Gå til innhold

Har du et såkalt sossenavn? Eller har du et arbeiderklassenavn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Martine og Thea er typisk sossenavn.

Anonymkode: 5d61b...76c

Enig. Vil si Trine, Mona, Tone er typ arbeiderklassenavn. 
Ragnhild,Sigrid, Anniken =middelklasse , utdanna folk, lærere, leger ol. 

Anonymkode: 4076b...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva verken arbeidernavn (type Ronny, Kent eller Glenn) eller sossenavn (type Maximilian, August eller Lucas). Foreldrene mine ga meg heldigvis et ekte norsk navn (type Sigurd, Håkon eller Ivar).

Anonymkode: a8cfb...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg har et kort og greit arbeiderklassenavn. Jeg er opprinnelig oppkalt etter bestemoren min, de endret bare én bokstav i navnet.

Det er bokstavelig talt ingen som kaller ungene sine dette i dag, og det var heller ikke direkte vanlig da jeg vokste opp. Jeg var den eneste på mitt klassetrinn som het det, både på barneskolen, og ungdomsskolen. 

Anonymkode: 0a140...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et typisk "drabantby-navn" fra 60-/70-tallet. Så helt klart arbeiderklasse. Veldig arbeiderklasse 😛

Alle jeg har truffet gjennom livet med samme navn, er fra samme generasjon. Har ikke hørt om noen som har brukt dette navnet på barn etter ca. 1980 (de finnes sikkert, men det er i så fall ikke veldig, veldig få). 

Egentlig synd. Jeg er veldig fornøyd med navnet mitt. Det klinger fint, er feminint og fungerer på bortimot alle språk. Jeg har vært både i Østen og i deler av Afrika i tillegg til Europa, USA og Russland. Alle uttaler navnet mitt helt likt. Og ingen har problemer med å skrive det. Uansett språk må jeg aldri stave eller fortelle hvordan det skrives. Og det heldigvis bare i lille Norge at navnet er litt belastet fordi det knyttes til samme "gruppe" som Jonny, Ronny, Raymond og Glenn. 

Anonymkode: eb6a2...ca1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har et typisk "drabantby-navn" fra 60-/70-tallet. Så helt klart arbeiderklasse. Veldig arbeiderklasse 😛

Alle jeg har truffet gjennom livet med samme navn, er fra samme generasjon. Har ikke hørt om noen som har brukt dette navnet på barn etter ca. 1980 (de finnes sikkert, men det er i så fall ikke veldig, veldig få). 

Egentlig synd. Jeg er veldig fornøyd med navnet mitt. Det klinger fint, er feminint og fungerer på bortimot alle språk. Jeg har vært både i Østen og i deler av Afrika i tillegg til Europa, USA og Russland. Alle uttaler navnet mitt helt likt. Og ingen har problemer med å skrive det. Uansett språk må jeg aldri stave eller fortelle hvordan det skrives. Og det heldigvis bare i lille Norge at navnet er litt belastet fordi det knyttes til samme "gruppe" som Jonny, Ronny, Raymond og Glenn. 

Rettelse: Mener selvfølgelig at det er veldig, veldig få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene, tror jeg har et ganske nøytralt (og sikkert etter manges mening kjedelig ;) ) navn. 

Anonymkode: 47d2a...1a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2020 den 18.09, AnonymBruker skrev:

Det er vel flere navn som er utpreget harry enn det er navn som er utpreget "soss". Velstående familier pleier jo å være ganske klassiske navn til barna sine, spesielt til gutter. 

Jeg er oppvokst på Oslo vest og jentene jeg vokste opp med het Ingrid, Marte, Anna, Camilla, Maja, Line, Tine, Elisabeth, Caroline, Trine, Amalie, Nicoline, Stine. Det er stort sett feminine navn, noen har kanskje litt konnotasjoner, men jeg vil si de er ganske nøytrale. 

Selv har jeg et navn som var litt mer sjeldent da, men er blitt vanligere nå. I den grad navnet selv har påvirket livet mitt er det vel positivt.

Men som sagt tror jeg et navn alene først og fremst kan si noe negativt, men jeg tror ikke et navn "hjelper" deg frem (altså fornavn alene).

Anonymkode: 5da87...dc6

Jeg vokste opp på Toten på 90-tallet, og jentene der het akkurat det samme som jentene du vokste opp med på Oslo vest. Ganske nøytrale navn, ja 😊 

Anonymkode: 4a3e6...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med Victoria? 

Anonymkode: a59cd...0ea

Jeg tenker det er et kroneksempel på et sossenavn 🙃

Anonymkode: 4a3e6...a57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har nok ett av 90-tallets typiske «unge-mødre» navn 😅

Anonymkode: 24174...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.10.2020 den 23.44, AnonymBruker skrev:

Ja, sikkert!

Anonymkode: b7cdf...39d

Nei, det er garantert. 

Anonymkode: 64bfb...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
On 10/9/2020 at 10:25 PM, AnonymBruker said:

Har ofte fått høre at jeg ser ut som en simpel jente og at jeg har et simpelt navn...heter Hilde og er barn av 80/90-tallet. 

Er de eldre som har sagt dette til meg på en nedlatende måte. De syns jeg var stygg også... 

Anonymkode: 107d9...10c

Hæh?! ingenting simpelt med Hilde, det er jo et flott og fint navn! 

Anonymkode: 2128c...82d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke typisk arbeiderklasse navn. Et opprinnelig latinsk kvinnenavn, mest pop på 80/90 tallet. Kun 1500 ca som har navnet i Norge.

Anonymkode: c82ea...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil si navnet mitt er typisk for middelklassen. Ingvild. Foreldre er sykepleier og økonom. 

navn jeg forbinder med arbeiderklassen (da jeg vokste opp): Hilde, Anette, Nina, Elin, Beathe, Tone, Trude, Malin osv Roger, Ronny, Kenneth, André, Tommy, Danny, Dan, Kris, 

Overklassenavn? Tullenavn som Bitten, Ninni, Willy osv. Jeg kjenner ingen i overklassen, så jeg har litt liten peiling. 

navn er dessuten vanskelig å klassifisere. 

Anonymkode: 89c51...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...