Gå til innhold

Til dere med fet hud, som er intr. i hudpleie og kosmetikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere funnet hudpleieprodukter eller sminke som faktisk matter ned uten å tørke ut huden?

Jeg prøver balance-serien til Ole Henriksen nå, og synes ansiktsvasken er god, men toneren og fuktigshetskremen tørker ut huden min (som jo gjør at den produserer mer olje). Jeg er så lei av å måtte pudre ansiktet flere ganger i løpet av en skoledag, og spesielt siden jeg vet at det gjør huden verre på sikt. Føler ikke at jeg kan gå og se svett og jævlig ut heller, når jeg er med andre mennesker. 😭

Anonymkode: 426a0...855

Skrevet

Jeg liker noen av Lumene sin foundations, anbefaler sjekke dem ut og teste. Kanskje de funker for deg også?

Anonymkode: 478cc...b5c

Skrevet

For meg har salicylic serum og Niacinamide produkter hjulpet betraktelig. Da i kombinasjon med produkter som gir godt med fukt. Ett salicylic serum vil matte ned og roe olje produksjonen, det vil også Niacinamide gjøre. Så prøv å implementere produkter med dette i hudpleierutinen din. Den eneste mattende kremen jeg har kunnet bruke uten å få dehydrert hud har vært Matis purete sin krem. 

Hvis du har for mange uttørrende produkter vil du gjøre vondt verre og huden din vil produsere mer olje for å kompensere for at du tørker den ut, hvis det gir mening for deg. Så tilfør fukt selv om du har en fet hud. 

Anonymkode: dbb43...cae

• Liker 3
Skrevet

For meg gjorde det en stor forskjell i det jeg innså at huden min behøvde mengder med fukt. Og at jeg måtte styre langt unna mattende produkter. 

Serum og fuktmaske om natten. Dagserum og godt med fuktighetskrem under foundation på dagtid. Minimalt med pudder. Settingspray med fukt. Og gjennom dagen klapper jeg t-sonen lett med papir. 

Anonymkode: a155f...179

Skrevet

Jeg bruker både syrer og niacamid, porene ved siden av nesa har nok krympet litt men ikke på nesa.  Og er jeg er like blank 2 timer etter jeg sminker meg som jeg alltid har vært.  Ingenting fungerer, men har lært å sette pris på det da det forebygger rynker å ha fet hud. Noen ganger husker jeg å pudre i t-sonen før jeg legger foundation, da er jeg matt litt lengre.  Syns også mattende dagkremer kan gjøre at jeg føler meg tørr så bruker dagkrem for tørr hud og en fra Cerave.  Bruker også retinol noen ganger i uka, flasser litt av denne og må pøse på med fukt i dagene etter. 

Skrevet
6 timer siden, Apocalypte skrev:

Jeg bruker både syrer og niacamid, porene ved siden av nesa har nok krympet litt men ikke på nesa.  Og er jeg er like blank 2 timer etter jeg sminker meg som jeg alltid har vært.  Ingenting fungerer, men har lært å sette pris på det da det forebygger rynker å ha fet hud. Noen ganger husker jeg å pudre i t-sonen før jeg legger foundation, da er jeg matt litt lengre.  Syns også mattende dagkremer kan gjøre at jeg føler meg tørr så bruker dagkrem for tørr hud og en fra Cerave.  Bruker også retinol noen ganger i uka, flasser litt av denne og må pøse på med fukt i dagene etter. 

Jeg har blandingshud med fet t-sone som også alltid blir blank uansett hva jeg gjør :) Liker egentlig godt CeraVe, men den gjør meg veldig blank. Nå har jeg byttet ut CeraVe med denne, og foreløpig ser det lovende ut - masse fukt og mye mindre blankhet.

Skrevet
På 10.10.2020 den 6.46, AnonymBruker skrev:

For meg gjorde det en stor forskjell i det jeg innså at huden min behøvde mengder med fukt. Og at jeg måtte styre langt unna mattende produkter. 

Serum og fuktmaske om natten. Dagserum og godt med fuktighetskrem under foundation på dagtid. Minimalt med pudder. Settingspray med fukt. Og gjennom dagen klapper jeg t-sonen lett med papir. 

Men da har du ikke fet hud 😅 Hvis jeg gjør som deg blir ansiktet mitt så fett at jeg ikke kan se gjennom brillene og det renner olje ned i øynene mine og svir 😅 Ikke alle med fet hud er egentlig dehydrert. Noen har bare fet hud.

Jeg bruker den hudkremen fra LRP som er beregnet for fet hud, og synes den er veldig god. Synes ikke den tørker ut huden og gir akkurat passe fukt. Bruker den med farge for uren hud på dagtid, men da opplever jeg at jeg blir litt fet mot slutten av dagen. Jeg har i perioder ekstremt fet hud. Kommer helt an på hvor i syklusen jeg er. 

Anonymkode: 780dd...45c

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da har du ikke fet hud 😅 Hvis jeg gjør som deg blir ansiktet mitt så fett at jeg ikke kan se gjennom brillene og det renner olje ned i øynene mine og svir 😅 Ikke alle med fet hud er egentlig dehydrert. Noen har bare fet hud.

Jeg bruker den hudkremen fra LRP som er beregnet for fet hud, og synes den er veldig god. Synes ikke den tørker ut huden og gir akkurat passe fukt. Bruker den med farge for uren hud på dagtid, men da opplever jeg at jeg blir litt fet mot slutten av dagen. Jeg har i perioder ekstremt fet hud. Kommer helt an på hvor i syklusen jeg er. 

Det er fullt mulig å ha fet hud og for lite fuktighet.

Anonymkode: 776da...3db

• Liker 3
Skrevet

Og veldig mange ER dehydrert nettopp fordi de bruke strippende hudprodukter i tro at det stopper produksjonen av olje. Eller de dropper fuktighetskrem eller skyr oljer i frykt. Så overproduksjon av olje kan absolutt være en reaksjon på mangel av fukt.

For meg funket det også når jeg fikk balansert fuktmangelen. Men det tok LANG tid før jeg fant ut av det fordi det ER så mange ting som kan gjøre huden oljete. Det skjer litt enda akkurat nå fordi jeg bor i en veldig tørr leilighet og det har vært tørt ute, men i lange perioder har jeg faktisk fått den ganske balansert. Men huden vår reagerer også på omgivelser og hormoner, stress etc. Man skal ikke gjøre for mye, men det kan hende huden til TS faktisk trenger mer fukt. Husk at fuktserum, essens, etc bør påføres på fuktig hud og "låses inn" - hvis ikke "schwupper" fukten rett ut igjen og kan faktisk gjøre problemet verre. Niacinemide har hjulpet meg, tre-ish dråper med squalane olje før eller i ansiktskrem har hjulpet, og bruk av en luftfukter inne når det er ekstra tørt. Som oftest merker jeg det da på andre steder, som i øynene, lepper etc.

Ole Henriksen brukte jeg for mange år siden, men jeg sleit når jeg prøvde tidligere i år, så kanskje du trenger noe annet? Cerave, The Ordinary, The Inkey List har gode produkter til rimelig pris hvis du vil teste ut noe nytt. En god rens, salisylsyre i toner høres bra ut, men hvis jeg får gi noen små tips som kom inn i hodet mitt nå: 

- Den nye Clarity toneren til Pixi kan være bedre når du trenger ny (de selger vanligvis reisestørrelse hvis du vil teste en mindre), jeg har ikke prøvd denne selv, men den skal visstnok gjøre stor suksess allerede fordi mange sliter med huden nå som man er mer hjemme og er stresset etc.

- Squalane olje. Du kan enten bruke den rett på huden, det gjør jeg, eller du kan ha noen dråper i serumet eller ansiktskremen du bruker - The Ordinary har en, den koster ikke så mye og varer lenge, kan også brukes på kroppen hvis den ikke passer for ansiktet ditt.

- Serozinc spray fra La Roche Posay på apoteket. Forfriskende pluss at den hjelper å kontrollere føler jeg.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan faktisk hende at du ikke trenger dagkrem/fuktighetskrem i det hele tatt. Kan hende du klarer deg med et serum med niacinamide.

Skrevet
2 timer siden, Roci skrev:

Det kan faktisk hende at du ikke trenger dagkrem/fuktighetskrem i det hele tatt. Kan hende du klarer deg med et serum med niacinamide.

Jeg har tenkt tanken. Jeg blir helt vilt fet av egentlig alle typer fukt. Er bare så lei av tipset om at man bare må tilsette fukt så er ikke huden fet lenger, for det er absolutt ikke sånn at all fet hud er dehydrert.

Har du et serum med Niacinamide du kan anbefale? Jeg prøvde meg på TO sitt, men av det fikk jeg bare utrolig mye akne. Har helt fin hud ellers bortsett fra at den er veldig fet, og at jeg får en skikkelig svær hormonkvise rett før mensen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tenkt tanken. Jeg blir helt vilt fet av egentlig alle typer fukt. Er bare så lei av tipset om at man bare må tilsette fukt så er ikke huden fet lenger, for det er absolutt ikke sånn at all fet hud er dehydrert.

Har du et serum med Niacinamide du kan anbefale? Jeg prøvde meg på TO sitt, men av det fikk jeg bare utrolig mye akne. Har helt fin hud ellers bortsett fra at den er veldig fet, og at jeg får en skikkelig svær hormonkvise rett før mensen. 

Ja, har hørt at noen reagerer på TO sitt niacinamidserum, men det kan også hende at du rett og slett ikke tåler niacinamid. Jeg hadde tenkt å foreslå The Inkey List sitt niacinemidserum fordi det er like rimelig som TO sitt og litt annerledes formulert, men det er utsolgt over alt for tiden. Denne toneren er kanskje et alternativ. Du kan også bruke en leiremaske etpar - tre ganger i uka, f.eks denne. Siden du har ekstremt fet hud, kan du nok med fordel bruke en skummende rens beregnet på fet hud. Du kan også forsøke å eksfoliere med BHA (salicylsyre) begynn med et par ganger i uka og øk gradvis til annenhver dag. 

Skrevet
33 minutter siden, Roci skrev:

Ja, har hørt at noen reagerer på TO sitt niacinamidserum, men det kan også hende at du rett og slett ikke tåler niacinamid. Jeg hadde tenkt å foreslå The Inkey List sitt niacinemidserum fordi det er like rimelig som TO sitt og litt annerledes formulert, men det er utsolgt over alt for tiden. Denne toneren er kanskje et alternativ. Du kan også bruke en leiremaske etpar - tre ganger i uka, f.eks denne. Siden du har ekstremt fet hud, kan du nok med fordel bruke en skummende rens beregnet på fet hud. Du kan også forsøke å eksfoliere med BHA (salicylsyre) begynn med et par ganger i uka og øk gradvis til annenhver dag. 

Takk for gode tips! Jeg bruker leiremaske innimellom, men jeg er nok litt dårlig på det fordi jeg synes det er litt kjedelig.

Jeg har prøvd skummende rens, men opplever at huden blir lett irritert av det. Gelerens fungerer mye bedre. Jeg har nok ganske sensitiv hud i tillegg.

Bruker Cosrx BHA power Liquid annenhver kveld. Da bruker jeg ikke noe annen fukt i tillegg og våkner med perfekt hud. Den inneholder vel Niacinamide, så jeg tror jeg tåler det. Brukt den i flere mnd uten reaksjon i hvert fall, men det er kanskje en mye lavere prosent?

Huff, nå føler jeg at jeg kuppa tråden til ts, men hun får sannsynligvis gode tips ut av dette hun og!

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode tips! Jeg bruker leiremaske innimellom, men jeg er nok litt dårlig på det fordi jeg synes det er litt kjedelig.

Jeg har prøvd skummende rens, men opplever at huden blir lett irritert av det. Gelerens fungerer mye bedre. Jeg har nok ganske sensitiv hud i tillegg.

Bruker Cosrx BHA power Liquid annenhver kveld. Da bruker jeg ikke noe annen fukt i tillegg og våkner med perfekt hud. Den inneholder vel Niacinamide, så jeg tror jeg tåler det. Brukt den i flere mnd uten reaksjon i hvert fall, men det er kanskje en mye lavere prosent?

Huff, nå føler jeg at jeg kuppa tråden til ts, men hun får sannsynligvis gode tips ut av dette hun og!

Så bra at du har funnet noe som funker 🙂 Da kan jeg egentlig ikke gi deg noen flere tips, du har åpenbart god peiling selv🙂 Mulig denne kan være verd forsøket: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/shine-stopper-instant-matte-finish-with-microsponge-technology-30ml

Skrevet
1 time siden, Roci skrev:

Så bra at du har funnet noe som funker 🙂 Da kan jeg egentlig ikke gi deg noen flere tips, du har åpenbart god peiling selv🙂 Mulig denne kan være verd forsøket: https://www.skincity.com/no/paulas-choice/shine-stopper-instant-matte-finish-with-microsponge-technology-30ml

Jo, takk, jeg har prøvd meg litt frem. Du er jo litt guru her på velværeforumet, så jeg setter pris på innspill. Det er egentlig bare det med fukt jeg virkelig ikke får til å funke. Skal helt klart teste ut den toneren, for det har jeg ikke tenkt over som et alternativ. Alle sier at toner er et unødvendig skritt, men det er kanskje når man får nytte av mange produkter jeg ikke kan bruke. 

• Liker 1
Skrevet

Prøv å ta hudtesten på Skincity! Jeg hadde både tørr og fet hud og fant aldri noe som passet.. Huden ble knusktørr uansett hva jeg prøvde.

Nå bruker jeg Paula’s Choice, som jeg elsker! Og så vil jeg tro at det vil hjelpe å finne riktig foundation for huden din også (hvis du bruker det da 😊)

Anonymkode: 71ca2...f33

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk råd om dette da jeg gikk til profesjonell hudpleier. Og det endret som sagt alt for meg. 

Fet hud skyldes gjerne at huden overkompenserer. Den produserer mengder fett fordi den ikke får nok fukt. 

For meg gjorde det i alle fall den store forskjellen. Mye fukt = huden produserer mindre fett selv. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fikk råd om dette da jeg gikk til profesjonell hudpleier. Og det endret som sagt alt for meg. 

Fet hud skyldes gjerne at huden overkompenserer. Den produserer mengder fett fordi den ikke får nok fukt. 

For meg gjorde det i alle fall den store forskjellen. Mye fukt = huden produserer mindre fett selv. 

Ja, jeg var litt for bastant. Beklager det. Noen som har fet hud, har dehydrert hud. Men langt fra alle med fet hud har dehydrert hud. Mye fukt = huden blir helt hinsides fet hos meg. Men folk er forskjellige. Fukt er ikke løsningen hos noen som ikke har fuktfattig hud. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo, takk, jeg har prøvd meg litt frem. Du er jo litt guru her på velværeforumet, så jeg setter pris på innspill. Det er egentlig bare det med fukt jeg virkelig ikke får til å funke. Skal helt klart teste ut den toneren, for det har jeg ikke tenkt over som et alternativ. Alle sier at toner er et unødvendig skritt, men det er kanskje når man får nytte av mange produkter jeg ikke kan bruke. 

Takk for det, men noen "guru' er jeg nå ikke akkurat, da - mange flinke og kunnskapsrike folk her🙂 Det er slett ikke alltid det er nødvendig med en toner, men tonere som inneholder aktive ingredienser i tilstrekkelig konsentrasjon til å ha effekt, er nesten å betrakte som et serum.

Er faktisk fristet til å prøve den toneren selv for å prøve å få bukt med den blanke t-sonen min🙂 Kombinasjonshud kan også være en utfordring 😉

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Ei jeg følger på instagram som er svensk anbefaler Cerave SA cleanser en-tre ganger i uka (alt etter hva du tåler og ønsker). Og at du da bruker din vanlige rens i tillegg etterpå. Den skummer litt, men er visstnok ganske grei.

Evt kan du jo prøve å starte med retinolserum? Det skal også kontrollere fet hud.

Jeg liker veldig godt niacinemide serumet mitt som er fra Alpha-H, dog er det det eneste B-vitamin serumet jeg har prøvd. Mest fordi jeg leste at mange reagerer på The Ordinary sitt og det første jeg prøvde funka så bra. Alpha-H føles litt luksus (men jeg vil ikke si det er super dyrt heller), og varer en god stund (bruker 2-3 dråper på kveld eller dag, alt ettersom). Niacinemide skal visstnok ikke være bedre i høyere dose, det er veldig på hvilken formel den er i, og funker det for deg, så funker det liksom :) 

Og ja, Roci ER guru på velværeforumet. Har bookmarka eller screencappa mange poster fra Roci selv så jeg har det når jeg trenger. Off, fader så heldige de er de som ikke har noen problem med huden sin. Håper de setter pris på det, for det ER vanskelig når alt du gjør bare... blir bleh. Mutter'n smører blå Nivea i trynet og that's it, men søster'n og jeg begge har måttet jobbe for å finne det som funket for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...