Gå til innhold

Har du et såkalt sossenavn? Eller har du et arbeiderklassenavn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler du navnet ditt har påvirket hvordan du blir oppfattet?

Anonymkode: 92500...7a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva i all verden er "sossenavn" og "arbeiderklassenavn"? Aner ikke hva jeg har, men jeg er i allfall vokst opp i den såkalte arbeiderklassen så jeg holder da en knapp på sistnevnte. 

Det var ikke det mine foreldre var mest opptatt av da de gav meg navnet akkurat. 

• Liker 6
Skrevet

Alle navn påvirker jo hvordan du blir oppfattet.

Jeg har et normalt navn, og føler det er veldig nøytralt - vartfall ikke noe belastende (anette)

Det kjipeste er vel å ha slike veldig nylagde/kreative navn som Chantelle Chanel, Paris, Dream, Feline, maximillam etc, for da får folk lett assosiasjoner til ungemøde serien, dum&blond etc.

Anonymkode: 888d5...d41

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Tror jeg har et helt vanlig navn.

Med "sossenavn" tenker jeg på sånne navn som f.eks. Carl-Johan von Bustenskiold, Maren Viola Lysfontene osv
Jeg fant forresten en artikkel som het Her er de nye sossenavnene
https://www.dagbladet.no/tema/her-er-de-nye-sosse-navnene/63249122

Anonymkode: 36007...1a9

Carl-Johan von Bustenskiold! 😂😂😂 

Made my day! 

Anonymkode: 4822e...4ae

• Liker 8
Skrevet

Har ofte fått høre at jeg ser ut som en simpel jente og at jeg har et simpelt navn...heter Hilde og er barn av 80/90-tallet. 

Er de eldre som har sagt dette til meg på en nedlatende måte. De syns jeg var stygg også... 

Anonymkode: 107d9...10c

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ofte fått høre at jeg ser ut som en simpel jente og at jeg har et simpelt navn...heter Hilde og er barn av 80/90-tallet. 

Er de eldre som har sagt dette til meg på en nedlatende måte. De syns jeg var stygg også... 

Anonymkode: 107d9...10c

Jøss - ikke bry deg om sånne dumme folk. Jeg synes Hilde er et fint og helt nøytralt navn. Jeg har også et slikt navn - heldigvis! Det er mange navn man assosierer med en viss samfunnsgruppe, og jeg er veldig glad jeg ikke har et sånt navn - synes det er fint å være litt «mystisk», og at folk ikke vet ting om min bakgrunn om meg når jeg møter dem.

Anonymkode: 93cf5...a00

• Liker 5
Skrevet

Jeg har et navn det gjerne var 2-3 av på hvert klassetrinn da jeg var barn på 80/90-tallet - det er så mange som har det på så mange kanter av landet at jeg tror ikke det er så mange fordommer og generelle oppfatninger knyttet til det.

Skrevet

Preben,  Karl-Christian, Jens-Peter  går med Lacoste og spiller golf, spiser sure og svindyre østers som de egentlig hater fordi det er viktig å kunne skryte av det, kjører BMW suv. Bettina,  Maribelle-Charlotte og Chantale er kjærestene deres og får Birkinsvesker mot at de aldri får kjøre BMW suv'ene som aldri må få en ripe. 

Anonymkode: 621f7...544

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et norrønt navn som er helt vanlig i min generasjon. Ikke topp 10 men ikke sært heller.

Vil det si at jeg har et arbeiderklasse- eller sossenavn?

Anonymkode: c9d65...4d5

• Liker 2
Skrevet

Arbeiderklassenavn på 80-tallet: Tommy, Kent, Johnny, Ronny, Kim Andre, Beate, Berit, Laila,

Anonymkode: 5d61b...76c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har et navn som kommer fra navnet Elisabeth. Hva mener du Ts.? Lavstatus? 

Anonymkode: 64bfb...b25

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har et navn som kommer fra navnet Elisabeth. Hva mener du Ts.? Lavstatus? 

Det er for vag beskrivelse til å si noe. 

Skrevet

Jeg heter Malin. Tror det helt ordinært.

Anonymkode: 5134c...bdd

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke. Tror jeg har et helt vanlig navn.

Med "sossenavn" tenker jeg på sånne navn som f.eks. Carl-Johan von Bustenskiold, Maren Viola Lysfontene osv
Jeg fant forresten en artikkel som het Her er de nye sossenavnene
https://www.dagbladet.no/tema/her-er-de-nye-sosse-navnene/63249122

Anonymkode: 36007...1a9

Haha! Brødrene mine heter Carl Johan og Henrik.

Selv har jeg ett helt enkelt navn; Anna Elisabeth.

Har aldri assosiert navnene våre med noe spesielt 😅

Anonymkode: 80646...323

Skrevet

Jeg har to fornavn og begge er sjeldne. Ett norrønt og ett kristent. Typisk kunstnerfamilie.

Anonymkode: b5d29...c3b

Skrevet

Heter Merethe så arbeiderklasse da 😄 

Anonymkode: 38c50...da7

Skrevet

Har et arbeiderklassenavn, og et sossenavn. 

Anonymkode: 63494...ad7

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for vag beskrivelse til å si noe. 

Uansett, jeg er fra Oslo vest og har god utdannelse, eget firma som går så det suser, hus,  leilighet, hytte, leilighet i NYC og Miami, Fl. Jeg liker navnet mitt. Det ser fabelaktig ut på visittkortet. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...