. 

Skrevet

Jeg studerer også deltid samlingsbasert (sosialt arbeid) ved siden av jobben. Har studielån + stipend, 6000 i mnd. (bachelor over 4 år).

Anonymkode: 7a62d...cc5

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det er sånn det er. 

Jeg forventer ingenting. Men hvis jeg har rett på noe så vil jeg vite det. Jeg har jobbet og skattet i over 12 år og jeg har overhodet ikke dårlig samvittighet over å benytte meg av stønader og rabatter fra staten. Det er de som utnytter systemet i en helt annen grad enn det jeg gjør. 

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerer også deltid samlingsbasert (sosialt arbeid) ved siden av jobben. Har studielån + stipend, 6000 i mnd. (bachelor over 4 år).

Anonymkode: 7a62d...cc5

Hvilket stipend har du? Det jeg tenker på kommer fra Lo's utdanningsfond. Er det andre stipender man kan søke på? Blir nok ett lite studielån også. Det går akkurat rundt nå. Men skulle feks vaskemaskina ryke så har vi ett problem... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...