AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2020 #1 Skrevet 9. oktober 2020 Barna mine har nettopp flyttet til sin far, og har startet på ny skole. På klasselisten til sønnen så står navnet til fars samboer, mitt og fars navn. Er dette vanlig praksis? Det var kun far og jeg som stod som foreldre på den gamle skolen. Jeg synes ikke det er greit, og det burde vært avklart på forhånd. Anonymkode: 8ec22...11a 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #2 Skrevet 10. oktober 2020 Det høres veldig rart ut. De burde ha ringt deg for å innhente ditt samtykke til at fars samboers navn skulle stå på lista. Anonymkode: 744ce...1e4 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #3 Skrevet 10. oktober 2020 Hun er sikkert ført opp som en kontaktperson og ikke som foresatt. Noe som vil være natulig når barna bor der. Får de ikke tak i far om noe skjer, så ringer de henne. Antar du bor for langt unna til å kunne hente på 10 min. Så har de vel valgt å skrive ut klasselister med kontaker i tillegg til foresatte da. Er ikke verre enn det. Og om ungene er såpass små at besøk fortsatt avtales Med foreldre, så er det vel greit hun og står på lista🤷♀️ Like naturlig å avtale sånt med henne som med far når ungene bor der. Kanskje kjenner de andre foreldrene henne bedre og det er mer naturlig for dem å snakke med henne enn med far🤷♀️ Jobber i administrasjonen på skole. Anonymkode: 32974...25b 4
petterm Skrevet 10. oktober 2020 #4 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg vet ikke hva som er vanlig, men det er kanskje ikke så rart at skolen gjør det sånn? Samboer vil vel være en naturlig alternativ kontaktperson i hverdagen? Sønnen din bor jo sammen med henne. Hvis det er behov for å avtale ting i hverdagen, og far ikke er tilgjengelig, så er det vel mer naturlig å kontakte samboer enn deg?
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #5 Skrevet 10. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er sikkert ført opp som en kontaktperson og ikke som foresatt. Noe som vil være natulig når barna bor der. Får de ikke tak i far om noe skjer, så ringer de henne. Antar du bor for langt unna til å kunne hente på 10 min. Så har de vel valgt å skrive ut klasselister med kontaker i tillegg til foresatte da. Er ikke verre enn det. Og om ungene er såpass små at besøk fortsatt avtales Med foreldre, så er det vel greit hun og står på lista🤷♀️ Like naturlig å avtale sånt med henne som med far når ungene bor der. Kanskje kjenner de andre foreldrene henne bedre og det er mer naturlig for dem å snakke med henne enn med far🤷♀️ Jobber i administrasjonen på skole. Anonymkode: 32974...25b Jeg har oppgitt barnets onkel som kontaktperson overfor skolen. Men han er likevel ikke oppført på klasselisten. Dette er to vidt forskjellige ting, som ikke har noe med hverandre å gjøre. Om jeg var TS ville jeg kontaktet skolen asap og bedt om en forklaring. Anonymkode: 3f8b2...ea2 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #6 Skrevet 10. oktober 2020 8 minutter siden, petterm skrev: Jeg vet ikke hva som er vanlig, men det er kanskje ikke så rart at skolen gjør det sånn? Samboer vil vel være en naturlig alternativ kontaktperson i hverdagen? Sønnen din bor jo sammen med henne. Hvis det er behov for å avtale ting i hverdagen, og far ikke er tilgjengelig, så er det vel mer naturlig å kontakte samboer enn deg? Isåfall får de aktuelle foreldrene til barnas venner be om dette nummeret på privaten. Det har ikke noe på den offisielle klasselisten å gjøre. Forresten trodde jeg ikke man delte ut slike klasselister lengre. GDPR osv. Anonymkode: 3f8b2...ea2 1
Kelsier Skrevet 10. oktober 2020 #7 Skrevet 10. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Isåfall får de aktuelle foreldrene til barnas venner be om dette nummeret på privaten. Det har ikke noe på den offisielle klasselisten å gjøre. Forresten trodde jeg ikke man delte ut slike klasselister lengre. GDPR osv. Anonymkode: 3f8b2...ea2 Denne misforståelsen er altså så utbredt og så feil. https://www.datatilsynet.no/regelverk-og-verktoy/sporsmal-svar/Skole-og-barnehage/kan-klasselister-eller-lignende-leveres-ut/ 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #8 Skrevet 10. oktober 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Isåfall får de aktuelle foreldrene til barnas venner be om dette nummeret på privaten. Det har ikke noe på den offisielle klasselisten å gjøre. Forresten trodde jeg ikke man delte ut slike klasselister lengre. GDPR osv. Anonymkode: 3f8b2...ea2 Vet jo selvfølgelig at foresatt og kontaktperson er forskjellige ting🤪 De kan rett og slett ha valgt å skrive ut med kontaktperson på lista. Med uhell eller viten. Det er litt forskjellig hva som går i de ulike programmene. Vi kan feks ikke skrive ut lister med mer enn 2 foresatte, selv om vi har elever med 4 foresatte. Og, jo, det er liv å skrive ut klasselister med navn på elever og foresatte med adresse og telefonnr. Det regnes som offentlig informasjon så lenge ingen har sagt at de ikke skal stå på listene. Uansett praktiserer de fleste skolene at foresatte på signere på at de står på klasselistene. Anonymkode: 32974...25b
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #9 Skrevet 10. oktober 2020 1 time siden, petterm skrev: Jeg vet ikke hva som er vanlig, men det er kanskje ikke så rart at skolen gjør det sånn? Samboer vil vel være en naturlig alternativ kontaktperson i hverdagen? Sønnen din bor jo sammen med henne. Hvis det er behov for å avtale ting i hverdagen, og far ikke er tilgjengelig, så er det vel mer naturlig å kontakte samboer enn deg? Jeg tenker ikke det er naturlig at samboer til en forelder blir kontaktet før en med foreldreansvar. Jeg synes faktisk det er å undergrave den andre forelderen at samboer står på listen. Jeg har hatt barn på skole i mange år, og ikke sett annet enn de med foreldreansvar på listen. Dette ville jeg tatt opp med skolen. Anonymkode: 8ec22...11a 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #10 Skrevet 10. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vet jo selvfølgelig at foresatt og kontaktperson er forskjellige ting🤪 De kan rett og slett ha valgt å skrive ut med kontaktperson på lista. Med uhell eller viten. Det er litt forskjellig hva som går i de ulike programmene. Vi kan feks ikke skrive ut lister med mer enn 2 foresatte, selv om vi har elever med 4 foresatte. Og, jo, det er liv å skrive ut klasselister med navn på elever og foresatte med adresse og telefonnr. Det regnes som offentlig informasjon så lenge ingen har sagt at de ikke skal stå på listene. Uansett praktiserer de fleste skolene at foresatte på signere på at de står på klasselistene. Anonymkode: 32974...25b Takk for svar fra deg som jobber på skole. Jeg hadde ikke samtykket til dette om jeg ble spurt. Konfliktnivået mellom oss er høyt, og vi har dessverre ikke god kommunikasjon. Derfor er det også viktig for meg å vite at jeg vil motta all informasjon som kommer fra skolen som omhandler barna. Selv om jeg bor langt unna, så har jeg ikke meldt meg ut av foreldrerollen. Sønnen min ble faktisk lei seg når han så at han som eneste hadde tre foresatte. Jeg vet dette er gjort kun som provokasjon fra min eksmann. Vi er ikke det at vi kan snakke sammen om dette, vi skal om kort tid i lagmannsretten om dette med barna. Hilsen TS Anonymkode: 8ec22...11a
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #11 Skrevet 10. oktober 2020 Er det slik at barnet kun bor hos far? Og ikke hos deg? Isåfall ville jeg nesten ment at kun far burde stått på klasselisten som deles ut til andre foreldre. Ikke fars samboer og ikke TS. Ofte kontakter man jo bare den ene forelderen om det er bursdag el.l. Og da er det litt poengløst å sende invitasjonen til en forelder som ikke bor med barnet. Anonymkode: 3f8b2...ea2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #12 Skrevet 10. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar fra deg som jobber på skole. Jeg hadde ikke samtykket til dette om jeg ble spurt. Konfliktnivået mellom oss er høyt, og vi har dessverre ikke god kommunikasjon. Derfor er det også viktig for meg å vite at jeg vil motta all informasjon som kommer fra skolen som omhandler barna. Selv om jeg bor langt unna, så har jeg ikke meldt meg ut av foreldrerollen. Sønnen min ble faktisk lei seg når han så at han som eneste hadde tre foresatte. Jeg vet dette er gjort kun som provokasjon fra min eksmann. Vi er ikke det at vi kan snakke sammen om dette, vi skal om kort tid i lagmannsretten om dette med barna. Hilsen TS Anonymkode: 8ec22...11a Om bonusmor er ført opp som foresatt er det merkelig. Det gjør man ikke uten videre. Men at bonusmor står oppført som kontakt er naturlig. Iallfall om du bor såpass langt unna at du ikke kan hente iløpet av noen minutter. Dette om noe skjer med barnet. Du vil uansett være foresatt og få informasjon du skal ha. En kontaktperson er en man har i reserve om man ikke fpr rak i foreldre i krisesituasjoner. Anonymkode: 32974...25b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå