Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2002 #1 Skrevet 20. september 2002 Har planer om en lengre tur neste år. Har tenkt å være borte i ca. tre uker. Det skal ikke være noen sol- og badeferie, men mer en backpackertur. Noen som har tips til hvor man kan reise? Har tenkt litt på Peru/Bolivia, Cuba, Kina eller Serengeti(Kenya/Tanzania). Noen som har erfaring fra noen av disse stedene?
Gjest gurimalla Skrevet 20. september 2002 #2 Skrevet 20. september 2002 Kenya og Tanzania hadde jeg valgt av de alternativene du presenterer. Kenya er billigere enn Tanzania når det gjelder safari så det kan kanskje være et alternativ å dra til Masai Mara i stedet for til Serengeti. Det som bør avgjøre er imidlertid det faktum at dyrene flytter på seg og man bør velge etter hvor dyrene er på det tidspunkt man reiser. I Tanzania kan man kombinere safari med en tur til Kilimanjaro. Det er vanskelig å reise rundt på landsbygda i Kina hvis man ikke snakker noe kinesisk, det kan være spennende, men som sagt vanskelig. Et annet alternativ er å dra til Guatemala. Der går det an å dra til pyramidene i Tikal, til Antigua, Lago Atitlan, besøke kysten og dra på tur i jungelen. Uansett, det blir sikkert en kjempefin ferie.
Gjest Anonymous Skrevet 20. september 2002 #3 Skrevet 20. september 2002 Har ikke vært i noen av landene du spør om, men jeg fikk bare lyst til å anbefale Mexico som land å reise rundt i. I Mexico kan man oppleve utrolig mye variert fra storbyen Mexico City, en rekke maya- og aztekerpyramider, sol og bading, byer i kolonistil, grotter og mye, mye mer. Lykke til uansett hvor du reiser. Hilsen meg som drømmer om mer ferie.
Miss Fishy Skrevet 28. september 2002 #4 Skrevet 28. september 2002 Jeg har vært i Peru og Bolivia, og jeg har også vært i en del andre land i Sør Amerika. Selv var jeg på reise i mange måneder, men opplevde likevel at jeg fikk det travelt med å rekke alt jeg hadde lyst til å se. 3 uker er derfor ganske lite.. men dersom det er det du har å gå på, kan jeg anbefale følgende: Peru/Bolivia Fly til Lima, og dra videre til Nazca (sted der du kan se snodige formasjoner i landskapet - fugler, dyr og mennesker, formet av inkaene.. eller romvesener !?? (Noen hevder så..)). Deretter drar du innom Arequipa (koselig by- kan dra på utflukt til Sør Amerikas svar på Gran Canyon). Sett så nesen mot Cusco (evt tar du Cusco før Arequipa). Fra Cusco er det obligatorisk med inkatrail til Macchu Picchu. Dette er en turistmagnet, men likevel et must. Deretter drar du til Puno ved Titicaca sjøen, og blir med på en tur ut til de flytende øyene, og overnatter en natt hos lokalbefolkningen på Isla Taquile - med null elektrisitet. Fascinerende! Deretter drar du over grensen til Bolivia, og får med deg en utflukt til saltørkenen "salar de Uyini". Vakkert! Retur fra La Paz. Noe mer enn dette rekker du neppe på 3 uker, men da har du også fått highlightene fra Peru og Bolivia.. evt kan du også presse inn en jungeltur i Bolivia, men da må du belage deg på å fly deg frem, eller evt kutte ut noe av det andre (f.eks. Nazca/Arequipa). Et annet og kanskje bedre alternativ, er å konsentrere deg om ett land, og da syns jeg Ecuador er et godt tips. Evt. med en tur til Galapagos-øyene også. I Ecuador er det færre turister enn i Peru. Selvsagt er det mange backpackere her også, men man slipper i hvert fall unna japanerne og amerikanerne som dominerer Cusco (pga Macchu Picchu). Naturen i Ecuador er praktfull, og menneskene er mye hyggeligere enn i Peru (min erfaring). Mye fattigdom. Høydepunktene i Ecuador er bl.a. jungeltur, togtur fra Rio Bamba (der man sitter på taket), Cuenca (kjempefin by - står om den i et av de siste Vagabond-bladene), spise marsvin (kan sikkert diskuteres om det er et høydepunkt, men må jo prøves ;-)), fjelltur, bade i varme kilder, marked i Otavalo osv! Galapagos er dyrt (må regne med at det koster ca 7-10.000 ekstra om du vil ha med deg dette også), men det er verdt det! Lykke til , god tur, og spør gjerne hvis du lurer på noe :-) Miss Fishy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå