Gå til innhold

Vitaminer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg spiser hver dag disse vitaminene. D, C, B, omega3, Magnesium.

Tenker dere at det er bra eller unødvendig? Jeg er 50 år. Frisk. Har påvist D vit mangel, som jeg vet ikke er uvanlig. 

Prøver på en litt sunnere livsstil for tiden og har tatt disse vitaminene nå i to måneders tid. Føler meg mer energifyllt og ser utseende bedre ut, men har disse vitaminene noe for seg egentlig?

Anonymkode: e27c4...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For seg og for seg. Mange føler seg bedre ved å ta tilskudd og det skal man ikke kimse av. Men et normalt sunt kosthold er tilstrekkelig for fysiologisk helse, så lenge du ikke er syk. 

Anonymkode: fcc83...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er over 50 så vil jeg anbefale de 50+ multivitamin tilskuddene du finner på apoteket. De inneholder de mineralene og vitaminene kroppen sliter mest med å ta opp etter nevnte alder. Spiser du variert mat vil alt annet være dekket gjennom det. 

Anonymkode: c55ee...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du er over 50 så vil jeg anbefale de 50+ multivitamin tilskuddene du finner på apoteket. De inneholder de mineralene og vitaminene kroppen sliter mest med å ta opp etter nevnte alder. Spiser du variert mat vil alt annet være dekket gjennom det. 

Anonymkode: c55ee...c05

Type denne? https://wellvita.no/shop/cms-wellvita-multivitamin-50.html

Ser denne har 50% mindre innhold av D vit enn den jeg tar i dag. Ellers så jo denne perfekt ut? Må vel også ta omega3  i tillegg?

Annet jeg på 50 år bør ta?

Ts

Anonymkode: e27c4...5c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitaminene har noke noe for seg da de er viktige i mange prosser og funksjoner i kroppen.

Men stor forskjell på og ha mangel av det, og ikke mangel.

Mange tar tiskudd som en rutine eller regime de føler seg bra med.

samt får i deg garantert det du trenger på en enklere måtte.

Men normalt med en vanelig kosthold så skal man klare og få i seg nok også.

Tilskudd kan være til hjelp ved ulike årsaker.

Vitamin D mangel ser man hos en del i vinterperioden, da det er mindre sol.

Eller hos folk som er lite ute i sola.

Vitamin D Benefits, Sources And Its Side Effects | Lybrate

Vitamin C: Benefits and Side Effects | DEAR DREAM Amino

B Complex Vitamins Sources and Benefits

Benefits of Magnesium 2020 – Feel Awesome Company

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så å si alle har D vitamin mangel hele året ,til og med etter sommeren. Får ikke dekket med mat eller sol i Norge. Men legene sier det er bra om du ligg på 53 på blodprøven og 50 er mangel. De bryr seg ikke. 

Anonymkode: 6ba42...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Basert på egen og internasjonal forskning anbefaler norske nevrologer at serum 25-OH-vitamin D nivået bør ligge mellom 75 og 125 nM/L hele året. For å oppnå serum 25-OH-vitamin D over 75 nM/L hele året vil de fleste trenge tilskudd med 400 – 800 IE (10 – 20 µg) vitamin D daglig, i hvert fall høst og vinter 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...