AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #1 Skrevet 10. oktober 2020 Er aksjer og fond arbeidende kapital? Hva mener regjeringen når de snakker om arbeidende kapital? Anonymkode: 3bdf7...a83
MorTil2 Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Ja, slik jeg forsto det på NRK Debatt sist, så er sparing i aksjer og fond definert som arbeidende kapital. Det er penger som går inn i bedrifter og som er med på å skape verdier. I motsetning til penger som blir stående på en sparekonto, og som den enkelte selv ikke velger aktivt å bruke til å skape verdier. Men som Støre påpekte, sparepenger på konto er egentlig også arbeidende kapital, da det er penger som bankene igjen låner ut til mennesker som trenger lån. Men det blir altså ikke definert som arbeidende kapital, fordi spareren kun indirekte er med på verdiskapingen.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 1 minutt siden, MorTil2 skrev: Ja, slik jeg forsto det på NRK Debatt sist, så er sparing i aksjer og fond definert som arbeidende kapital. Det er penger som går inn i bedrifter og som er med på å skape verdier. I motsetning til penger som blir stående på en sparekonto, og som den enkelte selv ikke velger aktivt å bruke til å skape verdier. Men som Støre påpekte, sparepenger på konto er egentlig også arbeidende kapital, da det er penger som bankene igjen låner ut til mennesker som trenger lån. Men det blir altså ikke definert som arbeidende kapital, fordi spareren kun indirekte er med på verdiskapingen. Takk, men er da utenlandske aksjer definert som arbeidende kapital? I så fall er det jo rart at man belønnes for det. Anonymkode: 3bdf7...a83
MorTil2 Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, men er da utenlandske aksjer definert som arbeidende kapital? I så fall er det jo rart at man belønnes for det. Anonymkode: 3bdf7...a83 Mulig man ser det i forhold til verdensøkonomien? Utenlands verdiskaping er et gode for norsk økonomi. Bl a har prisen på olje gått ned i forbindelse med Covid-19 fordi aktiviteten i verdensøkonomien avtok. Dette igjen påvirker norske arbeidsplasser.
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 1 time siden, MorTil2 skrev: Mulig man ser det i forhold til verdensøkonomien? Utenlands verdiskaping er et gode for norsk økonomi. Bl a har prisen på olje gått ned i forbindelse med Covid-19 fordi aktiviteten i verdensøkonomien avtok. Dette igjen påvirker norske arbeidsplasser. For meg er det egentlig ganske bra, for jeg har endel penger i fond som har utenlandske aksjer. Men jeg sliter med å se at de pengene bidrar til verdiskapning i Norge. Kanskje det er noe av det du sier, men synes det er litt rart. Anonymkode: 3bdf7...a83
MorTil2 Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: For meg er det egentlig ganske bra, for jeg har endel penger i fond som har utenlandske aksjer. Men jeg sliter med å se at de pengene bidrar til verdiskapning i Norge. Kanskje det er noe av det du sier, men synes det er litt rart. Anonymkode: 3bdf7...a83 Jeg har ikke tenkt så mye på det, før innlegget ditt, og prøver bare å ressonere meg frem til en forklaring som gir noenlunde fornuft. Å google det viser seg ihvertfall ikke å hjelpe, for jeg finner ingen entydig definisjon på "arbeidende kapital", langt mindre ifh til om denne må befinne seg innenfor landets grenser eller ikke for å medregnes i skatterabatten. Det eneste jeg finner som snevrer det noenlunde inn, er at det i en ASK kun kan investeres i aksjer og fond som er børsnotert på Oslo Børs, og der selskapene er hjemmehørende i EØS/EU. Da kan det kanskje også ha noe med reglene Norge må forholde seg til som medlem av EØS?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 57 minutter siden, MorTil2 skrev: Jeg har ikke tenkt så mye på det, før innlegget ditt, og prøver bare å ressonere meg frem til en forklaring som gir noenlunde fornuft. Å google det viser seg ihvertfall ikke å hjelpe, for jeg finner ingen entydig definisjon på "arbeidende kapital", langt mindre ifh til om denne må befinne seg innenfor landets grenser eller ikke for å medregnes i skatterabatten. Det eneste jeg finner som snevrer det noenlunde inn, er at det i en ASK kun kan investeres i aksjer og fond som er børsnotert på Oslo Børs, og der selskapene er hjemmehørende i EØS/EU. Da kan det kanskje også ha noe med reglene Norge må forholde seg til som medlem av EØS? Jeg mistener egentlig at dette bare er noe Høyre bruker for å gi mer skattelette til de som har mye, ikke at det er en logisk forklaring bak det. Anonymkode: 3bdf7...a83 1
newman01 Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 Arbeidende kapital er anleggsmaskiner, utstyr og bygninger som benyttes i verdiskapende virksomhet. Tenk at man eier Oslo Liftutleie. Alle liftene har en kostnad og verdi. Om man eier 100 lifter som koster 3 millioner pr stk har man en egenkapital i selskapet på 300 millioner. Dette er verdier man må betale formuesskatt på. I dårlige tider hvor man ikke får leid ut lifter er det kjiipt å måtte selge lifter for å betale formuesskatt. Man kan jo ikke ta utbytte, siden man ikke tjener penger. Man kan alltids sparke ansatte for å spare penger, men på kort sikt hjelper ikke det når skatteregninga kommer. Da må man selge eiendeler. Er markedet dårlig får man en dårlig pris på liften, og man må kanskje selge 3 eller 4 for å dekke regningen. Salgssummen må betales ut som utbytte, siden man ikke kan blande selskapets økonomi og privat økonomi. Staten tar 31% skatt på utbytte. Så skatt på arbeidende kapital er ikke alltid optimalt 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 3 timer siden, newman01 skrev: Arbeidende kapital er anleggsmaskiner, utstyr og bygninger som benyttes i verdiskapende virksomhet. Tenk at man eier Oslo Liftutleie. Alle liftene har en kostnad og verdi. Om man eier 100 lifter som koster 3 millioner pr stk har man en egenkapital i selskapet på 300 millioner. Dette er verdier man må betale formuesskatt på. I dårlige tider hvor man ikke får leid ut lifter er det kjiipt å måtte selge lifter for å betale formuesskatt. Man kan jo ikke ta utbytte, siden man ikke tjener penger. Man kan alltids sparke ansatte for å spare penger, men på kort sikt hjelper ikke det når skatteregninga kommer. Da må man selge eiendeler. Er markedet dårlig får man en dårlig pris på liften, og man må kanskje selge 3 eller 4 for å dekke regningen. Salgssummen må betales ut som utbytte, siden man ikke kan blande selskapets økonomi og privat økonomi. Staten tar 31% skatt på utbytte. Så skatt på arbeidende kapital er ikke alltid optimalt Takk, det blir litt mer logisk i en slik situasjon. Men det er jo noe helt annet enn at man eier utelandske aksjer. Finnes det tall på hvor mye som er i en situasjon du beskriver og hvor mye som er i utenlandske aksjer? Anonymkode: 3bdf7...a83 1
MorTil2 Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 3 timer siden, newman01 skrev: Arbeidende kapital er anleggsmaskiner, utstyr og bygninger som benyttes i verdiskapende virksomhet. Tenk at man eier Oslo Liftutleie. Alle liftene har en kostnad og verdi. Om man eier 100 lifter som koster 3 millioner pr stk har man en egenkapital i selskapet på 300 millioner. Dette er verdier man må betale formuesskatt på. I dårlige tider hvor man ikke får leid ut lifter er det kjiipt å måtte selge lifter for å betale formuesskatt. Man kan jo ikke ta utbytte, siden man ikke tjener penger. Man kan alltids sparke ansatte for å spare penger, men på kort sikt hjelper ikke det når skatteregninga kommer. Da må man selge eiendeler. Er markedet dårlig får man en dårlig pris på liften, og man må kanskje selge 3 eller 4 for å dekke regningen. Salgssummen må betales ut som utbytte, siden man ikke kan blande selskapets økonomi og privat økonomi. Staten tar 31% skatt på utbytte. Så skatt på arbeidende kapital er ikke alltid optimalt Det du beskriver,er det folk typisk forstår med arbeidende kapital. Det er verdier i et selskap eller en bedrift som trengs for å skape ytterligere verdier. Slik sett, blir det riktig å begrense beskatningen,da det vil være til hinder for videre drift og utvikling. Det mange kanskje ikke vet,er at penger investert i aksjer og aksjefond også er arbeidende kapital. Når man tenker på det,så er det jo logisk. Kjøper jeg fond, er jeg med på å tilføre kapital til et børsnotert selskap. Det som forvirrer,er hvorfor man skal få skatterabatt i Norge,for å investere i fond som er bygget opp av utenlandske aksjer. Men det og er jo logisk, hvis man ser det i et internasjonalt perspektiv og ikke isolert nasjonalt perspektiv.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2024 #11 Skrevet 4. mai 2024 On 10/10/2020 at 2:51 PM, AnonymBruker said: Jeg mistener egentlig at dette bare er noe Høyre bruker for å gi mer skattelette til de som har mye, ikke at det er en logisk forklaring bak det. Anonymkode: 3bdf7...a83 Det handler helt klart delvis om at Høyre ønsker å gi skattelette til de som har mest. Husk at de som eier "arbeidende kapital" typisk er de rikeste. Om man fjerner formuesskatten kun på arbeidende kapital ender man med at de rikeste blir nullskatteytere, mens de som har moderate formuer må betale formuesskatt. Eier man egen bolig og har den nedbetalt vil man kunne ende med formuesskatt. Man kan også ende med at en som er leietaker som ikke har råd til å kjøpe bolig ender opp med å måtte betale formuesskatt, mens utleieren som eier enormt mange boliger slipper å betale formuesskatt siden utleieboliger regnes som arbeidende kapital. Det som også er relevant her er at formuesskatten er der for å sørge for at de rikeste også betaler skatt. Høyre og de rikeste vil gjerne fortelle deg at så lenge man har skatt på utnytte så kommer de rikeste til å betale skatt. Men de rikeste passer på å ikke ta utbytte eller å få utbyttet klassifisert som skattefritt utbytte. De rikeste driver med mye lovlig og ulovlig triksing for å kunne få ta utbytte eller noe tilsvarende utbytte skattefritt. Det er det som er hovedgrunnen til formuesskatten for at de rikeste ikke skal kunne lure seg unna all skatt. Så kan man selvsagt si at formuesskatten kan slå uheldig ut. Men det gjelder ALL skatt. Det går ikke an å lage et skattesystem som ikke slår ut uheldig for noen, med mindre man har null skatt på alt. Men det slår selvsagt uheldig ut på svært mange fordi da har man heller ingen stat som kan beskytte og hjelpe innbyggerne. De som er i mot formuesskatten vil også gjerne si at formuesskatten er særnorsk og at det er nesten ingen land i vesten som har formuesskatt. Det er sant. Men de andre landene har nærmest alltid en arveskatt og en skatt på bolig som er langt høyere enn i Norge og det er deres måte å prøve å få de rike til å betale skatt på. Men de som er i mot formuesskatten i Norge sier aldri at de i stedet ønsker en formuesskatt og høy boligskatt. Så det blir veldig spesielt når de som er i mot formuesskatt mener den bør avskaffes fordi det er urettferdig mot rike nordmenn at de må betale en skatt utlendinger slipper når rike nordmenn slipper å betale skatter som rikinger i andre land må betale. Et skattesystem er jo nettopp et system hvor man ikke kan plukke ut de delene du liker og de delene du ikke liker slik at du selv blir nullskatteyter. Kan legge til at jeg med "nullskatteyter" her mener skatt som betales av deg personlig. De rike kan selvsagt sies å betale skatt gjennom selskapene sine. Men det samme gjør arbeidstakere. Arbeidsgiveravgiften betales formelt av arbeidstakeren, men den betales reelt av arbeidstakeren som får tilsvarende lavere lønn. Anonymkode: 0a7cf...a4e
newman01 Skrevet 5. mai 2024 #12 Skrevet 5. mai 2024 Du glemmer at veldig mange av de du omtaler ikke har en jobb. Blir fort gjort å være «nullskatteyter» når man ikke har en jobb og ikke får lønn. Selskapene de eier betaler selskapsskatt av overskudd, og man betaler som regel skatt på utbytte. Hvordan tenker du at man skal betale skatt av en lønn man ikke har?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå