Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde nylig besøk av slekt. Jeg ble overrasket over hvor mye de slappet av og hvor lite de bidro i middagslaging, rydding, lek med barna, osv. Jeg laget alle måltidene selv, rydda av, varta opp. Forventet kanskje at de lekte med barna, men de slappe mest av med mobilene i sofaen. Er jeg en krevende vert, eller har jeg rett til å være litt skuffet?  Jeg spør alltid om folk trenger hjelp til middagslaging, rydding osv når jeg er på besøk. Virket som de hadde kommet til hotell. 

Anonymkode: 89d1c...b2c

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det spørs bare om hvilket forhold dere har. Jeg synes vi har altfor lite informasjon til å kunne gi et fornuftig svar.

Dette gjelder dessuten mange spørsmål i forumet...

• Liker 12
Skrevet

Det kommer litt an på hvor lenge de var på besøk, men det er jo vanlig høflighet å bidra på en eller annen måte med handling (dvs. kjøpe noe mat), husarbeid, barnepass eller noe hvis man er på besøk i flere dager. Kanskje spesielt hvis man besøker slektninger med barn i huset.

Alle tenker dessverre ikke sånn, og noen vil kanskje ikke blande seg i din husholdning og "ditt system", men det er jo lov å be om hjelp også.

Skrevet
1 minutt siden, ti10 skrev:

Det kommer litt an på hvor lenge de var på besøk, men det er jo vanlig høflighet å bidra på en eller annen måte med handling (dvs. kjøpe noe mat), husarbeid, barnepass eller noe hvis man er på besøk i flere dager. Kanskje spesielt hvis man besøker slektninger med barn i huset.

Alle tenker dessverre ikke sånn, og noen vil kanskje ikke blande seg i din husholdning og "ditt system", men det er jo lov å be om hjelp også.

Ja, jeg forventer liksom ikke så mye føler jeg. Men hadde jo vært koselig hvis de hadde vist litt interesse for barna, eller hadde tilbydd seg å hjelpe til med å ta av bordet etter middagen. Synes bare det var litt merkelig i og med at jeg alltid tilbyr meg å hjelpe, spesielt om jeg reiser uten barn, hehe

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg forventer liksom ikke så mye føler jeg. Men hadde jo vært koselig hvis de hadde vist litt interesse for barna, eller hadde tilbydd seg å hjelpe til med å ta av bordet etter middagen. Synes bare det var litt merkelig i og med at jeg alltid tilbyr meg å hjelpe, spesielt om jeg reiser uten barn, hehe

Men da vet du det til neste gang, da kan du spørre om hjelp på en hyggelig måte :) 

Skrevet

Når det gjelder lek med barna, det gjør jeg mer enn gjerne hvis barna vil det, men jeg lar alltid barna komme til meg først. 

Når det gjelder praktisk hjelp, jeg spør alltid hos de jeg vet liker hjelp, og aldri hos hos de som alltid har takket nei til hjelp tidligere.

Det jeg derimot ikke forventer av gjestene mine er at de skal være tankelesere.
Vil jeg ha hjelp til noe spør jeg, men stort sett vil jeg ikke det, fordi jeg liker best å gjøre slike ting selv.

Anonymkode: 56b92...e33

• Liker 8
Skrevet

Det er normalt å hjelpe hverandre når man er på besøk hos hverandre! Neste gang tenker jeg du spør om hjelp, så blir det mye mer hyggelig for deg å ha besøk 😊 Og det blir faktisk ofte mye mer hyggelig for se som er på besøk også, for da er samværet mer naturlig. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg forventer ikke at overnattingsgjester skal hjelpe til på kjøkkenet. Men ser gjerne at de trakter kaffe selv, om kanna er tom og de vil ha. Og at de går og tar seg en brødskive om de er sultne utenom måltider. Middager og frokoster, pluss rydde opp etterpå, vil jeg gjøre selv. De er jo ikke kjent med hvor alt er osv, så blir mest mas om de skal styre. Men syns nok at de kan aktivisere barn mens jeg er opptatt på kjøkkenet. 

Anonymkode: 90943...b82

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror aldri jeg har opplevd at gjester ikke spør om de skal hjelpe meg med noe, uansett om det er venninner, familie, kollegaer, barnas tenåringsvenner, osv.  Hadde jeg hatt behov for hjelp og ingen hadde tilbudt seg, så hadde bare jeg spurt om noen kunne hjelpe meg litt.  Evnt. bare delt ut oppgaver til veldig "husvarme" personer 😊  Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å snakke sammen, eller si fra om behov....

Anonymkode: b3a84...f95

• Liker 1
Skrevet

Jeg harer å lage mat, så jeg vegrer meg med å tilby mine tjenester.. bortsett fra å dekke på og ikke minst sette i oppvaskmaskinen etterpå. Hadde mer enn gjerne lekt med/ passet ungene.

Anonymkode: aa229...766

• Liker 1
Skrevet

Synes det kan være litt stress med folk som «hjelper til», særlig med å lage mat, det er jeg ikke noe glad i så jeg vil helst styre med det alene. Blir stressa over at folk skal følge med på hva jeg gjør! Hjelper til hos familie, f eks grovarbeidet som å skrelle og kutte grønnsaker, vaske opp, rydde av og dekke på.

Forventer ikke at gjester skal handle inn. 

Anonymkode: 2c40b...02a

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er litt frekt, ja. Jeg tar det nærmest som en selvfølge at alle er med og rydder bare jeg har middagsbesøk.. i det minste bærer fra spisebordet til kjøkkenet! Overnattingsbesøk er det en selvfølge at de er med å lage mat/rydde, er med barna osv. 

Anonymkode: 24113...02b

Skrevet

Normalt oppegående folk som bryr seg og ser andre, tilbyr å hjelpe. Hadde følt meg som en idiot om jeg ble sittende i sofaen med mobiltlf mens vertskapet ordnet og styrte med alt mulig. Og er det barn i familien så inkluderer man dem. 

Dårlige gjester.

• Liker 3
Skrevet

Det spørs litt på situasjonen, er de hos deg i to dager eller en uke? Jeg tenker alltid at besøket er hovedsakelig gjester, og derfor ikke er pålagt å hjelpe til. Kanskje er de av typen som vil bli spurt og gjerne da stiller opp, det er ikke alltid så lett å få med seg om vert ønsker eller trenger hjelp. Personlig spør jeg om jeg kan hjelpe til, men vet ofte at jeg får nei til svar sånn at jeg tar aldri initiativ til noe selv (ikke alle liker «hjelp», meg selv inkludert). 

Anonymkode: 7791b...855

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs litt på situasjonen, er de hos deg i to dager eller en uke? Jeg tenker alltid at besøket er hovedsakelig gjester, og derfor ikke er pålagt å hjelpe til. Kanskje er de av typen som vil bli spurt og gjerne da stiller opp, det er ikke alltid så lett å få med seg om vert ønsker eller trenger hjelp. Personlig spør jeg om jeg kan hjelpe til, men vet ofte at jeg får nei til svar sånn at jeg tar aldri initiativ til noe selv (ikke alle liker «hjelp», meg selv inkludert). 

De var der i fire dager, jeg var alene med barna i de dagene, så jeg hadde egentlig hendene fulle. Men jeg kunne sikkert vært flinkere til å be om hjelp også. 

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De var der i fire dager, jeg var alene med barna i de dagene, så jeg hadde egentlig hendene fulle. Men jeg kunne sikkert vært flinkere til å be om hjelp også. 

Da vet du til senere at dette er mennesker hvor man i alle fall må be om hjelp, tror ikke de mener noe vondt med å sitte i sofaen, men samtidig forstår jeg at det er frustrerende for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er du så opptatt av at besøket skal holde på med barna? 

Skrevet
24 minutter siden, got2go skrev:

Hvorfor er du så opptatt av at besøket skal holde på med barna? 

Enig

Anonymkode: a9b60...4a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at folk er forskjellige. Noen vil gjerne ha hjelp, andre vil helst styre selv. Det som er normalt høflig er å tilby seg å hjelpe til, så kan verten avgjøre om han/hun vil ha hjelp. 
At gjester aktiviserer barna kan man ikke forvente. 

Anonymkode: 8d464...b41

Skrevet
9 timer siden, SoWhat? skrev:

Normalt oppegående folk som bryr seg og ser andre, tilbyr å hjelpe. Hadde følt meg som en idiot om jeg ble sittende i sofaen med mobiltlf mens vertskapet ordnet og styrte med alt mulig. Og er det barn i familien så inkluderer man dem. 

Dårlige gjester.

ENIG. Har hatt gjester av begge kaliber. Gjett hvem jeg gjerne inviterer tilbake...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...