Gå til innhold

Sjalottløk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den er da mye bedre enn vanlig kepaløk? Jeg har ikke kjøpt det så mye før fordi den er dyrere, men da de ikke hadde økologisk løk på butikken nå, så kjøpte jeg sjalottløk fordi den skal smake mer. Brukte den i blomkålsuppe og wow!

Bruker dere andre den, og til hva? Når velger dere kepaløk, og når sjalottløk? Annen løk dere bruker? Jeg er så dårlig på å variere, men det har også mye å gjøre med hva jeg finner økologisk. Ikke så mye utvalg på det.

Anonymkode: a381b...f72

• Liker 1
Skrevet

Jeg pleier å bruke rødløk til det meste. Kjøper de posene til FP med en kilo til 16,-

Bruker sjalottløk i sauser, delikatesseløk i gryter. 

Anonymkode: e0abd...3da

Skrevet

Jeg bruker sjalottløk når jeg bare skal ha litt løk, som i en omelett eller toast eller tunfisksalat.

Jeg trenger ikke mer variasjon innenfor løk, det er nok variasjon av alt mulig ellers. Gressløk, hvitløk, og purre, rødløk og vårløk av og til, det er nok for meg.

Jeg kjøper av prinsipp ikke "økologisk" hvis det ikke er samme pris eller billigere enn "vanlig". Jeg opplever ikke at pris/etikett har noe å si for smaken, det er helt andre variabler, feks om varen er i sesong, fersk osv.

Anonymkode: 816d3...c47

Skrevet

Jeg bruker mye sjalottløk fordi den er en mye mer praktisk størrelse når jeg skal lage mat for én.

Skrevet

Btuker det til taco (vegetartaco) og i diverse gryter og supper :)

Anonymkode: add36...c8e

Skrevet

Jeg bruker sjalottløk i retter der jeg ønsker mindre løksmak, men kombinerer også ofte med sjalott og kepa. Bruker ofte sjalott i sauser osv.
Andre typer løk jeg bruker; purreløk, rødløk, hvitløk

Anonymkode: d1766...82f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker sjalottløk i retter der jeg ønsker mindre løksmak, men kombinerer også ofte med sjalott og kepa. Bruker ofte sjalott i sauser osv.
Andre typer løk jeg bruker; purreløk, rødløk, hvitløk

Glemte vårløk, ja. Ofte i asiatiskinspirerte retter

Skrevet

Vi har alltid sjalottløk, kepaløk og rødløk i huset.  Bruker sjalottløk når jeg skal finhakke for å surre til saus og strimlet i gryteretter.  Kepaløken synes jeg er best til steking (f.eks. som tilbehør til seibiff).  Rødløk bruker jeg i asiatiske retter og sylter den for brukt som tilbehør til hamburger, biff o.l.  

Skrevet

Jeg har også løk i alle varianter, og bruker alt til ulike ting.

Sjalottløk brukes i sauser og supper. Det er også nydelig ovnsbakt. Eller bakt med balsamico til tapasbordet. I dag blir det ovnsakte sjarlottløk og rotgrønnsaker til lammestek. 

Anonymkode: b1c93...83b

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker bare sjalottløk i gryter hvor den skal være hel, like mye for det visuelle som for smaken 😄  Det jeg stort sett har i hus er vanlig løk, rødløk, purre, og ofte vårløk.

Anonymkode: a5956...033

Skrevet

Kepaløk: Fransk løksuppe, i pasta- og pizzasauser, karamelisert til fisk, som base til saus når man har stek, i indiske grytebaser, grillet til grillkjøtt om sommeren, i pai

Purreløk: purreløksuppe, ovnsbakt hel purre til fisk, i frokostmuffins, i tradisjonsgryter med rotgrønnsaker og salt kjøtt

Rødløk: i salater, i wok, rødløksmarmelade til svin, pizzatopping, syltet til steamed buns og wraps, skivet på burger, 

Vårløk: i salater, til pekingduck, i wok, i sushi, i pokebowls, i nudelsuppe, i vårruller, i pho

Anonymkode: b1c93...83b

• Liker 1
Skrevet

Bruker sjalottløk i salat.

Anonymkode: 612ad...eeb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...