Gå til innhold

Barn på 3 år liker ikke mammaen sin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Søsteren min har et barn på 3 år. Innimellom slår barnet etter henne. Barnet har også hatt en episode i barnehagen med dytting. Barnet slår ikke pappaen sin. 

Er det et uttrykk for at barnet ikke liker mamma? Eller kan det være andre årsaker? 

Anonymkode: 906df...be5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Årsaken er at barnet er 3 år.

Anonymkode: d9aa8...ba5

• Liker 20
Skrevet

Kanskje det er starten på trassalder? Kan hende barnet tar det ut over mor, siden barnet er mest trygg på henne?

(Jeg har ikke barn, dette er bare vilt gjetning)

Anonymkode: 36357...4fa

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kanskje det er starten på trassalder? Kan hende barnet tar det ut over mor, siden barnet er mest trygg på henne?

(Jeg har ikke barn, dette er bare vilt gjetning)

Anonymkode: 36357...4fa

Men bra gjetning, vil jeg si.

Anonymkode: d60d7...3d2

• Liker 4
Skrevet

Umulig å si basert på så lite informasjon. Kan også hende barnet bare rett og slett er tryggest på moren sin og derfor tar det ut på henne. Barn oppfører seg gjerne best rundt de de ikke kjenner/er trygge på. Men for alt jeg vet kan det også hende barnet ikke liker henne, som sagt så er det umulig å svare på uten å kjenne til situasjonen. 

Anonymkode: 32071...bf6

Skrevet

Høres ut som et normalt uttrykk for å være tre år. Absolutt ikke noe å bekymre seg for. En episode med dytting i barnehagen når man er tre, er bedre enn de fleste. 

Anonymkode: 97894...bf7

• Liker 1
Skrevet

Det kalles å teste grenser, og reaksjonen handlingen får, kalles sosialisering.

Barnet lærer at å slå ikke er den beste måten å få ut sinne, slitenhet, misnøye. Hvis barnet slår mor ofte, kan det hende at mor ikke er tydelig nok på at det ikke er greit. Far er kanskje tydeligere? 

Når barnet slår, kan mor f eks si "Jeg forstår at du er lei deg fordi du ikke får is, men det er ikke lov å slå. Is får du hver søndag til dessert". På den måten viser mor at hun forstår barnets frustrasjon, og ved å holde fast på grensen for når barnet får is, viser hun at å slå ikke føre til at barnet får viljen sin. 

Det er ikke mammaen barnet ikke liker, men grensen. Og den må barnet lære seg å leve med, uten å slå.

Anonymkode: df60c...cc0

• Liker 1
Skrevet

Kidden tester bare grenser - og man tar som regel ut frustrasjon på de man er tryggest på/liker best. Helt normalt

Anonymkode: 8bff4...f6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...