Gå til innhold

Å kutte helt ut Levaxin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Andre med erfaring? Vurderer å kutte de ut en kort periode for å se om det er tablettene som gjør meg så dårlig.. 

Tydelig forverring ca 3 uker etter oppstart av medisin. 

Anonymkode: 40b80...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har behandlingstrengende hypoterose er dette livsnødvendige medisiner og ikke et valg du har. Det er og en medisin som kan skal trappes forsiktig opp og ned. Snakk med legen din. 

Anonymkode: 42ff2...d8f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har behandlingstrengende hypoterose er dette livsnødvendige medisiner og ikke et valg du har. Det er og en medisin som kan skal trappes forsiktig opp og ned. Snakk med legen din. 

10 minutter siden, Lama_Drama skrev:

Forverring av hva? Jeg ville overhodet ikke tullet med stoffskiftet uten samarbeid med fastlege. 

Forverring av allmennetilstanden, nærmest ingen positiv effekt, heller andre veien.. Gått 4 mnd på Levaxin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nå visstnok fin på blodprøvene. Jeg er bare elendig. Ingen hjelp å få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags symptomer er du har fått de siste mnd?

Anonymkode: b1b0f...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har LS og bruker Levaxin, har gjort det i 13 år. De siste årene har jeg følt meg smådårlig, hele tiden. Har lav feber noen timer etter jeg står opp og til jeg legger meg, influensafølelse med vondt i kroppen, sliten. Jeg er i full jobb, men er helt klart bedre på fridager når jeg kan ta ting i eget tempo. Legen min finner ikke ut av det og er vel ikke interessert i slike diffuse symptomer. Blodprøvene mine er fine.

Ryddet for sitat av slettet innhold og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags symptomer er du har fått de siste mnd?

Ble tydelig dårligere noen få uker etter oppstart som f.eks Kronisk hodepine, tungpust/kortpust, utmattet brystmuskelatur, mer emosjonell. Dette med pusten/brystet ødelegger meg helt og jeg er fortvilet over disse plagene. Er der konstant eller med forverring. Noe positivt, og det var fordøyelsen. Men den har også gått tilbake nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Dosen din kan være for høy. Du kan sammen med lege forsøke redusere dosen litt og se om det hjelper

2. Du kan reagere på fyllstoff i levaxin. Det er laktose i de om jeg husker riktig. Om du ikke tåler laktose er det relevant

3. Det er mulig du trenger kombinasjonsmedisiner. At du trenger både t3 og t4 for å føle deg bedre. Ikke alle konverterer levaxin (t4) til t3 like bra

4. Det finnes andre medisiner du kan prøve

5. Sjekk b12, jern og D vitamin. Disse er ofte lave hos de med lavt stoffskifte. 

Anonymkode: 18de0...dd8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både for høy og for lav Tsh kan gi tungpust. Du bør først og fremst snakke med din fastlege nå. Kanskje du ble trappet opp for fort, kanskje du er blitt for høy. Men en lege bør styre dette.

Ryddet for sitat av slettet innhold, og svar til dette. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1. Dosen din kan være for høy. Du kan sammen med lege forsøke redusere dosen litt og se om det hjelper

2. Du kan reagere på fyllstoff i levaxin. Det er laktose i de om jeg husker riktig. Om du ikke tåler laktose er det relevant

3. Det er mulig du trenger kombinasjonsmedisiner. At du trenger både t3 og t4 for å føle deg bedre. Ikke alle konverterer levaxin (t4) til t3 like bra

4. Det finnes andre medisiner du kan prøve

5. Sjekk b12, jern og D vitamin. Disse er ofte lave hos de med lavt stoffskifte. 

Skriver under det her, samt sjekk jod nivået. Meld deg inn i stoffskifte gruppe på fb, der har du mange som har samme erfaring som deg. 

Anonymkode: a5d05...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer med et lite fåtall, at stoffskiftet deres fikser seg selv. Så vidt jeg vet vet man ikke årsaken til dette. Når det er sgat, så skjer det sjelden og man skal aldri gå av levaxin for å sjekke om man blir bra igjen. For de aller fleste vil det medføre at man blir veldig syk og må da bruke 3-8 måneder eller mer på å få stoffskifte tilbake dit det var da man gikk på medisin

Om man ikke tror medisinen hjelper, bestiller man time med fastlege og sier fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer med et lite fåtall, at stoffskiftet deres fikser seg selv. Så vidt jeg vet vet man ikke årsaken til dette. Når det er sgat, så skjer det sjelden og man skal aldri gå av levaxin for å sjekke om man blir bra igjen. For de aller fleste vil det medføre at man blir veldig syk og må da bruke 3-8 måneder eller mer på å få stoffskifte tilbake dit det var da man gikk på medisin

Om man ikke tror medisinen hjelper, bestiller man time med fastlege og sier fra. 

Hvis en tydelig ble mye dårligere etter oppstart og med forverring, så vil jeg si at det er dette som hart gjort meg meget syk. Derfor vurderer jeg å slutte med de, da jeg mistenker at Levaxinen har gjort meg dårligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ble tydelig dårligere noen få uker etter oppstart som f.eks Kronisk hodepine, tungpust/kortpust, utmattet brystmuskelatur, mer emosjonell. Dette med pusten/brystet ødelegger meg helt og jeg er fortvilet over disse plagene. Er der konstant eller med forverring. Noe positivt, og det var fordøyelsen. Men den har også gått tilbake nå. 

Dette har ingenting med medisinen å gjøre. Det eneste kan være at du får for lite/mye av levaxin 

Anonymkode: 99e5b...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er blodprøvene dine nå da? Hva var symptomene dine når du ble verre og verre?

Jeg har LS og bruker Levaxin, har gjort det i 13 år. De siste årene har jeg følt meg smådårlig, hele tiden. Har lav feber noen timer etter jeg står opp og til jeg legger meg, influensafølelse med vondt i kroppen, sliten. Jeg er i full jobb, men er helt klart bedre på fridager når jeg kan ta ting i eget tempo. Legen min finner ikke ut av det og er vel ikke interessert i slike diffuse symptomer. Blodprøvene mine er fine.

Jeg er Ts. T4 er 12. T3 3.5. TSH 0,88. Jeg/familien var syk i mars (influens likn) med tungpust som kom en uke etter. Kanskje det var corona. Og jeg har fått kronisk bivirkninger pga det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er for kort tid til å si hvordan levaxin virker for deg. Gi det et halvt år. Ft3 bør ligge i øvre del av referanseverdi.

Anonymkode: 968e7...69e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis du føler deg helt jævlig, bestill time hos legen din. 

Anonymkode: 438a7...c2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis du føler deg helt jævlig, bestill time hos legen din. 

Jeg har vært hos lege flere ganger. Lege mener dette med bryst og pust må være noe annet. Sjekket med EEG og pusteprøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært hos lege flere ganger. Lege mener dette med bryst og pust må være noe annet. Sjekket med EEG og pusteprøve.

Det er litt dårlig av ham. Jeg har hatt de symptomene både når jeg har vært for lav og for høy. Er jernnivåene dine fine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tungpust og press i brystkassen forekommer ved både hyper- og hypotyreose (for mye og for lite hormon). Pustemuskulaturen kan svekkes av hypotyreose og dermed gi pustevansker, og ved hypertyreose går kroppen på høygir og man kan oppleve pustebesvær og hyperventilering osv. Personlig blir jeg også dårlig av jod, til og med i multivitaminer. Dessverre er det mange allmennpraktiserende leger som ikke har så inngående kunnskap om stoffskiftesykdom og ikke kjenner sammenhengen. Symptomene går som regel vekk etter noen uker med riktig behandling, derfor viktig å ta hyppige blodprøver og passe på at behandlingen holder hormonene på rett nivå.

Når det er sagt, håper jeg virkelig at du ikke bare slutter å ta en livsviktig medisin fordi noen idioter på internett sier at det funka. Levaxin gjør deg ikke dårlig med mindre du tar særdeles for mye eller for lite. Tre uker er ikke nok til å stue vekk alle symptomene hvis du over tid har gått med lavt stoffskifte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...