Gå til innhold

Sutrete nordmenn i utlandet

Gjest Varg-Menja

Anbefalte innlegg

Gjest Varg-Menja

Hva bør egentlig nordmenn i utlandet ha krav på fra norske myndigheter? Slik jeg ser det så reiser man fra en del av de privilegiene det medfører å være norsk statsborger, med en gang man forlater landet. At Norge har kapasitet til å hente hjem skadde borgere er en bonus, ikke noe man kan forvente. Det slo meg allerede etter tsunamien i Thailand, hvor kravstore folk kan være. Vi skal reddes av moder Norge, og det skal skje nå, med en gang, helst i går.

Men samtidig er det veldig forståelig og bra at man prøver å hjelpe nordmenn som er direkte berørt av katastrofer, ved at de er skadd eller har mistet slektninger osv. Og da er det ekstra trist å se hvordan disse sutrete ungdommene i Sharm el Sheik får førstesida på Dagbladet. Ingen av dem er skadet, eller var i nærheten da det smalt en gang. Men hjem skal de. De innrømmer til og med at det ikke er fordi de har noe videre traumatisk forhold til det, det er en prinsippsak… Slike prinsipper bør folk betale for på egen hånd.

Jeg vil si at mennesker med så dårlige nerver som dette burde holde seg innenlands. Man reiser til utlandet for å oppleve noe annet enn i Norge, det innebærer også at man må forholde seg til andre risikoer. Reiser man til LA bør man ikke bli overrasket om det kommer ett jordskjelv, og reiser man til ett land som Egypt bør man ikke bli overrasket over terrorangrep. Egentlig lurer jeg på hva disse menneskene ville gjort dersom det smalt i Norge, søkt tilflukt i Sverige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hver enkelts reiseforsikring som skal ivareta slike ting...har man ikke sånn dekning .. så har man ikke sånn dekning...da bør man vurdere hvor man reiser.

I Egypt har det vært unntakstilstand siden Sadat ble drept....det er vel ikke en vei som ikke har politikontroll. Det betyr selvfølgelig at det er en fare for at noe kan skje.

Assyut (ca midt i Egypt) er et vepsebol av militante islamister.

Ok at man ikke er fullt oppdatert på tryggheten i det ferielandet man skal til, men i Egypt trodde jeg det var kjent at det kunne være risikabelt. For øvrig er det ikke så lenge siden sist det smalt i Sharm.

Jeg mener ikke å være arrogant....men Gran Canaria er nok et fint reisemål for mange. :)

(Måtte inn å rette en skrivefeil :ler: )

Endret av sixx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Jeg tror det er veldig vanskelig å vite hvordan man reagerer på noe slikt, før man faktisk står i situasjonen. Det er ikke drømmesituasjonen min å havne midt i en bombe eksplosjon, og jeg ville sikkert ikke følt meg sikker før jeg kom hjem. men jeg har ikke tynnslitte nerver, men er veldig glad i livet mitt og til mine nærmeste.

veldig lett å kritisere noen, når man ikke er i situasjonen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen som kritiserer dem fordi de er redde.

Det er at de kritiserer UD for å ikke bekoste ekstraordinær hjemreise det reageres mot.

De er selv ansvarlig for hvor de reiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesten

Jeg har også tenkt samme tanke om at det er blitt litt for mye syting og kravstorhet mtp hendelsene i Egypt. Holdt på å sette kaffen i vrangen igår da en av de norske turistene uttalte (tv2 nyhetene) at det kostet ikke så mange tusen å sende et fly og det burde UD ha råd til. Da de i tillegg uttalte at de ikke hadde råd til rutefly hjem... Greit nok,men da bør man kanskje holde seg hjemme om man ikke har en backup plan.

Som en annen påpekte, så er ikke Egypt det samme som Grand Canaria og følger man litt med på nyhetene så vet man at det er uroligheter i landet. Ting kan skje. Jeg holder med UD, jeg, som sier at man selv må vurdere situasjonen i landet man reiser til selv. At UD hjelper til ved større krisesituasjoner som i Thailand i jula, blir noe annet enn dette. Så vidt jeg husker var det ingen norske i London som skrek opp om hjelp fra UD...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

HELT enig.

Synes det gikk litt for langt etter tsunamien også, når de anklaget politikerne for ditt og datt. Politikere og UD - det er bare vanlige folk det, ikke superhelter eller mammaene og pappaene til alle sammen. Folk må bli litt flinkere til å ta vare på seg selv, og tenke litt selvstendig.

Og ikke forvente at alt blir servert dem med sølvskje hele tiden.

Endret av soleil~noir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er veldig vanskelig å vite hvordan man reagerer på noe slikt, før man faktisk står i situasjonen. Det er ikke drømmesituasjonen min å havne midt i en bombe eksplosjon, og jeg ville sikkert ikke følt meg sikker før jeg kom hjem. men jeg har ikke tynnslitte nerver, men er veldig glad i livet mitt og til mine nærmeste.

Det er da ingen som nekter dem å betale sin egen reise hjem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...