Gå til innhold

Prevansjon og bivrikninger

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Tutta_*
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som har opplevd mellomblødninger i forbindelse med bruk av p-piller? Jeg har gått på trionetta i 7 år og etter ca fem år fikk jeg plitselig små mellomblødninger midt i pille perioden. Det ser ut som farget utflod. Har selvfølgelig tatt div perøver hos gynekolog, ultralyd innvendig, og prøvd frysing. Hun sa det ikke var noe galt med meg, og at jeg måtte leve med dette. Det siste året har jeg også fått veldig mye vondt i brystene, selv utenom mens perioden. Har også sjekket dette med ultralyd, og det var heller ikke noe galt her. Jeg har ikke hatt sexlyst heller på i hvertafall ett år. Så nå lurer jeg på om alt dette kan ha med p-pille bruk å gjøre. Men hva skal jeg bruke da, hvis jeg ikke skal bruke hormoner? Planlegger å slutte med piller i desember uansett. Har tenkt å prøve å bli gravid i løpet av april/mai neste år. Vil ikke bli gravid før februar. Kondom er uaktuelt. Setter pris på svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det kan virke som du reagerer på for mye østrogen. Prøv p-ringer, de avgir mye mindre mengder på østrogen av gangen, så de bivirkningene du får av p-piller forsvinner gjerne helt eller delvis når du bytter. Selv fikk jeg migrene av p-piller, og migrenen forsvant kjapt etter jeg gikk over til p-ringer.

Noen er skeptiske til å bruke p-ringer, men jeg er kjemepfornøyd!

* Den er veldig enkel å sette inn, du bare bøyer den sammen til en strek og skyver den inn, så smetter den på plass av segselv. Det spiller ingen rolle hvordan den sitter, den virker like bra sålenge den er i skjeden.

* Den koster 100kr måneden (300kr for 3 ringer)

* Jeg synes det er mye lettere å huske å skifte ring enn å huske pille hver eneste dag, og du trenger ikke huske prevansjonen hver gang du skal bort

* Ringen tas ut etter 3 uker, så har du 1 uke på å ha mensen før du setter inn ny ring

* Vil du hoppe over mensen, kan du bare sette inn en ny ring med en gang du tar ut den gamle etter 3 uker. Legen anbefalte at jeg ikke hopper over mer enn 2(eller var det 3?) menstruasjoner på rad, dvs 3 måneder uten mensen om man vil.

* Du er ikke like lenge steril etter p-ring som etter p-piller, pga mindre østtrogendoser

Det eneste negative er at hvis du sliter med menssmerter og mensplager, så vil ikke p-ringen dempe disse like godt som p-piller. Med p-pillene ble smerter og plager minst halvert, mens med p-ringer det mer som 3\4 av slik det var uten noen hormonprevansjon.

Gjest gjest1
Skrevet

Du kunne jo byttet til enfase-piller for å se om det er bedre? Yasmin feks.

Selv har jeg prøvd det aller meste av p-piller, og ingenting fungerte for meg. Fikk forferdelige humørsvigninger av alle, også p-sprøyte og p-ring var forferdelig for meg. Har nå kobberspiral. Kunne ikke vært mer fornøyd :)

Gjest Myztica
Skrevet

Jeg gikk på det samme som deg i 6 år... og jeg hadde ofte slike mellomblødninger du beskriver. Prøvde å bytte merke (til Yasmin), dermed ble mellomblødningene borte. det hjalp i alle fall for meg, men dette er nok veldig individuelt... Sexlysten kom ikke tilbake da jeg byttet merke, men etter at jeg sluttet på pilla har den kommet tilbake ja :)

Skrevet

Jeg har to bivirkninger ved bruk av Trionetta, og det er at sexlysten er nesten helt borte og at jeg legger på meg!! Går opp nesten to str... :sur:

Funderer nå på å enten bytte merke eller gå over til noe uten hormoner!! :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...