Gå til innhold

Røykepause

Fremhevede innlegg

Skrevet

Takk for masse tilbakemeldinger.

Middagen var skal vare tre timer pga at da kommer resten av gjestene. Dvs de som røyker (ca 5 stk av 50) må klare seg ca 2 timer uten røyk. Selv om jeg selv ikke røyker syns jeg det burde være overkommelig.

Noe av det verste jeg vet er røyklukt. De som ikke ville overholde denne hele røykepausen er de som sitter ved siden av meg og hadde det vært flere røykepauser ville jeg slitt med apetitten pga lukten. Hadde det ikke vært nærmeste familie hadde jeg satt de lengst vekk fra meg.

To pauser vil også ta ekstra med tid. Og vi har ikke sånn kjempegod tid under middagen med tanke på alle talene som skal være.

Må sies de ble også sure fordi jeg ikke ville ha røyking innendørs.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vårt bryllup var det MANGE røykere, deriblandt mine foreldre som er storrøykere av det harde slaget......

Vi røyker ikke lenger selv, men gjorde tidligere.

Toastmaster informerte i starten av middagen at det ble en røykepause etter hovedretten. ALLE overholdt dette og det var ingen sure miner.

Det må sies at det da skjedde noe hele tiden, i form av taler, sanger eller rett og slett at toasmaster snakket. Det hadde da vært veldig synlig (og sikkert pinlig) dersom noen hadde forlatt bordet utenom pausen.

Jeg så ikke på dette som noe problem i utgangspunktet heller.

Antalet pauser må jo også styres litt av lengden på middagen. Selv satt vi til bords i 3 timer og da er 1 pause nok.

Folk som røyker har heller ikke muligheten for å røyke oftere når de er på jobb, har de vel??

Skrevet

synes det holder med en pause jeg.

og at de som røyker bare har tenkt til å gå ut synes jeg er respektløs!

vet ikke hvor mange pauser vi kommer til å ha under våres midddag... I new York er det vel bare vennina mi som røyker.. (vet ikke om fetter + kusine røyker der,, men tviler på det).. ås kanskje en mellom middag og dessert.. er vel blitt toaltforbud mot røyking inne i new york også så..så da må hun gå ut..

hjemme i norge er det vel kanskje 4 som røyker.. men trur ikke at det blir så mange pauser for det akkuratt... det kan man heller gjøre etter middagen..

Gjest Gjest
Skrevet

Vi skal ha kun en røkepause i vårt bryllup. Toastmaster ønsket dette selv pga timingen ift bandet. Han er storrøyker selv. Man bør respektere vertskapet, mht all den planleggingen de har hatt. Provoserende å høre at noen kunne tenke seg å melde avbud bare fordi man ikke hadde mer enn én røykepause. Ikke gode venner, hvis det er nok, kan de bli hjemme for min del!

Snart Fru

Skrevet

JEg har vært i bryllup uten røykepause. Der gikk MANGE ut til enhver tid uten å bry seg om taler osv. Veldig forstyrrende og uhøflig.

Serverte i et bryllup for et par år siden hvor det var lagt inn pause mellom hovedrett og dessert. Det fungerte veldig bra. Da fikk vi som serverte mer ro på oss til å fjerne tallerkner osv, samt dekke på til dessert.

Minst 1 pause BØR det være.

Skrevet

Vår middag var på ca. 2 1/2 time og vi hadde ikke innlagt røykepause, og det var heller ingen som gikk ut og røkte. De holdt seg godt til etter middagen

Skrevet

Vår middag varte i 3 og en halv time, og vi hadde en pause, etter hovedrett og før dessert. Alle fulgte dette, pausen varte i ca ti minutter. Mye skjedde innimellom matserveringen,så det hadde vært ganske dumt om noen hadde gått ut midt i en tale eller en sang. Synes en pause er nok, men man må se det litt an når det gjelder lengden på middagen...

Skrevet

Vi skal ha koldtbord på den store dagen, men regner med det blir lagt inn en liten pause mellom selve koldtbordet og desserten. Vi har såpass mange taler at vi har ikke tid til å ha røykepauser i hytt og pine, da får heller folk vente til pausen, eller gå ut mens de andre spiser.

Skrevet (endret)

Vi hadde NULL pauser med vilje, og toastmasteren (som selv røyker) opplyste om det i forkant. Hadde også mentalt forberedt våre røykevenner på det. Synes det ikke er noe hyggelig når 60 % plutselig reiser seg fra bordet midt i en lengre middag og blir borte. Slettes ikke alle som kommer inn rett etter røyken heller.

Regnet med at min harry del av familien ikke kom til å overholde det. Maten kommer uansett ikke på løpende bånd (særlig ikke mellom middag og dessert), folk går jo uansett på do osv. Så de som ikke ville overholde "vår regel" om ingen røyk, snek seg allikevel ut for å røyke. Men de gjorde det diskret, mellom retter og slettes ikke så mange som ellers ville gått (en del ikke-røykere pleier ellers ofte å bli ed for å prate osv).

Greit nok, men de fleste overholdt det, eller røyket ihvertfall veldig fort, kun noen få trekk. Og middagen fløt fint uten at folk trampet inn og ut i hopetall. Varet i 3,5 timer. Angrer så absolutt ikke på at det ble slik, og synes vi hadde en glimrende løsning.

Endret av Melk
Gjest Miss.Chanel
Skrevet

er det røyker dere ikke liker folk går ut å gjør?

for dere ser vel ikke rart på folk som reiser seg å må på toalettet?

da jeg fikk høre lokalet (odd fellow) var røykfritt, må jeg erlig innrømme jeg ble en smule deppa! etter røykeloven gidder jeg ikke "dra på byen", kosen er borte og det lukter bare grusomt svette innpå utestedene!

jeg har også vert ikkerøyker (da jeg var gravid) , men nå er jeg røyker igjen...og synes det er ok. Å sitte i en 3-4 timers middag uten røyk blir slitsomt, jeg kommer ivertfall ha pauser mellom hovedrett 1 og 2 og desserten.

synes det blir skikkelig kjipern å måtte gå ut senere for å røyke også, når folk er "i farta" , blir det mye flying ut for å røyke, isteden at alle kunne kose seg i sofaen med røyken sin.... men men, sånn er loven! :frustrert:

Skrevet

Det er nå dessverre slik at brudeparet ikke er alene på bryllupsmiddagen - det er faktisk gjester der også! Og dere kan i og for seg mene hva dere vil om at folk bør kunne holde seg, men faktum er at de færreste gjør det.

Hvis dere ønsker en knirkefri middag og fornøyde gjester, så gå for to pauser, og sørg for at toastmaster gjør klart NÅR pausene er, og at det er et tett program slik at dete er viktig at alle sitter til bords når det ikke er tale.

Det bør ikke gå mer enn to timer mellom pausene, det er et maksimum. Husk, folk skal på do også.

Dete blir ikke en bra bryllupsfest hvis ikke gjestene koser seg også!

Gjest Gjest
Skrevet
Det er nå dessverre slik at brudeparet ikke er alene på bryllupsmiddagen - det er faktisk gjester der også! Og dere kan i og for seg mene hva dere vil om at folk bør kunne holde seg, men faktum er at de færreste gjør det.

Hvis dere ønsker en knirkefri middag og fornøyde gjester, så gå for to pauser, og sørg for at toastmaster gjør klart NÅR pausene er, og at det er et tett program slik at dete er viktig at alle sitter til bords når det ikke er tale.

Det bør ikke gå mer enn to timer mellom pausene, det er et maksimum. Husk, folk skal på do også.

:Nikke:

Skrevet

Det har forundret meg hvor mange bruder her som er av en helt annen oppfatning. "Det er VÅRT bryllup, derfor skal vi ha det som VI vil." Minner meg furtne unger.

Gjest gjest1
Skrevet

Enig med de over her, det er viktig at gjestene koser seg i selskapet også.

Det er godt med en benstrekk eller to, folk må på do og noen har lyst på litt frisk luft. Ikke alle som vil ha pauser er røykere. Vi ikke-røykere syns det er godt med pauser også ;)

Det er toastmaster sin oppgave å opplyse om når det er pauser og be alle overholde dette.

Skrevet

Røyker ikke jeg.

Men jeg synes også det er lite med bare 1 pause under den lange middagen - deilig å strekke litt på benene!

Hva med å legge inn en mellom hovedrett og dessert ogaå?

Gjest Gjest
Skrevet
Det har forundret meg hvor mange bruder her som er av en helt annen oppfatning. "Det er VÅRT bryllup, derfor skal vi ha det som VI vil." Minner meg furtne unger.

:klappe:

Skrevet

Vi skal ha en pause mellom hovedretten og desserten,det burde holde. Toastmasteren skal informere gjestene om det,regner ikke med at det skal bli noe problem.

Gjest Gjest
Skrevet

Så lenge folk er diskret når det skal røykes så må det vel gå greit? Jeg tok meg maaaange røykepauser under det forige bryllupet jeg var i. Det var det flere som også gjorde. men jeg valgte tidspunktene med omhu. det blir en del pauser mellom rettene og da er det like greit å strekke på beina om behovet er der. det skjedde en gang at en tale ble holdt mens jeg hadde meg en røyk. da holdt jeg meg unna til vedkommende var ferdig med talen.

at det kan oppfattes som uhøflig forundres jeg over. Men noen bruder reagerer jo på så mangt når det gjelder den "superviktige" etiketten....

Skrevet

Jeg syns det er uhøflig å gjøre som du sa og ta maaaange røykepauser. Hva om alle skulle gjort det? :overrasket:

Det greieste og beste er 1-2 pauser som blir styrt av toastmaster.

Gjest Gjest
Skrevet

Vel, alle røyker ikke! Derfor blir det ingen reel problemstilling. Jeg så an situasjonen og var, som sagt, diskret. Er tilhenger av vanlig folkeskikk jeg og.

Ingen dør om ikke jeg får med meg alle talene. Og om noen blir fornærmet fordi jeg ikke fikk med meg talen til Onkel Bjørn så får de bare bli det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...