AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Del Skrevet 10. oktober 2020 Til frokost spiser jeg havregrøt laget med vann og blåbær, eller havregryn med melk. Lunsj er to skriver av et hjemmebakt brød med mye frø. Pålegg er f.eks. hummus, gulost, kokt egg, syltetøy, baba ganoush. Har alltid litt ruccola, paprika, tomat e.l. som pynt. Middag er vegetariske supper, gryter eller ovnsretter. Bruker gjerne meieriprodukter som hytteost, yoghurt, ricotta i middagen, eller nøtter. Dessert er en frukt. Kveldsmat er brødskive eller yoghurt naturell med en ts sukker og bær. Drikker kun vann og te uten søtning. Synes ikke jeg spiser noe spesielt usunt. Spiser ikke kaker, godteri, alkohol, brus, kjeks osv. Vet ikke om jeg spiser for store porsjoner, men jeg spiser til jeg er nesten mett. Drikker mye vann til alle måltider. Misliker sterkt å hoppe over måltider, får så voldsomt hodepine av det. Har prøvd å kutte ut kveldsmat, men da sover jeg mer urolig. Og når jeg har sovet dårlig en natt er jeg alltid ekstra sulten neste dag og spiser mer til frokost enn normalt. Jeg har spist omtrent det samme i mange år, men er likevel overvektig og ønsker å gå litt ned i vekt. Er det noen her inne som har synspunkter på kostholdet mitt? Tenker at jeg kanskje kan kuttet noen kalorier i middagene hvis jeg slutter å spise nøtter, men samtidig tenker jeg at nøtter er jo veldig sunt så det er litt dumt å kutte det ut. Men det handler kanskje om mengdene. Anonymkode: e5e5f...0d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Del Skrevet 10. oktober 2020 Du spiser veldig annerledes enn det jeg gjør, men det er kanskje sunnere det du spiser. Jeg tør allikevel påstå at jeg la på meg pga nøtter en periode, for det er lett å spise for mange kalorier selv om det er sunt. Prøv å logge kaloriene en stund for å se hva du får i deg og om det er for mye. Holder du vekten spiser du nok akkurat i balanse. Jeg har hørt at humus er veldig kaloririkt om det lages rett, men det vet jeg ikke for det spiser jeg så sjeldent at det ikke spiller noen rolle fra eller til. Anonymkode: cabb1...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Navani Skrevet 10. oktober 2020 #3 Del Skrevet 10. oktober 2020 Vel, hvis du allerede spiser slik og er på stabil eller oppadgående vekt, så er det jo lett å gjøre måltidene litt mindre. Mindre porsjoner. Kutt ut nøtter i middagen, og den teskjeen sukker i yoghurten. Jeg spiser sunt normalt sett, men økte litt i vekt fordi jeg spiste større porsjoner, og litt mer godteri i helgene. Ved å spise mindre porsjoner middag (spesielt middag for meg) og mindre godteri, er jeg på god vei ned igjen nå. Jeg spiser også gjerne 4 måltider om dagen, det er ikke noe problem er heller mengdene du må se på her. Start med middagen, for du skriver ikke noe om mengde. Tar du to porsjoner? Spiser du til du er stappmett, eller til du kjenner du begynner å bli mett? Jeg spiser til jeg begynner å bli mett, og slutter helst så fort jeg ikke er sulten lengre. For meg har det vært nok å gjøre de reduksjonene der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Del Skrevet 10. oktober 2020 Det høres jo ut som om du spiser ganske sunt synes jeg. Kan det være at noe av det du spiser inneholder «skjulte kalorier» som du ikke tenker over? Jeg spør fordi jeg selv har lagt inn alt jeg har spist i Lifesum et par uker (jeg trengte mer kunnskap om hvor mye kalorier det var i det jeg spiste, så brukte derfor den). Noen matvarer inneholdt mye mer kalorier enn jeg trodde (oljer, sauser, oster etc) mens noen inneholdt veldig mye mindre (bl a grønnsaker). Gidder ikke bruke appen lenger nå, men den ga meg kunnskap i hvor mange kalorier det faktisk er i den teskjeen sukker, syltetøy etc. (Og tilsvarende, når jeg lager hummus så bruker jeg mye olje, og da er den ferdige hummusen alt annet enn kalorifattig) Tenekr at kunnskap vil hjelpe deg å finne ut om det er enkelte matvarer i kostholdet som «spolerer sunnheten» Anonymkode: 5001f...366 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #5 Del Skrevet 10. oktober 2020 Gulost har overraskende mye kalorier. . Anonymkode: 96ed5...31a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Del Skrevet 10. oktober 2020 Kutt ut all osten Anonymkode: 6d114...7c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #7 Del Skrevet 10. oktober 2020 Om du holder vekten sånn som du spiser nå, så burde du telle kalorier i en ukes tid og se hvor mye du får i deg. Så kutter du litt ned på mengden og vips så går du nedover i vekt. Anonymkode: 10dcf...7ca 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #8 Del Skrevet 10. oktober 2020 Bruk Lifesum eller Myfitnesspal i noen uker. Det er et nyttig verktøy for å finne ut hvor kaloriene er skjult og gjør det enkelt å moderere mengde ut ifra det du trenger. Anonymkode: 37eda...63d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Del Skrevet 10. oktober 2020 Det kan tydeligvis ikke gjentas ofte nok - ingen matvarer er i seg selv sunne eller usunne. Ingen matvarer må spises, eller kuttes ut. Så ja, det handler, når det kommer til vekt, absolutt og bare, om mengdene. Når det er sagt, kan det tenkes at du ikke spiser optimalt. Legg inn det du spiser i feks MFP og se hvordan du kommer ut makromessig, jeg mistenker at du spiser litt lite av både protein og fett, det kan gi hodepine og unødvendig sultfølelse. Anonymkode: f8b1f...f2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Del Skrevet 10. oktober 2020 Om du har holdt deg slavisk til dette i noen år og fortsatt er overvektig må den middagen din være veldig stor og inneholde noen tusen pluss med kalorier Anonymkode: 9ab77...afa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Del Skrevet 10. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Til frokost spiser jeg havregrøt laget med vann og blåbær, eller havregryn med melk. Lunsj er to skriver av et hjemmebakt brød med mye frø. Pålegg er f.eks. hummus, gulost, kokt egg, syltetøy, baba ganoush. Har alltid litt ruccola, paprika, tomat e.l. som pynt. Middag er vegetariske supper, gryter eller ovnsretter. Bruker gjerne meieriprodukter som hytteost, yoghurt, ricotta i middagen, eller nøtter. Dessert er en frukt. Kveldsmat er brødskive eller yoghurt naturell med en ts sukker og bær. Drikker kun vann og te uten søtning. Synes ikke jeg spiser noe spesielt usunt. Spiser ikke kaker, godteri, alkohol, brus, kjeks osv. Vet ikke om jeg spiser for store porsjoner, men jeg spiser til jeg er nesten mett. Drikker mye vann til alle måltider. Misliker sterkt å hoppe over måltider, får så voldsomt hodepine av det. Har prøvd å kutte ut kveldsmat, men da sover jeg mer urolig. Og når jeg har sovet dårlig en natt er jeg alltid ekstra sulten neste dag og spiser mer til frokost enn normalt. Jeg har spist omtrent det samme i mange år, men er likevel overvektig og ønsker å gå litt ned i vekt. Er det noen her inne som har synspunkter på kostholdet mitt? Tenker at jeg kanskje kan kuttet noen kalorier i middagene hvis jeg slutter å spise nøtter, men samtidig tenker jeg at nøtter er jo veldig sunt så det er litt dumt å kutte det ut. Men det handler kanskje om mengdene. Anonymkode: e5e5f...0d9 Til eksempel så er frø veldig sunt, men jeg fikk sjokk når mine antatte sunne hjemmelagde brød med lite hvitt hvetemel og mye frø ble beregnet i kcal. Mange frø er 7-800 kcal pr 100g.... Mye mer enn sjokolade som bare er 550. Så frø er sunt, men kanskje ikke det beste i vektnedgangsfasen. Harvregryn er 350 kcal pr 100g. Tipper du spiser 2-300 g så da kan du regne selv. Bra og sunn mat alt sammen så ikke noe å kutte for livet, men akkurat i nedgangsfasen så er det lurt for å få ned daglig kcal inntak. Anonymkode: 00979...5e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Del Skrevet 10. oktober 2020 Jeg tror du har ubalanse i dietten og får i deg for mye karbohydrater og for lite protein. Anonymkode: 00979...5e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Del Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror du har ubalanse i dietten og får i deg for mye karbohydrater og for lite protein. Anonymkode: 00979...5e8 All mat minus sukker og olje inneholder protein og havregryn,nøtter,hummus etc som Ts nevner inneholder en del. Vil også anta at grytene hennes inneholder gode plantebaserte kilder til protein,så er nok ikke mengden protein som skyldes overvekt. Er nok heller mengden kalorier Anonymkode: 9ab77...afa 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Del Skrevet 10. oktober 2020 Du spiser sunt ja, men altfor mye kalorier i den maten. Trener du? Anonymkode: f4821...ee1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #15 Del Skrevet 10. oktober 2020 Trener du? Altså, forbrenner du noen av de kaloriene du inntar? Får å gå ned i vekt, må man jo som kjent forbrenne mer enn det man inntar. Anonymkode: bf2c3...885 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #16 Del Skrevet 10. oktober 2020 Jeg er også vegetarianer, og skjønte ikke hvorfor jeg ble overvektig med et kosthold som ligner mye på ditt. For meg løsnet det da jeg begynte å telle kalorier. Feks: Spiser fast havregryn til frokost men da jeg telte så skjønte jeg fort at det som var en "normal porsjon" for meg med frukt og bær og gjerne litt nøtter (ca samme som bildet) egentlig kom på rundt 600 kcal. Det er mye for en frokost. Du har et sunt kosthold! Men pass på porsjonene. Anonymkode: 1c060...306 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #17 Del Skrevet 10. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du spiser sunt ja, men altfor mye kalorier i den maten. Trener du? Anonymkode: f4821...ee1 For mye?? Jeg la om kostholdet og har nå et kosthold som ligner veldig på dette og i helgene er det til og med rom for sushi, pizza og litt godteri som sjokolade/skum og jeg har gått ned 5 kg på relativt kort tid. Men når det skal sies trener jeg kondisjon og styrke intensivt en time, tre dager i uka Anonymkode: ac885...3fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flamegirl Skrevet 10. oktober 2020 #18 Del Skrevet 10. oktober 2020 Hvordan kan vi svare på dette uten å vite noe om mengde? Havregryn er sunt, ja. Nøtter også. Men det er stor forskjell på en liten og en gedigen porsjon. Det er fullt mulig å spise seg fet på sunne matvarer. Eneste løsning her er at du tar en uke (eller mer) hvor du loggfører og får kalorioversikt. Da vil du se hvor det skjærer seg. Du får nok i deg flere kalorier enn du tror. Det er fullt mulig selv om du ikke spiser deg stappmett. Det ser ut som en sunn og bra meny du har gående, og det trenger ikke å være så mye som skal til før du begynner å gå ned i vekt. Personlig er jeg ikke glad i å telle, veie og loggføre, så når jeg går ned i vekt gjør jeg det enkelt for meg selv ved å eliminere visse ting. I dette tilfellet ville jeg bare droppet nøtter. Rett og slett fordi det er så enkelt å spise for mye av dem, og fordi de er så pass kaloritette. Dette ser du selvfølgelig selv, og hvis det bare er snakk om fem nøtter om dagen er det selvfølgelig ikke et problem! Jeg tenker mer hvis du stadig går og knasker på dem når du er småsulten, eller hvis du bruker store mengder i middagen. Apropos middagen. Ut fra det jeg leser (og det er ikke nok informasjon - fortell gjerne mer?) så tenker jeg at middagen er synderen. Den kan fort høres tung ut, og jeg ville sett hvordan jeg kunne gjort den magrere. Eller kanskje du rett og slett spiser for mye av den? Det trengs mer informasjon her. At du spiser til før du er mett er fint - hvis du klarer å bli litt fortrolig med sulten så vil du etter hvert få mindre appetitt, og da blir dette mye enklere. Jeg får også hodepine hvis jeg går for lenge uten mat, og da tar jeg en salat, et eple eller et knekkebrød med magert pålegg. MÅ ikke ha et fullverdig måltid hver gang. Jeg ser at noen har skrevet at du ikke får i deg nok protein, men det tror jeg ikke at jeg er enig i. Uansett vil ikke det i seg stoppe vektnedgang. Det er alltid et regnestykke du må forholde deg til: Ligg på kaloriunderskudd. Finn ut hvor mye din kropp trenger for å holde vekten, og trekk fra 500 kcal, og så skal du gå ned i vekt. Hvis det du skisserer her er en vanlig dag for deg, og har vært det lenge, så må det være middagen din som blir for tung hvis du er overvektig. La meg komme med to passende anekdoter! Har en kompis som begynte å trene for første gang i livet. Han fikk skikkelig smaken på det, og la om kosten for å bli kvitt magefettet. Han spise så sunt og så riktig, var så motivert og trente så mye at han ikke kunne forstå hvorfor han ikke gikk ned i vekt. Han la frem dietten sin, som hørtes helt ideell ut, og det var nesten så man trodde at han hadde en stoffskiftesykdom eller noe sånt. Mens han snakket, tok han en neve nøtter fra sekken. Nøtter hadde han ikke nevnt. Og det var ganske relevant, for han tok nemlig en håndfull nøtter hele tiden! Etter et kjapt og sjokkerende regnestykke, fant han ut at hans daglige nøtteinntak ødela hele underskuddet hans! Han hadde jo alltid hørt at "nøtter er sunt", og tenkte ikke at det var nødvendig å telle dem. Jeg har ei venninne som er vegetarianer, som ikke rører godteri/kaker/brus, og som lager all mat fra bunnen av. Masse grønnsaker og sunne retter! Så... hvorfor så hun gravid ut sist jeg så henne? Hun lager tunge gryteretter, og de er overraskende kaloririke. I tillegg spiser hun alt for mye, og forsyner seg for mange ganger. Hun er faktisk så overvektig nå at jeg blir litt bekymret. Men man kan ikke si at hun ikke lager sunn mat, for det gjør hun! Hun spiser alt for mye sunn mat. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #19 Del Skrevet 11. oktober 2020 Hvor aktiv er du? Det er mye mat om du ikke har en aktiv hverdag. Folk overvurderer hvor mye de må spise når de knapt rører på seg Ost er en kaloriversting. Samme med oljer som brukes i steking. Smør er også kaloririkt. Smør og brød sammen er kaloribomber. Begynn å se bakpå maten du spiser, det står kalorier pr 100g, da får du en ide av hvilke matvarer du kan spise mye av, og hvilke som burde begrenses. Grønnsaker, linser og bønner er noe du kan spise mye av da det har lite kalorier. Putter du smør i/ på disse er det plustelig problematisk kalorimessig. Jeg tipper at dersom du dropper meieriproduktene uten å erstatte de med annet, så vil du gå ned gradvis. Det høres ut som du bruker en del fyllstoff der for smak, men da følger også veldig mange ekstra kalorier du åpenbart ikke trenger. Lær deg å krydre maten bedre istedet. Bruke mer buljon, krydder, eddik, soyasaus og den slags i matlagingen. Dropp smør, fløte, ost, majones osv. Ville ikke droppet nøttene. Studier viser at de som spiser nøtter regelmessig er i snitt slankere enn andre. Samt at når man er veggis har nøtter som valnøtter og mandler mange gode næringsstoffer som kroppen trenger. Man skal selvsagt ikke proppe i seg 500g nøtter hver dag, men en neve nøtter om dagen er null problem. Frø er proteinrike, men de er også kaloririke. Om du ønsker mer protein og mindre kalorier, så er en del linser og bønner ideelle. De har høy protein til lav kalorimengde. Når du skal spise mer protein, er det viktig å sjekke antal protein pr 100g + antall kcal pr 100g. Selv om en matvare har 10g proteiner, så er ikke det mye om matvaren har 500 kcal. Da må du spise flere tusen kcal for å få i deg nok protein. Bønner har rundt 8g protein per ca 100g kcal. Det er brukbart. Da kan du få i deg 40g protein på 500kcal, samt at bønnner har mange vitaminer og mineraler i seg. I seg selv er dette magre matvarer, og jeg har selv klart miste vanskelig magefett ved å spise mye bønner og linser, men begrense fyllstoff som majones, ost osv. Det smaker kanskje mindre, men man blir vant til det og det hjelper på fett Som veggis er det viktig å spise mindre tomme kalorier for å få i seg nok proteiner der som man trener mye styrke. Mindre pasta, ris, majones og den slags. Mer linser, bønner og sånt. Anonymkode: 4f5cd...2c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pæretre Skrevet 11. oktober 2020 #20 Del Skrevet 11. oktober 2020 Hei, synes kostholdet ditt ser bra ut jeg! Sunnere utgangspunkt enn jeg hadde 😊 Jeg ville rett og slett bare halvert mengdene av det du spiser, og lagt på mer grønnsaker. Det gjorde jeg, og det fungerte fint her - lettvint og ingen veiing av mat eller annet styr, og et kosthold jeg kan like livet ut. Litt sulten i starten, så vennet kroppen seg til nye mengder. Men her er det mange veier til målet - du finner nok en vei som passer. Lykke til - heier på deg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå