AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Hjelper det å drikke varmt for å få bedre fordøyelse når den er treg? Anonymkode: 0e315...483
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Det hjelper å drikke kaffe. Kakao derimot er verdiløst. Svisker, moden frukt, olivenolje er også bra. På apoteket finnes laktulose. Og er du mer forstoppet så finnes klyster og laxoberal. Anonymkode: d5a93...4e4 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 Takk, svisker er prøvd, det har ingen virkning. Kaffe også, men aldri helt svar, det klarer jeg ikke. Prøvd yoghurt og fiber også. Tenkte kanskje en kopp varmt vann om morgenen ville løse opp litt... Anonymkode: 0e315...483
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 Drikker MASSE vann. Anonymkode: 0e315...483
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 Hvis varmt vann løser opp tarminnholdet, så gjør kaldt vann det også, for det blir temperert i magen din. Er du forstoppet, eller har du bare ikke avføring så ofte som man "skal", en gang per dag? Beskriv kostholdet ditt. Anonymkode: cef9c...f8e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hjelper det å drikke varmt for å få bedre fordøyelse når den er treg? Anonymkode: 0e315...483 Ja. Lag en stor kopp te med sitron og drikk på tom mage om morgenen. Det hjelper. Anonymkode: 18b14...5b2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 Det er som med alt annet, det som hjelper for noen hjelper ingenting for andre. En må prøve seg frem og finne ut selv. Anonymkode: 38928...4d1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 Isvann er det som skal sette fart på magen. Drikk en halvliter isvann Kaffe blandet med rå kakao og litt kokosmelk hjelper meg, selv om det ikke smaker så godt Anonymkode: 281ae...6bb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 Min erfaring: Jeg får fart på magen ved denne kombinasjonen: kaffe og havregryn! Må spise det hver morgen for å ikke bli forstoppet. Melk kan gjøre meg forstoppet, men tåler det i havregrynen. Er fullt mulig å spise havregryn med vann også, pleier da å ha en dæsj syltetøy eller honning oppi, eventuelt rosiner om man liker det. Du liker ikke kaffen svart, men kanskje funker det om du drikker den som du liker den også. Sjokolade er oppskriften på oppblåsthet og forstoppelse i flere dager etter inntak, uansett hva. Det gjelder også hjemmelaget kakao og sjokolademelk (o'boy). Her spiller også melka inn, men jeg tåler ikke melkefri sjokolade heller. Sukker gjør litt samme greia som sjokolade, men da i større mengder, som ved inntak av godteri. Jeg blir skikkelig forstoppet av suketter. Husker ikke hva slags søtningsmiddel det er, eller om det er flere ulike, men det går aldri bra. Brukte det mye i te for noen år tilbake, og var så utrolig forstoppet uansett hva jeg gjorde. Tenkte aldri tanken på at det kunne være suketten, helt til jeg en periode gikk tom og drakk te uten. Gikk et par dager, så var magen god igjen. Samme gjelder syltetøy og div matvarer med mye søtstoff. Det finnes ellers avføringsmidler fra apoteket som kan hjelpe der og da, om det er en "propp" som har satt seg. Tarmen får en reset, så spiser man bra etter at alt har kommet ut, så kan det være du unngår å bli forstoppet igjen. Det funker sånn på meg, men så er jeg litt for glad i sjokolade i helgene... Anonymkode: f8d23...d0f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 Uff ja, treg mage er noe jeg også opplever ofte. Jeg vet egentlig ikke alltid hva som hjelper. Men jeg tror at det virker på meg at jeg drikker mye vann og ikke minst at jeg holder meg i bevegelse, sykler, går tur, jogger osv. Så har jeg funnet ut at dersom jeg "holder meg" altså unngår å gå på do når jeg merker at jeg må, blir det ofte forstoppelse. Svart kaffi om morgenen sammen med en joggetur setter også fart på systemet. Problemet da er at jeg av og til må mens jeg er ute og løper. Jeg forsøker å unngå å bruke medisiner, men en gang i blant tar jeg Duphalac noen dager for å få det litt mykere. Anonymkode: df486...980
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis varmt vann løser opp tarminnholdet, så gjør kaldt vann det også, for det blir temperert i magen din. Er du forstoppet, eller har du bare ikke avføring så ofte som man "skal", en gang per dag? Beskriv kostholdet ditt. Anonymkode: cef9c...f8e Frokost: 1,5 dl havregryn med linfrø som jeg lager grøt av, kaffe med melk til og alltid et glass vann til og vann når jeg står opp. Lunsj: To skiver med div tilfeldig pålegg, salat og paprika på og en gulerot eller tomat til. Mellom: Eple eller banan og en eller to never nøtter til. En kaffe med fløte. Middag: noe kjøtt/fisk med karbohydrater og grønnsaker/salat. Moen ganger blir det brødskiver med egg eller makrell i tomat. Kvelds kan være appelsinjus og to grove knekkebrød, yoghurt, nøtter eller annet. Går tur eller jogger hver dag bortsett fra en dag i uken. Drikker vann gjevt utover dagen. Anonymkode: 0e315...483
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis varmt vann løser opp tarminnholdet, så gjør kaldt vann det også, for det blir temperert i magen din. Er du forstoppet, eller har du bare ikke avføring så ofte som man "skal", en gang per dag? Beskriv kostholdet ditt. Anonymkode: cef9c...f8e Avføring to ganger pr uke. Det som kommer ut først er litt for mye og hard, men resten er vanlig avføring. Anonymkode: 0e315...483
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Skrevet 10. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frokost: 1,5 dl havregryn med linfrø som jeg lager grøt av, kaffe med melk til og alltid et glass vann til og vann når jeg står opp. Lunsj: To skiver med div tilfeldig pålegg, salat og paprika på og en gulerot eller tomat til. Mellom: Eple eller banan og en eller to never nøtter til. En kaffe med fløte. Middag: noe kjøtt/fisk med karbohydrater og grønnsaker/salat. Moen ganger blir det brødskiver med egg eller makrell i tomat. Kvelds kan være appelsinjus og to grove knekkebrød, yoghurt, nøtter eller annet. Går tur eller jogger hver dag bortsett fra en dag i uken. Drikker vann gjevt utover dagen. Anonymkode: 0e315...483 Jeg ser ikke noe påfallende her, synes du skal ta en prat med legen din. Anonymkode: cef9c...f8e
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Min erfaring: Jeg får fart på magen ved denne kombinasjonen: kaffe og havregryn! Må spise det hver morgen for å ikke bli forstoppet. Melk kan gjøre meg forstoppet, men tåler det i havregrynen. Er fullt mulig å spise havregryn med vann også, pleier da å ha en dæsj syltetøy eller honning oppi, eventuelt rosiner om man liker det. Du liker ikke kaffen svart, men kanskje funker det om du drikker den som du liker den også. Sjokolade er oppskriften på oppblåsthet og forstoppelse i flere dager etter inntak, uansett hva. Det gjelder også hjemmelaget kakao og sjokolademelk (o'boy). Her spiller også melka inn, men jeg tåler ikke melkefri sjokolade heller. Sukker gjør litt samme greia som sjokolade, men da i større mengder, som ved inntak av godteri. Jeg blir skikkelig forstoppet av suketter. Husker ikke hva slags søtningsmiddel det er, eller om det er flere ulike, men det går aldri bra. Brukte det mye i te for noen år tilbake, og var så utrolig forstoppet uansett hva jeg gjorde. Tenkte aldri tanken på at det kunne være suketten, helt til jeg en periode gikk tom og drakk te uten. Gikk et par dager, så var magen god igjen. Samme gjelder syltetøy og div matvarer med mye søtstoff. Det finnes ellers avføringsmidler fra apoteket som kan hjelpe der og da, om det er en "propp" som har satt seg. Tarmen får en reset, så spiser man bra etter at alt har kommet ut, så kan det være du unngår å bli forstoppet igjen. Det funker sånn på meg, men så er jeg litt for glad i sjokolade i helgene... Anonymkode: f8d23...d0f Har du forsøkt kakao uten melk eller annet? Veldig bittert, men magen min tåler det, og det er mye jeg ikke tåler. Du kan forsøke prøve plantemelk om du ikke tåler melk. Bruker av og til det i kaffen min, veldig godt 40 minutter siden, AnonymBruker said: Frokost: 1,5 dl havregryn med linfrø som jeg lager grøt av, kaffe med melk til og alltid et glass vann til og vann når jeg står opp. Lunsj: To skiver med div tilfeldig pålegg, salat og paprika på og en gulerot eller tomat til. Mellom: Eple eller banan og en eller to never nøtter til. En kaffe med fløte. Middag: noe kjøtt/fisk med karbohydrater og grønnsaker/salat. Moen ganger blir det brødskiver med egg eller makrell i tomat. Kvelds kan være appelsinjus og to grove knekkebrød, yoghurt, nøtter eller annet. Går tur eller jogger hver dag bortsett fra en dag i uken. Drikker vann gjevt utover dagen. Anonymkode: 0e315...483 Ville forsøkt gå 2 uker uten melkeprodukter. Vær obs på at å drikke kaffe med måltider hindrer jernopptak. Vent helst 1 time før og etter du spiser. Anonymkode: 281ae...6bb
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #15 Skrevet 10. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Min erfaring: Jeg får fart på magen ved denne kombinasjonen: kaffe og havregryn! Må spise det hver morgen for å ikke bli forstoppet. Melk kan gjøre meg forstoppet, men tåler det i havregrynen. Er fullt mulig å spise havregryn med vann også, pleier da å ha en dæsj syltetøy eller honning oppi, eventuelt rosiner om man liker det. Du liker ikke kaffen svart, men kanskje funker det om du drikker den som du liker den også. Sjokolade er oppskriften på oppblåsthet og forstoppelse i flere dager etter inntak, uansett hva. Det gjelder også hjemmelaget kakao og sjokolademelk (o'boy). Her spiller også melka inn, men jeg tåler ikke melkefri sjokolade heller. Sukker gjør litt samme greia som sjokolade, men da i større mengder, som ved inntak av godteri. Jeg blir skikkelig forstoppet av suketter. Husker ikke hva slags søtningsmiddel det er, eller om det er flere ulike, men det går aldri bra. Brukte det mye i te for noen år tilbake, og var så utrolig forstoppet uansett hva jeg gjorde. Tenkte aldri tanken på at det kunne være suketten, helt til jeg en periode gikk tom og drakk te uten. Gikk et par dager, så var magen god igjen. Samme gjelder syltetøy og div matvarer med mye søtstoff. Det finnes ellers avføringsmidler fra apoteket som kan hjelpe der og da, om det er en "propp" som har satt seg. Tarmen får en reset, så spiser man bra etter at alt har kommet ut, så kan det være du unngår å bli forstoppet igjen. Det funker sånn på meg, men så er jeg litt for glad i sjokolade i helgene... Anonymkode: f8d23...d0f Hmm jeg bruker sukkeret i både te og kaffe. Anonymkode: 0e315...483
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå