AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #21 Skrevet 10. oktober 2020 21 minutter siden, Jennni skrev: Når det gjeld forskjellen på universitet og høgskole er jo høgskole litt meir som ein vanleg skole, med klassar og strengare timeplan. Elles trur eg ikkje det er så stor forskjell, men eg har aldri studert ved høgskole, altså. Tror det kommer veldig an på studiet altså. Jeg har studert ved både universitet og høgskole. På høgskolen var vi 140 i "klassen" og det du sier om "timeplan", vel, det var satt opp forelesning på gitte klokkeslett, kanskje to timer en dag og fire timer en annen, men sånn var det jo på universitetet og. Jeg merket ikke så veldig forskjell, egentlig. Foreleserne var mer tilgjengelige på høgskolen, det var et stort pluss. Det var liksom akseptert å stikke bortom kontoret til foreleser og spørre hvis du lurte på noe faglig. Mulig det er "lov" på Blindern og, men jeg fikk ikke helt det inntrykket.. Anonymkode: e7cfc...971 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #22 Skrevet 10. oktober 2020 Jeg gikk på universitetet i Oslo i fem år, synes studentmiljøet på Blindern var helt topp. Men jeg begynte ikke å studere under en pandemi da, det ødelegger nok litt for stemningen. Anonymkode: 0d556...e72 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #23 Skrevet 10. oktober 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Studerer du historie? Det er blitt helt ekstremt der. Med gruppearbeid altså. Anonymkode: f499e...525 Ja 😔 Anonymkode: 3b178...4ae 2
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2020 #24 Skrevet 10. oktober 2020 Ta utveksling til utlandet så snart du kan. Blindern har et traust og kjedelig studentmiljø. Anonymkode: 42743...150
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #25 Skrevet 11. oktober 2020 På 9.10.2020 den 22.09, AnonymBruker skrev: Jeg er skuffet over studiet og det sosiale. Trodde det skulle være mer folk, fargerikt, pulserende, spennende - you name it! Er jo bare på den gamle og slitte forelesningssalen og det er så lite folk. Jeg trodde heller ikke studiet skulle bestå av så himla mye gruppearbeid. Det er vanskelig å få alt til å klaffe når det er 4 grupper og forskjellige folk på hver gruppe. Jeg får nesten lyst til å droppe hele greia og starte på nytt fra høsten av. Anonymkode: 3b178...4ae Og hvorfor skulle det være annerledes neste år? Anonymkode: bba88...643 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #26 Skrevet 11. oktober 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skulle det være annerledes neste år? Anonymkode: bba88...643 Nytt studium, kanskje et annet sted. Anonymkode: 3b178...4ae 1
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #27 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg gikk selv på UIO før covid19 (2018) og endte med å bytte til Høyskolen Kristiania. Og jeg angrer ikke. UIO er et stort universitet med over 27 000 studenter og 6 000 ansatte og det er litt av det der at studentene må klare seg selv innenfor det meste, lite kontakt med foreleserne, lite kontakt med studentene, lite oppfølging fra skolen etc og det er jo sånn det er i store universiteter. Men disse corona tidene har gjort det enda vanskeligere. Vi er også delt i grupper. Men dette er en fast gruppe, så vi er ikke delt i mange ulike grupper. Vi har tett kontakt med studieprogramlederen, foreleserne + skolen følger oss aktivt og spør om hva de kan gjøre for at de tilrettelegger for oss i disse vanskelige tider, vi kommer med forslag og de setter tiltak. Vi har en fordel i med at vi er mange små klasser og ikke store så vi får lov til å møtes på skolen og har undervisning på skolen under strenge tiltak vi er også en del ute på gjeste besøk i bedrifter og kommer gjesteforelesere til oss også. Tilslutt føler jeg at Covid-19 har påvirket oss på skolen ja, men ikke i den grad som andre studenter på UIO osv beskriver. Høyskoler er mer praktiske og man får drive med mye gøy og moro + at de er arbeidslivsrelaterte så de fleste ender opp med en relevant jobb fort etter endt studie. Men UIO osv er mer teori rettet og mer kompleksitet der. Anonymkode: 3329a...256
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #28 Skrevet 11. oktober 2020 På 10.10.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev: Studietilverelsen er trist, det ikke det real life, man er nesten som i et vakum. Det er først når du begynner å jobbe at du kommer i det virkelige liv. Syntes synd på mange studenter, vet det må være tøft for en del.. Lever i en slags uvirkelig verden som student Anonymkode: 19ba9...500 Jeg hadde en super studietid, både faglig og sosialt, overhode ikke trist selv om vi bodde litt kummerlig. Mange gode diskusjoner i kollokvier, caseprosjekter fra virkeligheten, horisonter på utveksling. Mange studentforeninger og klubber. Ikke alle passer med alle, jeg fant mitt miljø. Jobblivet også bra, deilig å slippe eksamen, men mindre frihet da. Studerte ved NHH. Anonymkode: 9d299...c54
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #29 Skrevet 11. oktober 2020 Opplever dere mye gruppearbeid nå...? Jeg studerer på UiO, har null gruppearbeid i hele år. Anonymkode: f319b...707
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #30 Skrevet 11. oktober 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja 😔 Anonymkode: 3b178...4ae Ta det opp med de som underviser, at gruppene deres ikke fungerer. De er der for å hjelpe, og det er i deres interesse å få deg gjennom studiet. Anonymkode: f499e...525
Katten.2.0 Skrevet 11. oktober 2020 #31 Skrevet 11. oktober 2020 Har studert ved tre forskjellige universiteter (inklusive noen fag på Blindern), og kort sagt: Det blir hva du selv gjør det til. Man må engasjere seg for å få studielivet man selv ønsker. Uansett er det vel naivt å tro at pandemien ikke skal kødde med ens ønsker.
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #32 Skrevet 11. oktober 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Opplever dere mye gruppearbeid nå...? Jeg studerer på UiO, har null gruppearbeid i hele år. Anonymkode: f319b...707 Er jo forskjellig fra studie til studie. Anonymkode: 6e183...ffa
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #33 Skrevet 11. oktober 2020 På 10.10.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev: Studietilverelsen er trist, det ikke det real life, man er nesten som i et vakum. Det er først når du begynner å jobbe at du kommer i det virkelige liv. Syntes synd på mange studenter, vet det må være tøft for en del.. Lever i en slags uvirkelig verden som student Anonymkode: 19ba9...500 Studietiden kan være fantastisk, mye frihet, lære noe hele tiden, slipper presset i arbeidslivet, treffer masse mennesker. Å bo i kollektiv med andre studenter osv. Anonymkode: b9f48...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #34 Skrevet 12. oktober 2020 På 11.10.2020 den 19.40, AnonymBruker skrev: Opplever dere mye gruppearbeid nå...? Jeg studerer på UiO, har null gruppearbeid i hele år. Anonymkode: f319b...707 Ja, jeg er på fire forskjellige grupper, og det er forskjellige folk på alle gruppene. Det er vanskelig å finne tidspunkt som passer alle, og som ikke kolliderer med de andre gruppene. Jeg er helt avhengig av gruppene for vi leverer inn gruppeoppgaver. Før jul skal disse oppgavene settes sammen til en mappeinnlevering. Anonymkode: 3b178...4ae
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #35 Skrevet 12. oktober 2020 På 11.10.2020 den 19.23, AnonymBruker skrev: Jeg gikk selv på UIO før covid19 (2018) og endte med å bytte til Høyskolen Kristiania. Og jeg angrer ikke. UIO er et stort universitet med over 27 000 studenter og 6 000 ansatte og det er litt av det der at studentene må klare seg selv innenfor det meste, lite kontakt med foreleserne, lite kontakt med studentene, lite oppfølging fra skolen etc og det er jo sånn det er i store universiteter. Men disse corona tidene har gjort det enda vanskeligere. Vi er også delt i grupper. Men dette er en fast gruppe, så vi er ikke delt i mange ulike grupper. Vi har tett kontakt med studieprogramlederen, foreleserne + skolen følger oss aktivt og spør om hva de kan gjøre for at de tilrettelegger for oss i disse vanskelige tider, vi kommer med forslag og de setter tiltak. Vi har en fordel i med at vi er mange små klasser og ikke store så vi får lov til å møtes på skolen og har undervisning på skolen under strenge tiltak vi er også en del ute på gjeste besøk i bedrifter og kommer gjesteforelesere til oss også. Tilslutt føler jeg at Covid-19 har påvirket oss på skolen ja, men ikke i den grad som andre studenter på UIO osv beskriver. Høyskoler er mer praktiske og man får drive med mye gøy og moro + at de er arbeidslivsrelaterte så de fleste ender opp med en relevant jobb fort etter endt studie. Men UIO osv er mer teori rettet og mer kompleksitet der. Anonymkode: 3329a...256 Hva studerer du nå? Anonymkode: 3b178...4ae
Nasse Nøff Skrevet 12. oktober 2020 #36 Skrevet 12. oktober 2020 Når det gjelder gruppearbeidet bør du ta kontakt med ansvarlig for studiet, for det du skisserer (at alle har fire ulike grupper, der alle gruppene er ulike) kan jo ikke gå i hop tidsmessig. Her har de kanskje tenkt at det er lurt for å få dere til å bli bedre kjent med hverandre, men rett og slett glemt å tenke på hvordan dette kan gjennomføres i praksis. 2
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2020 #37 Skrevet 12. oktober 2020 Jeg skjønner ikke hva studenter klager over. Studiene blir som man gjør det til selv. Når man ser flere utfordringer enn løsninger blir det jo sikkert vanskelig. Begynte nå i høst på mitt fjerde år av fem år. Merker ikke stor forskjell på denne høsten som forgående år, med unntak at det er færre folk på campus.. Nye studenter var jo på en måte forberedt på en annerledes høst. Anonymkode: eae74...748
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå