Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes samboer er litt egoistisk. Han hører dårlig, har høreapparat men vil ikke bruke det for da hører han lyder han ikke vil høre. 

Eksempel fra hverdagen vår. Dette skjer hver dag her hjemme. Han ser alltid på tv når han er hjemme. Denne står da utrolig høyt på. Dette er slitsomt for oss andre i huset. Ungene sliter med fred når de skal sove/gjøre lekser. (de er her annenhver uke og er mine barn/ungdommer). Jeg blir sliten av den konstante høye lyden og jeg liker ikke å se så mye på tv. Vi kan ikke snakke sammen. Han hører aldri hva jeg sier, og i allefall ikke når tv står på. Jeg må alltid gjenta hva jeg sier og han klager på at jeg snakker for lavt. (ingen andre som sier jeg snakker for lavt) 

Har prøvd å snakke med han om at han burde bruke apparatet sitt men det vil han ikke. Nå har jeg trekt meg tilbake inn på soverommet for litt ro. Føler at vi andre på ta hensyn hele tiden til hans behov. Og jeg syns ikke det er riktig så lenge det går an at han gjør noe så det blir bedre for oss alle. 

Noen synspunkter rundt dette? Hva skal/bør jeg gjøre? Sette hardt mot hardt eller fortsette som nå? 

Anonymkode: 57540...406

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har selv nedsatt hørsel og bruker høreapparater. Det du beskriver er renspikket egoisme!

Per i dag kan han få blåtannfunksjon som sender direkte fra TV, mobil og diverse og rett inn i høreapparatene.

Sett som krav at han drar til audiograf og får god tilpasning/nye apparater/hva som skal til. Du kan bli med til audiografen. Bruk av høreapparater er en vanesak, men det er vanvittig mye bedre tilbud nå enn for bare få år siden. Kanskje han behøver nye apparater, man har rett på nye hvert sjette år, oftere dersom legen sier det. 

Hadde tilbudt hjelp, men også satt hardt mot hardt hvis han ikke tar hensyn.

Anonymkode: a0ff5...0fa

• Liker 6
Skrevet

Beklager, men her synes jeg samboeren din er ganske egoistisk. Skal hans nedsatte gå ut over alle andre når han har et flott hjelpemiddel som kan gjøre hverdagen bedre for alle? NEI! 

Det kan jo være en litt sår sak for ham at hørselen er dårlig, så ville ikke gått for hardt ut, men synes du burde legge inn noen anmodninger om at slik det er i dag ikke fungerer. Som anonym over skriver, så finnes det mange gode funksjoner i dag og mulighet for ny tilpasning dersom han trenger det. Vær støttende, framsnakk fordelene ved høreapparat og tilby deg å være med på timer osv. 

Anonymkode: ed86f...67c

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv nedsatt hørsel og bruker høreapparater. Det du beskriver er renspikket egoisme!

Per i dag kan han få blåtannfunksjon som sender direkte fra TV, mobil og diverse og rett inn i høreapparatene.

Sett som krav at han drar til audiograf og får god tilpasning/nye apparater/hva som skal til. Du kan bli med til audiografen. Bruk av høreapparater er en vanesak, men det er vanvittig mye bedre tilbud nå enn for bare få år siden. Kanskje han behøver nye apparater, man har rett på nye hvert sjette år, oftere dersom legen sier det. 

Hadde tilbudt hjelp, men også satt hardt mot hardt hvis han ikke tar hensyn.

Han fikk nye apparater for ca 1 år siden. Jeg har aldri sett han har brukt dem, kun at han har prøvd de på. Har også sagt til han som du sier at det er en vanesak, at han må bruke dem for å bli vant til dem. Nei det er ubehagelig sier han. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg må si/gjøre for at han skal forstå at dette er plagsomt for oss andre. 

Ts

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han fikk nye apparater for ca 1 år siden. Jeg har aldri sett han har brukt dem, kun at han har prøvd de på. Har også sagt til han som du sier at det er en vanesak, at han må bruke dem for å bli vant til dem. Nei det er ubehagelig sier han. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg må si/gjøre for at han skal forstå at dette er plagsomt for oss andre. 

Ts

Selvfølgelig er det ubehagelig, men det må han faktisk bare godta. Han kan ta de av seg inni mellom og lese bok eller noe annet lydløst. Men å ta de av seg og så skru opp lyden og ikke høre på deg, er bare egoistisk. Man kan ikke oppdra barn på den måten. Sett hardt mot hardt!

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, men her synes jeg samboeren din er ganske egoistisk. Skal hans nedsatte gå ut over alle andre når han har et flott hjelpemiddel som kan gjøre hverdagen bedre for alle? NEI! 

Det kan jo være en litt sår sak for ham at hørselen er dårlig, så ville ikke gått for hardt ut, men synes du burde legge inn noen anmodninger om at slik det er i dag ikke fungerer. Som anonym over skriver, så finnes det mange gode funksjoner i dag og mulighet for ny tilpasning dersom han trenger det. Vær støttende, framsnakk fordelene ved høreapparat og tilby deg å være med på timer osv. 

Tror egt ikke han er "flau" over å ha høreapparat. Jeg tenker at det må være en mer "flauere" setting når en svarer helt feil ol. Jeg har sett og hørt det flere ganger i feks selskaper. Jeg må da rette opp i missforståelser som oppstår. At han ikke forstår selv at han må bruke dette apparatet forstår ikke jeg. Han har hatt nedsatt hørsel i mange år og har også tidligere hatt høreapparat fram til han fikk nytt i fjor. (brukte ikke det gamle heller🙈

Jeg føler hørsla hans bare blir værre og værre. Han er tung å snakke med selv på kvelden når vi har lagt oss. Ikke hører han vekke klokka på morgenen, han har også hjelpe midler der (pute som vibrerer tror jeg). Denne har jeg kun sett de årene vi har vært sammen. Brukes ikke. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror egt ikke han er "flau" over å ha høreapparat. Jeg tenker at det må være en mer "flauere" setting når en svarer helt feil ol. Jeg har sett og hørt det flere ganger i feks selskaper. Jeg må da rette opp i missforståelser som oppstår. At han ikke forstår selv at han må bruke dette apparatet forstår ikke jeg. Han har hatt nedsatt hørsel i mange år og har også tidligere hatt høreapparat fram til han fikk nytt i fjor. (brukte ikke det gamle heller🙈

Jeg føler hørsla hans bare blir værre og værre. Han er tung å snakke med selv på kvelden når vi har lagt oss. Ikke hører han vekke klokka på morgenen, han har også hjelpe midler der (pute som vibrerer tror jeg). Denne har jeg kun sett de årene vi har vært sammen. Brukes ikke. 

Merkelige greier. Personlig hadde jeg blitt megaflau over å ikke høre hva folk sier, misforståelser, at min oppførsel går ut over andre, osv. Det vil jo alltid være nytt, annerledes og en tilvenningsfase ved slike hjelpemidler, men gud bedre meg så mye bedre folk får det dersom de lærer seg hjelpemidlene og bruker de riktig! Jeg personlig har ikke vært i behov av høreapparat, men kjenner mange som har fått det og de er utelukkende positive når de har blitt vant til å bruke det! 

Nei, her må han nok bare ta seg selv litt i nakken og begynne å bruke høreapparatet og ev. andre hjelpemidler. Dette påvirker jo åpenbart forholdet deres og barna i stor grad. 

Skrevet

Jeg hører dårlig. Brukte ikke apparat frem til jeg ble voksen og fikk barn. Da jeg begynte å bruke dem hadde jeg vondt i hodet og ørene i nesten en mnd før det gav seg. Masse ekstra lyder jeg ikke var vant med og det var veldig ekkelt. 

Men for å vite at jeg responderte riktig på barnet mitt og at jeg hørte han når han skrek så brukte jeg dem helt til jeg ble vant med dem.

Nå greier jeg meg ikke uten dem og har dem på hele tiden utenom i svømmehallen og når jeg sover. 

Det han driver med er faktisk egoisme. Han kunne jo feks brukt dem når han så på tv og kun fått inn lyden fra tv sånn at dere slipper å bli plaget.

Anonymkode: 014a8...687

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hører dårlig. Brukte ikke apparat frem til jeg ble voksen og fikk barn. Da jeg begynte å bruke dem hadde jeg vondt i hodet og ørene i nesten en mnd før det gav seg. Masse ekstra lyder jeg ikke var vant med og det var veldig ekkelt. 

Men for å vite at jeg responderte riktig på barnet mitt og at jeg hørte han når han skrek så brukte jeg dem helt til jeg ble vant med dem.

Nå greier jeg meg ikke uten dem og har dem på hele tiden utenom i svømmehallen og når jeg sover. 

Det han driver med er faktisk egoisme. Han kunne jo feks brukt dem når han så på tv og kun fått inn lyden fra tv sånn at dere slipper å bli plaget.

Anonymkode: 014a8...687

Akkurat!

Kjøleskapet bråker, olabuksene bråker, alt bråker når man venner seg til apparatene. Man kan godt ta noen timer pause hver dag, når man venner seg til apparatene, men man må rett og slett bite i det sure eplet og venne seg til det. 

• Liker 1
Skrevet

Huff, han tar jo null hensyn til dere! Bare det at han ikke skrur ned tv-en er utrolig respektløst. Du skal ikke måtte høre på høy tv hele kvelden. Jeg hadde blitt forbannet, og satt hardt mot hardt. Enten ser han tv i et annet rom som kan lukkes og ikke forstyrre andre, eller så tar han på høreapparatene og har et volum resten kan leve med. Hvis jeg vil se tv og mannen min vil lese, så har jeg på lav lyd, eller så flytter han seg (frivillig) til et rolig rom. Det er aldri snakk om at den ene okkuperer hele stua slik mannen din gjør.

Forstår ikke at noen mannfolk er slik, men har vært borti typen. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Si at det er enten høreapparatet eller at det er over mellom dere om han ikke bruker det fra nå av. Si du er DRITT lei av bråket fra TV-en, og DRITT lei at han aldri hører når han har mulighet til å høre bedre med apparatet...se hva skjer...

Anonymkode: 5497b...773

• Liker 1
Skrevet

Han kan se på tv med øretelefoner. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syntes samboer er litt egoistisk. Han hører dårlig, har høreapparat men vil ikke bruke det for da hører han lyder han ikke vil høre. 

Eksempel fra hverdagen vår. Dette skjer hver dag her hjemme. Han ser alltid på tv når han er hjemme. Denne står da utrolig høyt på. Dette er slitsomt for oss andre i huset. Ungene sliter med fred når de skal sove/gjøre lekser. (de er her annenhver uke og er mine barn/ungdommer). Jeg blir sliten av den konstante høye lyden og jeg liker ikke å se så mye på tv. Vi kan ikke snakke sammen. Han hører aldri hva jeg sier, og i allefall ikke når tv står på. Jeg må alltid gjenta hva jeg sier og han klager på at jeg snakker for lavt. (ingen andre som sier jeg snakker for lavt) 

Har prøvd å snakke med han om at han burde bruke apparatet sitt men det vil han ikke. Nå har jeg trekt meg tilbake inn på soverommet for litt ro. Føler at vi andre på ta hensyn hele tiden til hans behov. Og jeg syns ikke det er riktig så lenge det går an at han gjør noe så det blir bedre for oss alle. 

Noen synspunkter rundt dette? Hva skal/bør jeg gjøre? Sette hardt mot hardt eller fortsette som nå? 

Jeg har et synspunkt. Det virker som dere begge ikke skjønner og ikke minst kommuniserer godt sammen. 

Det er riktig at hørapparat kan være feil til enkelte. Det er ikke snakk om t du med hørapparat hører slik vi andre hører. Det forsterker lydene rundt også de lydene som man ikke vil ha forsterket. Dette blir bare surr og rør i ørene og et overdøvende leven. 

Snakk sammen og evt. fiks et eget rom der han kan ha sin tv. Dette kan være en bra mann selv om han hører dårlig. 

Kan tillegge at det er naturlig at han ikke oppfatter det du sier selv om alle andre gjør det. Det er han som hører dårlig og ikke de. 

Endret av Hr. Aktiv
  • Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, Virrevirrevapp skrev:

Han kan se på tv med øretelefoner. 

Mye enklere med blåtann rett til apparatene. 

Skrevet

Hvorfor er det så ille med høreapparat? Er vel ingen som tenker over det i dagens samfunn. Alle går jo med airpods.

Anonymkode: b4eac...73c

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så ille med høreapparat? Er vel ingen som tenker over det i dagens samfunn. Alle går jo med airpods.

For det første korrigerer det ikke hørselen 100% i det hele tatt, det hjelper en del, men langt fra nok til å delta på lik linje med andre sosialt (man får ikke med seg poengene, fremstår som dum etc). For det andre er det ofte mye støy, selv om apparatene er blitt bedre enn før. For det tredje er det ofte smertefullt å ha noe som sitter inne i øret til en hver tid, og mange sliter med ørebetennelse som følge av dette. Tror du skal være glad at du kan putte ting i ørene frivillig, og at du hører selv om du tar det ut. Husk bare å skru lyden ned, så kan du fortsette sånn :)  

• Liker 1
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så ille med høreapparat? 

Apparatet er ikke perfekt. Det forsterker alle lyder, ikke bare tv. 

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig irriterende å høre hver eneste lyd fra vann som tapper til noen som åpner bruskork to bord unna deg. Da jeg jobbet, tok jeg av høreapparater og hadde pause alene for å få energi.

Høreapparat hjelper meg mye, men samtidig tar det energi. Har jeg på høreapparater en hel dag, så slukner jeg før kl 10. 😴

Anonymkode: d84de...829

• Liker 1
Skrevet

Uansett om han blir sliten så må han jo tenke på at også samboeren og barna hans blir slitne av at han sitter og ser på TV med høyt volum hver dag. Og så når barna/ungdommen skal gjøre skolearbeid da. Veldig selvopptatt han faren der! Skjønner ikke hvordan et voksent menneske kan bli så inn i sin egen boble. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er samboeren din? 

Anonymkode: d6ef0...200

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...