Gå til innhold

Pilates

Ada

Anbefalte innlegg

Jeg jobber med data og sitter derfor naglet til pulten hver dag.

Forsøker å ta pauser hver time der jeg beveger på meg, strekker i nakken og løsner opp litt, men det er helt klart ikke nok. I tillegg sliter jeg med å sitte "riktig".

Dette har ikke noe med kontorplassen, jeg har en fantastisk stol som er stilt inn korekt i forhold til bordet. Problemet er at jeg har dårlig holdning samt sitter stille så lenge, og dermed har jeg stivnet i rygg/nakke.

Har fundert lenge på Pilates som en god løsning, da det skal være godt for kroppen både med hensyn på å løsne opp i stive muskler og for å forbedre holdning slik at jeg kansje ikke får så lett problemer.

...det hadde jo ikke vært så ille om resten av kroppen min ble strammet opp litt heller... :ler:

Noen som har erfaringer med Pilates som de ønsker å dele?

Jeg har sett litt på den Windsor Pilates-DVD'en de selger på TV-Shop, noen som har brukt den? (Jeg som aldri trodde jeg skulle kjøpe noe på TV-Shop :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

vil jo ikke oppfordre til noe galt her, men Windsor filmene er enkle å laste ned fra nett..

Men egentlig vil jeg anbefalt deg å ta et kurs i enten Yoga eller Pilates. De to er jo ganske forskjellig, men gir ganske like resultat (snakkes her om trenings-yoga, ikke yoga med innslag av religion) Da får du litt følelsen av det. Jeg klarer hvertfall ikke samme følelsen av å se på video som å være sammen med andre + instruktør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.... laste ned sier du...?

Nei - jeg forsøker faktisk å være ærlig, så jeg tror jeg kjøper de, men kansje ikke så dumt å se på de først for å se om jeg liker de?? *tenke*

Jeg har egentlig mest lyst til å trene i sal med andre, men problemet er at jeg har en ganske uforutsigbar uke, og sloss som en helt for å få til de avtaler jeg i dag har på ettermiddagstid. Derfor ønsker jeg noe jeg kan ta frem når jeg har tid og ikke når jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *Sexy*Cat*

Ærlig? Er det ulovlig å laste ned fra nettet?

Er det bare musikk som er lovlig? Eller har ikke jeg fått med meg noe?

Men...du risikerer ingen straff ved å laste ned disse filmene.

Gjør det støtt og stadig jeg. Fint å bare kunne "kaste" dem (slette de fra pcn) når man er lei dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du søker inne på forumene, så har det vært en del innlegg om de Pilates-dvd'ene tidligere. Husker det var mange som var fornøyde med de fra TV Shop, det gjorde iallefall at jeg bestilte dem selv! Synes de er ganske bra - godt forklart og man merker at man mestrer øvelsene bedre etter hvert. Jeg har dessverre ikke vært flink til å holde treningen ved like, så jeg kan ikke si så mye om virkningene på sikt... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Leola

Det er nettopp det som er problemet med egentrening - de fleste begynner bra - men blir leie etter ett par ganger. Jeg har helt sluttet å kjøpe utstyr til hjemmetrening - det er bortkasta penger. På soverommet mitt har jeg TV, videospiller, treningsmatte (kjempedyr), fitnessball, strikk med håndtak, håndvekter, rockering og en masse treningsvideoer ... alt ytterst lite brukt. I tillegg har jeg verdens minst brukte trenings-sykkel stående i garasjen - den har stått så lenge at jeg kan ikke selge den engang - den må kjøres rett på dynga :forvirret: Jeg har funnet ut at den beste treningen er mine daglige spaserturer med hunden og sykkelturer til/fra jobb ... Hvis jeg skal trene aerobic så må jeg gå på trenings-senteret med en venninne el... mangler totalt motivasjon når jeg skal igang med noe på egenhånd ...

Jeg bestilte Pilates-DVD`er via TV-shop, men jeg rakk heldigvis å summe meg nok til å avbestille dem før de ble sendt avgårde til meg ... Selvsagt er ikke alle som meg ... men jeg tror langt ifra at jeg er den eneste som er slik ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig? Er det ulovlig å laste ned fra nettet?

Er det bare musikk som er lovlig? Eller har ikke jeg fått med meg noe?

Men...du risikerer ingen straff ved å laste ned disse filmene.

Æh... jeg tenkte mer på det etiske prinsippet ved dette. Jeg hadde blitt dritforbanna om noe jeg hadde lagt sjela mi i for å skape plutselig lå gratis tilgjengelig for alle som ville. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har praktiske pilates-erfaringer?

Jeg er ikke av de som ikke har noe selvdisiplin til å utføre hjemmetrening - har allerede en ergometersykkel jeg benytter jevnlig (Trikset er en bra film på tv'en ;) ), så jeg tror ikke det blir noe problem.

Det er trossalt bedre å ha muligheten til å trene hjemme når jeg vil, kontra å måtte hoppe over treningen i flere uker fordi jeg jobber når treningene går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gggjest

ikke for å være slem med de som har laget den, men har kjøpt så masse rart som er bortkastet: hvor laster dere det ned fra? (er det lov å skrive det her?)

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På yogasenteret der jeg gikk på kurs, har de også pilates. Men lederen av senteret innrømte lett at eneste grunn til at de tilbyr det er pga mote. Selv syntes han enkelte momenter med pilates var bra, men at han mye heller anbefalte folk å ta et nybegynnerkurs i yoga.

Så mitt råd er å heller begynne på et kurs i yoga enn å kjøpe pilatesvideo. Hvis du mister en gang pga andre avtaler osv, så er det vanlig på yogasenteret at man kan ta igjen den tapte timen på et av de andre parallellkursene (iallefall var det slik der jeg gikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har kjøpt og brukt pilatesvideoene fra tv-shop.

synes treningen gir god effekt når man klarer å være flink å bruke dem over litt tid, og synes øvelsene er gode, men! jeg syntes faktisk også det ble kjedelig.

selv om det bare tar x antall minutter etc etc. når jeg først trener vil jeg ikke trene i bare ti minutter, jeg vil føle at jeg har trent litt...

er flink til å trene hjemme jeg også, når jeg er hjemme, men velger heller 30-40 min på steppen + noen ordinære rygg og mage øvelser + litt armøvelser, tøyer godt og ferdig med det.

gjør det også mens jeg ser på en eller annen film eller serie jeg likevel ville sittet og sett på, så det er ikke noe problem.

kunne forsåvidt godt tenkt meg å lært meg tai-chi, det er god trening styrkemessig + at det skaper harmoni, ballanse, konsentrasjon og god helse for indre organer. heller det en pilates og yoga for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dalwhinnie
Pilates er jo kjedeligere enn å se på maling tørke....

Og du har ti personers lopper i blodet :sjarmor:

I cirka to år nå har jeg slitt med en betennelse i en overarm, noe som har gjort min vanlige trening (Friskis & svettis og svømming) vanskelig og etter hvert umulig. I hele fjor fikk jeg heller ikke brukt kajakken pga den j... armen. Alt dette har gått både på humøret, og ikke minst kroppen, løs. Ethvert forsøk på å komme igang med trening igjen har ført til at armen blir verre, så kroppen har sakte men sikkert råtnet på rot. Guffen følelse.

For et par måneder siden begynte jeg på først et, så enda et, nybegynnerkurs i pilates, og dette har vært helt genialt for meg. Skånsom, men (for meg) effektiv styrketrening som fokuserer på å bygge opp støttemuskulatur, smidighet og bevegelighet mer enn hvor mye en klarer å løfte eller hvor mange repetisjoner en klare. Vi trener i små grupper hvor instruktøren kommer rundt og sjekker og korrigerer hver enkelt for hver eneste øvelse vi tar.

Jeg kjenner hvordan kroppen blir smidigere og sterkere, og ikke minst at jeg endelig begynner å tåle litt belastning igjen, selv på den vonde armen. Personlig oppfølging gjør at jeg tilpasser de øvelsene som stresser der det gjør vondt, slik at jeg ikke ødelegger noe, bare bygger opp. Når jeg er ferdig etter en slik time, så er jeg minst en centimeter lengre enn når jeg kom :)

Er en veltrent fra før, så vil en sikkert ikke merke samme effekten, og det er jo null kardioeffekt av pilatestrening, men som smidighetstrening, gjenoppbygging hvis en er utrent eller skadet og som en form for fokusert trening, er det helt supert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...