Gå til innhold

Angst/nervøs/dårlig humør om morgenen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våkner ofte med en slik nervøs angstfylt følelse om morgenen, også i perioder det ikke er «noe spesielt», det er ikke bevisste tanker eller noe jeg gruer meg til. 
det føles nesten litt «kjemisk» på en måte, føles som det er noe som er i ubalanse, for mye eller for lite nivåer av et eller annet. Det høres teit ut men det er sånn det føles, for som oftest bedrer det seg når jeg får stått opp og spist osv. 

ofte våkner jeg slik hvis jeg har spist sukker kvelden før, feks. Eller det er sånn på visse tider i syklusen. Kan det være noe hormonelt som gjør det? Bedrer seg ofte ila dagen og er best på kvelden. 
ikke alltid jeg finner noe system i det heller, og jeg vet jo heller ikke hva som alltid forårsaker dette. 

Anonymkode: 4b22d...baf

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke uvanlig. Google "Morning Anxiety" :) Noen sier det ofte er pga lavt blodsukker. Som kan forklare hvorfor du opplever det etter du har spist mye sukker kvelden før og at det går over når du har spist. 

Endret av Boblee
Skrevet

Jeg merker dette ofte, og spesielt mandags morgener. Jeg har hatt angst lenge, og vet hvordan jeg skal "takle" det, men i perioder med mye stress eller andre faktorer kan jeg kjenne på den. Jeg merker at når kroppen ikke er helt i balanse, så er ikke angsten langt unna. Blant annet mandags morgen, når jeg gjerne er veldig trøtt etter helgen. Da kjenner jeg veldig på angstfølelsen i kroppen under morgenstellet, og i bil på vei til jobb, men det gir seg som regel rundt 10.00 tiden når jeg har våknet litt og fått spist noe. Nivåene i kroppen justerer seg, og angsten dempes :)

Anonymkode: b2b37...e52

Skrevet

Jeg får det når jeg våkner med lavt blodsukker.. 

Anonymkode: 5f617...0ac

Skrevet
19 timer siden, Boblee skrev:

Det er ikke uvanlig. Google "Morning Anxiety" :) Noen sier det ofte er pga lavt blodsukker. Som kan forklare hvorfor du opplever det etter du har spist mye sukker kvelden før og at det går over når du har spist. 

Men det føles ikke som lavt blodsukker. Er ikke sulten ellernoe.

Det bare føles som en eller Annen ubalanse. Trenger ikke å ha Spist sukker å kvelden heller, og heller ikke mye.

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merker dette ofte, og spesielt mandags morgener. Jeg har hatt angst lenge, og vet hvordan jeg skal "takle" det, men i perioder med mye stress eller andre faktorer kan jeg kjenne på den. Jeg merker at når kroppen ikke er helt i balanse, så er ikke angsten langt unna. Blant annet mandags morgen, når jeg gjerne er veldig trøtt etter helgen. Da kjenner jeg veldig på angstfølelsen i kroppen under morgenstellet, og i bil på vei til jobb, men det gir seg som regel rundt 10.00 tiden når jeg har våknet litt og fått spist noe. Nivåene i kroppen justerer seg, og angsten dempes :)

Anonymkode: b2b37...e52

Men hvorfor er « nivåene» I utgangspunktet ustabilisert i såfall? 

Skrevet
19 timer siden, Boblee skrev:

Har prøvd å Google, men bare på norsk, og da får jeg bare opp treff om at det er hvis man gruer seg til noe eller at man se i speilet og si til seg selv det blir en god dag😂 

men for meg føles det mer kroppslig og som noe i kroppen/ hjernen som er i ubalanse. Mer «kjemisk» så får prøve å Google, på engelsk

Skrevet

Angst er en følelse som bunner i noe, så vil tenke på hva som er i hverdagen som kan uroe deg. Det kan jo være så enkelt som frykt for å glemme, frykt for å ikke rekke noe, frykt for i å bli tatt i å gjøre dårlig jobb. Har du tanker om at du kanskje kan bli oppsagt feks? Eller dårlig samvittighet for partner eller barn. Så blir følelsen forsterket når du er sårbar. Sårbar er du når du er sliten, trøtt, stresset, eller lavt blodsukker. 

Selv har jeg lavt blodtrykk når jeg ligger, så O det jeg reiser meg, selv om det er sakte, så føler jeg meg svimmel og uvel. Ikke en bra måte å starte dagen på. 

Anonymkode: 550b3...161

Skrevet

Angst og urolig innvendig kan også være redsel for følelsen av angst. Vis det ikke er noe konkret en har angst for så hjelper det ofte å kjenne kroppen sin så godt at en vet at dette er en følelse som forsvinner etter feks, å ha stått opp og spist frokost. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Apis skrev:

Angst og urolig innvendig kan også være redsel for følelsen av angst. Vis det ikke er noe konkret en har angst for så hjelper det ofte å kjenne kroppen sin så godt at en vet at dette er en følelse som forsvinner etter feks, å ha stått opp og spist frokost. 

Jeg våkner også med angst, men den forsvinner når jeg har stått opp. Har ikke angst når jeg legger meg. 

Anonymkode: 9ffac...c82

• 2 uker senere...
Skrevet
På 11.10.2020 den 9.23, Apis skrev:

Det er jo noe som ligger under sånn generelt, men det er ikke nødvendigvis noe spesifikt for dagen. Og så er det rart for meg at det kan være bedre på kvelden, men uansett så våkner jeg igjen med å ha rykket tilbake til start og her helt full av nervøsitet og uro, både fysisk og psykisk. Og det kjennes liksom så «kjemisk» på en måte. Altså at det ikke er tanker eller sånn, men en kroppslig tilstand og en veldig følelse av ustabile nivåer av et eller annet i hodet. Høres rart ut og er vanskelig å forklare men kan jo henden noen skjønner om de opplever det likedan.

før kunne jeg ofte kjenne litt på lignende følelse ifb med pms. Men nå er det litt sånn hele tiden, noe som også styrker min følelse av at det er noen nivåer av et eller annet som styrer litt. (Ikke no galt med syklus og sånn tror jeg), men bare for å forklare.

er mye tett i nesa og sånn,  vet ikke om det kan ha noe å si, at man evt puster dårligere om natten? Feks? Jeg bare tenker høyt.

uansett, utrolig slitsomt, og er jo sånn ellers på dagen og, men er verst om morgenen og noe bedre om kveldene sånn generelt. Har slitt noen mnd med mye psykisk, men det er jo ikke sånn at det hjelper å jobbe med tankene, for alt føles så fysisk og «kjemisk». 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...