AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Men jeg verken vil, kan eller har helse til det. Vi er begge ufør og i midten av 30 årene. Jeg sitter i kjøpt bolig som jeg kjøpte for noen år siden, her vil jeg bli boende og betale ned lånet så jeg etterlater niesen min arv, samt at det selvfølgelig også blir billigere for meg å bo når jeg blir eldre. Jeg er sterilisert pga arvelig sykdom, så jeg har ikke egne barn. Samboer klager mye over tilværelsen i Norge, han vil leve mer luksus og har forelsket seg helt i Thailand. Der kan man spise ute hver dag og nyte livet, sier han. Han syntes livet i Norge er kjedelig. Han syntes at vi burde flytte til Thailand. Jeg sier jeg for det første ikke kan pga medisiner og behandlinger jeg trenger, men da sier han at det kan jeg jo få i Thailand også. Men det blir ikke det samme og den samme tryggheten, sier jeg. I tillegg vil jeg ikke flytte fra familien min. Jeg sier jeg vil jo se niesen min vokse opp og jeg vil være der for foreldrene mine på deres eldre dager. Han sier jeg er altfor pysete og avhengig av familien min, men jeg sier det er jo normalt å ville være med familien min. Han sier at jeg velger det kjedelige livet i Norge pga familie, fremfor å bo i Thailand og leve i luksus. Han sier at han kommer til å flytte etterhvert, med eller uten meg. Jeg syntes han lever i en fantasi verden. Er det meg som er sær her eller han? Anonymkode: 93080...cb9 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Må en av dere være sære, da? Er det ikke greit å si at dere er forskjellige? Så må dere finne ut i fellesskap om de er for store til at dere kan være sammen, eller om dere kan leve med dem/at en er villig til å bøye av. Anonymkode: 66ce8...663 29
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Men jeg verken vil, kan eller har helse til det. (...) Han sier at han kommer til å flytte etterhvert, med eller uten meg. Jeg syntes han lever i en fantasi verden. Er det meg som er sær her eller han? Anonymkode: 93080...cb9 Hvis han allerede har bestemt seg for å flytte, er det vel irrelevant hva du mener om det? Anonymkode: 9a2f4...819 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg mener at folk er viktigere enn ‘luksus’. Et nært og godt forhold til familie og venner er mye viktigere for meg enn å spise ute... Du kan få venner i Thailand helt sikkert, men språk- og kulturbarrieren vil være stor. Og familien din er jo her. Flytter han til Thailand, vil han vel etterhvert miste norske trygderettigheter? og der må han vel betale helseforsikring, muligens? Hva med alderspensjon, hva hvis han må på sykehus? Jeg ville bare ønsket ham lykke på reisen. Anonymkode: 5312a...49a 19
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 Han virker veldig umoden og urealistisk. Jeg synes du tenker fornuftig. Han får bare prøve lykken i Thailand hvis det er det han vil med livet sitt. For meg tenker jeg at jeg aldri kunne reist fra familie, og helsesituasjonen din får best oppfølging i Norge. Det går jo fint an å dra på ferie dit, men å bo i så fattig land ville jeg aldri gjort. Anonymkode: 1e6cd...4eb 18
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Han tar grundig feil om han tror han kan leve i luksus i Thailand på uføretrygd. Det er billigere i Thailand, men ikke så mye billigere. Anonymkode: 638cc...5f5 11
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han tar grundig feil om han tror han kan leve i luksus i Thailand på uføretrygd. Det er billigere i Thailand, men ikke så mye billigere. Anonymkode: 638cc...5f5 Eh jo, det er SÅ MYE BILLIGERE.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 Her har dere totalt forskjellig syn på "det gode liv" og det er ingen av dere som har rett eller feil. Dere må begge velge det som er viktigst for dere - livet dere ønsker å leve ELLER samboer. Jeg hadde ikke valgt bort det jeg syntes var viktigst i livet og jeg hadde ikke ønsket at en samboer skulle gjøre det heller. Så mitt forslag til deg er at du sier til han at han kan velge mellom Thailand eller deg. Og hvis han velger deg så er Thailand ferdig debattert - du kan ikke ha sutring om dette valget resten av livet.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 Kan dere ikke begynne med være der en del av året? Å flytte permanent til Thailand er også en prosess. Det er ikke sikkert dere får permanent opphold sånn uten videre. Reglene har blitt strengere de siste årene. Anonymkode: 0974d...f4d 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 Ingen har rett eller feil. Dere er bare ulike. Mulig i den grad at dere må velge hver deres retning. Men han er fullstendig urealistisk. Det er ikke "bare" å flytte til Thailand. Det er folketrygd, helsevesen, lover og regler, mye man må sette seg inn i og ta hensyn til. Det er virkelig ikke lett å etablere seg i nye land. Og gjør man feil i forhold til regelverk rundt dette, mangler en forsikring, eller lignende, risikerer man økonomisk ruin, til og med fengsel i et land med helt annen standard enn Norge. Jeg og mannen har valgt utradisjonelt. Vi prioriterer reise, opplevelser, mat. Oss selv, rett og slett. Familie er noe vi ser nå og da. Men det krever mye i forhold til god økonomi, og gode, praktiske løsninger, kjennskap til skatteavtaler, dyre forsikringer, og alt annet man trenger om man ikke ønsker å være begrenset til ett land. Anonymkode: 91286...b63 6
PM75 Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 Enig med bruker over. Hva med å finne en mellomting? Eller vil han at du skal selge ditt hus for å kjøpe nytt sted å bo i Thailand? Jeg er enig med deg i at familie er viktigere! 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 Thailand er ikke gratis, og han får ikke norsk standard eller luksus for trygden sin. Når det er sagt så elsker jeg eventyr, og tenker at vi lever bare en gang. Jeg kunne lett ha funnet på å bo ett år i Thailand eller andre spennende steder. Boligen din kan du leie ut det året, det finnes alltid løsninger. Niesen din kan du fortsatt se vokse opp. Kanskje du til og med blir en mer reflektert og vis tante ved å leve litt? Når det kommer til det praktisk og juridiske rundt å ta med seg uføretrygd ut av Norge i ett år kjenner jeg ikke til lovverket. Jeg håper du sier ja til 6-12 mnd Jeg er sikker på han er klar for å dra hjem etter den tiden. Anonymkode: 27c56...ac2 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #13 Skrevet 10. oktober 2020 Men hvordan skal dere ha råd til å bo der? Dere får vel ikke trygd fra Norge da? Anonymkode: 687a2...16f 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 6 minutter siden, PM75 skrev: Enig med bruker over. Hva med å finne en mellomting? Eller vil han at du skal selge ditt hus for å kjøpe nytt sted å bo i Thailand? Jeg er enig med deg i at familie er viktigere! Han vil at jeg skal selge og at vi skal leie eller bo på hotell i Thailand. Ts Anonymkode: 93080...cb9
PM75 Skrevet 10. oktober 2020 #15 Skrevet 10. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han vil at jeg skal selge og at vi skal leie eller bo på hotell i Thailand. Ts Anonymkode: 93080...cb9 Så drømmen hans er avhengig av din finansiering? Da tenker jeg at han får flytte selv, så får han se hvor lenge denne drømmen hans faktisk er realiserbar uten penger fra deg. 33
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #16 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Han vil at jeg skal selge og at vi skal leie eller bo på hotell i Thailand. Ts Anonymkode: 93080...cb9 Hahaha, du må realitetsorientere han. Et hotell som defineres som luksus i Thailand har han ikke råd til å bo på permanent med norsk trygd. Selv et middels hotell vil det koste minst 10000 kr i måneden. Og det kan jeg love deg ikke er noe luksus. Anonymkode: 11e01...742 8
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #17 Skrevet 10. oktober 2020 De aller fleste utleiere leier ut på årsbasis. Og man får ikke leie med mindre man kan vise fram oppholdtillatelse som varer i minst ett år (eller betale alt på forskudd). Og det er langt vanskeligere å få oppholdstillatelse enn mange nordmenn tror. Folk må rett og slett innse at det er stor forskjell på å være på ferie i 3 uker vs flytte permanent. Anonymkode: f2cc6...b5c 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #18 Skrevet 10. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han vil at jeg skal selge og at vi skal leie eller bo på hotell i Thailand. Ts Anonymkode: 93080...cb9 Be han sette opp budsjett, og en plan. Hva hotell eller leie vil koste i året. Hva han tenker å bruke på mat i året. Hva flyturen koster. Så må han komme med et forslag til hva dere skal leve av når uføretrygden fra Norge stopper. Samt hva private helseforsikringer og annet vil koste dere når medlemskapet i folketrygden opphører etter 12 måneder. Anonymkode: 91286...b63 7
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #19 Skrevet 10. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hvordan skal dere ha råd til å bo der? Dere får vel ikke trygd fra Norge da? Anonymkode: 687a2...16f Man mister ikke uførepensjonen selv om man mister medlemskapet i den norske folketrygden, pensjonen får man uansett hvor i verden man velger å bosette seg. Det er veldig mange som missforstår dette. Anonymkode: a8c8b...ec7 6
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #20 Skrevet 10. oktober 2020 Dette har du lagd tråd om tidligere, TS. Anonymkode: 4cfd2...17d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå