Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet som servitør i over 1 år på en sushibar, og det innebærer at vi servitørene er rundt kokkkene 24/7 og samarbeider med de siden de lager maten «live» og vi tar i mot bestillinger og gir det til kokkene. Jeg er flink, gjør det meste rett og prøver å ha en god holdning hver gang jeg kommer til jobb. Lager ikke dårlig stemning og snakker ikke stygt om noen. Det er spesielt en kokk som HATER meg helt uten grunn. Han er truende mot meg, og gjør det helt åpenbart at han hater meg og elsker alle andre servitører, selv om de ikke er like flinke og kan gjøre jobben deres vanskeligere. Han skal alltid legge skylden for alt på meg, snakke stygt om meg bak ryggen min og mobber meg i «skjul». Ingen sier noe på det og lar det pågå. Ingen vil være en del av problemet. Sjefen har tatt en alvorsprat med han men det viser seg at det ikke hjelper. Han er rundt 50 år, fra Sri Lanka og jeg er 23 år gammel jente. Jeg skjønner ikke helt hvordan han kan hate ei jente så intenst. Jeg skjønner liksom ikke hva han tenker, hva han tenker om meg, hvorfor hater han meg så mye uten grunn, og hvorfor mobber han meg og roper truende på meg hele tiden? Fins det en forklaring her? Jeg blir så sinnsykt utmattet og sjokkert. 

Anonymkode: ef91e...e6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ser en svakhet i deg som han hater ved seg selv. Neste gang han er slem mot deh må du si at han må være snillere mot seg selv. Omvendt psykologi. 

• Liker 6
Skrevet

Dette er sjefen din nødt til å ta skikkelig tak i. Ingen skal måtte finne seg i sånt. Kundene merker det kanskje også og det er ikke særlig positivt for stedet.

Anonymkode: 79af5...26f

• Liker 18
Gjest Bamse20
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg har jobbet som servitør i over 1 år på en sushibar, og det innebærer at vi servitørene er rundt kokkkene 24/7 og samarbeider med de siden de lager maten «live» og vi tar i mot bestillinger og gir det til kokkene. Jeg er flink, gjør det meste rett og prøver å ha en god holdning hver gang jeg kommer til jobb. Lager ikke dårlig stemning og snakker ikke stygt om noen. Det er spesielt en kokk som HATER meg helt uten grunn. Han er truende mot meg, og gjør det helt åpenbart at han hater meg og elsker alle andre servitører, selv om de ikke er like flinke og kan gjøre jobben deres vanskeligere. Han skal alltid legge skylden for alt på meg, snakke stygt om meg bak ryggen min og mobber meg i «skjul». Ingen sier noe på det og lar det pågå. Ingen vil være en del av problemet. Sjefen har tatt en alvorsprat med han men det viser seg at det ikke hjelper. Han er rundt 50 år, fra Sri Lanka og jeg er 23 år gammel jente. Jeg skjønner ikke helt hvordan han kan hate ei jente så intenst. Jeg skjønner liksom ikke hva han tenker, hva han tenker om meg, hvorfor hater han meg så mye uten grunn, og hvorfor mobber han meg og roper truende på meg hele tiden? Fins det en forklaring her? Jeg blir så sinnsykt utmattet og sjokkert. 

Ta det opp med sjefen igjen, og si til han at blir ikke det bedringer i dette, så kommer du til å gå videre med dette til Arbeidstilsynet.

Det høres virkelig ikke ut som sjefen din har gjort så mye med dette en å bare tilsnakke. Han kan lage en sak av dette,  noe han tydligvis ikke har gjort. 

Det er ganske diskriminerende at hun mobber deg med tanke på at du er Norsk. Det føler egentlig sånn ut.

Skrevet

Er du organisert? Om ikke bør du organiserer deg. Det er krevende å stå i slikt. Det er han eller deg, sannsynligvis. Desverre. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Bølle skrev:

Han ser en svakhet i deg som han hater ved seg selv. Neste gang han er slem mot deh må du si at han må være snillere mot seg selv. Omvendt psykologi. 

Skal jeg si at han skal være snillere mot seg selv eller mot meg?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det der funker ikke.

Om en person liker å mobbe, så kommer dem aldri til å ta seg nært av om noen sier det der.. Om noen hadde sagt det til meg, så hadde jeg flira dem i ansiktet. 

Si ifra til sjefen igjen, og så ignorerer du hele kjerringa. Hun blir å gå lei til slutt.

Anonymkode: 60ade...a77

Skrevet
4 minutter siden, Bamse20 skrev:

Ta det opp med sjefen igjen, og si til han at blir ikke det bedringer i dette, så kommer du til å gå videre med dette til Arbeidstilsynet.

Det høres virkelig ikke ut som sjefen din har gjort så mye med dette en å bare tilsnakke. Han kan lage en sak av dette,  noe han tydligvis ikke har gjort. 

Det er ganske diskriminerende at hun mobber deg med tanke på at du er Norsk. Det føler egentlig sånn ut.

Hva kan arbeidstilsynet gjøre her?  Trenger de bevis/vitner for å tro på meg? Greia er at sjefen min eier det stedet. Det er hans plass. Hva om han blir så sint at han sparker meg?

Skrevet (endret)

Snakk med sjefen din du! :) 

Endret av FunnyBoy123
Skrevet
Akkurat nå, FunnyBoy123 skrev:

La meg gjette, sabrura? 😅 Er en grunn til at Sabi smaker 1000000x bedre.. :) Snakk med sjefen din du!

Nei, ikke sabrura. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si at han må bli snillere mot seg selv. Tydeligst har han det ikke bra når han holder på å mobbe deg. Du er ikke skyld i hans problemer. Du er noen han kan ta seg ut på pga en svakhet han ser i deg. 

Når mennesker ser en svakhet i andre de ikke liker, ser de egentlig den svakheten i seg selv. En svakhet som de ikke liker. Da kan de blir slemme mot den personen det gjelder. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det der funker ikke.

Om en person liker å mobbe, så kommer dem aldri til å ta seg nært av om noen sier det der.. Om noen hadde sagt det til meg, så hadde jeg flira dem i ansiktet. 

Si ifra til sjefen igjen, og så ignorerer du hele kjerringa. Hun blir å gå lei til slutt.

Irriterer meg så grenseløst av han kokken, alt jeg gjør får jeg kjeft for, og om de andre servitørene gjør det jeg gjør så går det HELT fint. Det er skikkelig mean girls vibes. Kanskje 10 hakk værre da. Han sier ting som «i don’t like her» osv bak ryggen min, og himler med øynene hver gang han får vite at jeg skal jobbe dagen etter

Gjest Bamse20
Skrevet (endret)

Arbeidsmiljøloven § 4-3 (3) krever at arbeidstakere ikke skal utsettes for trakassering og annen utilbørlig opptreden. I tillegg er det et særskilt vern mot seksuell trakassering og trakassering på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i likestillings- og diskrimineringsloven § 13 jfr. § 6 første ledd. Det er arbeidsgivers plikt å forebygge dette.

Igjen, så kan du faktisk ta opp lyd på mobilen når hun holder på.

Du kan bruke det opptaket videre om ting skulle eskalere seg :) Privat opptakk på telefon

Endret av Bamse20
Skrevet
1 minutt siden, Bamse20 skrev:

Arbeidsmiljøloven § 4-3 (3) krever at arbeidstakere ikke skal utsettes for trakassering og annen utilbørlig opptreden. I tillegg er det et særskilt vern mot seksuell trakassering og trakassering på grunn av kjønn, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk i likestillings- og diskrimineringsloven § 13 jfr. § 6 første ledd. Det er arbeidsgivers plikt å forebygge dette.

Men hva skjer dersom kokken ikke hører på sjefen og fortsetter? Og sjefen har gitt opp, men må ha han kokken på restauranten sin fordi han er den flinkeste? Kan sjefen få konsekvenser? Eller er det kokken som får konsekvenser?

Skrevet

Du må sette han på plass. Neste gang skriker du til han og kaster tallerken på han. Lag en dags drama og vær sterk og truende. Man må bli mad dog med sånne folk. De er egentlig dritsvake. Bare ta han skikkelig og ikke la det gå. Fuck jobben hvis du ikke har respekt på jobben. Det ser går bare ikke. Kall han pondri, det betyr fitte på tamilsk.

Anonymkode: d363a...f41

• Liker 7
Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva kan arbeidstilsynet gjøre her?  Trenger de bevis/vitner for å tro på meg? Greia er at sjefen min eier det stedet. Det er hans plass. Hva om han blir så sint at han sparker meg?

Han har ikke lov å sparke deg siden du tar opp det faktum at du blir mobbet. Hvis han gjør det har du en sak du kan ta videre, og den vinner du. Om han blir sur for at du forteller han at du blir mobbet på jobb hadde jeg faktisk sykemeldt meg frem til jeg fant en ny. Høres jo helt grusomt ut og jeg hadde grudd meg til å gå på jobb.

Har dere tillitsvalgt på jobb?

Endret av Camillapb
  • Liker 2
Gjest Bamse20
Skrevet (endret)
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hva skjer dersom kokken ikke hører på sjefen og fortsetter? Og sjefen har gitt opp, men må ha han kokken på restauranten sin fordi han er den flinkeste? Kan sjefen få konsekvenser? Eller er det kokken som får konsekvenser?

Ok her er hva jeg ville ha gjort:

Du har allerede gitt klar beskjed til sjefen, og det virker som at det ikke gjorde noe nytte, DU kan ikke fortsette på den jobben om du faktisk blir trakasert vær dag. Det er ikke bra for deg eller helsa di videre.

Jeg ville personligt sagt til sjefen om at blir det ikke noe bedre, så blir du å gå til sak i avisa om plassen og sjefen. Dette er ikke bra for han eller resturangen sitt rykte. 

Firma og bedrifter har ganske klare regler når det kommer til mobbing, blir ikke dette holdt så kan det bli store problemer med det.

Dette er det jeg ville gjort, mamma gjorde det samme mot et annet firma.

Mest sannsynlig så vil sjefen ta dette til seg og fikse problemet.

Jeg skal snakke med min sjef på jobben å høre hva slaks tips han kan gi meg om dette. Så kan jeg komme tilbake og skrive her på mandag :)

Endret av Bamse20
Skrevet

Ta opptak av vær gang når hun mobber deg, (du har lov, står i reglene)

Og når hun er ferdig med og mobbe og trakasere, så kan du vise henne opptaket og si "Om du ikke skjerper deg, så blir dette opptaket lastet opp både på facebook, youtube, og andre plasser der du er. 

Det kommer til å gå ganske viralt fort, folk blir og klage på resturangen, mest sannsynligvis så går det videre og du får et bedre liv med bedre jobb.

sånt skjer hele tiden. :)

Skrevet

Men for pokker, kokken er en HAN! Slutt og skriv «hun»😡😡

Anonymkode: b3f24...dbb

• Liker 16
Skrevet

Uff, ts. Det er ikke enkelt å være ung i arbeidslivet. Unge folk har vanskeligere for å si ifra, og er ofte ikke klar over rettighetene og mulighetene de har. Når man blir eldre skjer det noe med de fleste, de slutter å finne seg i sånt, og blir mer direkte. Det er like greit å bare begynne med en gang, ts, om du står opp for deg selv nå vil du føle deg bedre, og kanskje spare deg for mye tull senere.

På en side er det bare en jobb, så du har ikke noe å tape på å sette alle kluter til. Si fra at om oppførselen ikke opphører vil du både gå til media og anmelde kokken for trakassering. Dette går utover helsa di, og sjefen oppfyller ikke pliktene sine. 

Jeg kan jo også nevne at jeg som kunde var vitne til at en servitør var ekkel med en av kokkene på en slik plass, flere ganger. Jeg reiste meg og gikk, og sa fra at jeg ikke ville støtte en slik kultur økonomisk. Gjestene ser dette, garantert. 

Anonymkode: 49679...85d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...