Anjatapinjata Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Ja hvordan var fødsel nr. 2 sammenliknet med første? Jeg hadde en veldig lang og brutal første fødsel som endte i hasteoperasjon på meg. Babyen gikk alt bra med heldigvis. Men slet lenge etter fødsel og sliter fortsatt med tankene på å skulle gå igjennom samme greia på nytt😩 Vi har endelig fått kjøpt oss hus, og jeg har alltid ønsket to barn. Så tanken på nr. 2 har nå begynt å melde seg. Men pga første fødsel er jeg redd for å gå igjennom det igjen 😢 hadde heller ikke noe super enkelt svangerskap men det gikk nå og jeg klarte å holde meg i jobb delvis hele veien. Noen gode historier her? Vet jo såklart at ingen fødsel er lik, men jordmødrene på sykehuset trøstet meg veldig med at fødsel nr 2 alltid er lettere, men klarer ikke helt å tro på det😐
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Helt lik, minus blødning. Fantastiske fødsler, begge to! Anonymkode: 9a690...b1f
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 2 minutter siden, Anjatapinjata skrev: Ja hvordan var fødsel nr. 2 sammenliknet med første? Jeg hadde en veldig lang og brutal første fødsel som endte i hasteoperasjon på meg. Babyen gikk alt bra med heldigvis. Men slet lenge etter fødsel og sliter fortsatt med tankene på å skulle gå igjennom samme greia på nytt😩 Vi har endelig fått kjøpt oss hus, og jeg har alltid ønsket to barn. Så tanken på nr. 2 har nå begynt å melde seg. Men pga første fødsel er jeg redd for å gå igjennom det igjen 😢 hadde heller ikke noe super enkelt svangerskap men det gikk nå og jeg klarte å holde meg i jobb delvis hele veien. Noen gode historier her? Vet jo såklart at ingen fødsel er lik, men jordmødrene på sykehuset trøstet meg veldig med at fødsel nr 2 alltid er lettere, men klarer ikke helt å tro på det😐 Jeg har det på samme vis. Jeg er henvist til sykehus for samtale om en eventuelt ny fødsel. Jeg må vite litt før jeg tar sjansen på ny graviditet. Jeg hadde alvorlig blødning sist og trenger å vite hva sykehuset forbereder ved en fødsel nr 2. Anonymkode: dcd39...6c5
Anjatapinjata Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #4 Skrevet 10. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det på samme vis. Jeg er henvist til sykehus for samtale om en eventuelt ny fødsel. Jeg må vite litt før jeg tar sjansen på ny graviditet. Jeg hadde alvorlig blødning sist og trenger å vite hva sykehuset forbereder ved en fødsel nr 2. Anonymkode: dcd39...6c5 Må nok muligens det jeg også. For merker jeg er redd for liknende igjen. Alt gikk jo bra, men var veldig skremmende og formen var dårlig i mange uker etterpå. Jeg gledet meg til fødsel, men det ble et totalt mareritt. 😩
Anjatapinjata Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #5 Skrevet 10. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Helt lik, minus blødning. Fantastiske fødsler, begge to! Anonymkode: 9a690...b1f Så bra du hadde gode fødsler 😊 håper jeg får det om det kommer en til også ❤️
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 Fødsel nummer 1 var grusom på flere måter. Fødsel nummer 2 var så lett at jeg kunne hatt den fødselen 10 ganger til. Forstår ikke at det er mulig å ha to så forskjellige fødsler. Det var akkurat som om kroppen «husket» hva den skulle gjøre, og alt gikk så fint. Jeg brukte så mye tid på å grue meg til å føde andre gang, og det hadde jeg virkelig ikke trengt. Anonymkode: 4e192...2fa 4
Anjatapinjata Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #7 Skrevet 10. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fødsel nummer 1 var grusom på flere måter. Fødsel nummer 2 var så lett at jeg kunne hatt den fødselen 10 ganger til. Forstår ikke at det er mulig å ha to så forskjellige fødsler. Det var akkurat som om kroppen «husket» hva den skulle gjøre, og alt gikk så fint. Jeg brukte så mye tid på å grue meg til å føde andre gang, og det hadde jeg virkelig ikke trengt. Anonymkode: 4e192...2fa Godt å høre 😊 jeg var med på min søsters andre fødsel og det gikk fort og enkelt. Drømmefødsel🥰 hennes første var litt som min, bortsett fra blødning og operasjon. Så håper jeg evt får en bedre fødsel nr. 2🙄😊
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 Helt lik, bare noen timer kortere andre gang. Anonymkode: c5fd0...e9b 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 Første fødsel rakk jeg ikke få noe smertelindring, den var helt grusom. Andre fødsel fikk jeg eåpidural, det endte med både tang og vakuum, men fortsstt var den fødselen 1000 ganger bedre enn første 🙏 Anonymkode: e9036...d68 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg har hatt to raske fødsler, men den andre var enda raskere. Første gang var mer overveldende og opplevdes litt kaotisk pga. fall i hjertelyd hos babyen og at det hastet (slapp unna keisersnitt i narkose fordi babyen plutselig kom så fort ut). Andre gang syns jeg ikke riene var helt like, det var fryktelig vondt, men ikke like intenst. Bortsett fra at jeg måtte sy litt var det absolutt ingen komplikasjoner underveis, ingen ekstra overvåkning og en sprek og frisk baby som kom lett ut. Anonymkode: 28ac7...650 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 Andre fødsel var mye raskere og mye lettere. Og mye mindre smertefull. Anonymkode: f5f51...569 2
Vera Vinge Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 Generelt syns jeg stort sett bare jeg hører at folk har enklere fødsler andre gang. Men det fins jo unntak, så klart. Jeg vil uansett råde deg til å be om en samtale med sykehuset hvis du blir gravid, så du både kan lufte tanker og bekymringer og de kan planlegge, dersom det er noe de kan gjøre for å unngå at noe negativt skjer igjen (noen ganger kan de gjøre forebyggende tiltak underveis). For min del har hver fødsel gått raskere og enklere, har født tre ganger. Dessverre har jeg hatt komplikasjoner rett etter fødselen to av gangene, men selve det å få ut barnet har gått enklere for hver gang. Jeg vil faktisk si at fødselen fram til barnet var ute gang nr tre var en drømmefødsel som jeg kunne gjort mange ganger. Og ved den tredje fødselen gjorde de en del tiltak for å forebygge komplikasjonene fra fødsel nr to, og det virket nesten. Uflaks at det ikke gikk, men jeg merket at de var veldig opptatt av å både lytte til meg så jeg fikk en god opplevelse og at de gjorde spesielle ting for å forebygge at morkaka skulle sitte fast igjen (som var min komplikasjon). De sa det ikke er ofte det skjer to ganger, særlig når de vet om risikoen fra tidligere fødsel.
Anjatapinjata Skrevet 10. oktober 2020 Forfatter #13 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, Vera Vinge skrev: Generelt syns jeg stort sett bare jeg hører at folk har enklere fødsler andre gang. Men det fins jo unntak, så klart. Jeg vil uansett råde deg til å be om en samtale med sykehuset hvis du blir gravid, så du både kan lufte tanker og bekymringer og de kan planlegge, dersom det er noe de kan gjøre for å unngå at noe negativt skjer igjen (noen ganger kan de gjøre forebyggende tiltak underveis). For min del har hver fødsel gått raskere og enklere, har født tre ganger. Dessverre har jeg hatt komplikasjoner rett etter fødselen to av gangene, men selve det å få ut barnet har gått enklere for hver gang. Jeg vil faktisk si at fødselen fram til barnet var ute gang nr tre var en drømmefødsel som jeg kunne gjort mange ganger. Og ved den tredje fødselen gjorde de en del tiltak for å forebygge komplikasjonene fra fødsel nr to, og det virket nesten. Uflaks at det ikke gikk, men jeg merket at de var veldig opptatt av å både lytte til meg så jeg fikk en god opplevelse og at de gjorde spesielle ting for å forebygge at morkaka skulle sitte fast igjen (som var min komplikasjon). De sa det ikke er ofte det skjer to ganger, særlig når de vet om risikoen fra tidligere fødsel. Så godt å høre 😊 fødselen min varte 32timer, der 14 av de var helt grusomme smerter. Fikk lystgass og epidural men ingen av delene lindret noe særlig. Usikker på om epiduralen egentlig fungerte på meg🤔 Men komplikasjonen min var den samme som din. Morkaka satt fast. Da den endelig kom etter 1 time så begynte jeg å blø ut og ble hastet på operasjon. Jeg har litt anestesi skrekk, og er ikke overglad i sykehus og leger generelt. Her gikk jo alt veldig fort også så jeg bare gråt. Tenkte at nå var det over.. Har tidligere også slitt med dødsangst også. Det som nesten var værst var å våkne helt alene og følelsen av å ikke få puste etter intubering. Ja anyways, gruer meg veldig til en liknende fødsel igjen. Sa det etter første fødsel at om jeg hadde visst hva som skulle skje hadde jeg aldri fått barn 😐
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #14 Skrevet 10. oktober 2020 Rask og fin! To timer etter første ri var babyen ute. Styrtfødsel uten smertelindring, rakk såvidt å ta på sykehusskjorten, men en fantastisk opplevelse jeg gjerne gjentar! Ingen rifter, barelitt øm et par dager og i super form allerede dagen derpå. Dro hjem etter 12 timer (følte meg klar etter 3), og gikk første tur med baby i bæresele og storesøsken i vogn etter 18 timer. Stooor forskjell fra første fødsel! Anonymkode: 27b45...975 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #15 Skrevet 10. oktober 2020 Første fødsel: vannet gikk, riene startet ikke ordentlig av seg selv, så etter 30t måtte jeg ha riestimulerende drypp. Måtte overvåkes under hele fødsel pga langvarig vannavgang. Presset i over 1t. ca 11t aktiv fødsel. Andre fødsel startet på samme måte, men riene kom av seg selv etter noen timer. Gikk mye fortere, var heftig, men klarte meg fint gjennom smertene hjemme ganske lenge. Hadde ca 3t aktiv fødsel, presset i underkant av 10 minutt. Rakk såvidt å komme inn på fødestua før babyen var ure! Det tok en stund før morkaka kom ut denne gangen. Måtte få akupunktur, og jordmødrene styrte lenge, men kom til slutt av seg selv. Anonymkode: 3a355...d74
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #16 Skrevet 10. oktober 2020 Min første fødsel var fæl, endte opp med tangforløsning på operasjonssalen med revning og mye styr i ettertid. Fødsel nummer to var over på knappe fire timer, rakk ikke smertelindring og fikk bare noen pyntesting. Fødsel nummer to var helt klart best, kunne lett ha gjort det igjen! Anonymkode: 1c29d...4e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #17 Skrevet 10. oktober 2020 Andre var veldig mye lettere og raskere, og mindre skremmende og smertefull, til tross for at andre var setefødsel! Anonymkode: 091a7...904 1
Bolla2 Skrevet 10. oktober 2020 #18 Skrevet 10. oktober 2020 Første fødsel var over på 4 timer, fikk derfor beskjed om å komme til sykehuset ved minste tegn til fødsel andre gang fordi de mente det ville gå enda raskere med andremann. Andremann hadde derimot bedre tid, tok 10 timer fra vi kom på sykehuset, men det er jo egentlig raskt i forhold til mange andre. 1
Sirinna Skrevet 11. oktober 2020 #19 Skrevet 11. oktober 2020 Min første fødsel var lik din, TS. Satt i gang, langt og tungt forløp. Alt gikk skeis til slutt og jeg havnet i narkose i full hast. I epikrisen min kalte de det katastrofesnitt. Nå er jeg gravid med nr to, har termin i mars. Og vet du? Jeg finnes ikke redd. Jeg går inn i det med åpent sinn, for uansett blir det ikke som sist. Jeg har avtalt med føden at dersom det går mot ks skal vi sørge for at det skjer tidligere enn sist hvor de presset meg altfor langt. Jeg skal få være våken denne gangen, uansett! Også vet jeg at alle fødsler er forskjellig, og det er det mye trøst i, for det kan ikke bli stort verre enn sist. Jeg er spent, og helt ærlig så gleder jeg meg. Kanskje jeg endelig skal få oppleve en tradisjonell fødsel. ☺️ 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #20 Skrevet 11. oktober 2020 Første varte lengre, vacuum og klipping. Det ble fullt legeteam og ganske dramatisk. Jeg hadde samtaler med jordmor i etterkant og hun skrev fødebrev sammen med meg når jeg ble gravid med nummer to. Den fødselen varte i seks timer, uten noe dramatikk. Kjempefin og ukomplisert fødsel. Kun mann og en jordmor til stede når baby kom ut. Jeg opplevde den som mye finere og enklere enn den første. Anonymkode: fb054...ab2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå