Gå til innhold

Liten penis hos 12-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har det sikkert blitt skrevet om her tidligere, og jeg har også googlet en del uten å få helt tilfredsstillende svar.

"Problemet" er at sønnen min i det siste har sagt at han, etter å dusjet etter gym på skolen, har sagt at han har den minste penisen "på hele trinnet." Jeg har svart at neida, sikkert ikke. Han sier at joda, og virker litt lei seg. Jeg kontrer med at hans sikkert ikke har begynt å vokse ordentlig enda.

Men jeg aner jo ikke.

Han er 12 år, høy for alderen, sunn og frisk, har også fått en del kjønnshår og testiklene har vokst noe (vi har en familie hvor vi ikke er redd for nakenhet, så har sett uten å kommentere noe). Men, penis er ganske liten (3 cm til vanlig kanskje, 6-7 når den er stiv når han tisser feks.), men aner ikke om den kommer til å forbli veldig liten eller om den kommer til å begynne å vokse ordentlig neste år når han blir tenåring og kanskje puberteten setter fart da?

Erfaringer? Bør jeg være bekymret, tenke på hormontilskudd eventuelt?

Anonymkode: 96af5...9e1

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Under puberteten vokser penisen gradvis. Det varierer veldig når det starter og når det er helt ferdig. Dette styres av det mannlige kjønnshormonet testosteron som produseres i testiklene. Derfor begynner gjerne penisen å vokse ca. ett år etter at det har begynt å skje endringer i pungen.

https://www.ung.no/kropp/pubertet/2653_Penisutvikling_og_penisst%C3%B8rrelse.html

Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Under puberteten vokser penisen gradvis. Det varierer veldig når det starter og når det er helt ferdig. Dette styres av det mannlige kjønnshormonet testosteron som produseres i testiklene. Derfor begynner gjerne penisen å vokse ca. ett år etter at det har begynt å skje endringer i pungen.

https://www.ung.no/kropp/pubertet/2653_Penisutvikling_og_penisstørrelse.html

Jeg har sett dette, men tror det har gått mer enn ett år siden endringer startet i testiklene, litt kjønnshår etc.

Skrevet

En 12 åring er ikke ferdigvokst, heller ikke penisen

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit at dere ikke er redd for nakenhet, men dette synes jeg hørtes litt vel detaljert ut?

Anonymkode: c7790...cd4

Ja, er detaljert. Har ikke tenkt over det før sønnen min påstod at han har den minste penisen av alle på trinnet. Men har selvsagt ikke kommentert eller bekreftet det overfor ham, jeg vet jo ikke. Har bare sagt at han nok kommer i puberteten på ordentlig snart og at den nok vokser da.

Skrevet

Ta det opp med legen. Selv om dette skulle vise seg å ikke ha noen løsning er det jo noe han vil trenge hjelp angående, når han allerede nå sliter med det. 

Jeg hadde iallefall ikke avvist at min sønn var ærlig om så personlige bekymringer. Avviser man slikt en gang blir lignende neppe delt flere ganger. 

Anonymkode: 997d4...dbb

• Liker 19
Skrevet

Du virker bekymret, ta ham med til lege eller helsesykepleier å få en vurdering? Da viser du også sønnen din at du hører på ham og vil hjelpe. Mulig det er helt normalt, men da er det kanskje greit for sønnen din å høre det fra fagfolk?

Anonymkode: 50a9c...7d4

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBrukern skrev:

En 12 åring er ikke ferdigvokst, heller ikke penisen

Men det rare er at han påstår at mange, de fleste, andre guttene i klassen og trinnet, har "mye større" enn han, og jeg vil jo ikke at han skal få mindreverdighetskomplekser og bli lei seg.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du virker bekymret, ta ham med til lege eller helsesykepleier å få en vurdering? Da viser du også sønnen din at du hører på ham og vil hjelpe. Mulig det er helt normalt, men da er det kanskje greit for sønnen din å høre det fra fagfolk?

Anonymkode: 50a9c...7d4

Ja, jeg kunne tenkt meg det, men helst på en måte hvor han ikke forstår at det er det konkret som skal sjekkes/se på. Hva med en legetime som jeg forklarer er for at legen skal se på kroppen generelt i forbindelse med puberteten?

• Liker 2
Skrevet

Tuller du? Står du og måler penisen til sønnen din med blikket? Han er 12 år. Kanskje på tide med litt privatliv?

Hva angår penisstørrelse,så utvikles dette som alt annet.

Anonymkode: ce319...ed1

• Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men det rare er at han påstår at mange, de fleste, andre guttene i klassen og trinnet, har "mye større" enn han, og jeg vil jo ikke at han skal få mindreverdighetskomplekser og bli lei seg.

Jeg tror absolutt at 3cm er unormalt lite. Jeg jobber med 3-åringer og de fleste har peniser som er større enn det.

Hvor stor er penisen til guttens far? Vet du hvor stor penis din egen far har? Jeg vet at min egen far har stor penis etter å ufrivillig ha sett den slapp en gang han skiftet. Min mann har normal penis.

Anonymkode: 550ac...1a9

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er detaljert. Har ikke tenkt over det før sønnen min påstod at han har den minste penisen av alle på trinnet. Men har selvsagt ikke kommentert eller bekreftet det overfor ham, jeg vet jo ikke. Har bare sagt at han nok kommer i puberteten på ordentlig snart og at den nok vokser da.

Halloen liksom, han er 12, gutter modnes senere enn jenter...kommer snart en tid hvor alt på han vil vokse.

Anonymkode: 2a19d...e83

• Liker 3
Skrevet

Tuller du? Står du og måler penisen til sønnen din med blikket? Han er 12 år. Kanskje på tide med litt privatliv?

Han har nevnt dette som tema, men har ikke "målt" med blikket så han har merket det.

• Liker 2
Skrevet

Hvor stor penis man har som slapp har jo ikkenoe å si uansett.. de går vel ikke rundt med boner i garderoben. Han har ingenting å bekymre seg over, han er ikke ferdig vokst. Og han har heller ikke behiv for en stor penis ennå😂

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt at 3cm er unormalt lite. Jeg jobber med 3-åringer og de fleste har peniser som er større enn det.

Hvor stor er penisen til guttens far? Vet du hvor stor penis din egen far har? Jeg vet at min egen far har stor penis etter å ufrivillig ha sett den slapp en gang han skiftet. Min mann har normal penis.

Anonymkode: 550ac...1a9

Faren har normal penis. Min egen far aner jeg heldigvis ikke noe om på den måten.

Ca. 3cm i slapp tilstand mente jeg, bare så det ikke misforsås.

Skrevet

Holder med deg. Hvem ser på penisen til sønnen sin på 11-12 år og ser at testiklene har vokst, kjønnshår og lengden. Nakenhet er normalt, men det er jammen ikke dette. Tvert imot

Anonymkode: ba56d...f36

• Liker 10
Skrevet

Det jeg reagerer på er at foreldrene vet hvordan penis ser ut hos sin 12 år gamle sønn, enda mer at de vet åssen den ser ut når den er stiv. 

Uansett hvor normalt nakenhet er, er det sykt å både se, og måle penis til sin 12 år gamle sønn når den er stiv. Unnskyld, men for meg er dette helt sykt.

Dette er unormalt og veldig usunt. Blir bekymret av å lese slike tråder.

• Liker 18
Skrevet

Holder med deg. Hvem ser på penisen til sønnen sin på 11-12 år og ser at testiklene har vokst, kjønnshår og lengden. Nakenhet er normalt, men det er jammen ikke dette. Tvert imot

Anonymkode: ba56d...f36

Hvorfor er ikke dette normalt? Har ikke lært barna mine til å skamme seg over kroppen, ser ikke noe galt eller unormalt i det. Tvert imot.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Blueberrymuffin skrev:

Det jeg reagerer på er at foreldrene vet hvordan penis ser ut hos sin 12 år gamle sønn, enda mer at de vet åssen den ser ut når den er stiv. 

Uansett hvor normalt nakenhet er, er det sykt å både se, og måle penis til sin 12 år gamle sønn når den er stiv. Unnskyld, men for meg er dette helt sykt.

Dette er unormalt og veldig usunt. Blir bekymret av å lese slike tråder.

Ja, når han feks tisser så ser man jo hvordan den er stiv. Og jeg har aldri målt den, bare så vidt sett og anslått i hodet mitt hvor lang ca. den kan være. Ro deg ned. Vi lever ikke i Victoriatiden nå.

• Liker 5
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...