Gå til innhold

Jeg gir SÅ mye gaver til folks barn, hvordan få slippe det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har flere venninner/slekt sm har barn, til sammen 11 unger. Det er 11 bursdagen, 11 julegaver, og prisen på gavene varierer på rundt 200-250 kr. Det er rundt 4500 kr i året på BARE gaver til nære venninners og families barn. Jeg har ikke barn, og siden de har bestemt seg for å bare gi gaver til barna, så får jeg fra enkelte bare en sms med hilsen til jul og bursdag. Hvordan få droppa dette jævla opplegget? Ikke at det ikke er koselig å gi, men på de siste 10årene har jeg gitt vekk for rundt 50.000 da, det er jo sykt!

Anonymkode: fe086...a8f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du invitert i disse bursdagene?

Anonymkode: 9db0b...29d

• Liker 1
Skrevet

Slutt å gi. Ikke beklager deg eller si noe om hvorfor. Om de spørr så sier du det du skrev her. 😊

Anonymkode: 3f470...ebc

• Liker 8
Skrevet

Enten kan du begynne å kjøpe for mindre beløp, gi bort tjenester som ikke er dyre men krever tid a la  «bakedag med barnet» «Telttur med barnet», eller du kan ta en prat med dem om at det blir store beløp samlet og at du ikke ønsker/har råd å bruke så mye på gaver selv om du er veldig glad i dem, og derfor vil slutte med å gi presanger :)

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg kjøper ikke bursdagsgaver med mindre jeg skal i bursdagen. Du trenger heller ikke å kjøpe for 250kr, finnes mye billigere gaver enn det. 
jeg gir heller ikke julegaver til alle mine venners barn, kun til bestevenniners og nærmeste familie. Hvorfor gir du til alle disse barna i utgangspunktet?

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 7
Skrevet

Hadde ikke gitt til venninners barn. Kun til nær familie, og da mener jeg kun tantebarn. Og gavene trenger jo heller ikke være dyre. Når man først har begynt å gi er det kanskje vanskelig å slutte, men si heller fra at dette blir for dyrt i lengden, og gi noe småtteri. Barna blir nok glade uansett. Får du selv dyre gaver tilbake av alle du gir til?

Anonymkode: a4fa2...a11

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har flere venninner/slekt sm har barn, til sammen 11 unger. Det er 11 bursdagen, 11 julegaver, og prisen på gavene varierer på rundt 200-250 kr. Det er rundt 4500 kr i året på BARE gaver til nære venninners og families barn. Jeg har ikke barn, og siden de har bestemt seg for å bare gi gaver til barna, så får jeg fra enkelte bare en sms med hilsen til jul og bursdag. Hvordan få droppa dette jævla opplegget? Ikke at det ikke er koselig å gi, men på de siste 10årene har jeg gitt vekk for rundt 50.000 da, det er jo sykt!

Si til venner og perifer familie at du har så mange i familien å gi til at du ikke har økonomi til å gi til andre enn nærmeste familir

• Liker 1
Skrevet

Det blir alt for mye penger! Bruker sikkert det samme selv også, men jeg har egne barn. Men blir som til venninner. Jeg feirer ikke bursdag fordi jeg syns tidspunktet jeg har bursdag på bare gir stress for alle andre og fordi alle andre også har bursdag da. Ender opp med at jeg bruker mange tusen i året på gaver men får ingenting tilbake. 

Jeg hadde fulgt med bedre på tilbud om jeg var deg. Der er innimellom veldig tilbud på ting. Noe som koster 50 men egentlig 300 ogsånt. Hadde kjøpt de tingene, ikke det de ønska seg. 

Anonymkode: f1bc9...100

Skrevet

Så nå at du bare får sms tilbake, enda en grunn til å gi mindre eller ingenting. Hvorfor er denne "enigheten" om å bare gi til barn veldig ofte initiert av de som har barn selv? 

• Liker 7
Skrevet

Skjønner jo at det bare er min feil, men jeg har vært så opptatt av å ikke eksludere noen,  feks 3 venninners barn er venner, og feirer sammen, da får jo alle gave når jeg kommer. Og jeg får dårligsamvittighet om jeg ikke gir, selv de få gangene jeg ikke kan komme i bursdag. Blir stort sett alltid bedt, men de som bor langt unna, sender jeg til så porto kommer i tillegg 🙈

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner jo at det bare er min feil, men jeg har vært så opptatt av å ikke eksludere noen,  feks 3 venninners barn er venner, og feirer sammen, da får jo alle gave når jeg kommer. Og jeg får dårligsamvittighet om jeg ikke gir, selv de få gangene jeg ikke kan komme i bursdag. Blir stort sett alltid bedt, men de som bor langt unna, sender jeg til så porto kommer i tillegg 🙈

Da kjøper du gave om du kan komme i bursdagen

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nå at du bare får sms tilbake, enda en grunn til å gi mindre eller ingenting. Hvorfor er denne "enigheten" om å bare gi til barn veldig ofte initiert av de som har barn selv? 

Syns det er greit med en slik ordning. MEN dersom barn får gave fra en som ikke har barn, så syns jeg den barnløse skal få gave til seg selv. 

• Liker 10
Skrevet

Dersom du er invitert/skal delta i bursdagen er det alminnelig høflighet å gi gave. Er du ikke invitert dropper du gave. I tillegg reduserer du prisen per gave til maks en drøy hundrelapp (en liten eske Lego er f. eks. nok. Planlegg i forveien og bestill opp noen esker fra Lekekassen eller lignende, da blir det billigst) Evt. kan du kjøpe noe de fleste barn ønsker seg; Godteri, og pakke det pent inn. 

Anonymkode: c7bc2...baa

• Liker 2
Skrevet

Jeg får ikke så ofte gaver selv, av alle de venninnene/familie så er det 2-3 som fast gir meg til bursdag og jul, de andre gir ikke. 

Jeg er en idiot med for mye samvittighet BLÆH

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dersom du er invitert/skal delta i bursdagen er det alminnelig høflighet å gi gave. Er du ikke invitert dropper du gave. I tillegg reduserer du prisen per gave til maks en drøy hundrelapp (en liten eske Lego er f. eks. nok. Planlegg i forveien og bestill opp noen esker fra Lekekassen eller lignende, da blir det billigst) Evt. kan du kjøpe noe de fleste barn ønsker seg; Godteri, og pakke det pent inn. 

Anonymkode: c7bc2...baa

Hva med om jeg feks er invitert men ikke kan komme pga avstand eller sykdom? Da føler jeg likevel at jeg burde gi fordi det jo er JEG som ikke kunne delta men var bedt

Skrevet

Barnet mitt kjøper gave til de den får av, selv om vi voksne ikke gir hverandre.
Det er nå bare rett syns jeg.
Da står det på kortet/tilfralappen at det er fra barnet, ikke fra meg.

Anonymkode: ea138...d62

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt kjøper gave til de den får av, selv om vi voksne ikke gir hverandre.
Det er nå bare rett syns jeg.
Da står det på kortet/tilfralappen at det er fra barnet, ikke fra meg.

Anonymkode: ea138...d62

Må barnet ditt kjøpe gave? 

Skrevet

Kjøp kunn gave til barnet om du er innvitert i bursdagsfeiringen.

Kjøp felles presang til søsken  feks spill ol.

Eller bare dropp det. Stikk innom med en konfekteske eller en flaske vin og si god jul.

Faktisk kjempefrekt av disse folka å kreve presanger til en haug med unger, uten å gi deg noe som helst når de vet at du ikke engang har barn. 

• Liker 3
Skrevet

Se episoden med «sex and The city» der carry tar opp dette temaet. Vanligere enn du tror. 
jeg hadde kun gitt gaver til tantunger og der jeg er invitert i bursdag OG møter opp. 

jul hadde jeg kun gitt til tant unger. 

så ville jeg sagt til mine venner med barn at jeg kunne tenkt meg å heller gi en venninnegave og om de syns det er greit. Tenker de da også bør skjønne at de kan gi noe igjen. 

Som voksen får jeg nesten ingen gaver lengre og må si jeg setter utrolig pris på de venninnegavene. 

Anonymkode: bd591...f54

• Liker 3
Skrevet

Jeg har det likedan, bare at jeg ikke gir til andre enn nær familie og fadderbarn. Skulle jeg gitt til alle mine venners barn hadde jeg blitt ruinert. Jeg har tenkt å gå over til å gi en familiegave til jul istedet for til hver enkelt. Og jeg tror fadderbarn bare skal få til bursdag, ikke til jul. Flere av barna bor langt unna og jeg kjenner dem knapt. Langt mindre vet hva de liker eller ønsker seg. 

Og jeg får ikke gaver tilbake. Som i utgangspunktet ikke er så viktig, men tenker mer av høflighet. 

Anonymkode: b205a...f24

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...