AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg spiser hver dag disse vitaminene. D, C, B, omega3, Magnesium. Tenker dere at det er bra eller unødvendig? Jeg er 50 år. Frisk. Har påvist D vit mangel, som jeg vet ikke er uvanlig. Prøver på en litt sunnere livsstil for tiden og har tatt disse vitaminene nå i to måneders tid. Føler meg mer energifyllt og ser utseende bedre ut, men har disse vitaminene noe for seg egentlig? Anonymkode: e27c4...5c1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 For seg og for seg. Mange føler seg bedre ved å ta tilskudd og det skal man ikke kimse av. Men et normalt sunt kosthold er tilstrekkelig for fysiologisk helse, så lenge du ikke er syk. Anonymkode: fcc83...ee0
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 Hvis du er over 50 så vil jeg anbefale de 50+ multivitamin tilskuddene du finner på apoteket. De inneholder de mineralene og vitaminene kroppen sliter mest med å ta opp etter nevnte alder. Spiser du variert mat vil alt annet være dekket gjennom det. Anonymkode: c55ee...c05
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er over 50 så vil jeg anbefale de 50+ multivitamin tilskuddene du finner på apoteket. De inneholder de mineralene og vitaminene kroppen sliter mest med å ta opp etter nevnte alder. Spiser du variert mat vil alt annet være dekket gjennom det. Anonymkode: c55ee...c05 Type denne? https://wellvita.no/shop/cms-wellvita-multivitamin-50.html Ser denne har 50% mindre innhold av D vit enn den jeg tar i dag. Ellers så jo denne perfekt ut? Må vel også ta omega3 i tillegg? Annet jeg på 50 år bør ta? Ts Anonymkode: e27c4...5c1
Sunset90 Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 Vitaminene har noke noe for seg da de er viktige i mange prosser og funksjoner i kroppen. Men stor forskjell på og ha mangel av det, og ikke mangel. Mange tar tiskudd som en rutine eller regime de føler seg bra med. samt får i deg garantert det du trenger på en enklere måtte. Men normalt med en vanelig kosthold så skal man klare og få i seg nok også. Tilskudd kan være til hjelp ved ulike årsaker. Vitamin D mangel ser man hos en del i vinterperioden, da det er mindre sol. Eller hos folk som er lite ute i sola.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Så å si alle har D vitamin mangel hele året ,til og med etter sommeren. Får ikke dekket med mat eller sol i Norge. Men legene sier det er bra om du ligg på 53 på blodprøven og 50 er mangel. De bryr seg ikke. Anonymkode: 6ba42...d2e
Sunset90 Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 Basert på egen og internasjonal forskning anbefaler norske nevrologer at serum 25-OH-vitamin D nivået bør ligge mellom 75 og 125 nM/L hele året. For å oppnå serum 25-OH-vitamin D over 75 nM/L hele året vil de fleste trenge tilskudd med 400 – 800 IE (10 – 20 µg) vitamin D daglig, i hvert fall høst og vinter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå