Gå til innhold

Involverer dere barna i økonomien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det trangt økonomisk. Har prøvd å skjerme barna. Men bør jeg snakke med barna om det? Har sagt at jeg ikke har penger til å kjøpe det de andre får. F eks el sparkesykkel, gaming pc og dyre merkeklær. Så de vet litt, men ikke hvor tøft det er. Vi har mat og de får klær når de trenger det 

Anonymkode: dea6e...009

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Selvfølgelig ikke. De trenger ikke el sparkesykkel eller merkeklær uansett om man har dårlig råd eller ikke. Det er ikke noe som er vanlig å prioritere, eller noe barn har behov for

hvis mine barn spør om de kan få noe som er urimelig, enten jeg har råd eller ikke så er svaret nei punktum. Man trenger ikke å begrunne hvorfor de ikke får luksus

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet

De trenger ikke å vite detaljer om økonomi. Men de er jo ikke dum. De ser jo hvem som har mer materielle goder. 

Man kan si at ikke alle har like god råd. Om de ønsker mye luksus må de jobbe hardt på skolen, skaffe seg god utdanning og få seg en godt betalt jobb. 

Skrevet

Ja. Eller, vi snakker mye om økonomi. Vi har sånn sett god økonomi, men vi har fokus på hva ting koster, hvor lenge man må spare til noe osv.

De må f.eks betale «renter» hvis de skal låne penger av meg. 

De vet at man må prioritere, at mamma og pappa får en fast sum utbetalt i mnd, og at de går til å betale f.eks regninger. Bruker vi mer penger en mnd, så er det f.eks mindre til sparing, og det kan gå ut over ferien man har lyst på.

Anonymkode: 516c9...e2a

• Liker 7
Skrevet

Jeg gjorde det da jeg hadde det trangt noen år, men ikke med fokus på alt vi ikke kunne og hadde. Det var alltid fokus på hva vi hadde, kunne og klarte, og vi var et team i å finne smarte løsninger på ting. Å skaffe /oppleve ting billig eller gratis. 

Ungene savner den tiden sier de nå da vi er kommet oss godt ovenpå. 

• Liker 6
Skrevet

Vi involverer barna en god del mht økonomiske betraktninger. F. eks. prisen på et avansert badeland jf, det lokale, litt nedslitte offentlige badet. Får man så og så mange ganger mer glede av det nye badelandet jamfør det lokale badet? Svaret til det ene barnet var et klart nei, det andre mente kanskje. Nå er ikke barna mine opptatt av merkeklær, men hadde de vært det hadde jeg snakket om hva det hadde kostet oss i noe vi måtte oppgi av andre ting.

Barna våre får ikke de tingene du nevner. Det har de ikke spurt etter heller, de vet at vi står for sparsommelighet og så bærekraftig forbruk som det lar seg gjøre. De vet også at hver gang man får penger sparer man halvparten.

Har du tenkt på at skammen det virker som du har skader dem mer enn avkall på elsparkesykkel? Jeg tror at du skal tenke nøye gjennom hvordan du legger fram økonomiske forhold for dem. Hvis alt handler om at dere ikke har råd risikerer du at når barna dine blir voksne ender de opp med å bruke hele lønna si med en gang de får den. Du har jo lært dem at den eneste grunnen til å la være å bruke penger er at man ikke har dem.

• Liker 9
Skrevet

Ja, jeg deler min økonomi. Vi har det ikke trangt, men barnet er 11 år og har vært med på å betale regningene når lønnen har kommet inn. Så ført over penger til matkonto og sparing. Skrevet handleliste, sett på priser på samme type varer, sett på slutt sum på kvittering ect. Han vet hva jeg mener vi kan bruke ekstra penger på når det kommer til mat, forbruksvarer og klær/utstyr. Også fått fortalt hvor dyrt det er å kjøpe ferdig mat som junk, handle på bensinstasjonen osv, men at av og til kan man. Og vist at hvis vi tar et større valg så må man ofte velge bort noe annet osv. 

Går ikke å printer det inn, men husker selv mye av det faren min fortalte økonomi når jeg var liten og vil påstå at det har hatt god påvirkning for min kontroll på penger.

Anonymkode: e0589...ece

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg deler min økonomi. Vi har det ikke trangt, men barnet er 11 år og har vært med på å betale regningene når lønnen har kommet inn. Så ført over penger til matkonto og sparing. Skrevet handleliste, sett på priser på samme type varer, sett på slutt sum på kvittering ect. Han vet hva jeg mener vi kan bruke ekstra penger på når det kommer til mat, forbruksvarer og klær/utstyr. Også fått fortalt hvor dyrt det er å kjøpe ferdig mat som junk, handle på bensinstasjonen osv, men at av og til kan man. Og vist at hvis vi tar et større valg så må man ofte velge bort noe annet osv. 

Går ikke å printer det inn, men husker selv mye av det faren min fortalte økonomi når jeg var liten og vil påstå at det har hatt god påvirkning for min kontroll på penger.

Glemte å nevne at min ikke får det som alle andre har. Han må også spare til ting. Han har ikke merketøy, el sparkesykkel eller PC. Han har spart jul, bursdagspenger + ukepenger for å kjøpe seg switch.. iPad fikk han til en bursdag, som jeg kjøpte brukt. Det er den eneste bursdagen som han har fått noe til over 1000 kr. Alle syklene hans et kjøpt på finn, samme med annet utstyr og klær. Han har heller ikke mobil

Har også forklart han fordelen med å kjøpe brukt. Og når vi f.eks trengte microbølgeovn så fant vi en på Elkjøp og før vi kjøpte den så søkte vi på finn om noen hadde samme til salgs. Når han ønsker å bruke pengene sine på f.eks spill så søker vi først på finn om noen har det samme til salgs.

Han har også vært med å hentet klær jeg har kjøpt brukt til både meg og han. 

• Liker 2
Skrevet

Samme her. Alenemor, trang økonomi. Barnet er 9 år. Deler ikke detaljer selvfølgelig, men forklarer bare når barnet vil ha noe, at pengene vi har, skal vare hele mnd'en og at vi ikke sløser med penger. Synes hun har lært nå og blitt flinkere med egne penger også. Prøver å forklare hvor mye alt koster, husleie, strømmen vi bruker, tv, Internett, tlf, mat, alt mulig. Slik at hun skal få noe begrep på penger.

Anonymkode: 93775...30c

• Liker 3
Skrevet

Vi prater om økonomi, sparing osv. Ikke noe sånn inngående om vi har mye eller lite. Men at en dag med kino, spise ute og en tur på lekebutikken fort blir en 1000 lapp, det prater vi om for det er viktig at man vet hva man bruker. Samme med at kjøper man en sjokolade på Narvesen så betaler man nesten dobbelt enn hva man gjør på Rema, åpenbare sparetips. :P  Prater om prioriteringer, skal vi bruke penger på Netflix en måned dropper vi HBO osv. Min niåring har jo klart å få med seg litt av luksusfellen så han er veldig på at han aldri vil bli sånn. 😄 Man skal aldri bruke mer enn man har.

Prater nok mer om at man må gå på skole og prioritere det hvis man skal ha råd til å kjøpe det man ønsker seg som voksen. At man ikke kommer noen vei uten utdanning i dag, det er det viktigste. Har man er skikkelig utdannelse så får man en god jobb og da har man råd til det man ønsker seg.

• Liker 1
Skrevet

Ja, selvsagt! Det kommer man ikke utenom.

Forklarer sammenheng mellom hvorfor mamma og pappa må jobbe og att alt koster penger. Barnet er bare 6 år og maser fælt om å få leker når vi er på butikker. Da sier jeg det som det er, at vi ikke kan drive å kjøpe leker hele tiden. Og at det har vi ikke råd til og at det er dyrt, og at vi må bruke penger på hus, klær, mat osv. Men sier at barnet kan ønske seg dette til jul og bursdag.

Barnet har selv sparebørse og er flink å spare! 

Viktig å lære barn om økonomi.

Vi har ikke godt betalte jobber, tjener ca 900 000 til sammen, men klarer oss og klarer også å spare litt på konto evt fond. Men vi må jo være litt nøkterne, og være bevisst på hvordan vi bruker pengene. Ellers ville vi gått i null hver mnd. 

Anonymkode: f152e...50d

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Eller, vi snakker mye om økonomi. Vi har sånn sett god økonomi, men vi har fokus på hva ting koster, hvor lenge man må spare til noe osv.

De må f.eks betale «renter» hvis de skal låne penger av meg. 

De vet at man må prioritere, at mamma og pappa får en fast sum utbetalt i mnd, og at de går til å betale f.eks regninger. Bruker vi mer penger en mnd, så er det f.eks mindre til sparing, og det kan gå ut over ferien man har lyst på.

Hjelpes , renter på penger lånt av foreldre??huttetu

Anonymkode: 1826b...aef

• Liker 5
Skrevet

Nei, vi gjør ikke det. Men det er ikke svart hvitt heller. Om de spør om nye ting i slutten av måneden, kan vi fint si at vi ikke har råd. Selv om vi har Ok økonomi, sparekonto osv. De vet vi har sparekonto.. de vet også at det er penger vi må bruke om vaskemaskinen ryker, eller at vi sparer til noe. De skal lære at en ikke vare kan kjøpe og at penger vokser på trær.. men at det kreves sparing for å få noe, og at vi tar ansvar med økonomien hvis noe uforutsett kan skje. 
men det handler mer om ting de har lyst på som er unødvendig. Når det gjelder mat, klær og nødvendige ting er ikke dette et problem.. 

Anonymkode: 49a27...05f

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes , renter på penger lånt av foreldre??huttetu

Anonymkode: 1826b...aef

Hva er huttetu med det?

Det er vel en viktig lærdom å ha med seg ar det koster penger å låne penger?

Det er jo en grunn til at jeg skriver «renter» Barnet får 100 kr i ukelønn, og det skal gå til spill, blader osv. Da er det jo lurt å spare hvis det er noe man ønsker seg, 

Si at barnet har 200,- men vil kjøpe noe til 300, og spør om å få forskudd på ukelønnen. Da er det mulig, men da får det 90 og ikke 100 kr. Den tieren blir da trukket fra, og er «rente» Har man ikke tolmodighet til å vente de dagene ekstra, så er det jo greit å vite at det koster noe.

Så det er jo ikke pengene som betyr noe, men prinsippet om at det er lurt å være tålmodig og lære seg å spare. Og prinsippet om at det er dyrt å låne penger...

• Liker 3
Skrevet

Nå har vi ganske god økonomi, men vi involverer i den grad at vi forteller at «den tingen kostet like mye som to sånne ting», for å øke bevisstheten omkring det. 

Da jeg var barn var min familie fattig lenge. Jeg ble fortalt av mamma en gang at «nå er vi tomme for penger». Det var etter at vi hadde ukehandlet mat. Jeg spurte da «men har vi nok mat?» Det forsikret hun. Tror jeg gikk i 6. klasse da. Så lenge barn får en trygghet i at primære behov dekkes i tide, så troe jeg det er det viktigste.

Anonymkode: d63ee...9e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp med to økonom-foreldre på 70-tallet. God økonomi, men lærte litt om penger likevel. Det var en fast regel hjemne hos oss, som jeg lærte fra jeg var lita. Den har jeg tatt med meg hele livet 🙂

Innkjøp måtte alltid vente til siste uka før neste lønning. Da så man hvor mye penger det var igjen. Tenker på sko, klær, ski, ny ransel og slike ting. På den tiden hadde jo ikke barn alt det som nesten er en selvfølge i dag da. 

Jeg syns dette er en fin ting å lære barna uansett om man har dårlig råd eller ikke, og samtidig snakke om økonomi. Si f.eks at den tingen de ønsker seg koster 1 mnd's matbudsjett, sånn at de får et forhold til penger. 

Anonymkode: 0f436...ff2

• Liker 1
Skrevet

Meg igjen her. Vi forteller også at «den tingen må mamma jobbe så mange timer for å få råd til å kjøpe, mens pappa bare behøver å jobbe så mange timer», selv om vi har felles økonomi. Også for å øke bevisstheten.

Anonymkode: d63ee...9e6

Skrevet

Ble mor som 21-åring, halvveis i utdannelsen, og overhode ikke etablert. Vi hadde det trangt (men ikke fattig altså, vi måtte bruke pengene fornuftig). Eldste barnet mitt fikk tidlig inn at ting koster penger, og at vi må spare eller ønske oss ting til bursdag og jul - vi kjøper ikke alt vi vil ha til enhver tid. Har aldri sagt direkte «dette har vi ikke råd til», men påpekt at ting koster penger og at vi jobber hver dag for å ha penger til det vi trenger. I dag er økonomien romslig, eldste barnet er 8 år, og hun har et fornuftlig forhold til økonomi. 

Anonymkode: db997...f30

• Liker 2
Skrevet

Takk for gode tips her inne :). 

Jeg snakker med ungene om økonomi, men det går mye i at vi ikke bruker penger på ting vi ikke trenger. For eksempel at vi kjøper kun mat som blir spist opp, eller at vi må spare til ting vi vil ha.

Hvis de vil ha noe, så snakker vi om tingene blir brukt etterpå, og her jeg bor nå er samtlige møbler enten fått eller kjøpt brukt. Via Finn, trengte jeg kun kjøpe tre skuffer med innredning og stang, så fikk sønnen min fullt innredet IKEA klesskap på 2m. Det å fikse det vi eier og ta godt vare på det vi har, er også en viktig egenskap. 

• Liker 1
Skrevet

Ja det gjør vi. Ungene vet hva vi tjener og hva vi har i lån. Synes det er viktig å lære barna hva alt koster og vise hva pengene blir brukt til hver mnd. Sammen laget vi familiebudsjett og de vet hvor mye vi betaler i strøm, forsikring, kommunale avgifter, sfo m.m. Vi vurderte hytte tidligere og ungene var mest giret. Da fortalte vi også dem hvor mye ett lån ville koste per mnd og hva vi som familie da måtte spare inn på. Sammen ble vi da enige om mindre utenlandsturer, og at vi skal spare endel på mat+klesbudsjettet i mnd og valgte så å kjøpe hytten😊

Vi har begge økonomiutdannelse og ser viktigheten av at ungene har lært om økonomiforvaltning, lån/renter, skatt og utgifter før de starter voksenlivet. 

Hadde det vært slik at vi hadde veldig dårlig økonomi hadde vi nok også inkludert barna, men ikke på en måte som hadde vært belastende på dem og at de skulle bekymre seg over fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...