AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Jeg har en nylig tenåringsdatter, akkurat blitt 14 år .. For et par uker siden så dro hun og en venninne avgårde med toget for å møte noen gutter mens jeg trodde at hun var i nærheten her 😅 Lang historie kort, så ble dette oppdaget da datteren min ringte storesøsteren sin (datter til samboeren min) som igjen ringte til meg, hvorpå jeg videre ringte moren til venninnen. Disse jentene skulle overnatte her, men jeg sa at det er uaktuelt nå og at vi kjører jenta hjem. Moren takket for beskjed og vi ble enige om at dette var litt krise. Jeg følte her at vi var på nett. Disse greiene fikk endel konsekvenser for datteren min, så klart. Jeg forstår at det å være 14 år og guttegæren er et eget kapittel, men jeg syntes ikke at det var så jævla kult gjort å lyve sånn 😅 Hun fikk blant annet husarrest i hele høstferien og har det forsåvidt fortsatt, har løsnet litt opp med at hun får ha besøk av venninner nå - og hun har fått tilbake Snapchat etc. Ja jeg tok fra hun det meste 😅 Uansett, i går så fikk jeg høre at moren til denne andre jenta har kontaktet andre foreldre å sagt at min datter ikke er helt bra og at hun tar dumme valg osv. Greia er at disse to jentene gjorde dette SAMMEN. Jeg har selv lest meldinger der de har avtalt dette. Jeg har også sett på feks Snapchat at den andre jenta har vært ute sent og på steder moren påsto at de hadde regler om at datteren ikke får vær, i ettertid av denne episoden, uten min datter tilstede som pdd har husarrest - likevel så ringer hun rundt å henger ut min datter til foreldre i klassen, som datteren min omgåes barna til mye med, hun ene har feks vært venninne både i barnehagen og de har gått i samme klasse på barneskolen. Jeg er enig i at hun tok et dumt valg, men for min del så syntes jeg at dette er på grensen til mobbing? Dette er en tenåring som har tatt sine første skritt inn i «voksen-verden», og som skal feile og lære i årene som kommer, som nå skal bli uglesett av andre foreldre pga en feil som vi uansett dealer med her hjemme. Jeg tok kontakt med moren som mer eller mindre innrømmet dette, men mente at hun ikke mente å henge ut min datter, bare forklare de andre foreldrene hvorfor hennes datter ikke fikk lov til å være sammen med min noe mer. Jeg forstår ikke helt logikken i det, hva har de andre foreldrene med det å gjøre? Datteren min er ikke perfekt, absolutt ikke, men hun er bare et menneske, et menneske med masse fine kvaliteter og en måte å inkludere og vise omsorg på som er helt unik. Hun er kjempe fin, utenpå og innvendig - men nå sitter hun å føler seg skikkelig dritt, føler seg ikke likt, gråter og har det rett og slett ikke bra med seg selv. Føler det ubehagelig å møte på foreldre, føler at alle vet hva hun har gjort, at alle snakker om henne osv. Jentene var borte noen timer, ingen alkohol, ikke narkotika, altså det var kun pga to gutter som de var på mc Donalds med, thats it 😅 (Jeg leste alt av snapper og meldinger, jeg gikk kanskje for langt i å invadere privatlivet - skyt meg gjerne - men jeg har ikke stått i en situasjon der noen av barna har løyet sånn til meg) .. Uansett, tabben er gjort, og det eneste jeg får gjort med dette nå er å veilede hun til å ta bedre valg i fremtiden og å lære oss begge å ha en mer åpen kommunikasjon. Jeg er ikke naiv, shitt will happend in the years to come, men hun skal vite at hun alltid kan ringe hjem. Men nå har problemet liksom eskalert til noe helt annet - nå har jeg sittet å trøstet hun i to dager pga de andre greiene her. Jeg vet ikke helt hva jeg lurer på her, kanskje om noen har erfart noe lignende? Det er på en måte ikke mer for meg å si til denne moren, og jeg driter egentlig i hele dama - mine tanker går mer på, burde jeg ringe de andre foreldrene å forklare hvordan vi dealer med det her hjemme? Skal jeg bare gå videre å fokusere på å være der for datteren min? Hva gjør man i dette tenåringssirkuset? Vente til det går over bare? Jeg ville aldri ringt andres foreldre for noe slikt, spesielt ikke når ungen min var like mye med på det. Anonymkode: 52b47...05d
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #3 Skrevet 9. oktober 2020 1 minutt siden, Minitroll skrev: La det blåse over. Ja det er nok det lureste - jeg driter jo egentlig i utgangspunktet hva andre foreldre måtte tenke, jeg er ganske trygg på hvordan vi gjør ting her hjemme. Men det har bare vært vondt å se tenåringen ha det sånn. ts. Anonymkode: 52b47...05d 2
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #4 Skrevet 9. oktober 2020 Ingen straff faktisk. Bare samtaler om alvoret i ulikt. Jeg tror ikke på at straff er måten å få åpen dialog på. Da må det iallefall henge sammen med forteelsen. For eksempel å spille på natten, så gikk Internett av ved leggetid en stund. Veldig dårlig håndtert av andre mor. Anonymkode: 8c2e5...92f 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #5 Skrevet 9. oktober 2020 Du høres ut som en oppegående mor som ser både styrker og svakheter i eget barn, og forstår at tennåringstiden er for å prøve og feile. Det er riktig at det at hun løy må få konsekvenser, men du tok kanskje litt hardt i? Når det kommer til de andre foreldrene så blir dette fortere glemt dersom du ikke lager en sak av det. Det er ikke sikkert at de andre foreldrene er enige i det denne moren har sagt til de. Dessuten om du tar runden med de andre foreldrene etter dette får de andre foreldrene med seg at det er drama, og da tar de frem popcornet og fyrer dere mer opp. I neste uke er det en av de andre barna som gjør noe dumt. Det kommer til å skje hendelser med ditt eller de andres barn som får denne hendelsen til å virke som begateller. La det gå over, gi datteren din tilitt og friheten til bake. Det viktigeste er som du skriver at hun vet at hun alltid kan komme til deg. Dersom hun er full, venner ligger i grøftekanten i minusgrader og lignende. Det å stikke av med en venninne for å treffe to gutter på et offentlig sted er ikke ille. Tenk om hun hadde reist alene eller hjem til en fremmed gutt. Som du sa så var det ikke noen rusmiddler eller kriminlitet innvolvert. Dette er en typisk hendelse du kan fortelle om i bryllupstalen hennes, at hun var så guttegal som tennåring at hun stakk av, og nå sitter hun heldigvis her med deg svigersønn.. Og de andre kommer til å le. Dette er ingen skandale. Det blir glemt. Anonymkode: 27e9b...6c4 3
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #6 Skrevet 9. oktober 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du høres ut som en oppegående mor som ser både styrker og svakheter i eget barn, og forstår at tennåringstiden er for å prøve og feile. Det er riktig at det at hun løy må få konsekvenser, men du tok kanskje litt hardt i? Når det kommer til de andre foreldrene så blir dette fortere glemt dersom du ikke lager en sak av det. Det er ikke sikkert at de andre foreldrene er enige i det denne moren har sagt til de. Dessuten om du tar runden med de andre foreldrene etter dette får de andre foreldrene med seg at det er drama, og da tar de frem popcornet og fyrer dere mer opp. I neste uke er det en av de andre barna som gjør noe dumt. Det kommer til å skje hendelser med ditt eller de andres barn som får denne hendelsen til å virke som begateller. La det gå over, gi datteren din tilitt og friheten til bake. Det viktigeste er som du skriver at hun vet at hun alltid kan komme til deg. Dersom hun er full, venner ligger i grøftekanten i minusgrader og lignende. Det å stikke av med en venninne for å treffe to gutter på et offentlig sted er ikke ille. Tenk om hun hadde reist alene eller hjem til en fremmed gutt. Som du sa så var det ikke noen rusmiddler eller kriminlitet innvolvert. Dette er en typisk hendelse du kan fortelle om i bryllupstalen hennes, at hun var så guttegal som tennåring at hun stakk av, og nå sitter hun heldigvis her med deg svigersønn.. Og de andre kommer til å le. Dette er ingen skandale. Det blir glemt. Anonymkode: 27e9b...6c4 Hahaha åååh tusen takk for det perspektivet! Jeg gleder meg allerede til den bryllupstalen ❤️ Ja jeg overreagerte helt klart, det har jeg også innrømmet til datteren min faktisk. Men jeg ble skikkelig redd, og egentlig tatt litt på senga .. Men på mange måter så har alt dette vært en velsignelse i forkledning, for vi har egentlig aldri stått så nære hverandre som vi gjør nå, vi har hatt masse fine samtaler om viktige temaer og mange hyggelige kvelder (uten at hun har hengt på Snapchat 🤣) så sånn alt i alt så HER hjemme ser vi fremover og dealer med det på en måte som jeg føler fungerer for vår familie. Og at hun skal gjøre flere feil, helt klart, men nå vet hun at jeg uansett stiller opp. Men det var bare vondt å se hun være så lei seg for noe jeg følte vi hadde ordnet opp i hjemme. Men jeg skal bare stå bak henne, la være å bry meg om de andre og la livet gå videre. Takk for svar! ts Anonymkode: 52b47...05d
Raven.Writingdesk Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en nylig tenåringsdatter, akkurat blitt 14 år .. For et par uker siden så dro hun og en venninne avgårde med toget for å møte noen gutter mens jeg trodde at hun var i nærheten her 😅 Lang historie kort, så ble dette oppdaget da datteren min ringte storesøsteren sin (datter til samboeren min) som igjen ringte til meg, hvorpå jeg videre ringte moren til venninnen. Disse jentene skulle overnatte her, men jeg sa at det er uaktuelt nå og at vi kjører jenta hjem. Moren takket for beskjed og vi ble enige om at dette var litt krise. Jeg følte her at vi var på nett. Jeg skjønner egentlig ikke helt.. 1.) hvor langt dro de? 2.) Hvor lenge var de borte uten at det ble oppdaget? 3.) Du sier at din datter ringte sin storesøster, og at de egentlig skulle ligge over hos dere. Betyr det at moren til den andre jenta da tenkte at dere som foreldre hadde «kontroll» på hva ungene holdt på med, også viser det seg at de har tatt et tog en eller annen retning, som er x antall mil hjemmefra...? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Uansett, i går så fikk jeg høre at moren til denne andre jenta har kontaktet andre foreldre å sagt at min datter ikke er helt bra og at hun tar dumme valg osv. Greia er at disse to jentene gjorde dette SAMMEN. Hvem fikk du høre dette av og hva var konteksten ..? 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok kontakt med moren som mer eller mindre innrømmet dette, men mente at hun ikke mente å henge ut min datter, bare forklare de andre foreldrene hvorfor hennes datter ikke fikk lov til å være sammen med min noe mer. Jeg forstår ikke helt logikken i det, hva har de andre foreldrene med det å gjøre? Vel, denne moren tenker nok at hennes datter og din datter ikke er bra for hverandre og burde kanskje ikke omgås. Om de har felles venner som er en del av en «gjeng» kan det ha føltes naturlig for henne å ta opp hva som har skjedd og hvorfor disse to jentene ikke bør være så mye sammen og påvirke hverandre akkurat nå. Hun utleverer jo sin egen datter like mye som din, så du bør kanskje være lydhør/forståelsesfull for hennes «straff» mot sin datter, fremfor å føle deg krenket på vegne av din datter..? Disse vennene står jo fortsatt fritt til å henge med din datter, antar jeg? Og din datters karakter (altså hvor mye foreldre stoler på henne) - er da neppe utelukkende avhengig av hva en annen foreldre sier om henne? Hva slags inntrykk har din datter gitt av seg selv til disse andre foreldrene, tror du? Det vil jo enten underbygge eller avkrefte n potensiell «svertekampanje» mot henne (om det er hva du mener har skjedd..) Slik jeg forstår det har disse to jentene vært sammen fra de var små av, så jeg antar det er en ganske voldsom straff for den andre jenta også, å ikke få henge sammen med datteren din. Kanskje verre, enn å få slettet Snapchat fo en periode og ha husarrest i høstferien..? Jeg kan forstå både din måte å «straffe» på, men også den andre moren. Hun ser nok på forholdet mellom sin og din datter som destruktivt og giftig, og mener de ikke bør påvirke hverandre mer. Og det kan jeg egentlig følge henne i, (men det er litt avhengig av svarene i spørsmålene jeg stilte tidligere i tråden også) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i at hun tok et dumt valg, men for min del så syntes jeg at dette er på grensen til mobbing? Dette er en tenåring som har tatt sine første skritt inn i «voksen-verden», og som skal feile og lære i årene som kommer, som nå skal bli uglesett av andre foreldre pga en feil som vi uansett dealer med her hjemme. Her synes jeg du mister fullstendig gangsyn. Du sier datteren din er lei seg og du er åpenlyst en medpassasjer på «selvmedlidenhetestoget» I stedet kan du bruke muligheten til å se på dette som den ekte og genuine «straffen» for det som har skjedd; konsekvenser. Konsekvenser er at man mister tillit. At andre distanserer seg. Det er en gyllen mulighet for dattera di å lære at via å gjøre slike ting, så vil andre (nå i første omgang voksne, men med årene, så blir det hennes likesinnede ..) - trekke seg unna og velge henne vekk. Lær henne om det å være en positiv person med positiv innflytelse kontra destruktiv med negativ innflytelse. Lær henne å forstå hvorfor det er viktig å være bevisst nettopp dette. Du hjelper ikke dattera di via å gjøre den andre moren til syndebukk, fordi hun mener sin datter og din ikke burde omgås ! Til slutt vil jeg legge til at det å påpeke at de ikke drakk eller tok narkotika som et «formildende argument» blir veldig fjernt. Er det ikke ille nok, det de gjorde? Er det på en måte «ikke så ille», siden de ikke ruset seg? (Hva forventer du da, egentlig..?) - Og alle disse «flire seg ihjel» emojiene du bruker i innlegget ditt når du beskriver hva datteren din faktisk har gjort gjør at jeg leser det som en måte å minimere alvoret i hva de gjorde? - at du synes nesten det er morsomt..? Men det kan kanskje bare være din måte å skrive på? 1
Matas Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 Tråden er ryddet for identifiserende innlegg. - Matas, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå