Example Skrevet 11. oktober 2020 #21 Skrevet 11. oktober 2020 12 timer siden, J.E skrev: Så du tror smitten øker FORDI det ble munnbind påbud i Oslo ? Så de økte ikke mars liksom da ingen brukte munnbind ... Smitten øker fordi studenter har blitt smittet på fester, folk har reist til utlandet og tatt med seg smitte, arrangementer osv. I situasjoner der det ikke brukes munnbind ! Smitte forekommer også på skoler, i barnehager, arbeidsplasser, på visse turer som pensjonist bussen og Hurtigruta osv. Treningssenteret Sats hadde også et mindre utbrudd. I tillegg smittes familie og venner av disse som har blitt smittet på nevnte steder. Ingen av disse stedene bruker man munnbind. Har det vært noen smitte utbrudd som følge av munnbind bruk på kollektiv ? Nei! Synes jeg ser det! Samtlige smittet på buss nr 30 på grunn av munnbind bruk. Endelig har kollektiv i Oslo blitt tryggere sted for alle. Man slipper og få andres dråper midt i fleisen. Og er man så dum at man smitter seg selv med et munnbind som skal mye til da er det jo nær sagt nesten fortjent . Det er ingen heksekunst og lære akkurat. Her må man tenke på folk flest sin sikkerhet. Da er munnbind til bra hjelp som OGSÅ FHI MENER!!! Fint du ramser opp steder hvor folk blir smittet og munnbind er uaktuelt, det understreker bare poenget mitt. Du misforstår derimot det som går på at alle på en buss blir smittet pga munnbind. Det er selvfølgelig ikke sånn. Men kommer det kontaktsmitte på en buss, og folk tar seg mye i ansiktet fordi man bruker munnbind. Folk er ikke flinke til å sprite hender når man tar de på eller av, og i hvertfall når de retter på dem. Jeg har selv måttet bruke munnbind på jobb i enkelte situasjoner og tok meg selv å stadig måtte rette på dem, kun for 10 minutters bruk. Jeg er neppe alene om det. Teoretisk sett er munnbind fint. I praksis når folk blir tvunget, not so much. Nordmenn ønsker ikke å bruke munnbind. Det har vi vel fått med oss nå. Om man presser det gjennom, vil det gå løs på smittevernet på andre måter. 4
AfterTheRain Skrevet 11. oktober 2020 #22 Skrevet 11. oktober 2020 Sorry, men vanlige folk er ikke leger og derfor burde ikke bruke munnbind i det hele tatt. Det er bare unødvendig tull, og 99% av befolkningen som går med det bryr seg ikke om riktig bruk i det hele tatt. Det er bare påtvunget idioti, og de fleste bruker munnbind bare fordi de ikke vil ha kommentarer for at de ikke gjør det. Men egentlig så driter de fleste i det. Og jeg er 100% enig med de. Hva blir det neste idiottiltak? Skal alle gå med romdrakt for alltid? At det har gått så langt at hele verden går med munnbind... helt utrolig idiotisk altså. 5
J.E Skrevet 11. oktober 2020 #23 Skrevet 11. oktober 2020 4 timer siden, Example skrev: Fint du ramser opp steder hvor folk blir smittet og munnbind er uaktuelt, det understreker bare poenget mitt. Du misforstår derimot det som går på at alle på en buss blir smittet pga munnbind. Det er selvfølgelig ikke sånn. Men kommer det kontaktsmitte på en buss, og folk tar seg mye i ansiktet fordi man bruker munnbind. Folk er ikke flinke til å sprite hender når man tar de på eller av, og i hvertfall når de retter på dem. Jeg har selv måttet bruke munnbind på jobb i enkelte situasjoner og tok meg selv å stadig måtte rette på dem, kun for 10 minutters bruk. Jeg er neppe alene om det. Teoretisk sett er munnbind fint. I praksis når folk blir tvunget, not so much. Nordmenn ønsker ikke å bruke munnbind. Det har vi vel fått med oss nå. Om man presser det gjennom, vil det gå løs på smittevernet på andre måter. Selvsagt tror jeg ikke at alle som kommer inn på bussene er Corona smittet. Men 30 prosent av Corona smitten i Oslo kan ikke spores. Så klart at smitte på kollektiv kan skje. Hvorfor skulle det ikke skje? Har du noen gang stått på en buss i Oslo i rush tiden ...? I tillegg til Corona finnes nå mye forkjølelsevirus og snart kommer influensaen også . Munnbind vil beskytte fra alle typer smitte. Det blir mindre smitte generelt og da færre som må testes og gå i karantene. Munnbind er da et lite inngripende tiltak i tillegg til de andre smittevernsrådene. Et supplement. Selvsagt kun til nytte der det blir folksomt, som f. Eks kollektiv i Oslo. Ser jo at du er uenig her. Og vi forblir uenig dette. Jeg er glad at Norge endelig anerkjenner aerosol smitte , velkommen etter ! Når vet vi at aerosol smitte forekommer , og selv ikke en meter avstand er nok. Da er munnbind et godt tiltak. Tror nordmenn i Oslo / Viken bare får rette seg etter påbudet. Det er FHI og Helsedirektoratet som har innført dette. At noen ikke tror det har noe for seg får så være. Synes forøvrig det er skammelig og ikke rette seg etter ALLE smittevernsreglene. De er laget for en grunn. 3
Example Skrevet 11. oktober 2020 #24 Skrevet 11. oktober 2020 2 timer siden, J.E skrev: Selvsagt tror jeg ikke at alle som kommer inn på bussene er Corona smittet. Men 30 prosent av Corona smitten i Oslo kan ikke spores. Så klart at smitte på kollektiv kan skje. Hvorfor skulle det ikke skje? Har du noen gang stått på en buss i Oslo i rush tiden ...? I tillegg til Corona finnes nå mye forkjølelsevirus og snart kommer influensaen også . Munnbind vil beskytte fra alle typer smitte. Det blir mindre smitte generelt og da færre som må testes og gå i karantene. Munnbind er da et lite inngripende tiltak i tillegg til de andre smittevernsrådene. Et supplement. Selvsagt kun til nytte der det blir folksomt, som f. Eks kollektiv i Oslo. Ser jo at du er uenig her. Og vi forblir uenig dette. Jeg er glad at Norge endelig anerkjenner aerosol smitte , velkommen etter ! Når vet vi at aerosol smitte forekommer , og selv ikke en meter avstand er nok. Da er munnbind et godt tiltak. Tror nordmenn i Oslo / Viken bare får rette seg etter påbudet. Det er FHI og Helsedirektoratet som har innført dette. At noen ikke tror det har noe for seg får så være. Synes forøvrig det er skammelig og ikke rette seg etter ALLE smittevernsreglene. De er laget for en grunn. Det siste du sier er viktig, men skal vi få flest mulig til å gjøre dette, må man ta hensyn til tretthet i befolkningen. Munnbind vil gi økt motstand mot smittevernsregler hos mange, og hos andre noe som gjør at man ser lettere på å bryte andre regler. For eksempel avstand. Jeg tror folk undervurderer hvor drittlei mange er reglene. Munnbind vil ikke gjøre dette bedre, snarere tvert imot. 4
J.E Skrevet 11. oktober 2020 #25 Skrevet 11. oktober 2020 1 time siden, Example skrev: Det siste du sier er viktig, men skal vi få flest mulig til å gjøre dette, må man ta hensyn til tretthet i befolkningen. Munnbind vil gi økt motstand mot smittevernsregler hos mange, og hos andre noe som gjør at man ser lettere på å bryte andre regler. For eksempel avstand. Jeg tror folk undervurderer hvor drittlei mange er reglene. Munnbind vil ikke gjøre dette bedre, snarere tvert imot. Spørre undersøkelser viser at to av tre støtter tiltakene i Oslo. Oslo folk er dermed minst lei i hele Norge. Dette er heller ikke tiden for og være egoistisk. Og ikke ville være med og beskytte andre på grunn av en liten tøy eller stoff bit... herregud... dette er faktisk ikke ille eller særlig inngripende. Jeg bor i Oslo. Tar fire kollektiv transport på en dag. I det siste har mange , flesteparten brukt munnbind. Til tross for at påbudet ikke etterfølges. Virker ikke som folk synes dette er så ille. Tror nok at folk flest er interessert i og være med og få ned smitten da alternativet er verre, at vi kan få strengere tiltak.
Example Skrevet 11. oktober 2020 #26 Skrevet 11. oktober 2020 33 minutter siden, J.E skrev: Spørre undersøkelser viser at to av tre støtter tiltakene i Oslo. Oslo folk er dermed minst lei i hele Norge. Dette er heller ikke tiden for og være egoistisk. Og ikke ville være med og beskytte andre på grunn av en liten tøy eller stoff bit... herregud... dette er faktisk ikke ille eller særlig inngripende. Jeg bor i Oslo. Tar fire kollektiv transport på en dag. I det siste har mange , flesteparten brukt munnbind. Til tross for at påbudet ikke etterfølges. Virker ikke som folk synes dette er så ille. Tror nok at folk flest er interessert i og være med og få ned smitten da alternativet er verre, at vi kan få strengere tiltak. Det måtte påbud til for at en del skulle bruke det, og fremdeles gjør mange ikke det. Det forteller deg et mer reellt bilde av ønsket i befolkningen enn en meningsmåling. Det er lett å støtte at andre skal bruke munnbind, men å gjøre det selv er noe annet. Til tross for påbud er det mange som velger å ikke bruke det. Munnbind skaper splid om smittevernsreglene og store demonstrasjoner og motstand. Det ser man mange steder nå, i både USA og Europa. De ser sikkert det samme som Norge, at munnbind ikke virket spesielt effektivt. Danmark har i hvert fall ikke hatt den ønskede effekten. Blå strek er når munnbind blir innført på kollektivtransporten. Nedgangen de er inne i fortsetter litt til, før smitten skyter i været. 4
Example Skrevet 11. oktober 2020 #27 Skrevet 11. oktober 2020 Munnbindpåbud innendørs i Frankrike gjorde virkelig underverker for smitten i landet. Takket være munnbind blir nesten ingen smittet nå.. 2
J.E Skrevet 12. oktober 2020 #28 Skrevet 12. oktober 2020 8 timer siden, Example skrev: Munnbindpåbud innendørs i Frankrike gjorde virkelig underverker for smitten i landet. Takket være munnbind blir nesten ingen smittet nå.. Takket være private sammenhenger der folk gir f.. og er uten munnbind, der går smitten opp! At en og annen kan ha smittet seg selv med et munnbind de har brukt feil, skaper ikke klyngesmitte på samme måte. Da det er vanskelig og smitte andre med et munnbind på. Smitten øker hovedsaklig i situasjonene uten munnbind. Hvorfor i all verden tviler du på nesten alle lands helsemyndigheter , WHO osv? Du mener her at de ikke kan jobben sin da. 1
rosemarin Skrevet 12. oktober 2020 #29 Skrevet 12. oktober 2020 7 minutter siden, J.E skrev: Takket være private sammenhenger der folk gir f.. og er uten munnbind, der går smitten opp! At en og annen kan ha smittet seg selv med et munnbind de har brukt feil, skaper ikke klyngesmitte på samme måte. Da det er vanskelig og smitte andre med et munnbind på. Smitten øker hovedsaklig i situasjonene uten munnbind. Hvorfor i all verden tviler du på nesten alle lands helsemyndigheter , WHO osv? Du mener her at de ikke kan jobben sin da. Dette, pluss at de også nylig har sagt at kontaktsmitte ikke er så vanlig og risikabelt likevel. Det smittes mest direkte mellom folk. Så da er dere jo rart om munnbind skulle øke smitten 2
J.E Skrevet 12. oktober 2020 #30 Skrevet 12. oktober 2020 12 minutter siden, rosemarin skrev: Dette, pluss at de også nylig har sagt at kontaktsmitte ikke er så vanlig og risikabelt likevel. Det smittes mest direkte mellom folk. Så da er dere jo rart om munnbind skulle øke smitten Nettopp! Sjansen for indirekte smitte er konkludert og være liten. Så man smittes ikke lett likevel fra overflater, da inkluderer dette også den minimale faren det er og skulle smittes av et munnbind. Som du sier man smittes mest ved direkte kontakt av dråpesmitte og dråper kan også bli værende i luften noen timer og gi luftsmitte. Derfor burde det bli mer munnbind bruk. F. Eks i en til en yrker osv... hva hjelper det og sprite alle gjenstander mellom hver kunde, når sjansen for indirekte smitten er lav. Mens man prater og er nær hverandre, har direkte kontakt, og dråper slynges ut i luften...
rosemarin Skrevet 12. oktober 2020 #31 Skrevet 12. oktober 2020 30 minutter siden, J.E skrev: Nettopp! Sjansen for indirekte smitte er konkludert og være liten. Så man smittes ikke lett likevel fra overflater, da inkluderer dette også den minimale faren det er og skulle smittes av et munnbind. Som du sier man smittes mest ved direkte kontakt av dråpesmitte og dråper kan også bli værende i luften noen timer og gi luftsmitte. Derfor burde det bli mer munnbind bruk. F. Eks i en til en yrker osv... hva hjelper det og sprite alle gjenstander mellom hver kunde, når sjansen for indirekte smitten er lav. Mens man prater og er nær hverandre, har direkte kontakt, og dråper slynges ut i luften... Men infoen passer jo ikke sammen. Nå var det nettopp enda en sak om hvor lenge viruset overleve å flater. og rart at smitten øker når de bruker munnbind. og de sier at det er mye smitte i Oslo, og det er alvorlig. samtidig som de vil lempe på karantene fordi det ikke smitter så veldig?! Bare rot
J.E Skrevet 12. oktober 2020 #32 Skrevet 12. oktober 2020 7 minutter siden, rosemarin skrev: Men infoen passer jo ikke sammen. Nå var det nettopp enda en sak om hvor lenge viruset overleve å flater. og rart at smitten øker når de bruker munnbind. og de sier at det er mye smitte i Oslo, og det er alvorlig. samtidig som de vil lempe på karantene fordi det ikke smitter så veldig?! Bare rot Ja det er mye sprikende forskning. Men det fremkommer av selv om viruset selv kan leve på overflater svekkes likevel evnen til og smitte . Norske myndigheter og helsemyndigheter fremstår som noe inkonsekvente. Mye frem og tilbake. Det merker folk også og de vet ikke hva de skal tro og noen gir derfor blaffen i tiltakene. Smitten går opp fordi folk smittes i private sammenhenger. Så ikke spesielt rart at smitten går opp til tross for noe munnbind bruk i Oslo.
Example Skrevet 12. oktober 2020 #33 Skrevet 12. oktober 2020 2 timer siden, J.E skrev: Takket være private sammenhenger der folk gir f.. og er uten munnbind, der går smitten opp! At en og annen kan ha smittet seg selv med et munnbind de har brukt feil, skaper ikke klyngesmitte på samme måte. Da det er vanskelig og smitte andre med et munnbind på. Smitten øker hovedsaklig i situasjonene uten munnbind. Hvorfor i all verden tviler du på nesten alle lands helsemyndigheter , WHO osv? Du mener her at de ikke kan jobben sin da. Hvis du blir smittet av kontaktsmitte, så tar med den smitten hjem til familien, så får du plutselig mye mer smitte. Vil du vi skal la være å vaske hender eller sprite de? Det er jo ikke noe poeng da, om det du sier er rett. 1
J.E Skrevet 12. oktober 2020 #34 Skrevet 12. oktober 2020 20 minutter siden, Example skrev: Hvis du blir smittet av kontaktsmitte, så tar med den smitten hjem til familien, så får du plutselig mye mer smitte. Vil du vi skal la være å vaske hender eller sprite de? Det er jo ikke noe poeng da, om det du sier er rett. Selvsagt skal man absolutt ikke slutte med hverken håndvask , antibac , avstand osv. Munnbind er et SUPPLEMENT har jeg skrevet tidligere. Indirekte smitte, direkte smitte med dråpesmitte og luftsmitte hvor dråper blir værende i luften. Alle smittemåter krever hvert sitt tiltak. Men hjelper f. Eks lite i en til en yrker med null avstand at begge har rene hender , at gjenstander er desinfisert når aerosoler svever fritt i luften mellom personene. Det samme gjelder i kollektiv trafikken. 2
Den Sagnomsuste Skrevet 13. oktober 2020 #35 Skrevet 13. oktober 2020 (endret) På 11.10.2020 den 22.49, Example skrev: Det måtte påbud til for at en del skulle bruke det, og fremdeles gjør mange ikke det. Det forteller deg et mer reellt bilde av ønsket i befolkningen enn en meningsmåling. Det er lett å støtte at andre skal bruke munnbind, men å gjøre det selv er noe annet. Til tross for påbud er det mange som velger å ikke bruke det. Munnbind skaper splid om smittevernsreglene og store demonstrasjoner og motstand. Det ser man mange steder nå, i både USA og Europa. De ser sikkert det samme som Norge, at munnbind ikke virket spesielt effektivt. Danmark har i hvert fall ikke hatt den ønskede effekten. Blå strek er når munnbind blir innført på kollektivtransporten. Nedgangen de er inne i fortsetter litt til, før smitten skyter i været. På 11.10.2020 den 22.57, Example skrev: Munnbindpåbud innendørs i Frankrike gjorde virkelig underverker for smitten i landet. Takket være munnbind blir nesten ingen smittet nå.. Fine grafer Example ser du hva de har til felles foruten økningen i smitte? (Hint: ytterjakka må på og solkremen legges bort...) Endret 13. oktober 2020 av Den Sagnsomsuste
Gjeste mann Skrevet 13. oktober 2020 #36 Skrevet 13. oktober 2020 Interessant sak, FHI frarådet påbud om munnbind. De er svært skeptiske til effekten av påbud om munnbind i dagens situasjon. https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095?fbclid=IwAR2CizKi3BBotcE1Jh7YiBzoVlivY1Def00JNktACVHtBJdrQMefk-Btfg4 Munnbindpåbudet var nok en politisk beslutning etter press fra regjeringen og svært mange i Oslo om strengere tiltak, og påbudet har dessverre liten evidens fra kjent smittevernkunnskap. Fra linken: Hvis vi antar at 20 prosent av smittsomme personer med SARS-CoV-2 ikke har symptomer, og videre antar en risikoreduksjon på 40 prosent ved å bruke munnbind, så må 200 000 personer bruke munnbind per uke for å forebygge ett nytt tilfelle i den nåværende epidemiologiske situasjonen 2
rosemarin Skrevet 13. oktober 2020 #37 Skrevet 13. oktober 2020 2 minutter siden, Gjeste mann skrev: Interessant sak, FHI frarådet påbud om munnbind. De er svært skeptiske til effekten av påbud om munnbind i dagens situasjon. https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-frarader-pabud-om-munnbind/72937095?fbclid=IwAR2CizKi3BBotcE1Jh7YiBzoVlivY1Def00JNktACVHtBJdrQMefk-Btfg4 Munnbindpåbudet var nok en politisk beslutning etter press fra regjeringen og svært mange i Oslo om strengere tiltak, og påbudet har dessverre liten evidens fra kjent smittevernkunnskap. Fra linken: Hvis vi antar at 20 prosent av smittsomme personer med SARS-CoV-2 ikke har symptomer, og videre antar en risikoreduksjon på 40 prosent ved å bruke munnbind, så må 200 000 personer bruke munnbind per uke for å forebygge ett nytt tilfelle i den nåværende epidemiologiske situasjonen Så det de sier er at det generelt er liten sjanse for å bli smittet? men munnbind vil jo da uansett være en beskyttelse for de som har det på og de rundt dersom det tilfeldigvis er smitte blant dem, selv om sjansen er liten. så skjønner ikke helt hvorfor det skulle skade å bruke det. Hvis man ser bort fra kontaktsmitte ved å ta på bindet. Men de har jo nettopp også sagt at kontaktsmitte ikke er så vanlig uansett 🤪
Gjeste mann Skrevet 13. oktober 2020 #38 Skrevet 13. oktober 2020 5 minutter siden, rosemarin skrev: Så det de sier er at det generelt er liten sjanse for å bli smittet? men munnbind vil jo da uansett være en beskyttelse for de som har det på og de rundt dersom det tilfeldigvis er smitte blant dem, selv om sjansen er liten. så skjønner ikke helt hvorfor det skulle skade å bruke det. Hvis man ser bort fra kontaktsmitte ved å ta på bindet. Men de har jo nettopp også sagt at kontaktsmitte ikke er så vanlig uansett 🤪 Helt enig i at det ikke skader noen å bruke det 🙂 Poenget var nok at innføringen av munnbind burde skje som råd. Altså en anbefaling og ikke et påbud, siden det beviselig ikke gjør noe stor forskjell for antall smittede. 1
Tiara07 Skrevet 13. oktober 2020 #39 Skrevet 13. oktober 2020 Enig! Har ofte lyst å spørre folk hvorfor de bruker munnbind, da jeg mistenker at de fleste gjør det fordi de tror de beskytter seg selv.... Kan bekrefte at jeg ser nesten ingen som bruker det riktig! I dag, dame på bystasjonen i Bergen kjøper hotdog med munnbind på. Mye styr med ketchup og sennep, før hundrar ned munnbindet og trykker i seg hotdogen. Ikke bare det; hun skulle også ha kaffe, og spiste og slafset på hotdogen over kaffeautomaten (hun var ikke så høy), og eneste jeg tenkte var; der lurer hun seg selv og gir blaffen i andre! En annen jeg tar bybanen med, plukker og ordner på munnbindet hele tiden, hver eneste dag, mens hun holder seg fast og tar over alt inne på banen..... 2
rosemarin Skrevet 13. oktober 2020 #40 Skrevet 13. oktober 2020 8 minutter siden, Tiara07 skrev: Enig! Har ofte lyst å spørre folk hvorfor de bruker munnbind, da jeg mistenker at de fleste gjør det fordi de tror de beskytter seg selv.... Kan bekrefte at jeg ser nesten ingen som bruker det riktig! I dag, dame på bystasjonen i Bergen kjøper hotdog med munnbind på. Mye styr med ketchup og sennep, før hundrar ned munnbindet og trykker i seg hotdogen. Ikke bare det; hun skulle også ha kaffe, og spiste og slafset på hotdogen over kaffeautomaten (hun var ikke så høy), og eneste jeg tenkte var; der lurer hun seg selv og gir blaffen i andre! En annen jeg tar bybanen med, plukker og ordner på munnbindet hele tiden, hver eneste dag, mens hun holder seg fast og tar over alt inne på banen..... Det vil jo beskytte den som har det på også, til en viss grad. Jeg har vært hos lege til en undersøkelse hvor helsepersonellet hadde på munnbind for å beskytte seg selv (vanlig kirurgisk munnbind). utover det, enig i det du skriver. Men hvis hun dama tar på munnbindet etter hun er ferdig å spise så vil det jo fortsatt ha effekten å beskytte mot dråper når hun puster eller hoster sammeb med andre, uansett hvor «sKittent» det er 2
Fremhevede innlegg