vackraflickan Skrevet 27. juli 2005 #1 Skrevet 27. juli 2005 Vi skal snart gifte oss. Vi skal ha en pause før desserten for de som vil tisse eller røyke. Det er ca 10 % av gjestene som røyker. Nå har et par av de som røyker sagt at jeg er meget uhøflig som bare har en røykepause og den kom de ikke til å overholde, men å gå ut når det passet dem. Det gikk da virkelig ikke ann å ikke ha røkyepause mellom hver servering! Jeg måtte jo ta hensyn til gjesten! Jeg er allergisk mot røyk og kan ikke tenkte meg noe verre enn å sitte ved siden av noen som akkurat har røyket. Jeg syns det er uhøflig å gå ut å røyke når man føler for det under en bryllupsmiddag. Hva om toastmaster hadde planer om en tale eller sang? Måtte bare få ut litt frustrasjon.
lene24 Skrevet 27. juli 2005 #2 Skrevet 27. juli 2005 I vårt bryllup er vi nesten de eneste som ikke røyker, og vi skal legge inn en eller to røykepauser under maten... Det har det vært i de andre bryllupene vi har vært i også, og det har fungert veldig bra! Husk for all del at det er deres bryllup, og ingen andres, så gjør sånn som dere føler det, og det vil alltid være noen som er misfornøyd med et eller annet, eller ville gjort ting annerledes.... Røyk hører ikke med under en fin middag synes jeg personlig!! Lykke til
Gjest Dilla Skrevet 27. juli 2005 #3 Skrevet 27. juli 2005 Jeg røyker ikke selv, men har gjort det tidligere. Jeg skjønner godt hva du mener om å sitte ved siden av en som nettopp har røykt, men jeg skjønner også røykerne. Som regel er jo bryllupsmiddager veeeeeldig lange og aldri smaker vel røyk så godt som etter mat. Så dersom dere skal ha to serveringer av hovedretten, kunne det kanskje vært en liten pause mellom serveringene? Da slipper dere i hvertfall det med at gjestene går ut i tide og utide.
Glossy Skrevet 27. juli 2005 #4 Skrevet 27. juli 2005 Vi hadde lagt inn en del røykepauser da en del røykte i vårt bryllup, men uansett hvor mange pauser vi hadde så gikk folk bare ut når de følte for det... Ikke særlig høflig akkuratt, men jeg tror ikke det er til å unngå. Så mitt tips er å legge inn noen pauser, og de som ikke takler å holde seg til pausene går uansett ut når det passer de. Så ikke ta FOR mye hensyn.
Gjest gjesta Skrevet 27. juli 2005 #5 Skrevet 27. juli 2005 Jeg røyker selv og syntes det hørtes ut som få røykepauser. MEN... du sier du er allergisk, og DET hadde jeg respektert, og heller ventet med å røyke til etter middagen. Det er deres dag, og jeg synes det er tåpelig at hun sa det til deg. MEN... kanskje du kan sette gjestene som røyker et stykke fra deg, så kan de kanskje gå ut litt oftere, og du vil ikke bli allergisk?
smilepia Skrevet 27. juli 2005 #6 Skrevet 27. juli 2005 Toastmasteren vår hadde planlagt kun en pause underveis i middagen. Mellom 2.gangs servering og dessert. Og hun opplyste om dette ved middagens begynnelse. Likevel gikk folk ut å røkte når det passet dem. Veldig uhøfflig, og latterlig å måtte rope dem inn fordi nå skule det være en tale, men slik ble det. Mener selv at det er uhørt å ikke rette seg etter retningslinjene som blir gitt, uansett hvor godt det nå måtte smake med en røyk (beklager alle røykere, jeg er ikkerøyker uten medfølelse for deres behov), men lang erfaring tilsier at ytterst få røykere klarer å ta hensyn til noe annet enn sitt eget nikotinbehov. Nå var det i tillegg kun medlemmer av min familie som røkte da, så det så enda mer teit ut når hele den ene delen av bordet bare plutselig var vekke... Likevel - middagen gikk ellers greit, og jeg gadd ikke kaste bort min energi på å ergre meg over andres uhøflighet. Jeg bare hevet meg over det. Så til trådstarter - Jeg sier som Glossy før meg: legg inn de pauser dere synes passer. Men vær sammtidig forberedt på at noen ikke vil rette seg etter deres ønsker, men la det bare passere - og nyt dagen deres likevel.
LilleBille Skrevet 27. juli 2005 #7 Skrevet 27. juli 2005 Det er vel større sjanse for at folk ikke stikker av i "hytt og pine" - om det legges inn flere røykepauser. Blir det bare en og middagen er kjempelang - blir jo en røyker rimelig desperat etter en stund.
Snutus Skrevet 27. juli 2005 #8 Skrevet 27. juli 2005 Vi hadde bare en røykepause i vårt bryllup og det var helt problemfritt. Toastmaster opplyste om dette. Selvfølgelig var det noen som måtte på do underveis i bryllupet, men jeg så ingen som var ute å røkte. Jeg må si meg enig med Smilepia i at det er direkte uhøfflig å gå ut å røyke under en bryllupsmiddag. Dersom en skal ha mange røykepauser vil middagen bli veldig lang. Det ønsket ikke vi.
Gjest Dilla Skrevet 27. juli 2005 #9 Skrevet 27. juli 2005 Det er ikke snakk om mange pauser, men å ha to pauser i stedet for en er vel ikke uoverkommelig?
Gjest Miss.Chanel Skrevet 27. juli 2005 #10 Skrevet 27. juli 2005 vi røyker! dumme som vi er og jeg røyker MYE, så vi skal ha pause ganske mye... ivertfall etter hvert "måltid". du sier du er alergisk? vel, de skal vel ikke sitte oppå deg å røyke? de går vel ut og kommer inn igjen å setter seg? du kan da ikke mene at de ikke skal kunne det fordi det "lukter" av røykere? må tenke på gjestene også da! ikke være så selvopptatte og gnåle om "det er vår dag, bla bla" ...
tommeline Skrevet 27. juli 2005 #11 Skrevet 27. juli 2005 Jeg er ikkerøyker, så svaret mitt preges kanskje av det... Jeg syns en røykepause holder, spesielt når det ikke er mer enn 10% som røyker (hvis dere er 60 stykker er det 6 stykker). En middag blir gjerne eeeenda lenger med slike pauser (tar tid å få 60 mennesker inn og ut av et rom på noen få minutter, i tillegg blir det gjerne kø på do, for da skal alle det.). Jeg sier bare: kjør deres løp! Syns dere tar hensyn til røykerne, jeg!
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #12 Skrevet 27. juli 2005 Vi skal snart gifte oss. Vi skal ha en pause før desserten for de som vil tisse eller røyke. ← At dere i det hele tatt tenker på å legge inn røykepause synes jeg er fint gjort av dere. Vi glemte å tenke på noe slikt vi, så folk bare stakk ut når de ville. Det var skikkelig forstyrrende... Men som tideligere røyker så vet jeg med sikkerhet at man fint klarer en bryllups middag uten en røyk. Tåpelig av denne personen å synes det var for lite med 1 pause Når vi giftet oss røyket fortsatt min mann(ganske mye faktisk) han klarte fint å vente til mellom middag og kaffe med å røyke, det var ikke noe viljestyrke som gjorde det heller. Bare alminnelig høflighet. Så ikke tenk på det sier jeg, jeg synes dere har vært greie som legger inne en pause jeg
Trampe Skrevet 27. juli 2005 #13 Skrevet 27. juli 2005 Synes dere har tatt fint hensyn til røykerne jeg. Jeg røyker ikke, men gjorde det tidligere - og jeg hadde fint klart meg gjennom en middag uten røyk. Legg pausen til etter hovedretten - så får de som røyker gå ut og nye etter-maten-røyken (som jeg husker var så god ) Dessuten bare MÅ jeg kommentere svaret til jannemm - for noe vås!!! Såklart skal hvert brudepar legge opp middag og fest slik de vil ha det. Ferdig med det.
Gjest aaa Skrevet 27. juli 2005 #14 Skrevet 27. juli 2005 Du kan jo ikke tvinge folk te og la være og røyke,de bør få gå ut og ta seg en røyk når de vil,men de har vel så passa med vet at de tar hensyn..???? Men synes det er domt hvis du skal begynne og nekte dem for og gå ut og ta seg en røyk,da kan du rekne med at de melder avbud..
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #15 Skrevet 27. juli 2005 En pause burde holde i massevis, ellers blir jo middagen eviglang! Var i bryllup i sommer. Satt med mine kusiner og fettere. De tok en umeldt pause imellom serveringen og kom tilbake midt i en tale. Det var SÅ flaut! Jeg og kjæresten min satt lenge alene ved det bordet Røykere er ikke untatt allminnelig folkeskikk heller.
Blueberry Skrevet 27. juli 2005 #16 Skrevet 27. juli 2005 Det er det verste jeg har hørt! Gjestene får pent finne seg i det som dere bestemmer. Det går ikke an å si noe sånt! Og ikke minst å gjøre noe sånt! Vi skal ha en pause før talene begynner, altså etter hovedretten. Det får holde mener da jeg. Men jeg er ikke-røyker da, så jeg er kanskje litt inhabil sånn sett, men jeg mener det bør holde. Synes det er kvalmende med røyk-lukt...
Gjest Soon Mrs S Skrevet 27. juli 2005 #17 Skrevet 27. juli 2005 Røyker selv men synes det er respektløs og uhøflig å drive på slik måte som det blir beskrevet her. har rett og slett tenkt å legge inn kun 1 pause for at folk skal få strekke seg og ta seg en røyk og det er nemlig etter middag, altså før kaffe og kaker. Det får da være måte på! Vår toastmaster kommer til å opplyse om dette før middag serveres. Beklager men er bare heelt sjokkert over åssen folk kan oppføre seg p.g.a en sigarett.
Gjest gjest1 Skrevet 27. juli 2005 #18 Skrevet 27. juli 2005 Syns nå uansett 1 pause er lite under en bryllupsmiddag, om man kaller det tissepause eller røykepause. Det er godt å få strekke litt på bena under middagen, være seg om man må på do eller må ha en røyk. 2 pauser syns jeg er passelig. Men det er ikke særlig hyggelig eller høflig å bare stikke av under middagen. Spesielt irriterende når folk kommer inn igjen midt under en tale.
Lassie Skrevet 27. juli 2005 #19 Skrevet 27. juli 2005 Her var det mye meninger ja! Jeg røyker selv, men hadde det blitt lagt inn kun en røykepause så hadde jeg overholdt den. Jeg dør ikke av å måtte vente med en røyk, liksom. Vi skal jo ikke ha bryllupsfest og greier, så vi kommer nok til å legge inn røykepause omtrent etter hvert "måltid", særlig med tanke på at vi selv røyker og det er kun Lassiemannens foreldre og søsken som ikke røyker, ellers røyker alle. Altså min side og våre venner som blir invitert røyker. hehe.. Men vi kommer nok til å legge inn røykepauser, mer enn en. Men om vi hadde lagt inn kun en så hadde jeg forventet at folkene overholdt den ene. Men når det er sagt; det merkes stor forskjell på om det er snakk om kun de nærmeste eller om det er snakk om 100stk i et bryllup.
Kristin S Skrevet 27. juli 2005 #20 Skrevet 27. juli 2005 I vårt bryllup hadde vi to pauser. Såpass synes jeg det burde være. Men likevel måtte jeg selv ut å få lufta meg litt utenom pausene. Var så varmt! Og middagen varer jo som regel en god stund. Og en måte å få gjestene til å ikke gå ut når det passer dem er jo å opplyse på forhånd om at det vil være pauser og når de kommer til å være.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå