Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge pisker dere egg og sukker for at det skal bli skikkelig eggedosis? Syns sukkeret bruker så forferdelig lang tid på å løse seg opp. :overrasket:Har foodprosessor så det er ikke utstyret det står på.

Skrevet

Det kan faktisk hende at foodprosessor ikke er så bra til å piske eggedosis. Den rører mer enn den pisker synes jeg, i alle fall min. Prøv med håndmikser eller stavmikser om du har. Ellers bruker jeg sukker av den mest finkornede typen, synes det løser seg bedre opp da.

Skrevet

Litt varierende, men minst 5 minutter. Jeg synes ikke foodprocessorer egner seg for eggedosispisking, skal jeg piske et par egg bruker jeg håndmikser, ellers bruker jeg kjøkkenmaskin. Jeg tar ikke tida vanligvis, men pisker til eggedosisen er nesten hvit og tykk.

Skrevet

Har prøvd det meste av vispeutstyr. Håndmikser, kjøkkenmaskin og nå foodprosessor. Mulig jeg ikke er tålmodig nok. Får bare la det stå å vispe lengre da.

Skrevet

Jeg har lært at eggedosisen skal piskes til man kan skrive OLE (eller noe annet) med vispen i eggedosisen og skriften blir stående! Prøv det, spesielt når du baker sukkerbrød.

Skrevet
Har prøvd det meste av vispeutstyr. Håndmikser, kjøkkenmaskin og nå foodprosessor. Mulig jeg ikke er tålmodig nok. Får bare la det stå å vispe lengre da.

Eller du kan prøve mitt tips med å kjøpe fint strøsukker...

Gjest LoisLane
Skrevet

Slenger meg på med et eggedosis-spørsmål. Når dere lager "spise-eggedosis", bruker dere bare plommen eller hele egget?

Skrevet
Slenger meg på med et eggedosis-spørsmål. Når dere lager "spise-eggedosis", bruker dere bare plommen eller hele egget?

Jeg bruker hele egget.

Skrevet
Eller du kan prøve mitt tips med å kjøpe fint strøsukker...

Det skal jeg gjøre. Ante ikke at det var noe som het det engang jeg... Heter det noe spesiellt forresten?

Gjest Gjesta
Skrevet

Er det noen som spiser/drikker bare eggedosis lengre...?

Skrevet

Husker vi hadde det endel når jeg vokste opp, men jeg har aldri laget det til mine barn. Kanskje jeg skal gjøre det når ripsene her er modne. Sukra rips og eggedosis. NAM!!

Gjest gjest1
Skrevet

Barndoms-flashback!!

Laget det faktisk for en stund siden, på den måten som jeg pleide å få det når jeg var liten: med appelsinbåter i! Deilig med litt syrlig og friskt i alt det søte :)

Forslaget med rips var forresten genialt, det skal jeg prøve tror jeg.

Skrevet

Vi spiste det ofte da jeg var liten, eggedosis med kakaopulver i. :sikle: Vi har det en sjelden gang nå, synes det er litt for søtt.

Skrevet
Det skal jeg gjøre. Ante ikke at det var noe som het det engang jeg... Heter det noe spesiellt forresten?

På min pakke står det "Fint strøsukker".

Skrevet

Jeg serverer eggedosis med cognac til mine venner på 16. mai.

Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet (endret)

...men blir dere ikke kvalme ved tanken på å drikke rått egg....?

Endret av Tex
Skrevet
...men blir dere ikke kvalme ved tanken på å drikke rått egg....?

Nei, ikke i det hele tatt. Det er da ikke noe verre å spise eggedosis som å smake på kakerøre o.l. som har rått egg i. Jeg kan tenke på uendelig mange matvarer som er eklere enn egg.

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hvorfor i all verden skulle man bli kvalm av det?

Smaker du aldri på vaffelrøre eller pannekakerøre?

Eggedosis er jo så godt! Har tenkt på å lage det lenge, men aldri fått somla meg til det...

Gjest Gjesta
Skrevet

Forskjell på en fingersmak og det å drikke et glass da.....

Skrevet

Eggedosis er godt, og rått egg gjør da ikke noe?!?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...